Financiële begroting
Geraamde resultaat op hoofdlijnen
Terug naar navigatie - - Geraamde resultaat op hoofdlijnenAlgemeen
Terug naar navigatie - Geraamde resultaat op hoofdlijnen - AlgemeenOnderstaande tabel geeft het geraamde resultaat 2026 per programma weer, en het geraamde totaal saldo van baten en lasten. Voorgenomen onttrekkingen en toevoegingen aan reserves zijn apart zichtbaar gemaakt.
-/- is voordeel
Resultaat begroting  | 
									Realisatie 2024  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
							|
|---|---|---|---|---|
Lasten  | 
								||||
PROG0  | 
								Zeewolde bestuurt  | 
								22.058  | 
								21.334  | 
								22.412  | 
						
PROG1  | 
								Veilig Zeewolde  | 
								2.788  | 
								3.154  | 
								3.466  | 
						
PROG2  | 
								Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								6.141  | 
								7.490  | 
								6.655  | 
						
PROG3  | 
								Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								1.602  | 
								3.698  | 
								2.811  | 
						
PROG4  | 
								Naar school in Zeewolde  | 
								2.240  | 
								2.315  | 
								1.721  | 
						
PROG5  | 
								Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								6.641  | 
								8.060  | 
								6.926  | 
						
PROG6  | 
								Zeewolde zorgzaam en solidair  | 
								30.811  | 
								32.112  | 
								33.994  | 
						
PROG7  | 
								Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								8.616  | 
								9.870  | 
								9.446  | 
						
PROG8  | 
								Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								8.332  | 
								9.971  | 
								8.135  | 
						
Totaal Lasten  | 
								89.228  | 
								98.003  | 
								95.566  | 
						|
Baten  | 
								||||
PROG0  | 
								Zeewolde bestuurt  | 
								-61.198  | 
								-58.518  | 
								-61.868  | 
						
PROG1  | 
								Veilig Zeewolde  | 
								-42  | 
								-30  | 
								-30  | 
						
PROG2  | 
								Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								-602  | 
								-439  | 
								-454  | 
						
PROG3  | 
								Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								-6.417  | 
								-7.295  | 
								-6.924  | 
						
PROG4  | 
								Naar school in Zeewolde  | 
								-498  | 
								-663  | 
								-130  | 
						
PROG5  | 
								Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								-1.197  | 
								-1.091  | 
								-910  | 
						
PROG6  | 
								Zeewolde zorgzaam en solidair  | 
								-9.893  | 
								-8.118  | 
								-7.239  | 
						
PROG7  | 
								Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								-7.394  | 
								-7.070  | 
								-7.061  | 
						
PROG8  | 
								Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								-11.010  | 
								-8.909  | 
								-7.655  | 
						
Totaal Baten  | 
								-98.251  | 
								-92.133  | 
								-92.271  | 
						|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								-9.023  | 
								5.870  | 
								3.295  | 
						|
Stortingen  | 
								||||
PROG0  | 
								Zeewolde bestuurt  | 
								2.988  | 
								22.487  | 
								1.189  | 
						
PROG2  | 
								Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								2.585  | 
								2.327  | 
								2.525  | 
						
PROG3  | 
								Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								204  | 
								0  | 
								0  | 
						
PROG5  | 
								Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								50  | 
								0  | 
								0  | 
						
PROG7  | 
								Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								1.200  | 
								193  | 
								0  | 
						
PROG8  | 
								Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								4.582  | 
								20.031  | 
								31  | 
						
Totaal Stortingen  | 
								11.608  | 
								45.037  | 
								3.745  | 
						|
Onttrekkingen  | 
								||||
PROG0  | 
								Zeewolde bestuurt  | 
								-6.415  | 
								-7.754  | 
								-4.249  | 
						
PROG2  | 
								Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								-1.184  | 
								-2.627  | 
								-1.705  | 
						
PROG3  | 
								Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								-78  | 
								-87  | 
								-65  | 
						
PROG5  | 
								Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								-573  | 
								-684  | 
								-566  | 
						
PROG6  | 
								Zeewolde zorgzaam en solidair  | 
								-1  | 
								-1  | 
								-28  | 
						
PROG7  | 
								Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								-144  | 
								-690  | 
								-464  | 
						
PROG8  | 
								Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								-2.242  | 
								-40.164  | 
								-182  | 
						
Totaal Onttrekkingen  | 
								-10.636  | 
								-52.006  | 
								-7.258  | 
						|
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								973  | 
								-6.969  | 
								-3.513  | 
						|
Geraamd resultaat  | 
								-8.050  | 
								-1.100  | 
								-218  | 
						|
Meerjarenperspectief 2026-2029
Terug naar navigatie - Geraamde resultaat op hoofdlijnen - Meerjarenperspectief 2026-2029De budgettaire uitkomsten over de jaren 2026-2029 zijn in onderstaand overzicht opgenomen. Deze zijn gebaseerd op de gegevens tot en met juni 2025. Structurele effecten uit de Voorjaarsnota 2025 en de Meicirculaire 2025 zijn hierin ook opgenomen.
-/- is voordeel
Resultaat begroting  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Primitieve begroting 2027  | 
									Primitieve begroting 2028  | 
									Primitieve begroting 2029  | 
							|
|---|---|---|---|---|---|
Lasten  | 
								95.566  | 
								97.367  | 
								93.919  | 
								93.996  | 
						|
Baten  | 
								-92.271  | 
								-94.469  | 
								-93.742  | 
								-92.147  | 
						|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								3.295  | 
								2.898  | 
								177  | 
								1.849  | 
						|
Stortingen  | 
								3.745  | 
								8.217  | 
								7.464  | 
								7.515  | 
						|
Onttrekkingen  | 
								-7.258  | 
								-11.137  | 
								-7.661  | 
								-9.400  | 
						|
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								-3.513  | 
								-2.920  | 
								-197  | 
								-1.885  | 
						|
Geraamd resultaat  | 
								-218  | 
								-23  | 
								-20  | 
								-36  | 
						|
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Terug naar navigatie - - Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzienAlgemeen
Terug naar navigatie - Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - AlgemeenConform de begrotingsvoorschriften geeft dit hoofdstuk een toelichting op de lasten en baten die niet direct aan een programma zijn toe te rekenen maar wel van belang zijn voor de uitvoering van het in de raadsprogramma's geformuleerde beleid.
Het gemeentelijke voorzieningenniveau wordt voor een groot deel bekostigd uit algemene dekkingsmiddelen. Het gaat dan om de algemene uitkering uit het Gemeentefonds, onroerende zaakbelastingen, dividenden en het budget voor onvoorziene uitgaven.
Specifieke gemeentelijke heffingen met een vastgesteld bestedingsdoel, zoals de afvalstoffenheffing en de rioolrechten, worden verantwoord onder de baten van het desbetreffende programma. Hetzelfde geldt voor alle specifieke uitkeringen van het Rijk, zoals voor onderwijs en bijstand.
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Terug naar navigatie - Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzienIn onderstaande tabel wordt een totaaloverzicht gegeven van de geraamde middelen voor 2026-2029.
(Bedragen x € 1.000,-)  | 
									Rekening  | 
									Begroting  | 
									Begroting  | 
									Begroting  | 
									Begroting  | 
									Begroting  | 
							|||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024  | 
								 2025 (na wijzigingen)  | 
								2026  | 
								2027  | 
								2028  | 
								2029  | 
						||||||||||||||||
Saldo  | 
								Lasten  | 
								Baten  | 
								Saldo  | 
								Lasten  | 
								Baten  | 
								Saldo  | 
								Saldo  | 
								Saldo  | 
								Saldo  | 
						||||||||||||
Algemene dekkingsmiddelen  | 
								Algemene uitkering  | 
								-44.875  | 
								0  | 
								-43.906  | 
								-43.906  | 
								0  | 
								-47.078  | 
								-47.078  | 
								-47.509  | 
								-46.793  | 
								-47.703  | 
						||||||||||
Dividend  | 
								-260  | 
								0  | 
								-150  | 
								-150  | 
								0  | 
								-175  | 
								-175  | 
								-175  | 
								-175  | 
								-175  | 
						|||||||||||
Forensenbelasting  | 
								-565  | 
								0  | 
								-575  | 
								-575  | 
								0  | 
								-621  | 
								-621  | 
								-621  | 
								-621  | 
								-621  | 
						|||||||||||
Onroerende zaakbelasting  | 
								-11.218  | 
								0  | 
								-11.793  | 
								-11.793  | 
								0  | 
								-12.526  | 
								-12.526  | 
								-12.526  | 
								-12.526  | 
								-12.526  | 
						|||||||||||
Toeristenbelasting  | 
								-3.806  | 
								0  | 
								-3.850  | 
								-3.850  | 
								0  | 
								-4.129  | 
								-4.129  | 
								-4.129  | 
								-4.129  | 
								-4.129  | 
						|||||||||||
Algemene dekkingsmiddelen - Totaal  | 
								-60.725  | 
								0  | 
								-60.174  | 
								-60.174  | 
								0  | 
								-64.529  | 
								-64.529  | 
								-64.960  | 
								-64.244  | 
								-65.154  | 
						|||||||||||
Onvoorzien  | 
								Onvoorzien incidenteel  | 
								0  | 
								61  | 
								0  | 
								61  | 
								124  | 
								0  | 
								124  | 
								127  | 
								128  | 
								130  | 
						||||||||||
Onvoorzien structureel  | 
								0  | 
								165  | 
								0  | 
								165  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|||||||||||
Onvoorzien - Totaal  | 
								0  | 
								226  | 
								0  | 
								226  | 
								124  | 
								0  | 
								124  | 
								127  | 
								128  | 
								130  | 
						|||||||||||
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Totaal  | 
								-60.725  | 
								226  | 
								-60.174  | 
								-59.947  | 
								124  | 
								-64.529  | 
								-64.405  | 
								-64.833  | 
								-64.116  | 
								-65.024  | 
						|||||||||||
Geheel - Totaal  | 
								-60.725  | 
								226  | 
								-60.174  | 
								-59.947  | 
								124  | 
								-64.529  | 
								-64.405  | 
								-64.833  | 
								-64.116  | 
								-65.024  | 
						|||||||||||
-/- = voordeel  | 
						|||||||||||||||||||||
Totaaloverzicht van het geraamde resultaat
Terug naar navigatie - - Totaaloverzicht van het geraamde resultaatOnderstaand overzicht geeft een presentatie per begrotingsprogramma op totalen. Elk programma is daarbij onderverdeeld naar lasten en baten. In lijn met de begrotingsvoorschriften (BBV) worden de stortingen en onttrekkingen aan de reserves afzonderlijk in beeld gebracht. Op deze wijze ontstaat een door de raad geautoriseerd geraamd totaal saldo van baten en lasten en een geraamd resultaat. Voor de goede orde merken we op dat dotaties aan voorzieningen deel uitmaken van de programma's.
-/- is voordeel
Resultaat begroting  | 
									Realisatie 2024  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Primitieve begroting 2027  | 
									Primitieve begroting 2028  | 
									Primitieve begroting 2029  | 
							|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten  | 
								|||||||
PROG0  | 
								Zeewolde bestuurt  | 
								22.058  | 
								21.334  | 
								22.412  | 
								23.806  | 
								22.064  | 
								24.293  | 
						
PROG1  | 
								Veilig Zeewolde  | 
								2.788  | 
								3.154  | 
								3.466  | 
								3.252  | 
								3.252  | 
								3.252  | 
						
PROG2  | 
								Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								6.141  | 
								7.490  | 
								6.655  | 
								6.035  | 
								6.167  | 
								6.373  | 
						
PROG3  | 
								Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								1.602  | 
								3.698  | 
								2.811  | 
								4.362  | 
								5.395  | 
								3.565  | 
						
PROG4  | 
								Naar school in Zeewolde  | 
								2.240  | 
								2.315  | 
								1.721  | 
								1.831  | 
								1.831  | 
								1.855  | 
						
PROG5  | 
								Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								6.641  | 
								8.060  | 
								6.926  | 
								6.982  | 
								6.856  | 
								7.178  | 
						
PROG6  | 
								Zeewolde zorgzaam en solidair  | 
								30.811  | 
								32.112  | 
								33.994  | 
								33.369  | 
								32.514  | 
								32.724  | 
						
PROG7  | 
								Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								8.616  | 
								9.870  | 
								9.446  | 
								9.618  | 
								9.271  | 
								9.342  | 
						
PROG8  | 
								Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								8.332  | 
								9.971  | 
								8.135  | 
								8.112  | 
								6.570  | 
								5.413  | 
						
Totaal Lasten  | 
								89.228  | 
								98.003  | 
								95.566  | 
								97.367  | 
								93.919  | 
								93.996  | 
						|
Baten  | 
								|||||||
PROG0  | 
								Zeewolde bestuurt  | 
								-61.198  | 
								-58.518  | 
								-61.868  | 
								-62.636  | 
								-62.438  | 
								-63.770  | 
						
PROG1  | 
								Veilig Zeewolde  | 
								-42  | 
								-30  | 
								-30  | 
								-30  | 
								-30  | 
								-30  | 
						
PROG2  | 
								Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								-602  | 
								-439  | 
								-454  | 
								-723  | 
								-727  | 
								-739  | 
						
PROG3  | 
								Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								-6.417  | 
								-7.295  | 
								-6.924  | 
								-8.549  | 
								-9.542  | 
								-7.752  | 
						
PROG4  | 
								Naar school in Zeewolde  | 
								-498  | 
								-663  | 
								-130  | 
								-101  | 
								-101  | 
								-101  | 
						
PROG5  | 
								Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								-1.197  | 
								-1.091  | 
								-910  | 
								-802  | 
								-832  | 
								-832  | 
						
PROG6  | 
								Zeewolde zorgzaam en solidair  | 
								-9.893  | 
								-8.118  | 
								-7.239  | 
								-6.613  | 
								-6.613  | 
								-6.613  | 
						
PROG7  | 
								Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								-7.394  | 
								-7.070  | 
								-7.061  | 
								-7.252  | 
								-7.270  | 
								-7.277  | 
						
PROG8  | 
								Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								-11.010  | 
								-8.909  | 
								-7.655  | 
								-7.763  | 
								-6.189  | 
								-5.033  | 
						
Totaal Baten  | 
								-98.251  | 
								-92.133  | 
								-92.271  | 
								-94.469  | 
								-93.742  | 
								-92.147  | 
						|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								-9.023  | 
								5.870  | 
								3.295  | 
								2.898  | 
								177  | 
								1.849  | 
						|
Stortingen  | 
								|||||||
PROG0  | 
								Zeewolde bestuurt  | 
								2.988  | 
								22.487  | 
								1.189  | 
								5.998  | 
								4.862  | 
								4.883  | 
						
PROG2  | 
								Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								2.585  | 
								2.327  | 
								2.525  | 
								2.219  | 
								2.602  | 
								2.632  | 
						
PROG3  | 
								Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								204  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
PROG5  | 
								Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								50  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
PROG7  | 
								Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								1.200  | 
								193  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
PROG8  | 
								Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								4.582  | 
								20.031  | 
								31  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
Totaal Stortingen  | 
								11.608  | 
								45.037  | 
								3.745  | 
								8.217  | 
								7.464  | 
								7.515  | 
						|
Onttrekkingen  | 
								|||||||
PROG0  | 
								Zeewolde bestuurt  | 
								-6.415  | 
								-7.754  | 
								-4.249  | 
								-8.783  | 
								-5.020  | 
								-6.377  | 
						
PROG2  | 
								Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								-1.184  | 
								-2.627  | 
								-1.705  | 
								-906  | 
								-1.345  | 
								-1.490  | 
						
PROG3  | 
								Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								-78  | 
								-87  | 
								-65  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
PROG4  | 
								Naar school in Zeewolde  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								-125  | 
								-124  | 
								-123  | 
						
PROG5  | 
								Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								-573  | 
								-684  | 
								-566  | 
								-664  | 
								-532  | 
								-793  | 
						
PROG6  | 
								Zeewolde zorgzaam en solidair  | 
								-1  | 
								-1  | 
								-28  | 
								-28  | 
								-426  | 
								-403  | 
						
PROG7  | 
								Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								-144  | 
								-690  | 
								-464  | 
								-450  | 
								-33  | 
								-33  | 
						
PROG8  | 
								Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								-2.242  | 
								-40.164  | 
								-182  | 
								-182  | 
								-182  | 
								-181  | 
						
Totaal Onttrekkingen  | 
								-10.636  | 
								-52.006  | 
								-7.258  | 
								-11.137  | 
								-7.661  | 
								-9.400  | 
						|
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								973  | 
								-6.969  | 
								-3.513  | 
								-2.920  | 
								-197  | 
								-1.885  | 
						|
Geraamd resultaat  | 
								-8.050  | 
								-1.100  | 
								-218  | 
								-23  | 
								-20  | 
								-36  | 
						|
Structureel evenwicht
Terug naar navigatie - - Structureel evenwichtDe begroting bevat structurele lasten en baten, incidentele lasten en baten en lasten en baten die worden gedekt ten laste van reserves. Het BBV schrijft voor dat inzichtelijk moet worden gemaakt of er sprake is van een structureel evenwicht. De incidentele baten en lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo. Indien de incidentele baten en lasten buiten beschouwing worden gelaten is het structureel evenwicht voor deze begroting als volgt.
Structureel evenwicht (bedragen x € 1.000,-)  | 
									2026  | 
									2027  | 
									2028  | 
									2029  | 
									||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten exclusief mutaties reserves  | 
								95.566  | 
								97.367  | 
								93.919  | 
								93.996  | 
								||||
Baten exclusief mutaties reserves  | 
								-92.271  | 
								-94.469  | 
								-93.742  | 
								-92.147  | 
								||||
Geraamd saldo van baten en lasten  | 
								3.295  | 
								2.898  | 
								177  | 
								1.849  | 
								||||
Toevoegingen reserves  | 
								3.745  | 
								8.217  | 
								7.464  | 
								7.515  | 
								||||
Onttrekkingen reserves  | 
								-7.258  | 
								-11.137  | 
								-7.661  | 
								-9.400  | 
								||||
Geraamd saldo van toevoegingen en onttrekkingen reserves  | 
								-3.513  | 
								-2.920  | 
								-197  | 
								-1.885  | 
								||||
Geraamd resultaat  | 
								-218  | 
								-23  | 
								-20  | 
								-36  | 
								||||
Incidentele lasten incl. incidentele toevoegingen reserves  | 
								6.697  | 
								7.646  | 
								5.111  | 
								6.557  | 
								||||
Incidentele baten incl. incidentele onttrekkingen reserves  | 
								-6.647  | 
								-7.519  | 
								-4.983  | 
								-6.427  | 
								||||
Structureel begrotingsaldo  | 
								-268  | 
								-150  | 
								-148  | 
								-166  | 
								||||
-/- = voordeel  | 
								
Uit de bovenstaande tabel blijkt dat het structurele begrotingssaldo voor alle jaren voordelig is. Zie voor een uiteenzetting van de incidentele baten en lasten paragraaf Incidentele baten en lasten. Zie daarnaast, voor een gedetailleerd overzicht van het structurele evenwicht, de bijlage Uitgebreid overzicht structureel evenwicht.
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - - Incidentele baten en lastenVoor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting wordt onderscheid gemaakt tussen structurele en incidentele lasten. Bij incidentele lasten of baten gaat het om eenmalige zaken en om projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. een eindig doel hebben.
In onderstaande tabellen wordt inzicht gegeven in de incidentele baten en lasten per programma. De incidentele baten en lasten die gedekt worden door onttrekkingen of toevoegingen aan reserves wordt hier buiten beschouwing gelaten.
Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000,-)  | 
									Programma  | 
									2026  | 
									2027  | 
									2028  | 
									2029  | 
							||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Incidentele lasten:  | 
								|||||||
1  | 
								Stelpost onvoorzien incidenteel  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								124  | 
								127  | 
								128  | 
								130  | 
						|
2  | 
								Vluchtelingen Oekraïne  | 
								6 - Zeewolde zorgzaam en solidair  | 
								322  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
3  | 
								Kazerne Zeewolde  | 
								8 - Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								75  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
4  | 
								BIZ-bijdrage  | 
								3 - Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								70  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
5  | 
								Bijdrage VRF (verplichtend karakter)  | 
								1 - Veilig Zeewolde  | 
								204  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
Subtotaal incidentele lasten  | 
								 795  | 
								 127  | 
								 128  | 
								 130  | 
						|||
Incidentele baten:  | 
								|||||||
1  | 
								Vluchtelingen Oekraïne  | 
								6 - Zeewolde zorgzaam en solidair  | 
								-675  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
2  | 
								BIZ-bijdrage  | 
								3 - Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								-70  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
Subtotaal incidentele baten  | 
								-745  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|||
Totaal incidentele baten en lasten  | 
								50  | 
								 127  | 
								 128  | 
								 130  | 
						|||
-/- = voordeel  | 
						|||||||
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - - Toevoegingen en onttrekkingen aan reservesBij de onttrekkingen aan reserves zijn er ook mutaties die betrekking hebben op dekkingsreserves. Dit zijn reserves die de dekking zijn voor kapitaallasten van een investering. In Zeewolde zijn deze reserves op niveau, wat inhoudt dat de omvang gelijk is aan de gehele afschrijvingstermijn van deze activa. Voor de jaren 2026-2029 worden de onderstaande incidentele en structurele baten en lasten verrekend met een reserve.
Toevoegingen en onttrekkingen reserves (bedragen x € 1.000,-)  | 
									Programma  | 
									Begroting 2026  | 
									Begroting 2027  | 
									Begroting 2028  | 
									Begroting 2029  | 
							||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Incidentele toevoegingen en onttrekkingen reserves:  | 
								|||||||
1  | 
								Dekking archiefwerkzaamheden MIZ  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								 -40  | 
								 -40  | 
								 -40  | 
								 -40  | 
						|
2  | 
								Dekking kosten integraal wijkbeheer  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 -850  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
3  | 
								Dotatie (jaarlijks) t.b.v. groot onderhoud integraal wijkbeheer  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 325  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
4  | 
								Uitgaven Veer Zeewolde  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 -11  | 
								 -11  | 
								 -11  | 
								 -11  | 
						|
5  | 
								Dotatie (jaarlijks) bijdrage Veer Zeewolde  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 57  | 
								 57  | 
								 57  | 
								 57  | 
						|
6  | 
								Dekking groot onderhoud Het Baken  | 
								5 - Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								 -104  | 
								 -98  | 
								 -91  | 
								 -85  | 
						|
7  | 
								Dekking onvoorziene kosten grondexploitatie  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								 -250  | 
								 -250  | 
								 -250  | 
								 -250  | 
						|
8  | 
								Dekking verliesgevende grondexploitatie  | 
								8 - Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								 -1  | 
								 -1  | 
								 -1  | 
								 -1  | 
						|
9  | 
								Dekking Vennootschapsbelasting  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								 -1.807  | 
								 -1.926  | 
								 228  | 
								 -638  | 
						|
10  | 
								Onttrekking t.b.v. Implementatie/Integratie omgevingswet  | 
								8 - Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								 -173  | 
								 -173  | 
								 -173  | 
								 -173  | 
						|
11  | 
								Dotatie t.b.v. Omgevingswet  | 
								8 - Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								 31  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
12  | 
								Businesscase de Horst  | 
								5 - Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								 -138  | 
								 -113  | 
								0  | 
								 -280  | 
						|
13  | 
								Verduurzaming Wagenpark  | 
								7 - Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								 -27  | 
								 -15  | 
								0  | 
								0  | 
						|
14  | 
								Brede toegang Sociaal Domein  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								 -199  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
15  | 
								Globale inrichting G-gebied  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								0  | 
								 -3.902  | 
								0  | 
								0  | 
						|
16  | 
								Optimalisatie gemeentehuis  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								0  | 
								0  | 
								 -14  | 
								 -4.859  | 
						|
17  | 
								Maatschappelijk Centrum Zeewolde (MCZ)  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								 -683  | 
								0  | 
								 -4.085  | 
								0  | 
						|
18  | 
								Recycleplan 2025-2030  | 
								7 - Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								 -113  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
19  | 
								Voorjaarsnota 2023 - Collegeprogramma  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								 -595  | 
								 -500  | 
								0  | 
								0  | 
						|
20  | 
								Projectbureau Wind  | 
								8 - Ruimte en wonen in Zeewolde  | 
								 -8  | 
								 -8  | 
								 -8  | 
								 -8  | 
						|
21  | 
								Duurzaamheidskompas 2030  | 
								7 - Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								 -25  | 
								 -25  | 
								 -25  | 
								 -25  | 
						|
22  | 
								Onttrekking Klimaatadaptatie  | 
								7 - Duurzaam en gezond Zeewolde  | 
								 -400  | 
								 -400  | 
								0  | 
								0  | 
						|
23  | 
								Actiewijzer Centrum  | 
								3 - Zeewolde economisch veerkrachtig  | 
								 -65  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
-5.075  | 
								-7.404  | 
								-4.412  | 
								-6.312  | 
						||||
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves:  | 
								|||||||
1  | 
								Dekking kapitaallasten investeringen  | 
								Diverse programma's  | 
								 -548  | 
								 -683  | 
								 -1.065  | 
								 -1.513  | 
						|
2  | 
								Onttrekking t.b.v. kapitaallasten investeringen beheerplan gebouwen  | 
								0 - Zeewolde bestuurt  | 
								 -480  | 
								 -91  | 
								 -549  | 
								 -25  | 
						|
3  | 
								Dotatie kapitaallasten investeringen  | 
								Diverse programma's  | 
								 1.474  | 
								 4.282  | 
								 5.191  | 
								 5.440  | 
						|
4  | 
								Dotatie (jaarlijkse) reserve vervanging wegen  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 1.246  | 
								 1.276  | 
								 1.306  | 
								 1.336  | 
						|
5  | 
								Onttrekking t.b.v. kapitaallasten investeringen beheerplan kunstwerken  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 -111  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
6  | 
								Dotatie (jaarlijkse) reserve vervanging kunstwerken  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 435  | 
								 435  | 
								 435  | 
								 435  | 
						|
7  | 
								Dotatie investeringen beheerplan verlichting  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 177  | 
								 177  | 
								 247  | 
								 247  | 
						|
8  | 
								Onttrekking t.b.v. kapitaallasten investeringen beheerplan verlichting  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 -174  | 
								 -174  | 
								 -457  | 
								 -457  | 
						|
9  | 
								Dekking kapitaallasten vervanging wegen  | 
								2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar  | 
								 -441  | 
								 -597  | 
								 -753  | 
								 -898  | 
						|
10  | 
								Dekking kapitaallasten voorplein Het Baken  | 
								5 - Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde  | 
								 -16  | 
								 -16  | 
								 -16  | 
								 -16  | 
						|
11  | 
								Dekking kapitaallasten investeringen IHP  | 
								4 - Naar school in Zeewolde  | 
								0  | 
								 -125  | 
								 -124  | 
								 -123  | 
						|
Subtotaal structurele toevoegingen en onttrekkingen  | 
								1.562  | 
								4.484  | 
								4.215  | 
								4.426  | 
						|||
Totaal toevoegingen en onttrekkingen reserves  | 
								-3.513  | 
								-2.920  | 
								-197  | 
								-1.885  | 
						|||
+ = toevoeging reserve (nadeel exploitatie) en - = onttrekking reserve (voordeel exploitatie)  | 
						|||||||
Ten aanzien van de voorzieningen in de bijlagen bij deze programmabegroting wordt het volgende opgemerkt: de (jaarschijf)bestedingen uit de door uw raad vastgestelde onderhoudsplannen zijn niet opgenomen in de voorliggende exploitatiebegroting. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat deze middelen direct op de betreffende voorzieningen (balanspost) moeten worden verantwoord. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen wordt hier dieper op ingegaan.
Zodra werken uitgevoerd (moeten) gaan worden met gebruikmaking van reserves, zult u door middel van een raadsvoorstel met daaraan toegevoegd een begrotingswijziging, voorgesteld worden om hiervoor de financiële middelen beschikbaar te stellen.
Geprognosticeerde balans en EMU saldo
Terug naar navigatie - - Geprognosticeerde balans en EMU saldoGeprognosticeerde balans 2026-2029
Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans en EMU saldo - Geprognosticeerde balans 2026-2029De meerjarenbalans biedt inzicht in de hoofdlijnen van de effecten van de verwachte financiële ontwikkeling van de gemeente in de komende jaren op de balans.
Voor de onderdelen activa en reserves en voorzieningen geldt dat het verloop hiervan overeenkomt met de verwachte mutaties zoals die in de begroting zijn verwerkt. Voor de overige delen van de balans is een inschatting gemaakt op basis van o.a. ervaringscijfers uit de Jaarstukken.
Activa (bedragen x € 1.000,-)  | 
									Ultimo  | 
									Ultimo  | 
									Ultimo  | 
									Ultimo  | 
									Ultimo  | 
									Ultimo  | 
							
|---|---|---|---|---|---|---|
2024  | 
								2025  | 
								2026  | 
								2027  | 
								2028  | 
								2029  | 
						|
Vaste activa  | 
								||||||
Immateriële vaste activa  | 
								2.075  | 
								1.983  | 
								1.892  | 
								1.800  | 
								1.708  | 
								1.616  | 
						
Materiële vaste activa  | 
								56.782  | 
								70.531  | 
								78.082  | 
								85.300  | 
								87.027  | 
								83.893  | 
						
Financiële vaste activa  | 
								5.759  | 
								5.475  | 
								5.475  | 
								5.475  | 
								5.475  | 
								5.475  | 
						
Totaal vaste activa  | 
								64.616  | 
								77.989  | 
								85.448  | 
								92.575  | 
								94.210  | 
								90.985  | 
						
Vlottende activa  | 
								||||||
Voorraden  | 
								42.891  | 
								30.052  | 
								8.592  | 
								11.724  | 
								-15.006  | 
								-21.931  | 
						
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar  | 
								40.754  | 
								29.199  | 
								37.881  | 
								24.365  | 
								49.350  | 
								57.920  | 
						
Liquide middelen  | 
								457  | 
								456  | 
								456  | 
								456  | 
								456  | 
								456  | 
						
Overlopende activa  | 
								9.494  | 
								9.494  | 
								9.494  | 
								9.494  | 
								9.494  | 
								9.494  | 
						
Totaal vlottende activa  | 
								93.596  | 
								69.201  | 
								56.423  | 
								46.039  | 
								44.294  | 
								45.939  | 
						
Totaal activa  | 
								158.212  | 
								147.192  | 
								141.872  | 
								138.613  | 
								138.504  | 
								136.923  | 
						
Passiva  | 
								Ultimo  | 
								Ultimo  | 
								Ultimo  | 
								Ultimo  | 
								Ultimo  | 
								Ultimo  | 
						
2024  | 
								2025  | 
								2026  | 
								2027  | 
								2028  | 
								2029  | 
						|
Vaste passiva  | 
								||||||
Eigen vermogen  | 
								127.601  | 
								121.606  | 
								118.529  | 
								115.336  | 
								115.056  | 
								113.123  | 
						
Voorzieningen  | 
								13.716  | 
								11.315  | 
								11.073  | 
								11.006  | 
								11.177  | 
								11.528  | 
						
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer  | 
								5.026  | 
								3.027  | 
								1.027  | 
								1.027  | 
								1.027  | 
								1.027  | 
						
Totaal vaste passiva  | 
								146.343  | 
								135.948  | 
								130.629  | 
								127.369  | 
								127.261  | 
								125.678  | 
						
Vlottende passiva  | 
								||||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar  | 
								3.961  | 
								3.337  | 
								3.337  | 
								3.337  | 
								3.337  | 
								3.337  | 
						
Overlopende passiva  | 
								7.908  | 
								7.907  | 
								7.907  | 
								7.907  | 
								7.907  | 
								7.907  | 
						
Totaal vlottende passiva  | 
								11.869  | 
								11.244  | 
								11.244  | 
								11.244  | 
								11.244  | 
								11.244  | 
						
Totaal passiva  | 
								158.212  | 
								147.192  | 
								141.872  | 
								138.613  | 
								138.503  | 
								136.923  | 
						
* De saldi van de Algemene Reserve is inclusief het verwachte resultaat van het jaar daarvoor (taakveld 0.11)  | 
						||||||
EMU-saldo
Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans en EMU saldo - EMU-saldoVolgens de regels van de EMU, mag het vorderingentekort niet hoger zijn dan 3% van het bruto binnenlands product (het Verdrag van Maastricht). Hiermee wil men de economische sterkte van de eurolanden behouden. Het EMU-saldo of vorderingensaldo is het financieringssaldo minus deelname aan bedrijven en inkomsten uit kredietverstrekking, uitgedrukt in geld, van een overheid die lid is van de Europese Monetaire Unie (EMU).
De begroting van gemeenten wordt opgesteld conform een (gemodificeerd) stelsel van baten en lasten. Het EMU-saldo wordt echter niet berekend op basis van baten en lasten, maar op basis van ontvangsten en uitgaven. Anders dan in het stelsel van baten en lasten drukken investeringsuitgaven en aan- en verkopen in het jaar waarin de transactie wordt gedaan volledig op het EMU-saldo. Er wordt geen rekening gehouden met afschrijvingen, noch met toevoegingen aan reserves en voorzieningen. De afwijkende berekening van het EMU-saldo kan ertoe leiden dat een gemeente bij een sluitende begroting een EMU-tekort realiseert of andersom. In de periode 2026-2029 lijkt onze gemeente een EMU-overschot te gaan realiseren. Dit wordt met name veroorzaakt doordat naar verwachting de grondexploitatie meer opbrengsten realiseert dan dat er aan lasten zijn.
Berekening EMU-saldo  | 
									Begroting  | 
									Begroting  | 
									Begroting  | 
									Begroting  | 
									Begroting  | 
							|
|---|---|---|---|---|---|---|
2025  | 
								2026  | 
								2027  | 
								2028  | 
								2029  | 
						||
Omschrijving  | 
								||||||
1.  | 
								Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)  | 
								 5.870-  | 
								 3.295-  | 
								 2.898-  | 
								 177-  | 
								 1.849-  | 
						
2.  | 
								Mutatie (im)materiële vaste activa  | 
								 13.373  | 
								 7.459  | 
								 7.127  | 
								 1.635  | 
								 3.226-  | 
						
3.  | 
								Mutatie voorzieningen  | 
								 2.401-  | 
								 242-  | 
								 67-  | 
								 171  | 
								 351  | 
						
4.  | 
								Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie)  | 
								 12.839-  | 
								 21.461-  | 
								 3.132  | 
								 26.730-  | 
								 6.925-  | 
						
5.  | 
								Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
Berekend EMU-saldo  | 
								 8.805-  | 
								 10.465  | 
								 13.224-  | 
								 25.089  | 
								 8.653  |