Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair
Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair
Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair-/- is voordeel
Resultaat begroting |
Begroting 2025 na wijzigingen |
Begroting 2025 na 3e kwartaalrapportage |
Effecten 3e kwartaalrapportage 2025 |
|
|---|---|---|---|---|
Lasten |
32.158 |
32.605 |
447 |
|
Baten |
-8.164 |
-7.767 |
397 |
|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves |
23.994 |
24.837 |
844 |
|
Onttrekkingen |
-1 |
-1 |
0 |
|
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves |
-1 |
-1 |
0 |
|
Programma 6 Zeewolde zorgzaam en solidair - Totaal |
23.993 |
24.837 |
844 |
|
Taakvelden programma 6
Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Taakvelden programma 6-/- is voordeel
Resultaat begroting |
Begroting 2025 na wijzigingen |
Begroting 2025 na 3e kwartaalrapportage |
Effecten 3e kwartaalrapportage 2025 |
|
|---|---|---|---|---|
TV61 |
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie |
2.059 |
2.642 |
584 |
TV62 |
TV62 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen |
2.220 |
2.411 |
191 |
TV63 |
TV63 Inkomensregelingen |
1.911 |
1.358 |
-553 |
TV64 |
TV64 WSW en beschut werk |
397 |
459 |
62 |
TV65 |
TV65 Arbeidsparticipatie |
476 |
691 |
215 |
TV66 |
TV660 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) |
875 |
898 |
23 |
TV671 |
TV671 Maatwerkdienstverlening 18+ |
3.729 |
3.666 |
-63 |
TV672 |
TV672 Maatwerkdienstverlening 18- |
0 |
0 |
0 |
TV675 |
TV675 Jeugdhulp ambulant |
8.223 |
8.053 |
-170 |
TV676 |
TV676 Jeugdhulp met verblijf |
2.513 |
3.074 |
561 |
TV679 |
TV679 PGB |
616 |
616 |
0 |
TV681 |
TV681 Beschermd Wonen en Maatsch opvang |
-217 |
-217 |
0 |
TV682 |
TV682 Ge-escaleerde zorg 18- |
825 |
819 |
-6 |
TV69 |
TV69 Coordinatie en beleid |
367 |
367 |
0 |
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves |
23.994 |
24.837 |
844 |
|
TV61 |
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie |
-1 |
-1 |
0 |
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves |
-1 |
-1 |
0 |
|
Programma 6 Zeewolde zorgzaam en solidair - Totaal |
23.993 |
24.837 |
844 |
|
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Financiële analyseDit programma heeft een nadelig saldo van € 844.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzigingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op gesaldeerde begrotingsmutaties per taakveld vanaf € 50.000,- voor- / nadelig.
Hieronder worden de wijzigingen per wet toegelicht.
WMO (€ 40.000,- voordelig)
TV671 Maatwerkdienstverlening 18+ (€ 63.000,- voordelig)
- Op het onderdeel Hulp in het Huishouden wordt vanuit de prognoses van Meerinzicht over 2025 een forse toename verwacht. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende hogere tarieven en de verwachte volume ontwikkelingen. Doordat veel inwoners zoveel mogelijk langer zelfstandig thuis blijven wonen en de vergrijzing in de samenleving doorzet wordt meer gebruik gemaakt van hulp in het huishouden. Dit resulteert in een nadelig effect van € 169.000,-;
- Op begeleiding zijn op basis van de actuele prognoses van de zorgkosten door Meerinzicht de ramingen naar beneden bijgesteld. Er is sprake van minder geleverde zorg en er zijn minder indicaties afgegeven. Dit resulteert in een voordelig effect van € 199.000,-;
- Op de dagbesteding zijn minder indicaties afgegeven en zijn de kosten voor de geleverde zorg naar beneden bijgesteld. Dit resulteert in een voordelig effect van € 33.000,-.
Binnen de WMO komen er nog overige verschillen voor van € 23.000,- nadelig.
Jeugd (€ 385.000,- nadelig)
In de prognoses is rekening gehouden met de nieuwe tarieven die sinds 1 januari 2025 van kracht zijn. Bij de verlenging van de contracten voor jeugdhulp van 1 januari 2025 t/m 31 december 2027 is een nieuw kostprijsonderzoek uitgevoerd om te kunnen blijven werken met marktconforme tarieven. De nieuwe kostprijzen liggen gemiddeld 5,66% hoger dan de oude tarieven. Daarnaast is ook de gebruikelijke indexatie van de zorgkosten jeugd toegepast, die gemiddeld uitkomt op 5,04%. Gezamenlijk zorgt dit voor een prijsstijging van 10,70% ten opzichte van 2024.
Sinds 1 januari 2025 is het segment Essentiële Functies (EF) toegevoegd. Dit betreft hoog-specialistische jeugdhulp die we op het niveau van de zeven Gelderse Jeugdhulpregio’s gezamenlijk hebben ingekocht. Dit maakt dat een aantal cliënten uit onze regio nu binnen het product EF de zorg ontvangen. Omdat dit over het algemeen maar om zeer weinig jeugdigen gaat is de verschuiving op dit moment slechts beperkt zichtbaar in de overige segmenten. Binnen de EF is het streven om te voorkomen dat jongeren met een complexe hulpvraag vastlopen in het systeem. Het doel is dat jeugdigen die dit echt nodig hebben gelijk de zorg krijgen die nodig is, ook al zijn er meerdere zorgaanbieders nodig om die hulp te leveren. Dit voorkomt onnodige verplaatsing van de jeugdigen en draagt bij aan het in één keer goed aanbieden van passende zorg aan jeugdigen (deze doelstelling is ook opgenomen in de Nota SD).
TV675 Jeugdhulp ambulant (€ 170.000,- voordelig)
- De prognoses van Meerinzicht laten op de segmenten dagbesteding/dagbehandeling en specialistische zorg een daling van de ambulante zorg zien. Ondanks de hogere tarieven wordt hier een daling in de kosten verwacht voor 2025. Dit resulteert in een voordelig effect van € 349.000,-;
- Vanuit de segmenten hoog specialistische zorg en wonen is een eerste voorzichtige verschuiving naar het nieuwe segment Essentiële Functies zichtbaar. De inzet op deze segmenten onder de ambulante jeugdhulp is afgenomen. Dit resulteert in een voordelig effect van € 469.000,-;
- Zoals hierboven aangegeven is er een voorzichtige verschuiving tussen de zorgsegmenten waarneembaar door het inzetten van het nieuwe segment Essentiële Functies. Bij het opmaken van de begroting 2025 was op dit segment nog geen begroting opgenomen. Nu wordt door de verschuivingen vanuit de andere segmenten de begroting aangepast. Dit resulteert in een nadelig effect van € 648.000,-.
TV676 Jeugdhulp met verblijf (€ 561.000,- nadelig)
- De actuele prognoses van Meerinzicht laten op het segment dagbesteding/dagbehandeling een stijging van de kosten voor jeugdhulp met verblijf zien. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de hogere tarieven, maar ook zeker door de toename van meer maatwerk overeenkomsten. Dit resulteert in een nadelig effect van € 142.000,-;
- Ook voor het segment Crisis wordt een stijging verwacht over 2025. Deze stijging is overigens in lijn met de jaarrekening 2024. De bijstelling resulteert in een nadelig effect van € 66.000,-;
- Door de toegenomen maatwerkovereenkomsten en het hanteren van de gewijzigde tarieven is op het segment hoog specialistische zorg met verblijf een toename waarneembaar. Dit resulteert in een nadeel van € 371.000,-;
- Vanuit het segment wonen is een eerste voorzichtige verschuiving naar het nieuwe segment Essentiële Functies zichtbaar. De inzet op het segment wonen onder de jeugdhulp met verblijf is afgenomen. Dit resulteert in een voordelig effect van € 640.000,-;
- Zoals ook bij de ambulante jeugdhulp al is aangegeven, is er een voorzichtige verschuiving tussen de zorgsegmenten waarneembaar door het inzetten van het nieuwe segment Essentiële Functies. Dit geldt ook binnen de jeugdhulp met verblijf en dan voornamelijk zoals al aangegeven vanuit het segment wonen. De verschuivingen vanuit de andere segmenten leiden tot een aangepaste begroting. Dit resulteert in een nadelig effect van € 622.000,-.
Binnen de Jeugd komen er nog overige verschillen voor van € 6.000,- voordelig.
Participatie (€ 276.000,- voordelig)
TV63 Inkomensregelingen (€ 553.000,- voordelig)
- In de Meicirculaire 2025 zijn nog budgetten beschikbaar gesteld voor alleenverdienersproblematiek en zijn er middelen vrijgemaakt voor het verbeteren van de werking van de schuldenketen. Deze taken resulteren in een nadelig effect van in totaal € 42.000,-. De middelen komen binnen via de algemene uitkering onder taakveld 0.7. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect;
- Vanuit de Septembercirculaire 2025 is een budget beschikbaar gesteld voor de implementatie van de Participatiewet in balans. Dit is beschikbaar voor de uitvoering op deze taak. Dit resulteert in een nadelig effect van € 28.000,-. De middelen komen binnen via de algemene uitkering onder taakveld 0.7. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect;
- Er is budget bij de Septembercirculaire 2025 beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de werking van loonkostensubsidie voor cliënten die werkzaam zijn binnen beschut werk. Dit resulteert in een nadelig effect van € 22.000,-. De middelen komen binnen via de algemene uitkering onder taakveld 0.7. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect;
- Vanuit de prognoses van Meerinzicht worden lagere uitgaven op bijstandsuitkeringen en bijzondere bijstand (zorg) verwacht. Dit resulteert in een incidenteel voordeel van € 354.000,-;
- De verwachting is dat er meer onterecht uitgekeerde uitkeringen zullen worden teruggevorderd. De begroting is hierop aangepast. Dit resulteert in een voordelig effect van € 34.000,-;
- Vanuit het Rijk is de BUIG bijgesteld. Hierbij is onder andere rekening gehouden met de bijstelling van het minimumloon waar de uitkeringen aan gekoppeld zijn. Dit resulteert in een voordelig effect van € 257.000,-.
TV64 WSW en beschut werk (€ 62.000,- nadelig)
- Vanuit de Meicirculaire 2025 is budget beschikbaar gesteld voor beschut werk. Dit resulteert in een nadelig effect van € 62.000,-. De middelen komen binnen via de algemene uitkering onder taakveld 0.7. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect.
TV65 Arbeidsparticipatie (€ 215.000,- nadelig)
- De prognoses van Meerinzicht laten een stijging van de kosten zien voor bemiddeling naar werk. De inzet is met 10% verhoogd vanwege een extra impuls om bijstandsontvangers richting werk te begeleiden, gebruikmakend van loonkosten subsidie. Hiervoor worden trajecten aangeboden. Dit resulteert in een nadelig effect van € 48.000,-;
- De inzet vanuit Meerinzicht bijgesteld op dit taakveld. Voornamelijk op het onderdelen inburgering en kwaliteit en beleid. Dit resulteert in een incidenteel nadelig effect van € 167.000,-.
Overig (€ 775.000,- nadelig)
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie (€ 584.000,- nadelig)
- Vanuit de gemaakte contractafspraken met de uitvoerende partij is het budget voor straathoekwerk bijgesteld op basis van CAO aanpassingen. Dit resulteert in een nadelig effect van € 29.000,-;
- Voor het nieuw te ontwikkelen Maatschappelijk Centrum Zeewolde (MCZ) is voor de laatste maanden van 2025 een overeenkomst afgesloten voor het dagelijks beheer van het gebouw Open Haven. Vooruitlopend op de in gebruik name van het MCZ zijn enkele roerende goederen, zoals stoelen en serviesgoed, overgenomen voor later gebruik. Dit resulteert in een nadelig effect van € 74.000,-;
- Op inburgering is het budget afgeraamd op basis van de actuele prognoses door Meerinzicht (programmakosten). Door de achterblijvende huisvesting is de taakstelling op de opvang niet haalbaar. De prognose is daarom naar beneden bijgesteld. Dit resulteert in een incidenteel voordelig effect van € 230.000,-;
- Vanuit de Septembercirculaire 2025 zijn middelen beschikbaar gekomen voor de spreidingswet, voor het zoeken naar opvangplekken asiel en voor de aanpak van overlast van asielzoekers. Dit resulteert in een incidenteel nadelig effect van € 86.000,-. De middelen komen binnen via de algemene uitkering onder taakveld 0.7. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect;
- De raming voor rijksmiddelen van het COA is voor het jaar 2025 afgeraamd. Dit resulteert in een incidenteel nadelig effect van € 450.000,-. Vanaf de Programmabegroting 2026-2029 is dit al gecorrigeerd. De middelen komen binnen via de algemene uitkering onder taakveld 0.7.Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect;
- Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen is de raming voor de uit te keren leefgelden naar beneden bijgesteld. Het merendeel van deze vluchtelingen heeft een baan en een inkomen waardoor zijn geen leefgeld uitkering ontvangen. Op basis van de prognoses van Meerinzicht is daarop de begroting bijgesteld. Dit resulteert in een voordelig effect van € 86.000,-;
- De normbijdrage vanuit het rijk voor de omvang van Oekraïense vluchtelingen is ten opzichte van vorig jaar verlaagd van € 61,- naar € 44,- per persoon per nacht. Hierdoor zal de vergoeding vanuit het rijk naar beneden worden bijgesteld. De begroting is hierop aangepast. Dit resulteert in een nadelig effect van € 287.000,-;
- Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 26.000,- voordelig.
TV62 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (€ 191.000,- nadelig)
- Binnen dit taakveld heeft een bijstelling plaatsgevonden van de inzet op Veilig Thuis als onderdeel van geëscaleerde zorg. Het aantal opgelegde maatregelen is toegenomen waardoor ook de vraag naar opvang is toegenomen. Dit resulteert in een incidenteel nadelig effect van € 73.000,-;
- Voor de uitvoering door Meerinzicht is de bijdrage bijgesteld, voornamelijk veroorzaakt door meer inzet van onder andere klantmanagers en de kwaliteitsmanager jeugd enerzijds en de verwerking van CAO aanpassingen anderzijds. Na het ingaan van de nieuwe contracten Jeugd per 1 april 2022 is de regio geconfronteerd met een groot aantal aanvragen m.b.t. maatwerk overeenkomsten. Het gaat dan om overeenkomsten met niet-gecontracteerde aanbieders en/of voor niet-gecontracteerde producten. In dit kader heeft Meerinzicht een Kwaliteitsmedewerker Jeugd ingezet, die aan de voorkant mee kan denken en adviseert bij casussen m.b.t. inzet van maatwerk. De werkafspraak is dat een maatwerkcontract altijd met de kwaliteitsmedewerker besproken moet worden. De kwaliteitsmedewerker geeft advies aan de gemeente, die vervolgens een besluit neemt. Er wordt kritisch gekeken naar de inzet, en de tarieven worden zoveel mogelijk gelijk getrokken met het ingekochte aanbod. Desondanks neemt het aantal maatwerkovereenkomsten nog niet af. Dit resulteert in een nadelig effect van € 166.000,-;
- Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 48.000,- voordelig.

Meerjarig
Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - MeerjarigDe bijstellingen op de uitvoering en de programmalasten van programma 6 hebben ook meerjarige effecten. Voor 2026 is er sprake van een nadelig effect van € 95.000,-, voor 2027 is dit een nadelig effect van € 69.000,- en voor de jaren 2028 en 2029 betreft het een nadelig effect van € 44.000,-.
Kredieten
Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - KredietenEr zijn geen bijstellingen.