In overleg en samenwerking met de inwoners van Zeewolde komen tot oplossingen om de scheidingsresultaten van de huishoudelijk afvalstromen te verbeteren.

De gemeenteraad heeft op 20 februari 2025 ingestemd met Recycleplan 2025-2030, het afvalbeleid voor de gemeente Zeewolde. De belangrijkste veranderingen hierin zijn de invoering van recycle-tarief per 1 januari 2026, het apart inzamelen van groente-, fruit en etensresten (GFE) bij hoogbouw en het verkleinen van de openingen in de openbare restafvalcontainers. 

De focus ligt momenteel op de implementatie van het recycle-tarief en de verbeterde scheiding van GFE bij de hoogbouw. 

Belangrijkste mijlpalen en acties: 

  • Eind 2025 zijn extra verzamelcontainers geplaatst. Om bewoners in de hoogbouw te helpen met het scheiden van hun etensresten zijn er aanrechtbakjes uitgedeeld;
  • Eind 2025 zijn de inwerpopeningen van de ondergrondse containers verkleind van 60 naar 30 liter. Goede scheiders hoeven minder lang te wachten tot een volle zak en mensen die minder mobiel zijn kunnen gemakkelijker een volle zak wegbrengen. 
  • Per 1 januari is het tarief voor het storten van restafval succesvol ingevoerd;
  • Doorlopend starten we samen met HVC diverse campagnes. Afvalcoaches beantwoorden vragen en informeren onze bewoners. 

Met de invoering van het nieuwe beleid sturen we aan op een significante reductie van de totale hoeveelheid restafval. Hiermee streven we ernaar de totale kosten binnen het afvaldossier ook op de lange termijn beheersbaar te houden.