Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar
Algemeen
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - AlgemeenHet programma omvat de aanleg en het onderhoud van wegen, straten, pleinen, waterwegen en watergangen. Onder dit programma valt ook de zorg voor parkeren en de bereikbaarheid per openbaar vervoer.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - HoofddoelstellingSamen met de inwoners zorgen we voor een woon- en leefomgeving die schoon, heel en bereikbaar is. We werken aan verbeteringen van de bereikbaarheid van Zeewolde zowel met openbaar vervoer als vervoer over de weg.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
| Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie | 
| Beheerplan Wegen | 2020 t/m 2024 | 2020 | 2025 | 
| Beheerplan Kunstwerken | 2021 t/m 2025 | 2020 | 2026 | 
| Beheerplan Groen binnen bebouwde kom | 2023 t/m 2027 | 2023 | 2027 | 
| Beheerplan Groen beplanting, bermen en sloten buitengebied | 2020 t/m 2024 | 2020 | 2026 | 
| Groenbeleidsplan buitengebied Zeewolde | Onbepaald | 2018 | Naar behoefte | 
| Beheerplan Openbare verlichting | 2023 t/m 2027 | 2023 | 2027 | 
| Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan | 2021 t/m 2030 | 2021 | 2030 | 
| Gladheidsbestrijdingsplan | 2016 t/m 2025 | 2015 | Naar behoefte | 
| Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte | Onbepaald | 2012 | Naar behoefte | 
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 202618.    Verbeteren OV-bereikbaarheid Zeewolde;
19.    Oplossen infrastructurele knelpunt Nijkerk/A28;
20.    Duurzaam beheer van ‘groen’ en ‘grijs’;
21.    Bepalen voorzieningenniveau Aanloophaven;
22.    Beleidskader planmatige aanpak onderhoud en beheer. 
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken?18.1 | OV-bereikbaarheid verbeteren
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken? - 18.1 | OV-bereikbaarheid verbeterenVerbeteren OV-bereikbaarheid Zeewolde.
- 
	Omschrijving
Deelnemen aan provinciale overleggen over openbaar vervoer om de belangen van Zeewolde te behartigen en te borgen.
 
19.1 | Doorstroming richting Nijkerk/A28 verbeteren
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken? - 19.1 | Doorstroming richting Nijkerk/A28 verbeterenEen verbeterde doorstroming richting Nijkerk/A28.
- 
	Omschrijving
Deelnemen aan provinciale overleggen en continue lobbyen om samen met andere stakeholders de doorstroming te verbeteren.
 
20.1 | Verduurzamen openbare ruimte
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken? - 20.1 | Verduurzamen openbare ruimteWe realiseren een duurzame openbare ruimte. We hebben een goed functionerend beleidskader voor beheer.
- 
	Omschrijving
Planmatige aanpak van het onderhoud in buurten, ter voorbereiding. We gaan de wijken in om met bewoners hierover in gesprek te gaan.
 - 
	Omschrijving
We maken bewuste keuzes aan de voorkant bij de aanleg, beheer en onderhoud van ons areaal.
 - 
	Omschrijving
Wijkonderhoud klimaatbestendig uitvoeren en inwoners hierbij betrekken.
 
21.1 | Voorzieningen realiseren Aanloophaven
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken? - 21.1 | Voorzieningen realiseren AanloophavenEnkele (ontbrekende) voorzieningen (zoals elektra, water, afvalinzameling, sanitair en wifi) voor de Aanloophaven zijn bepaald en op niveau gerealiseerd. Dit is daarmee de finale afronding van deze haven.
- 
	Omschrijving
We gaan een keuze maken wat wel/niet onder taken/verantwoordelijkheid van de gemeente valt. Als de haalbaarheid en de wenselijkheid duidelijk is, werken we een plan uit en implementeren dat voor eind 2026.
 
22.1 | Efficiënt beheren
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken? - 22.1 | Efficiënt beherenEfficiënt en doelgericht beheer, de juiste techniek op de juiste plaats in combinatie met planmatig en doeltreffend onderhoud.
- 
	Omschrijving
Daar waar mogelijk testen en toepassen van nieuwe innovatieve oplossingen. Leren van anderen.
 - 
	Omschrijving
Bij het vanuit de provincie te starten Gebiedsproces Bodemdaling zal de wegenproblematiek ingebracht worden.
 

Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Verbonden partijenEr maken geen verbonden partijen onderdeel uit van dit programma.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - BeleidsindicatorenEr zijn geen verplichte beleidsindicatoren van toepassing bij dit programma.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat mag het kosten?-/- is voordeel
Resultaat begroting  | 
									Realisatie 2024  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Primitieve begroting 2027  | 
									Primitieve begroting 2028  | 
									Primitieve begroting 2029  | 
							|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten  | 
								|||||||
TV21  | 
								TV21 Verkeer en vervoer  | 
								5.990  | 
								7.322  | 
								6.508  | 
								5.886  | 
								6.027  | 
								6.237  | 
						
TV22  | 
								TV22 Parkeren  | 
								89  | 
								91  | 
								70  | 
								73  | 
								73  | 
								69  | 
						
TV23  | 
								TV23 Recreatieve havens  | 
								36  | 
								50  | 
								50  | 
								50  | 
								41  | 
								41  | 
						
TV25  | 
								TV25 Openbaar vervoer  | 
								27  | 
								26  | 
								27  | 
								27  | 
								26  | 
								26  | 
						
Totaal Lasten  | 
								6.141  | 
								7.490  | 
								6.655  | 
								6.035  | 
								6.167  | 
								6.373  | 
						|
Baten  | 
								|||||||
TV21  | 
								TV21 Verkeer en vervoer  | 
								-535  | 
								-370  | 
								-385  | 
								-654  | 
								-658  | 
								-670  | 
						
TV23  | 
								TV23 Recreatieve havens  | 
								-10  | 
								-12  | 
								-12  | 
								-12  | 
								-12  | 
								-12  | 
						
TV25  | 
								TV25 Openbaar vervoer  | 
								-57  | 
								-57  | 
								-57  | 
								-57  | 
								-57  | 
								-57  | 
						
Totaal Baten  | 
								-602  | 
								-439  | 
								-454  | 
								-723  | 
								-727  | 
								-739  | 
						|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								5.539  | 
								7.051  | 
								6.201  | 
								5.312  | 
								5.440  | 
								5.634  | 
						|
Stortingen  | 
								|||||||
TV21  | 
								TV21 Verkeer en vervoer  | 
								2.585  | 
								2.327  | 
								2.525  | 
								2.219  | 
								2.602  | 
								2.632  | 
						
Totaal Stortingen  | 
								2.585  | 
								2.327  | 
								2.525  | 
								2.219  | 
								2.602  | 
								2.632  | 
						|
Onttrekkingen  | 
								|||||||
TV21  | 
								TV21 Verkeer en vervoer  | 
								-1.184  | 
								-2.627  | 
								-1.705  | 
								-906  | 
								-1.345  | 
								-1.490  | 
						
Totaal Onttrekkingen  | 
								-1.184  | 
								-2.627  | 
								-1.705  | 
								-906  | 
								-1.345  | 
								-1.490  | 
						|
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								1.401  | 
								-301  | 
								820  | 
								1.313  | 
								1.257  | 
								1.143  | 
						|
Programma 2 Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Totaal  | 
								6.941  | 
								6.750  | 
								7.021  | 
								6.625  | 
								6.697  | 
								6.777  | 
						|
Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 Bedragen x €1.000Resultaat begroting  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							|
|---|---|---|---|---|
TV21  | 
								TV21 Verkeer en vervoer  | 
								6.952  | 
								6.123  | 
								-829  | 
						
TV22  | 
								TV22 Parkeren  | 
								91  | 
								70  | 
								-21  | 
						
TV23  | 
								TV23 Recreatieve havens  | 
								38  | 
								38  | 
								0  | 
						
TV25  | 
								TV25 Openbaar vervoer  | 
								-31  | 
								-30  | 
								1  | 
						
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								7.051  | 
								6.201  | 
								-849  | 
						|
TV21  | 
								TV21 Verkeer en vervoer  | 
								-301  | 
								820  | 
								1.121  | 
						
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								-301  | 
								820  | 
								1.121  | 
						|
Programma 2 Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Totaal  | 
								6.750  | 
								7.021  | 
								271  | 
						|
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een nadelig saldo van € 271.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de begroting 2026 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2025 na wijziging.
TV21 Verkeer en vervoer (€ 829.000,- voordelig)
In 2025 stond er € 1.758.000,- geraamd voor het integraal onderhoud van de Botenbuurt en de Edelstenenbuurt. In 2026 staat er € 850.000,- geraamd voor het laatste deel van het integraal onderhoud voor de Botenbuurt. Dit resulteert in een voordelig effect van € 908.000,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de bestemmingsreserve Integraal wijkbeheer. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect.
De afschrijvingen op wegen zijn in 2026 structureel toegenomen door afgesloten vervangingskredieten in 2025. Dit resulteert in een nadelig effect van € 59.800,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de bestemmingsreserve Vervanging wegen. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect.
Door de toename van het areaal zijn er civieltechnische kunstwerken bijgekomen. Hierdoor wordt het klein onderhoudsbudget structureel opgehoogd om de benodigde werkzaamheden uit te kunnen voeren.  Dit resulteert in een nadelig effect van € 32.500,-. 
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 13.300,- voordelig. 
Daarnaast zijn er vanuit de ombuigingen drie maatregelen verwerkt in deze meerjarenbegroting, zie ook de paragraaf Ombuigingen:
- Taakstelling openbare ruimte: er zal jaarlijks € 30.000,- minder te besteden zijn. De financiële effecten van deze maatregel zijn zichtbaar vanaf 2028;
 - Toerekening straatreiniging aan riooltarief: er wordt 50% van de kosten van straatreiniging toegerekend aan het afvaltarief. Vanaf 2027 wordt de overige 50% toegerekend aan het riooltarief. Dit resulteert in een structureel voordelig effect van € 265.000,-.;
 - Stoppen structurele voeding van de bestemmingsreserve Integraal wijkbeheer: dit resulteert in een structureel voordelig effect van € 325.000,-. De financiële effecten van deze maatregel zijn zichtbaar vanaf 2027.
 
Programma 2 Mutaties reserves (€ 1.121.000,- nadelig)
RES0005 BR Integraal Wijkbeheer (€ 941.000,- nadelig) 
In 2025 vindt het integraal onderhoud plaats van de Botenbuurt en Edelstenenbuurt. In 2026 vindt het laatste deel van de Botenbuurt plaats waardoor er in 2026 minder benodigd is uit deze reserve.
RES0006 BR Verlichting (€ 170.000,- nadelig)
Per abuis is de onttrekking uit deze reserve dubbel geraamd in 2025, dit zal worden gecorrigeerd in de 3e kwartaalrapportage van 2025.
RES0011 BR Kapitaallasten (€ 151.000,- nadelig)
Er wordt vanuit de bestemmingsreserve Vervanging kunstwerken in 2026 € 111.000,- toegevoegd aan deze reserve in verband met de investeringen die in de kunstwerken plaatsvinden in 2026, zodat de afschrijvingslasten gedekt kunnen worden. Op deze reserve komen nog overige verschillen voor van € 40.000,-.
RES0037 BR Vervanging Kunstwerken (€ 111.000,- voordelig)
Er wordt € 111.000,- onttrokken uit deze reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten in verband met de investeringen die in de kunstwerken plaatsvinden in 2026.
Reserve  | 
									Omschrijving  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							
|---|---|---|---|---|
RES0005  | 
								BR Integraal Wijkbeheer  | 
								-1.466  | 
								-525  | 
								941  | 
						
RES0006  | 
								BR Verlichting  | 
								-167  | 
								3  | 
								170  | 
						
RES0008  | 
								BR Veer Zeewolde  | 
								47  | 
								46  | 
								-1  | 
						
RES0011  | 
								BR Kapitaallasten  | 
								16  | 
								167  | 
								151  | 
						
RES0036  | 
								BR Vervanging Wegen  | 
								835  | 
								805  | 
								-30  | 
						
RES0037  | 
								BR Vervanging Kunstwerken  | 
								435  | 
								324  | 
								-111  | 
						
Totaal  | 
								-301  | 
								820  | 
								1.121  | 
						|
+/+ is toevoeging aan reserve, nadeel exploitatie,  -/- is onttrekking aan reserve, voordeel exploitatie  | 
								||||