
Bijlagen
Meerjareninvesteringsprogramma 2026-2029
Terug naar navigatie - Meerjareninvesteringsprogramma 2026-2029Hieronder vindt u een gedetailleerde weergave van het MIP 2026-2029.
Meerjareninvesteringsprogramma (MIP) 2026 - 2029 voor nieuwe investeringen met economisch nut (bedragen x €1,-) |
Exploitatielast |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jaar |
Taakveld |
Taakveld-omschrijving |
Omschrijving |
Bedrag |
Afschrijving |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
(jaren) |
||||||||||||||
2026 |
||||||||||||||
- |
- |
- |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||
Totaal |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
2027 |
||||||||||||||
7.5 |
Begraafplaatsen |
Inrichting grafheuvel 6 |
€ 30.000 |
40 |
€ - |
€ - |
€ 750 |
€ 750 |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
||
Totaal |
€ 30.000 |
€ - |
€ - |
€ 750 |
€ 750 |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
2028 |
||||||||||||||
- |
- |
- |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||
Totaal |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
2029 |
||||||||||||||
- |
- |
- |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||
Totaal |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
Totaal generaal |
€ 30.000 |
€ - |
€ - |
€ 750 |
€ 750 |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
! |
||||||||||||||
Meerjareninvesteringsprogramma (MIP) 2026 - 2029 voor nieuwe investeringen met maatschappelijk nut (bedragen x €1,-) |
Exploitatielast |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jaar |
Taakveld |
Taakveld-omschrijving |
Omschrijving |
Bedrag |
Afschrijving |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
(jaren) |
||||||||||||||
2026 |
||||||||||||||
- |
- |
- |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||
Totaal |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
2027 |
||||||||||||||
- |
- |
- |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||
Totaal |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
2028 |
||||||||||||||
- |
- |
- |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||
Totaal |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
2029 |
||||||||||||||
- |
- |
- |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||
Totaal |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
Totaal generaal |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
€ - |
|||||
! |
||||||||||||||
Meerjareninvesteringsprogramma (MIP) 2026 - 2029 voor vervangingsinvesteringen met economisch nut (bedragen x € 1,-) |
Exploitatielast |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jaar |
Taakveld |
Taakveld-omschrijving |
Omschrijving |
Bedrag |
Afschrijving |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
(jaren) |
||||||||||||||
2026 |
||||||||||||||
5.2 |
Sportaccomodaties |
Sportmiddelen |
€20.000 |
10 |
€- |
€2.000 |
€2.000 |
€2.000 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.7 |
Openb. Speelplaatsen/terreinen |
Speeltoestellen (BHP 2021-2025) |
€160.000 |
15 |
€- |
€10.667 |
€10.667 |
€10.667 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BOR |
Bedrijfsauto (Volkswagen Transporter Pick-up V-346-KT) |
€50.000 |
8 |
€- |
€6.250 |
€6.250 |
€6.250 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BOR |
Personenauto (Opel Karl XG-957-B) |
€25.000 |
7 |
€- |
€3.571 |
€3.571 |
€3.571 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BOR |
Bedrijfsauto (Scania Vrachtwagen 15-BHJ-2) |
€200.000 |
10 |
€- |
€20.000 |
€20.000 |
€20.000 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BDO / MIZ |
MJOP 2023-2027: Gemeentehuis, verv. Bitumen dakafwerking (1) |
€74.200 |
25 |
€- |
€2.968 |
€2.968 |
€2.968 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BDO / MIZ |
MJOP 2023-2027: Gemeentehuis, verv. Bitumen dakafwerking (2) |
€74.200 |
25 |
€- |
€2.968 |
€2.968 |
€2.968 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BDO / MIZ |
MJOP 2023-2027: Gemeentehuis, verv. Bitumen dakafwerking (3) |
€25.200 |
25 |
€- |
€1.008 |
€1.008 |
€1.008 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BDO / MIZ |
MJOP 2023-2027: Gemeentehuis, verv. Noodstroomaggregaten |
€103.700 |
25 |
€- |
€4.148 |
€4.148 |
€4.148 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BDO / MIZ |
MJOP 2023-2027: Gemeentehuis, verv. Zonwering interieur |
€97.300 |
10 |
€- |
€9.730 |
€9.730 |
€9.730 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.2 |
Parkeren |
MJOP 2023-2027: Parkeerg. Ravelijn, verv. Brandmeldinstallaties |
€47.700 |
25 |
€- |
€1.908 |
€1.908 |
€1.908 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.2 |
Parkeren |
MJOP 2023-2027: Parkeerg. Ravelijn, verv. Ond. Hydraulische lift |
€57.600 |
25 |
€- |
€2.304 |
€2.304 |
€2.304 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
Totaal |
€934.900 |
€- |
€67.522 |
€67.522 |
€67.522 |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
2027 |
||||||||||||||
5.2 |
Sportaccomodaties |
Sportmiddelen |
€20.000 |
10 |
€- |
€- |
€2.000 |
€2.000 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.7 |
Openb. Speelplaatsen/terreinen |
Speeltoestellen (BHP 2021-2025) |
€160.000 |
15 |
€- |
€- |
€10.667 |
€10.667 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BOR |
Bedrijfsauto (Volkswagen Transporter Pick-up V-946-XF) |
€50.000 |
8 |
€- |
€- |
€6.250 |
€6.250 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BDO / MIZ |
MJOP 2023-2027: Gemeentehuis, verv. Ond. Autom. Draaideur |
€40.700 |
25 |
€- |
€- |
€1.628 |
€1.628 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BDO / MIZ |
MJOP 2023-2027: Gemeentehuis, verv. Kozijnen |
€1.200.000 |
25 |
€- |
€- |
€48.000 |
€48.000 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: Sporthal de Horst, verv. Sportvloer PU |
€50.400 |
25 |
€- |
€- |
€2.016 |
€2.016 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
Totaal |
€1.521.100 |
€- |
€- |
€70.561 |
€70.561 |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
2028 |
||||||||||||||
5.2 |
Sportaccomodaties |
Sportmiddelen |
€20.000 |
10 |
€- |
€- |
€- |
€2.000 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.7 |
Openb. Speelplaatsen/terreinen |
Speeltoestellen (BHP 2021-2025) |
€160.000 |
15 |
€- |
€- |
€- |
€10.667 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BOR |
Personenauto (Opel Corsa E L-549-TV) |
€37.000 |
7 |
€- |
€- |
€- |
€5.286 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
0.4 |
Overhead - BDO / MIZ |
MJOP 2023-2027: Gemeentehuis, Ond. Centrale elektr. Vrz |
€48.100 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€1.924 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: Sporthal de Horst, klachtenond. Adv. Renovatie |
€36.600 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€1.464 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: Sporthal de Horst, verv. Bitumen dakafwerking (1) |
€299.400 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€11.976 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: Sporthal de Horst, verv. Bitumen dakafwerking (2) |
€15.500 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€620 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: Sporthal de Horst, verv. Dakventilator |
€17.000 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€680 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: Sporthal de Horst, Ond. Centrale elektr. Vrz |
€18.300 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€732 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: Sporthal de Horst, verv. Omroep en ontruim. Inst. |
€20.600 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€824 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.2 |
Parkeren |
MJOP 2023-2027: Parkeerg. Ravelijn, verv. Axiaalventilator |
€32.300 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€1.292 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.2 |
Parkeren |
MJOP 2023-2027: Parkeerg. Ravelijn, Ond. Centrale elektr. Vrz |
€43.200 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€1.728 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: PSZ Polderwijk, Ond. Centrale elektr. Vrz |
€18.400 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€736 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
Totaal |
€766.400 |
€- |
€- |
€- |
€39.928 |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
2029 |
||||||||||||||
5.2 |
Sportaccomodaties |
Sportmiddelen |
€20.000 |
10 |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.7 |
Openb. Speelplaatsen/terreinen |
Speeltoestellen (BHP 2021-2025) |
€160.000 |
15 |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
5.2 |
Sportaccomodaties |
MJOP 2023-2027: Politiebureau, Renovatie toiletruimte |
€24.600 |
25 |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
Totaal |
€204.600 |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
Totaal generaal |
€3.427.000 |
€- |
€67.522 |
€138.083 |
€178.011 |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
! |
||||||||||||||
Meerjareninvesteringsprogramma (MIP) 2026 - 2029 voor vervangingsinvesteringen met maatschappelijk nut (bedragen x € 1,-) |
Exploitatielast |
|||||||||||||
Jaar |
Taakveld |
Taakveld-omschrijving |
Omschrijving |
Bedrag |
Afschrijving |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
(jaren) |
||||||||||||||
2026 |
||||||||||||||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Kunstwerken (2021-2025) |
€23.400 |
60 |
€- |
€390 |
€390 |
€390 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Kunstwerken (2021-2025) |
€87.500 |
30 |
€- |
€2.917 |
€2.917 |
€2.917 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Openbare Verlichting (2023-2027) Armaturen |
€68.400 |
20 |
€- |
€3.420 |
€3.420 |
€3.420 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Openbare Verlichting (2023-2027) Lichtmasten |
€72.900 |
40 |
€- |
€1.823 |
€1.823 |
€1.823 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan wegen (2020-2024) |
€7.034.167 |
45 |
€- |
€156.315 |
€156.315 |
€156.315 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
Totaal |
€7.286.367 |
€- |
€164.864 |
€164.864 |
€164.864 |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
2027 |
||||||||||||||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Kunstwerken (2021-2025) |
€- |
- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Openbare Verlichting (2023-2027) Armaturen |
€288.000 |
20 |
€- |
€- |
€14.400 |
€14.400 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Openbare Verlichting (2023-2027) Lichtmasten |
€35.100 |
40 |
€- |
€- |
€878 |
€878 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan wegen (2020-2024) |
€7.019.118 |
45 |
€- |
€- |
€155.980 |
€155.980 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
Totaal |
€7.342.218 |
€- |
€- |
€171.258 |
€171.258 |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
2028 |
||||||||||||||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Kunstwerken (2021-2025) |
€- |
- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Openbare Verlichting (2023-2027) Armaturen |
€120.000 |
20 |
€- |
€- |
€- |
€6.000 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Openbare Verlichting (2023-2027) Lichtmasten |
€328.000 |
40 |
€- |
€- |
€- |
€8.200 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan wegen (2020-2024) |
€6.496.138 |
45 |
€- |
€- |
€- |
€144.359 |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
Totaal |
€6.944.138 |
€- |
€- |
€- |
€158.559 |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
2029 |
||||||||||||||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Kunstwerken (2021-2025) |
€- |
- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Openbare Verlichting (2023-2027) Armaturen |
€133.800 |
20 |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan Openbare Verlichting (2023-2027) Lichtmasten |
€122.900 |
40 |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Beheerplan wegen (2020-2024) |
€7.792.949 |
45 |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
||
Totaal |
€8.049.649 |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
Totaal generaal |
€29.622.372 |
€- |
€164.864 |
€336.122 |
€494.681 |
€- |
€- |
€- |
€- |
|||||
! |
||||||||||||||
*Voor de beheerplannen wordt uitgegaan van de meest recent vastgestelde plannen. Financiële effecten van beheerplannen die nog in de maak zijn, zijn nog niet meegenomen. |
||||||||||||||
Voertuigen Gemeente Zeewolde t.b.v. MIP 2025 - 2028 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kenteken |
Merk |
Type |
Datum deel 1 |
Afschrijvings- |
Vervangings- |
Vervangings- |
Team |
Aanschafprijs voor MIP |
Verduurzaming |
Totale aanschafprijs |
|
jaar |
maand |
jaar |
jaar |
jaar wordt |
|||||||
VX-306-G |
Volkswagen |
Transporter pick-up |
2016 |
jun |
8 |
2024 |
2025 |
BOR |
€50.000 |
€15.000 |
€65.000 |
SZ-354-K |
Volkswagen |
UP |
2018 |
jul |
7 |
2025 |
BOR |
€25.000 |
€12.000 |
€37.000 |
|
15-BHJ-2 |
Scania |
Vrachtwagen |
2016 |
jun |
10 |
2026 |
BOR |
€200.000 |
€- |
€200.000 |
|
V-346-KT |
Volkswagen |
Transporter pick-up |
2018 |
mei |
8 |
2026 |
BOR |
€50.000 |
€15.000 |
€65.000 |
|
XG-957-B |
Opel |
Karl |
2019 |
jan |
7 |
2026 |
BOR |
€25.000 |
€12.000 |
€37.000 |
|
V-946-XF |
Volkswagen |
Transporter pick-up |
2019 |
mrt |
8 |
2027 |
BOR |
€50.000 |
€15.000 |
€65.000 |
|
L-549-TV |
Opel |
Corsa-E |
2021 |
dec |
7 |
2028 |
BOR |
€37.000 |
€- |
€37.000 |
|
VSV-76-S |
Ford |
Ranger* |
2022 |
dec |
8 |
2030 |
BOR |
€60.000 |
€- |
€60.000 |
|
R-423-BP |
Kia |
Niro** |
2023 |
jan |
7 |
2030 |
RPV |
€37.000 |
€- |
€37.000 |
|
VPL-30-G |
Opel |
Combo EV Cargo Edition |
2023 |
apr |
7 |
2030 |
MIZ-Facilitair |
€37.000 |
€- |
€37.000 |
|
R-323-KK |
Opel |
Corsa-E Elegance** |
2023 |
apr |
7 |
2030 |
MIZ-Facilitair |
€37.000 |
€- |
€37.000 |
|
V-916-RB |
Mitsubishi |
L200* |
2024 |
feb |
7 |
2031 |
RPV |
€60.000 |
€- |
€60.000 |
|
V-71-KHD |
Renault |
Kangoo E-Tech |
2024 |
nov |
8 |
2032 |
BOR |
€50.000 |
€- |
€50.000 |
|
Totaal |
€718.000 |
€69.000 |
€787.000 |
||||||||
Conform de Nota WAAVA 2024 is de afschrijving in jaren bepaald op 7 jaar voor personenauto's, 8 jaar voor bedrijfsauto's en 10 jaar voor vrachtauto's. |
|||||||||||
Voor bedrijfsauto's is op basis van de laatste vervanging de prijs bepaald op € 50.000,-. De prijs van een personenauto is € 25.000,-. |
|||||||||||
De aanschafprijs van een electrische auto is bepaald op de laatste aanschaf ad. € 37.000,- |
|||||||||||
Voor het verduurzamen van het wagenpark zijn er vanuit duurzaamheid gelden beschikbaar voor een duurdere aanschaf van een auto, in de volgende staffel: |
|||||||||||
€ 12.000,- per personenauto, € 15.000 voor een gesloten bestelbusje en omstreeks € 12.000,- per pick-up. |
|||||||||||
*De Ford Ranger en de Mitsubishi L200 zijn 4-WD, vandaar hogere aanschaf. |
|||||||||||
**De Kia Niro en Opel Corsa-E Elegance zijn 2e hands auto's. Afschrijftermijn van 7 jaar vanaf aanschafdatum. |
|||||||||||
! |
Financiële bijstellingen 2025 tot en met 2029
Terug naar navigatie - Financiële bijstellingen 2025 tot en met 2029-/- = Voordeel |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begrotingssaldo 2025-2029 vóór Voorjaarsnota 2025 |
-1.126.000 |
3.631.000 |
4.150.000 |
4.640.000 |
4.411.000 |
||||
Onderwerp |
Omschrijving |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Incidenteel (I) / structureel (S) |
Categorie |
|
A |
Aanmeldingen Zeewolde primair proces |
||||||||
A1. |
Vervolgfase project Bodemdaling Flevoland |
Zeewolde is partner in het project Bodemdaling Flevoland. Dit focust zich op bodemdalingsgebieden in de Noordoostpolder en in Zeewolde, met name de Zuidlob en omgeving Dodaarsweg. Het project verkeert in de fase van onderzoek, monitoring en pilotprojecten om de problematiek tegen te gaan, danwel langetermijn perspectief te ontwikkelen voor landbouwbedrijven in deze gebieden. De komende drie jaar zal dit van de partners de inzet van globaal € 2,6 miljoen vragen, waarvan 5% voor rekening van Zeewolde. Gedurende 3 jaar vraagt dit project een bedrag van € 130.000,-. |
43.000 |
43.000 |
43.000 |
- |
- |
I |
2. Voorgenomen besluiten B&W en/of Raad |
A2. |
Samenwerking regio Ermelo Harderwijk, Putten, Zeewolde (EHPZ) |
In het Regioarrangement EHPZ is een zestal opgaven benoemd die gefaseerd uitgewerkt zullen worden. Hiervoor is een meerjarenbegroting opgesteld waaraan de 8 betrokken gebiedspartners in financiële en/of personele zin een bijdrage leveren. In de lopende begroting is structureel € 50.000,- geraamd voor de samenwerking EHPZ. Deze aanmelding betreft een aanvulling op het bestaande bedrag € 50.000,-. Vooralsnog wordt tot en met 2028 een aanvraag gedaan. |
12.000 |
55.000 |
55.000 |
55.000 |
- |
S |
2. Voorgenomen besluiten B&W en/of Raad |
A3. |
Exploitatie Beweeg- en ontmoetingsbos |
In de raadsvergadering van 24 april 2025 heeft de raad besloten pakket 2 (basisvariant, hondenlosloopgebied, klim- en klauterbos, amfitheater) van het inrichtingsplan Beweeg- en ontmoetingsbos (G-gebied) te realiseren. In deze raadsvergadering is tevens het amendement aangenomen om een openbaar toilet te realiseren. De jaarlijkse kosten voor beheer en onderhoud van deze ontwikkelingen tezamen zijn geraamd op € 116.000,-. De raad heeft besloten om deze jaarlijkse kosten (kaderstellend / gemaximeerd) structureel mee te nemen bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2025. |
- |
- |
116.000 |
116.000 |
116.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
A4. |
Decembercirculaire 2024, effecten vanaf 2025 |
De gevolgen van de Decembercirculaire 2024 voor het jaar 2024 maken onderdeel uit van de Jaarstukken 2024. Ook waren er structureel (positieve) effecten voor de jaarschijven vanaf 2025. De voordelen worden hiermee in de begroting verwerkt. |
-101.000 |
-64.000 |
-61.000 |
-55.000 |
-82.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
Subtotaal primair proces Zeewolde |
-46.000 |
34.000 |
153.000 |
116.000 |
34.000 |
||||
B |
Aanmeldingen Zeewolde Meerinzicht Bedrijfsvoering (aandeel Zeewolde = 25,64%) |
||||||||
B1. |
Advies, bezwaar en beroep Belastingen |
In verband met de stijging van het aantal inwoners van circa 10.000 in het verzorgingsgebied EHZ en het aantal objecten (woningen) en bedrijven (niet-woningen) van circa 4.000 ten opzichte van de start van Meerinzicht in 2015, zien we het aantal bezwaarschiften, beroepschriften en kostenvergoedingen, zeker de laatste jaren, toenemen. Ook zien we de tendens dat er steeds makkelijker en meer in beroep wordt gegaan o.a. omdat de proceskostenvergoeding nog steeds hoog is. De toename van de bezwaarschriften is de afgelopen jaren zelfs vertwee-/drievoudigd. Deze vervoudiging komt ook deels door de landelijke trend voor het indienen van WOZ bezwaren en beroepen. De afhandeling van belastingbezwaren is gebonden aan een wettelijke termijn. Met de bestaande formatie/bezetting en beschikbare budgetten is de afgelopen twee jaar gebleken dat het niet meer anders dan met forse inhuurkosten mogelijk is om aan deze wettelijke termijn te voldoen. Zowel in 2023 als in 2024 is per jaar voor meer dan € 200.000,- ingehuurd om de hausse aan bezwaarschriften af te handelen. Hier was in de begroting geen budget voor aanwezig, en leidde dus tot een negatief resultaat. Om tijdig aan de wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen is het voorstel daarom om de formatie uit te breiden met 1 fte (36 uur schaal 9). Dit leidt tot aanzienlijk minder meerkosten als voor een bepaalde periode medewerker(s) in te huren. Daarbij lijkt de toename van het aantal bezwaarschriften een structureel effect te hebben. Tevens draagt de structurele formatieuitbreiding bij het aan de stabiliteit (verminderen kwetsbaarheid) van het team. Door structurele inzet van 1 fte mogelijk te maken verwachten we ruim € 200.000,- minder kosten op jaarbasis aan inhuur te hebben. Voor genoemde extra inhuur was er de afgelopen jaren geen regulier budget. Daarnaast wordt voorgesteld door de eerdergenoemde volumetoename van het aantal objecten (circa 10%) het reguliere werkbudget advies, bezwaar en beroep hiermee in evenredigheid met € 8.000,- te verhogen. Uitgangspunt is in ieder geval dat we in staat zijn om te voldoen aan de wettelijk gestelde eisen voor uitvoering van de Wet WOZ waarmee we de dienstverlening aan onze inwoners, bedrijven en instellingen borgen. |
- |
27.000 |
27.000 |
27.000 |
27.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
B2. |
Optimalisatie uitvoering wet WOZ |
Om verschillende redenen waaronder met name een toename van het aantal inwoners (circa 10.000) en het aantal woningen/niet-woningen (circa 4.000) ten opzichte van de start van Meerinzicht is de druk op de capaciteit en de beschikbare middelen van het team Belastingen de laatste jaren verder toegenomen. Daarnaast worden er steeds meer eisen gesteld aan de volledigheid, tijdigheid en juistheid van de verschillende (basis) registraties, waaronder die van de uitvoering van de Wet WOZ. In 2024 heeft deze situatie mede toe geleid dat het oordeel van toezichthouder de Waarderingskamer neerwaarts is bijgesteld van goed naar voldoende. Uiteraard willen wij de kwaliteit minimaal terugbrengen op het eerdere niveau dat als goed werd bestempeld. Om te voorkomen dat wij onze wettelijke verplichtingen voor een tijdige, volledige en juiste uitvoering van de Wet WOZ niet kunnen nakomen en dit ten koste gaat van de kwaliteit van onze dienstverlening met o.a. als gevolg extra bezwaren, beroepen, kostenvergoedingen e.d. is er een noodzaak tot uitbreiding van de formatie. Met extra middelen voor structurele inzet van formatie kunnen we voldoen aan de wettelijke verplichtingen en is er ruimte om de kwaliteit verder te optimaliseren met de verwachting dat we verder oplopende kosten voor inhuur voor bezwaar-/beroepschriftenafhandeling en/of kostenvergoeding als gevolg van niet tijdigheid, juistheid of volledigheid van onze data van onze kant zo veel als mogelijk reduceren. Omdat ook externe factoren een rol spelen in het aantal bezwaren en beroepen is het goed te realiseren dat wij beperkt invloed hebben op de verwachtingen waardoor het op voorhand niet concreet te voorspellen of en zo ja wat deze investering ons aan minder lasten gaat opleveren. Aan de hand van de resultaten zal dat effect de komende jaren gemonitord en indien nodig gerapporteerd worden. Uitgangspunt is in ieder geval dat we in staat zijn om te voldoen aan de wettelijk gestelde eisen voor uitvoering van de Wet WOZ waarmee we de dienstverlening aan onze inwoners, bedrijven en instellingen borgen. |
- |
22.000 |
22.000 |
22.000 |
22.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
B3. |
Cyberbeveiligingswet (voor nu incidenteel) |
Binnen EHZM zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van cyberbeveiliging, De BIO2 (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de Cyberbeveiligingswet (Cbw) stellen steeds strengere eisen aan de cyberveiligheid. Dit zal naar verwachting in de tweede helft van 2025 zijn beslag gaan krijgen in wetgeving. EHZM is zich bewust van deze verplichtingen en heeft al diverse acties ondernomen, denk hierbij o.a. projecten zoals BedrijfsContinuïteitsManagement en de 7 minimale eisen maar erkent ook dat bepaalde aspecten complex zijn. In de loop van 2025 wordt een gap-analyse verricht, waaruit zal blijken welke aanvullende maatregelen genomen moeten worden om aan de regelgeving te voldoen. Die analyse is er nu nog niet, maar de reële verwachting is dat EHZM een tekort aan capaciteit en/of specifieke inhoudelijke kennis heeft om volledig te kunnen voldoen aan de genoemde regelgeving. Dit vereist de inzet van externe expertise, kwalitatief en kwantitatief. Er is momenteel geen budget gereserveerd voor de inhuur van externe deskundigheid. De incidentele investering hiervoor is berekend op gemiddeld 1 fte inhuur voor de periode van een jaar. Op dit moment is er geen duidelijkheid of er een eventuele financiële tegemoetkoming richting gemeenten vanuit de Rijksoverheid zal komen. De dreiging van cyberaanvallen neemt voortdurend toe. Het is niet de vraag of maar wanneer een of alle van onze diensten gehackt wordt. De niet-naleving van de cyberbeveiligingswet kan leiden tot ernstige sancties en reputatieschade. Investering in cyberveiligheid is een investering in de continuïteit en betrouwbaarheid van de EHZM-diensten. Door proactief te handelen en de nodige expertise in te schakelen, kan de EHZM de digitale weerbaarheid versterken en voldoen aan de wettelijke verplichtingen. De structurele kosten staan momenteel nog op PM. |
- |
51.000 |
- |
- |
- |
I |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
B4. |
Formatie applicatiebeheer Centric LeefOmgeving (CLO) |
Voor de VTH (Vergunning, Toezicht en Handhaving) processen maakt EHZ gebruikt van de applicatie Centric LeefOmgeving. Vanuit eerdere besluitvorming in 2019 is hiervoor 0,5 fte applicatiebeheer beschikbaar. Met de beperkte formatie was het destijds afdoende om de beperkte werkzaamheden uit te voeren. Door de nieuwe omgevingswet is er een uitgebreidere en complexere applicatie die nu door Harderwijk, Ermelo en Zeewolde wordt gebruikt. Dit vraagt om een nieuwe werkwijze met aangepaste documenten, wettelijke behandeltermijnen en meer beheerwerk. Naast wekelijkse updates en leverancier-notities moeten ook wensen van gebruikers en koppelingen worden geïmplementeerd, mede door extra wettelijke eisen vanuit de omgevingswet en de Woo. Vanwege de nieuwe omgevingswet en het implementeren van deze nieuwe applicatie, is er een Stuurgroep CLO samengesteld. In de overleggen met de Stuurgroep CLO wordt onder andere gesproken over de harmonisatie van de werkprocessen. De Stuurgroep CLO heeft gezamenlijk onderkend dat de huidige beheersituatie van de applicatie CLO onvoldoende is. Die conclusie heeft ertoe geleid dat met de Stuurgroep CLO een voorstel is gemaakt om intensiever in te zetten op de capaciteit van het applicatie beheer om de stabiliteit en continuïteit te waarborgen en uit te bouwen. Het voorstel voor het uitbreiden van de formatie met 0,5 fte is meermaals besproken met de netwerkdirectie EHZM. Ook de netwerkdirectie EHZM herkent de beperkte capaciteit applicatiebeheer en onderschrijft een geharmoniseerde inrichting waarbij de structurele capaciteit met 0,5 fte applicatiebeheer wordt uitgebreid om de stabitliteit en continuit te waarborgen. Tevens is er daarmee de ruimte om te werken aan structurele verbeteringen in een uniform proces. |
- |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
B5. |
Kwijtschelding Belastingen |
Door de stijging ten opzichte van de start van Meerinzicht in 2015 van het aantal inwoners van +/- 10.000 binnen het verzorgingsgebied Ermelo, Harderwijk en Zeewolde en maatschappelijke/sociale ontwikkelingen in de genoemde gemeenten zien we door de jaren heen een geleidelijke toename van het aantal kwijtscheldingsverzoeken voor de gemeentelijke belastingen. De laatste jaren is het aantal toegenomen tot circa 2.100 aanvragen in 2024. Tevens is er door wijzigingen in wet- en regelving minder sprake van een piekmoment maar worden verzoeken steeds meer verspreid over het hele jaar ingediend. Met de bestaande formatie/bezetting is het anders dan met inhuur niet meer mogelijk gebleken om tijdig aan de afhandeling van deze verzoeken te voldoen. Daarbij was de inhuur alleen op piekmomenten beschikbaar en voor een beperkt aantal uren. In 2024 waren we al circa € 45.000,- (24 uur, 6 maanden a € 70,-) kwijt aan inhuur terwijl nog niet alle verzoeken daarmee volgens onze norm tijdig konden worden afgehandeld. Gevolg hiervan was dat de afhandeling voortduurde tot in 2025 en nog eens tot ruim € 20.000,- aan meerkosten leidde. Los van dat dit vanuit een oogpunt van dienstverlening onwenselijk is, is het ook voor onze interne bedrijfsvoering voor het daarop volgende jaar onwenselijk. Door voor de taken uitbreiding van de formatie te realiseren verwachten we aan de verplichting te kunnen voldoen en krijgen onze inwoners/belastingschuldigen tijdig een beslissing op hun verzoek. Omdat inhuur verhoudingsgewijs aanzienlijk duurder is dan structurele uitbreiding is het voorstel om de formatie structureel (minder meerkosten/meer kwaliteit in huis) met 1 fte, schaal 7 uit te breiden. Door voor structurele inzet in plaats van inhuur te gaan verwachten we een tijdige afhandeling te borgen (draagt bij aan dienstverlening tichting onze klant) en hebben we structureel (minder kwetsbaarheid) door het jaar heen voldoende capaciteit om de verzoeken te behandelen. Tevens anticiperen we meteen op de doorontwikkeling (minder kwetsbaarheid) in verband met de aankomende pensionering in de nabije toekomst van de huidige twee medewerkers Invordering. Tegen die tijd zal op basis van de actualiteit een heroverweging worden gemaakt worden op de benodigde capaciteit op het onderdeel Invordering/kwijtschelding. |
- |
18.000 |
18.000 |
18.000 |
18.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
B6. |
Personele verzekeringen |
Binnen Meerinzicht is een budget "verzekering personeel" aanwezig. Hieruit wordt o.a. de aansprakelijkheidsverzekering en goed werkgeverschapverzekering betaald. We zien dat de afgelopen jaren de premie harder gestegen is dan het beschikbaar gestelde budget. De premie is mede afhankelijk van het aantal medewerkers. Doordat er steeds meer medewerkers parttime werken zien we het medewerkersbestand toenemen, waardoor de premie ook stijgt. Daarnaast heeft er enkele jaren geleden een aanbesteding plaats gevonden, waardoor de premie destijds fors is gestegen. Door middel van deze aanmelding wordt het beschikbaar gestelde budget in lijn gebracht met de te betalen premie. |
- |
7.000 |
7.000 |
7.000 |
7.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
B7a. |
Arbeidsmarktcommunicatie (structurele kosten) |
Een werkgeversmerk / arbeidsmarktpropositie is het fundament waarop recruitment bouwt. Optimale bekendheid (in het algemeen en bij specifieke doelgroepen) en een "eigen gezicht als samenwerking en als individuele organisaties zijn randvoorwaardelijk om individuele vacatures te vervullen. Het ontwikkelen en inzetten van een sterk werkgeversmerk stopt niet bij het eenmalig ontwikkelen van een propositie, een creatief concept en van (basis) uitingen als een logo, een slogan of een werken-bij-website. Dit zijn de fundamenten. Om het merk zowel in- als extern te laten leven en om een duurzaam effect te hebben op de arbeidsmarkt, is doorlopende investering in bekendheid van het merk d.m.v. nieuwe content en gerichte campagnes noodzakelijk. Een merk verdwijnt naar de achtergrond als het niet continu onder de aandacht wordt gebracht. Het is dus niet genoeg om één keer een campagne in te zetten en dan te verwachten dat (potentiële) sollicitanten ons blijven zien. Arbeidsmarktcommunicatie is een doorlopend proces dat vraagt om constante zichtbaarheid met verschillende middelen via verschillende kanalen. Om ons werkgeversmerk "fris" en vindbaar te houden, hebben we jaarlijks nieuwe content nodig. Daarnaast moeten we campagnes voor doelgroepen blijven ontwikkelen. In 2025 - bij de lancering van ons werkgeversmerk- wordt ingezet op de algemene bekendheid van ons merk en op de doelgroep "ruimtelijk domein". Dit omdat vervulling van vacatures binnen dit domein ons veel moeite kost. In de komende jaren moeten campagnes worden ontwikkeld voor andere specifieke
doelgroepen. |
- |
19.000 |
19.000 |
19.000 |
19.000 |
S |
3. Overige voorstellen, projecten, activiteiten en aanmeldingen |
B7b. |
Arbeidsmarktcommunicatie (incidentele kosten) |
Zie hierboven. |
- |
6.000 |
- |
- |
- |
I |
3. Overige voorstellen, projecten, activiteiten en aanmeldingen |
B8a. |
Versnelde afschrijving applicatie Unit4 i.v.m. verSaaSing (structureel) |
Voor de financiële bedrijfsvoering maakt Meerinzicht gebruik van de applicatie Unit4 Financials. Deze applicatie is in 2020 aangekocht vanuit een Europese aanbesteding. Deze applicatie is momenteel on-premise beschikbaar: hierbij is de applicatie geïnstalleerd binnen het serverpark van Meerinzicht. De leverancier Unit4 van de applicatie, Unit4 Financials, heeft aangekondigd dat de applicatie vanaf 2026 enkel als SaaS (Software as a Service) beschikbaar wordt gesteld. Dit betekent dat de applicatie wordt "verhuisd" van de interne systemen naar een cloud dienst van de leverancier. Voor de aanschaf van Unit4 Financials is in 2021 een krediet (genaamd "Decade 2020") geactiveerd van € 463.000,- (start jaar afschrijving 2022), met een afschrijvingstermijn van l0 jaar. Doordat vanaf 2026 de Unit4 Financials applicatie wordt afgenomen als SaaS dienst, schrijft de BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) voor dat de lopende investering versneld afgeschreven moet worden (wettelijke verplichting). Dit betekent concreet dat in 2027 de overgebleven waarde van de investering á € 231.551 ineens versneld afgeschreven moet worden. De beschikbare kapitaallasten binnen de begroting I&A is niet voldoende om deze versnelde investering ineens te dekken. De eenmalige projectkosten voor de migratie bedragen € 83.000. Tevens leidt de verSaaSing van Unit4 Financials tot een hogere onderhoudslast, daartegen over staat een vrijval van kapitaallasten. Per saldo een structureel voordeel van € 5.000,-. Echter daar is een incidentele investering benodigd van € 83.000,- in 2026 en € 232.000,- in 2027. |
- |
- |
17.000 |
19.000 |
21.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
B8b. |
Versnelde afschrijving applicatie Unit4 i.v.m. verSaaSing (incidenteel) |
Zie hierboven. |
- |
21.000 |
60.000 |
- |
- |
I |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
B8c. |
Versnelde afschrijving applicatie Unit4 i.v.m. verSaaSing (dekking in begroting MIZ) |
Zie hierboven. |
- |
- |
-23.000 |
-23.000 |
-23.000 |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
Subtotaal Meerinzicht domein Bedrijfsvoering |
- |
183.000 |
159.000 |
101.000 |
103.000 |
||||
C |
Aanmeldingen Zeewolde Meerinzicht Sociaal (aandeel Zeewolde = 17,03%) |
||||||||
C1. |
Aanbesteding Wmo 2026 (trapliften en Wmo-hulpmiddelen) |
De aanbesteding zelf is regulier werk van zowel inkoop als CM/CB als beleid. Mede vanwege de nieuwe aanbesteding voor vervoer is het goed om het vervoersbestand te actualiseren. - opschonen van huidige bestand dmv evt heronderzoeken - dit icm met voorlichting aan de (nieuwe) inwoners (communicatie strategie aanpassen aan de nota Sociaal domein) dmv ontwikkelen routekaart vervoer - kosten routekaart: € 25.000,-; kosten heronderzoek, bij 1300 hulpmiddelen (uitstaande bestand bij Medipoint RSR) +/- 30 min per hulpmiddel = € 35.000,-. De routekaart heeft o.a. als doel om de gedachte van de nota Sociaal domein meer naar voren te brengen. Door een routekaart te onwikkelen die toegankelijk is voor alle inwoners willen we inwoners in eerste instantie wijzen op eigen kracht, samenkracht en vervolgens op voorliggende voorzieningen. Wanneer uit het doorlopen van de route blijkt dat de klant mogelijk echt aangewezen is op een Wmo voorziening wordt de inwoner uiteraard doorgezet naar de intake en gaan we onderzoeken in hoeverrre de inwoner gecompenseerd dient te worden. In de huidige situatie zien we dat veel inwoners al direct een melding doen. |
- |
10.000 |
- |
- |
- |
I |
3. Overige voorstellen, projecten, activiteiten en aanmeldingen |
C2. |
Accountmanager werkgeversdienstverlening |
In april 2024 is met behulp van de ESF middelen een accountmanager werkgeverdienstverlening aangesteld bij
Meerinzicht. De accountmanager werkt vanuit het Werkgevers Service Punt (WSP) Noord Veluwe, maar is gericht op.de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. In 2024 hebben we gemerkt dat de accountmanager de doelen bereikt die vooraf opgesteld zijn: meer bekendheid bij werkgevers, een groter netwerk van betrokken
werkgevers en meer verbining tussen het WSP en de interne organisaties van EHZM. Ook voorziet de accountmanager in meer inzicht bij de betrokken medewerkers over wat de vragen en behoeften van werkgevers zijn. Deze aanvraag beoogt de functie structureel te borgen. Hiermee is een structurele invulling van een contactpersoon tussen de gemeenten en de werkgevers gegarandeerd en kan de functie doorontwikkelen. |
- |
18.000 |
18.000 |
18.000 |
18.000 |
S |
3. Overige voorstellen, projecten, activiteiten en aanmeldingen |
C3. |
Landelijke hervorming arbeidsmarktinfrastructuur |
Alle organisaties in de arbeidsmarktinfrastructuur hebben hun eigen dienstverleningspakket, hun eigen werkwijze en hun eigen loket. Deze organisaties werken nu samen in regionale mobiliteitsteams, WerkgeversServicepunten en Leerwerkloketten in de arbeidsmarktregio's. Werkzoekenden en
werkenden weten in deze veelheid van loketten de juiste dienstverlening niet altijd te vinden. Voor
werkgevers is het ingewikkeld dat zij worden benaderd door verschillende partijen tegelijk en/of te
maken hebben met een grote diversiteit aan regelingen en uitvoerders daarvan. Om arbeidsmarktdienstverlening toegankelijker en beter vindbaar te maken, komt er in elke arbeidsmarktregio vanaf 2026 één gezamenlijk regionaal loket: het Werkcentrum. Werkzoekenden, werkenden en werkgevers kunnen bij het Werkcentrum terecht voor vragen over werk, volgende loopbaanstappen, (arbeidsmarktgerichte) scholing en personeelsvraagstukken. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de arbeidsmarktinfrastructuur een landingsplaats is voor landelijk en regionaal arbeidsmarktbeleid, en de middelen die landelijke en regionale partners daarvoor willen inzetten. Dit kan gaan om landelijk beleid en investeringen voor bepaalde doelgroepen, ten behoeve van bepaalde (tekort)sectoren, voor een bepaalde scholingsopgave of in het kader van Regio Deals. Hierbij behoudt iedere partner de eigen verantwoordelijkheid en zeggenschap over de eigen middelen die worden ingezet voor gezamenlijke doelen. Over het tijdelijke impulsbudget voor gezamenlijke
dienstverlening beslist het Regionaal Beraad in gezamenlijkheid. Deze middelen lopen via de centrumgemeente die in formele zin de verantwoordelijkheid heeft. Centrumgemeenten ontvangen de middelen vanaf 1 januari 2025 via een decentralisatie-uitkering. De effectiviteit van dit instrument wordt in 2027 geëvalueerd om te verzekeren dat het bijdraagt aan het realiseren van de gezamenlijke doelen. De hervorming, vernieuwde werkwijzen, het opbouwen van de dienstverlening en de communicatie rondom het Werkcentrum brengt mogelijk kosten met zich mee. De financiële effecten op de individuele gemeenten worden gedurende de pilotfase in kaart gebracht. |
- |
- |
- |
- |
- |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
|
C4. |
Toegang Jeugd - reguliere bedrijfsvoering |
Het aantal aanvragen en de complexiteit is de laatste jaren toegenomen. De landellijke trend waarbij complexiteit, mentale zorg en aantallen stijgen zijn ook terug te zien binnen de toegang van de jeugdzorg in Zeewolde. Om hulpvragen zo vroeg mogelijk te kunnen blijven oppakken en daarmee de inzet van jeugdhulp zo licht mogelijk te houden, is het van belang om grip te houden op de wachtlijsten. Om tijdig en op een adequate manier de ondersteuningsvraag in behandeling te kunnen nemen (en daarmee dus de ondersteuning zo licht als mogelijk te houden) is het van belang dat de beschikbare capaciteit overeenkomt met de hoeveelheid werk. Dat vraagt een uitbreiding van 0,89 fte t.b.v. van het tijdig en adequaat kunnen oppakken van de reguliere taken. Daarnaast voeren we vanuit de toegang momenteel taken uit die worden gefinancierd op incidentele basis. Het betreft hier de pilot onderwijs (PO en VO), waarbij de toegang Jeugd proactief aansluit bij overleg en afstemming met de scholen. Op deze manier ontstaat een integrale kijk en afweging t.a.v. eventuele in te zetten ondersteuning, kan aan de voorkant worden meegekeken of de ondersteuningsvraag thuis hoort bij onderwijs of vanuit jeugdhulp gerealiseerd moet worden en ontstaat er meer samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Daarnaast wordt er vier uur per week inzet gepleegd op samenwerking, afstemming en overleg met huisartsen in het kader van in te zetten ondersteuning en verwijzingen. Deze inzet bestaat uit consultatie van klantmanager Jeugd door de huisartsen t.a.v. route verwijzing en in te zetten ondersteuning, alsmede signaleren van knelpunten. Zowel inzet t.a.v. de scholen, als die ten behoeve van huisartsen wordt vooralsnog gefinancierd vanuit incidentele middelen. Omdat vanuit zowel onderwijs, huisartsen en de toegang als meerwaarde wordt gezien (verbeterde samenwerking) en meer inzet op preventie aansluit bij de nota Sociaal Domein is het voorstel om 32 uur vanuit de pilot van de scholen en de 4 uur t.b.v. inzet voor de huisartsen (totaal 1 fte) structureel te financieren, waardoor genoemde taken integraal onderdeel gaan uitmaken van de werkwijze van de toegang Jeugd Zeewolde. De taak betreft een specifiek opdracht van Zeewolde aan Meerinzicht domein Sociaal, waardoor de kosten volledig voor rekening van Zeewolde is (geen verdeelsleutel). |
- |
210.000 |
210.000 |
210.000 |
210.000 |
S |
2. Voorgenomen besluiten B&W en/of Raad |
Subtotaal Meerinzicht domein Sociaal |
- |
238.000 |
228.000 |
228.000 |
228.000 |
||||
D |
Aanmeldingen uit eerdere kadernota's (reeds gehonoreerd door Zeewolde) |
||||||||
D1. |
SROI-coördinator (alleen aangemeld voor Harderwijk), domein Bedrijfsvoering |
Onderdeel van het regionale inkoopbeleid van de deelnemende gemeenten van de ISNV is om Social
Return on Investment (SROI) bij inkoop en aanbestedingen toe te passen. Hierbij stelt de gemeente als aanbestedende dienst als eis dat de gegunde partij een bepaald percentage (meestal 5%) van de opdrachtsom besteedt aan SROI. De colleges van de gemeente Ermelo, Harderwijk en Zeewolde hebben op basis van het college advies Social Return (maart 2022) besloten in te stemmen met het aanstellen van een 0,5 fte coördinator SROI (schaal 10) in 2022. Deze functionaris fungeert als eerste aanspreekpunt en trekker voor SROI projecten in de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. Daarnaast draagt hij/zij bij aan de inbedding van SROI bij deze gemeenten. Ten slotte heeft de SROI coördinator een verbindende rol bij inkooptrajecten en heeft verbinding met het expertisepunt SROI in de arbeidsmarktregio. In 2022 is de SROI coördinator bekostigd op basis van het beschikbare gemeentelijke budget voor reïntegratie. In 2023 komt de dekking van incidentele regionale gelden van de arbeidsmarktregio. Aangezien SROI uitvoering een onderdeel is van het vastgestelde inkoopbeleid, wordt voorgesteld dit structureel in de begroting te verwerken. Voor Zeewolde enkel ter informatie opgenomen. |
- |
- |
- |
- |
- |
S |
2. Voorgenomen besluiten B&W en/of Raad |
D2. |
Arbeidsdeskundige (alleen aangemeld voor Ermelo en Harderwijk), domein Sociaal |
De arbeidsdeskundigen adviseren de klantmanagers over het plaatsen van een klant naar werk of een traject en bij het aanvragen van een medisch advies of beoordeling van het arbeidsvermogen. Daar waar nodig adviseren ze de klantmanagers t.a.v. complexe trajecten, m.n. daar waar sprake is van personen met een beperking. Ze beoordelen hierbij mede de mogelijkheid tot het verrichten van (betaalde) arbeid in relatie tot de vastgestelde mate van arbeidsgeschiktheid en, indien van toepassing, de bestaande werkplek. Ze geven ook uitvoering geven aan de re-integratieverplichting t.b.v. medewerkers die, met een indicatie doelgroep register en Beschut Werk, ziek uit dienst gaan. Dit valt namelijk onder de taakstelling van de gemeente. Ook spelen ze een rol bij de voorlichting en informatie aan werkgevers in relatie tot het in dienst nemen van een arbeidsbeperkte medewerker zoals bijvoorbeeld de No risk polis en bepaalde belastingvoordelen. In relatie tot Beschut werken en indicatie Banenafspraken stellen ze de aanvraag op bij de beoordeling van het arbeidsvermogen bij het UWV. Naast deze belangrijke adviseringstaken, die verbonden zijn aan de wettelijke taken, verrichten ze in dat kader de loonwaardemetingen. Ook in relatie tot de Wmo klantmanagers over de vraag of dagbesteding passend is en bij complexe trajecten hierin en bij kunnen ze in toenemende mate een belangrijke rol spelen. Tot slot geven ze input aan beleidsadviseurs over aanpassingen en of verbeteringen van gemeentelijk sociaal Beleid. Met name als het gaat over Arbeidsmatige dagbesteding, Beschut Werk, Doelgroep register. Dit betekent bij met name Participatie, maar ook bij de Wmo en Jeugd de arbeidsdeskundigen een belangrijke overstijgende adviseursrol vervullen. Gelet op deze hoeveelheid aan taken in relatie tot de formatie die er voor staat komt de adviseurs rol in het gedrang. Temeer omdat op dit moment de positie en de taken van de arbeidsdeskundigen nog niet optimaal is. Dit zou in het complete proces van Participatie nog beter belegd worden. De belangrijkste
bottleneck is op dit moment hierin de loonwaardemetingen. Met ongeveer 100 loonwaardemetingen op jaarbasis is dit gelet op het takenpakket en de formatie (1,4 fte) te veel. Gelet op het huidige takenpakket dient de formatie uitgebreid te worden met 1 fte. Alternatief is om dat de loonwaarde metingen uit te besteden, waarbij de controle op de uitvoering hiervan onder verantwoordelijkheid en zicht blijft van de arbeidsdeskundigen van Meerinzicht. Financieel vraagt dit ongeveer dezelfde omvang. Voor Zeewolde enkel ter informatie opgenomen. |
- |
- |
- |
- |
- |
S |
1. Juridisch / wettelijke verplichtingen |
Subtotaal eerdere aanmeldingen |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
AANMELDINGEN VOORJAARSNOTA 2025 |
-46.000 |
455.000 |
540.000 |
445.000 |
365.000 |
||||
Dekking binnen begroting op stelposten |
-200.000 |
-200.000 |
-200.000 |
-200.000 |
|||||
FINANCIEEL PERSPECTIEF 2025-2029 NA VOORJAARSNOTA 2025 |
-1.172.000 |
3.886.000 |
4.490.000 |
4.885.000 |
4.576.000 |
||||