Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair

(x €1.000)
Uitgaven
€ 33.994
34%
Inkomsten
€ -7.267
7%
Saldo
€ 26.727

Algemeen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Algemeen

Het programma omvat de middelen om voor inwoners bestaanszekerheid, maatschappelijke ondersteuning en zorg te organiseren. 

Hoofddoelstelling

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Hoofddoelstelling

We streven naar kansengelijkheid en een inclusieve samenleving. Voor alle inwoners is het deel kunnen nemen aan de samenleving van Zeewolde van belang. Dit is niet voor alle inwoners vanzelfsprekend. De inzet van maatschappelijke ondersteuning en zorg aan jongeren, volwassenen en ouderen draagt daar aan bij door algemene voorzieningen of maatwerkvoorzieningen in te zetten. Ook het voorzien in bestaanszekerheid maakt deelnemen mogelijk. Samen met maatschappelijke organisaties en partners organiseren we maatschappelijke ondersteuning en bestaanszekerheid. 

Vastgestelde beleidskaders

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Vastgestelde beleidskaders

Voor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:

Kader Looptijd Vastgesteld Actualisatie
Nota Sociaal Domein “Samen doen wat nodig is” 2024 t/m 2029 2023 2029
Samen@Zeewolde: vrijwilligersbeleid Zeewolde 2014 t/m 2020 2014 2026
Beleidskader bestaanszekerheid en Schulddienstverlening 2023 t/m 2026 2023 2026
Kadernota nieuwe wet inburgering “Snel en volwaardig meedoen” 2022 t/m 2026 2021 2026
Uitvoeringsagenda wet inburgering 2022 t/m 2023 2021 2026
 

Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

30. Nota Sociaal Domein: een visie waarmee sturing wordt gegeven aan het organiseren van de hulp en ondersteuning die we geven aan inwoners;
34. Jeugd: wordt gestimuleerd zich te ontwikkelen in de volle breedte;
35. Kansrijk opgroeien: we willen dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien;
37. Samenredzaamheid: als gemeenschap kijken we naar elkaar om en ondersteunen elkaar;
38. Perspectief op (on)betaald werk: we willen ervoor zorgen dat iedereen de mogelijkheid heeft om talenten te benutten en een zinvolle bijdrage te leveren;
39. Zelfstandig thuis: we willen een omgeving creëren waarin iedereen de ondersteuning kan krijgen om een gezond en onafhankelijk leven te leiden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken?

30.1 | Waarborging van de kwaliteit van gemeentelijke ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken? - 30.1 | Waarborging van de kwaliteit van gemeentelijke ondersteuning

We hebben inzicht in trends, ontwikkelingen, resultaat en effect van onze prestaties en richten de informatievoorziening als groeimodel in om te kunnen monitoren (heden), sturen (voorspellen) en verantwoorden (terugkijken).

30.2 | Hulp toegankelijk maken

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken? - 30.2 | Hulp toegankelijk maken

Hulp en ondersteuning is vindbaar, toegankelijk en zoveel als mogelijk in het voorliggend veld georganiseerd.

  • Omschrijving

    We zetten de beweging in gang waarbij meer mensen in staat zijn voor zichzelf en voor elkaar te zorgen en waarbij hulp en ondersteuning goed geregeld is voor inwoners die dit het meest nodig hebben. Dit doen we via het opstellen van de nota Sociaal Domein.

30.3 | Inrichten sociaal domein binnen nieuwe kaders

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken? - 30.3 | Inrichten sociaal domein binnen nieuwe kaders

Nadat in 2023 een integrale nota Sociaal Domein (EHZM) is voorgelegd aan de gemeenteraad hebben we een kader voor het verder inrichten van het sociaal domein om de juiste hulp en zorg te bieden.

  • Omschrijving

    "lokale uitvoeringsagenda:

    - een sociale netwerkkaart welke inzicht geeft in welke hulp en ondersteuning voor inwoners beschikbaar is. Tegelijkertijd ontstaat ook inzicht in wat ontbreekt.
    · samen met partners wordt een bij Zeewolde passend voorliggend veld ingericht waardoor inwoners op maat hulp en ondersteuning krijgen.
    · Preventie en vroegsignalering een plaats krijgen met inzet van professionals en vrijwilligers.
    · wijk en buurtgericht werken in het sociaal domein vorm krijgt.
    · er ruimte is voor nieuwe projecten die de gemeente Zeewolde stimuleert en ondersteunt."

34.1 | Een kansrijk en inclusieve ontwikkeling voor kinderen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken? - 34.1 | Een kansrijk en inclusieve ontwikkeling voor kinderen

Kinderen ontwikkelen hun talenten op een manier die bij hen past en die aansluit bij hun godsdienst of levensbeschouwing en bij de visie op het onderwijs. Voor jongeren is het streven dat zij met een startkwalificatie hun schoolloopbaan kunnen afronden. Hiermee vergroten zij hun mogelijkheid op bestaanszekerheid.

35.1 | Bevorderen kansrijk opgroeien

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken? - 35.1 | Bevorderen kansrijk opgroeien

Kansrijk opgroeien: We willen dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien.

37.1 | Samenredzaamheid verbeteren

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken? - 37.1 | Samenredzaamheid verbeteren

Inwoners kunnen zich zo veel mogelijk, met hulp van mensen uit hun netwerk, zelf redden op alle levensterreinen.

38.1 | Werkloosheid bestrijden

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken? - 38.1 | Werkloosheid bestrijden

Met inzet van het lokale netwerk van partners en werkgevers inzetten op werk, het voorkomen van werkloosheid en het versnellen van de doorstroming naar werk als iemand een uitkering heeft. Als betaald werk niet mogelijk is, is vrijwilligerswerk een belangrijke vorm van zingeving.

39.1 | Zelfstandig wonen faciliteren

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat willen we bereiken? - 39.1 | Zelfstandig wonen faciliteren

Met hulp en ondersteuning mogelijk maken dat inwoners op een goede manier zelfstandig kunnen (blijven) wonen.

  • Omschrijving

    Het college kan vanaf 2024 voor elk maatschappelijk vraagstuk een passend middel benutten om de behoefte van de Zeewoldense bevolking te peilen en zo optimaal rekening te houden met de belangen van haar inwoners. Hiervoor wordt een duidelijk toetsingskader uitgewerkt.

  • Omschrijving

    Het huidige mantelzorgbeleid wordt voortgezet waarbij er aandacht blijft voor jonge mantelzorgers. Er wordt wel onderzocht welke zaken verbeterd moeten worden.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Verbonden partijen
Naam verbonden partij Gevestigd Doel Soort deelname Raadsbesluit Inwerkingtredingsdatum
Meerinzicht Harderwijk Bedrijfsvoeringstaken / Sociaal Domein Lid gemeen-schappelijke regeling 12-12-2013 1 januari 2015: fase 1 
1 januari 2018: fase 2 Bedrijfsvoering en taken Sociaal Domein
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland Almere Regionale samenwerking op het gebied van Jeugd en Wmo Centrum gemeente-constructie Oktober 2014 1 januari 2015.
Uittreding per 1 januari 2024.
 

Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Beleidsindicatoren

Banen per 1.000 inwoners van 15 - 75 jaar

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Banen per 1.000 inwoners van 15 - 75 jaar
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Netto arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Netto arbeidsparticipatie
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15 - 64 jaar

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15 - 64 jaar
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Jongeren met een delict voor de rechter

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Jongeren met een delict voor de rechter
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Kinderen in uitkeringsgezin

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Kinderen in uitkeringsgezin
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Werkloze jongeren

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Werkloze jongeren
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Jongeren met jeugdhulp in % van alle jongeren tot 18 jaar

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Jongeren met jeugdhulp in % van alle jongeren tot 18 jaar
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Jongeren met jeugdbescherming

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Jongeren met jeugdbescherming
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Jongeren met jeugdreclassering

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Jongeren met jeugdreclassering
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Wat mag het kosten?

-/- is voordeel

Bedragen x €1.000
Resultaat begroting
Resultaat 2024
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Primitieve begroting 2026
Primitieve begroting 2027
Primitieve begroting 2028
Primitieve begroting 2029
Lasten
TV61
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie
-152
3.722
3.561
3.122
3.511
3.507
TV62
TV62 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
81
2.220
2.664
2.556
2.557
2.557
TV63
TV63 Inkomensregelingen
-445
7.405
7.396
7.375
7.375
7.384
TV64
TV64 WSW en beschut werk
0
397
461
466
470
474
TV65
TV65 Arbeidsparticipatie
-139
476
684
683
684
684
TV66
TV660 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
-165
875
800
800
800
800
TV671
TV671 Maatwerkdienstverlening 18+
-194
4.032
3.876
3.873
3.873
3.873
TV675
TV675 Jeugdhulp ambulant
0
8.223
7.413
7.386
7.386
7.386
TV676
TV676 Jeugdhulp met verblijf
0
2.513
4.221
4.194
4.194
4.194
TV679
TV679 PGB
0
616
616
616
616
616
TV681
TV681 Beschermd Wonen en Maatsch opvang
216
442
520
520
520
520
TV682
TV682 Ge-escaleerde zorg 18-
-183
825
1.118
1.118
1.118
1.118
TV69
TV69 Coordinatie en beleid
0
367
664
660
-590
-390
Totaal Lasten
-981
32.112
33.994
33.369
32.514
32.724
Baten
TV61
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie
-132
-1.663
-834
-86
-86
-86
TV63
TV63 Inkomensregelingen
264
-5.494
-5.607
-5.607
-5.607
-5.607
TV65
TV65 Arbeidsparticipatie
-27
0
0
0
0
0
TV671
TV671 Maatwerkdienstverlening 18+
95
-303
-75
-198
-198
-198
TV681
TV681 Beschermd Wonen en Maatsch opvang
-2.166
-659
-723
-723
-723
-723
Totaal Baten
-1.966
-8.118
-7.239
-6.613
-6.613
-6.613
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
-2.947
23.994
26.755
26.755
25.900
26.110
Stortingen
TV61
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie
-2
0
0
0
0
0
Totaal Stortingen
-2
0
0
0
0
0
Onttrekkingen
TV61
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie
2
-1
-28
-28
-426
-403
Totaal Onttrekkingen
2
-1
-28
-28
-426
-403
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves
0
-1
-28
-28
-426
-403

Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 Bedragen x €1.000
Resultaat begroting
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Primitieve begroting 2026
Verschil
TV61
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie
2.059
2.727
668
TV62
TV62 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
2.220
2.664
445
TV63
TV63 Inkomensregelingen
1.911
1.789
-123
TV64
TV64 WSW en beschut werk
397
461
64
TV65
TV65 Arbeidsparticipatie
476
684
208
TV66
TV660 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
875
800
-75
TV671
TV671 Maatwerkdienstverlening 18+
3.729
3.801
72
TV675
TV675 Jeugdhulp ambulant
8.223
7.413
-810
TV676
TV676 Jeugdhulp met verblijf
2.513
4.221
1.708
TV679
TV679 PGB
616
616
0
TV681
TV681 Beschermd Wonen en Maatsch opvang
-217
-203
14
TV682
TV682 Ge-escaleerde zorg 18-
825
1.118
293
TV69
TV69 Coordinatie en beleid
367
664
297
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
23.994
26.755
2.762
TV61
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie
-1
-28
-27
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves
-1
-28
-27

Toerekening taakvelden per wet

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Toerekening taakvelden per wet

De taakvelden kunnen worden toegerekend aan de verschillende wetten binnen het Sociaal Domein. De toerekening is als volgt.

Taakveld
Wet
6.1
Samenkracht en burgerparticipatie
Overig
6.2
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Overig
6.3
Inkomensregelingen
Participatie
6.4
WSW en beschut werk
Participatie
6.5
Arbeidsparticipatie
Participatie
6.60
Hulpmiddelen en diensten (WMO)
WMO
6.71
Maatwerkdienstverlening 18+
WMO
6.75
Jeugdhulp ambulant
Jeugd
6.76
Jeugdhulp met verblijf
Jeugd
6.79
PGB
Overig
6.81
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang
WMO
6.82
Ge-escaleerde zorg 18-
Jeugd
6.9
Coördinatie en beleid
Overig
d

Uitsplitsing per wet

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Uitsplitsing per wet

De uitsplitsing per wet in de onderstaande tabel is opgebouwd uit een clustering van de bovenstaande tabel.

Wet
Begroting 2025
Begroting 2026
Verschil
WMO
4.387
4.398
11
Jeugd
11.561
12.752
1.191
Participatie
2.784
2.934
150
Overig
5.261
6.643
1.382
Totaal
23.993
26.728
2.734

Toelichting op de financiële analyse

Terug naar navigatie - Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair - Toelichting op de financiële analyse

Dit programma heeft een nadelig saldo van € 2.734.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de begroting 2026 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2025 na wijziging.

Voor een vergelijking tussen de verschillende begrotingsjaren is gekozen de verschillen per wet toe te lichten.

Jeugd (€ 1.191.000,- nadelig)
Voor 2026 wordt rekening gehouden met een stijging van de zorgkosten jeugd. De stijging wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen: 

  • Voor het onderwijs jeugd arrangement (OJA), de koesterklas en niet gecontracteerde zorg is in verband met de stijging van het aantal cliënten de begroting bijgesteld. Op basis van gemaakte contractafspraken heeft indexatie van de prijs niet plaatsgevonden. Dit resulteert in een nadelig effect van € 67.000,-;
  • In 2025 heeft er een kostprijsonderzoek plaatsgevonden voor de diverse segmenten voor jeugdhulp. De effecten hiervan zijn nu structureel in de begroting verwerkt. Daarnaast is er voor 2026 een inflatiecorrectie doorgerekend. Samen met de verhoogde instroom van cliënten is de begroting hierop bijgesteld. Dit resulteert in een nadelig effect van € 246.000,-;  
  • Voor het segment crisiszorg is door de tariefsaanpassingen een negatief effect ontstaan. Het aantal cliënten dat hiervoor in aanmerking komt is niet gewijzigd. Dit resulteert in een nadelig effect van € 36.000,-;
  • In 2026 is het gebruik van het nieuwe product "Essentiële Functies" toegenomen. Dit zorgsegment is bedoeld om de meest complexe hulpvragen op te vangen. Er wordt op basis van maatwerk hulp geboden aan cliënten die anders vast zouden lopen in het zorgsysteem. Hiervoor is een alliantie van vijftien samenwerkende jeugdhulporganisaties met verschillende expertises ingericht. Dit is uniek in Nederland. De inzet van dit nieuwe product heeft ertoe geleid dat een aantal cliënten die eerst hoog specialistische zorg ontvingen zijn overgegaan naar dit nieuwe product. Binnen de ambulante jeugdhulp heeft dit een voordelig effect van € 478.000,-. De zorg binnen dit nieuwe product is gezien de complexiteit van de zorgvraag wel duurder. Aangezien dit zorgsegment nog niet eerder bestond is er nu sprake van instroom vanuit andere zorgsegmenten, maar is er ook sprake van een eigen instroom met nieuwe cliënten die voor deze zorg in aanmerking komen. Dit leidt tot hogere (zorg)lasten. Dit resulteert in een nadelig effect van € 914.000,-;
  • De zorg binnen het landelijk transitie arrangement (LTA-zorg) is verder toegenomen. Deze zorg wordt geleverd door een beperkt aantal jeugdhulpaanbieders met een uitzonderlijk zorgaanbod. Meer cliënten zullen naar verwachting zorg ontvangen binnen dit segment. Daarnaast zijn de tarieven geïndexeerd met de gelden inflatiepercentages. Dit resulteert in een nadelig effect van € 650.000,-;
  • De geleverde zorg op de segmenten Jeugdbescherming en Jeugd reclassering hebben een justitiële achtergrond. De verwachte kosten zijn aangepast op basis van de prognoses van Meerinzicht en het Sociaal Domein Flevoland. We zien een stijgende zorgvraag binnen dit segment. De bedragen zijn inclusief de effecten van het kostprijsonderzoek en de gehanteerde inflatiecorrecties. Dit resulteert in een nadelig effect van € 293.000,-. 

Door een aanpassing van de toerekening van de uitvoeringskosten in het Sociaal Domein is er een aanpassing in de begroting doorgevoerd die ertoe heeft geleid dat de kosten van de uitvoering onder andere taakvelden zijn komen te vallen. Voor de uitvoering van jeugd heeft dit de volgende effecten: 

  • De uitvoering voor de zorgproducten jeugd ambulant door Meerinzicht domein Sociaal is verplaatst naar de taakvelden voor de uitvoering (te weten Toegang en eerstelijnsvoorzieningen en Coördinatie en beleid). Dit resulteert in een voordelig effect van € 399.000,-;
  • De uitvoering door Meerinzicht domein Sociaal is verplaatst naar de taakvelden voor de uitvoering (te weten Toegang en eerstelijnsvoorzieningen en Coördinatie en beleid). Dit resulteert in een voordelig effect van  € 138.000,-.

Participatie (€ 150.000,- nadelig)
Voor 2026 wordt binnen de uitvoering van de participatie rekening gehouden met de volgende ontwikkelingen:

  • Vanuit het Rijk zijn de BUIG inkomsten t.b.v. de bijstandsuitkeringen bijgesteld met een inflatiecorrectie. Dit resulteert in een voordelig effect van € 169.000,-;
  • Bij de Meicirculaire 2025 is de bijdrage voor de WSW en beschut werk bijgesteld. Deze middelen worden één op één doorgezet als bijdrage aan de sociale werkvoorziening. Dit resulteert in een nadelig effect van € 64.000,-;
  • De uitvoering door Meerinzicht domein Sociaal voor de uitvoering van de Wet Inburgering is bijgesteld. Inburgeraars worden begeleid in een traject dat gericht is op toeleiding tot betaalde arbeid. Daarnaast is maatschappelijke deelname een belangrijk component. De inburgeraar kan hier zijn verplichte 800 participatie uren maken, deze zijn noodzakelijk om de inburgering te halen. Dit resulteert in een nadelig effect van € 169.000,-.

Binnen de taken van de participatie komen er nog overige verschillen voor van € 86.000,- nadelig.

Overig (€ 1.382.000,- nadelig)
Voor 2026 wordt op de overige onderdelen binnen programma 6 rekening gehouden met de volgende ontwikkelingen:

  • Er is sprake van een hogere doorbelasting van interne apparaatslasten. Dit resulteert in een nadelig effect van € 121.000,-. In 2026 worden er, in vergelijking met 2025, meer uren aan dit taakveld besteed. Per saldo heeft dit een neutraal effect op de begroting door de koppeling met taakveld 0.4 Overhead;
  • Voor kansrijk opgroeien is extra budget vrijgemaakt voor onder andere ondersteuning door Trimbos, projectleiderschap en initiatieven/preventieactiviteiten. Dit resulteert in een nadelig effect van € 47.500,-;
  • Er is structureel budget opgenomen voor het project Buurtgezinnen, waarbij gezinnen die steun kunnen gebruiken worden gekoppeld aan een stabiel gezin in de eigen buurt. Voor 2026 is rekening gehouden met een uitbreiding van een maximum aantal van 20 trajecten. Dit resulteert in een nadelig effect van € 68.400,-; 
  • Voor de inzet van straathoekwerk is rekening gehouden met het effect van inflatie. Dit resulteert in een nadelig effect van € 20.000,-;
  • De rijksvergoeding voor de opvang van vluchtelingen vanuit Oekraïne (normvergoeding per opvangplek) is naar beneden bijgesteld. Dit resulteert in een nadelig effect van € 489.000,-;
  • Het bedrag bedoeld voor de betalingen leefgeld is naar beneden bijgesteld, aangezien nagenoeg alle Oekraïense vluchtelingen een betaalde baan hebben gevonden. Dit resulteert in een voordelig effect van € 88.000,-; 
  • Op de uitvoering door Meerinzicht domein Sociaal zijn twee ontwikkelingen te melden die geleid hebben tot een begrotingsaanpassingen. Enerzijds is er een nadelig effect ontstaan door de verschuivingen vanuit andere taakvelden zoals bij de ontwikkelingen bij jeugd ook al is aangegeven. Dit resulteert in een nadelig effect van € 537.000,-. Daarnaast is de bijdrage aan Meerinzicht domein Sociaal door de effecten van de CAO wijziging gestegen. Dit resulteert in een nadelig effect van € 205.000,-. 

Binnen de overige onderdelen van programma 6 komen er nog overige verschillen voor van € 17.900 voordelig.

Daarnaast is de volgende maatregel vanuit de ombuigingen verwerkt in deze meerjarenbegroting, zie ook de paragraaf Ombuigingen:

  • Taakstelling Sociaal Domein: er zal in 2028 € 1.250.000,- en in 2029 € 1.050.000,- minder te besteden zijn.

Programma 6 Mutaties Reserves (€ 27.000,- voordelig)

Ingroeimodel / Restwaarde grote projecten: binnen programma 6 speelt op dit moment 1 groot project, namelijk de inrichting van het Maatschappelijk Centrum Zeewolde (MCZ).  In het beluit van dit project is een bedrag onttrokken uit de Algemene reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten zodat de kapitaallasten voor de gehele afschrijvingstermijn gedekt kunnen worden. Op deze manier wordt er niet gespaard voor vervanging. In deze begroting wordt voorgesteld om de lasten voor de vervanging via een ingroeitraject in de begroting te laten landen. Dit betekent dat er, in afwijking van de besluiten, minder uit de Algemene reserve onttrokken wordt. Dit betekent ook dat er minder wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten. Dit is reeds verwerkt in de begroting 2026-2029.

Restwaarde grote projecten: bij een aantal besluiten is geen rekening gehouden met de restwaardes die Zeewolde hanteert. In de begroting 2026-2029 wordt dit gecorrigeerd. De afschrijvingslasten worden hierdoor lager en daardoor wordt er minder uit de Algemene reserve onttrokken. Dit betekent ook dat er minder wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten.

Reserve
Omschrijving
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Begroting 2026
Verschil
RES0011
BR Kapitaallasten
-1
-28
-27
Totaal
-1
-28
-27
+/+ is toevoeging aan reserve, nadeel exploitatie, -/- is onttrekking aan reserve, voordeel exploitatie