Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar

(x €1.000)
Uitgaven
€ 9.180
9%
Inkomsten
€ -2.158
2%
Saldo
€ 7.021

Algemeen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Algemeen

Het programma omvat de aanleg en het onderhoud van wegen, straten, pleinen, waterwegen en watergangen. Onder dit programma valt ook de zorg voor parkeren en de bereikbaarheid per openbaar vervoer.

Hoofddoelstelling

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Hoofddoelstelling

Samen met de inwoners zorgen we voor een woon- en leefomgeving die schoon, heel en bereikbaar is. We werken aan verbeteringen van de bereikbaarheid van Zeewolde zowel met openbaar vervoer als vervoer over de weg.

Vastgestelde beleidskaders

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Vastgestelde beleidskaders

Voor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:

Kader Looptijd Vastgesteld Actualisatie
Beheerplan Wegen 2020 t/m 2024 2020 2025
Beheerplan Kunstwerken 2021 t/m 2025 2020 2026
Beheerplan Groen binnen bebouwde kom 2023 t/m 2027 2023 2027
Beheerplan Groen beplanting, bermen en sloten buitengebied 2020 t/m 2024 2020 2026
Groenbeleidsplan buitengebied Zeewolde Onbepaald 2018 Naar behoefte
Beheerplan Openbare verlichting 2023 t/m 2027 2023 2027
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2021 t/m 2030 2021 2030
Gladheidsbestrijdingsplan 2016 t/m 2025 2015 Naar behoefte
Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte Onbepaald 2012 Naar behoefte
 

Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

18.    Verbeteren OV-bereikbaarheid Zeewolde;
19.    Oplossen infrastructurele knelpunt Nijkerk/A28;
20.    Duurzaam beheer van ‘groen’ en ‘grijs’;
21.    Bepalen voorzieningenniveau Aanloophaven;
22.    Beleidskader planmatige aanpak onderhoud en beheer. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken?

20.1 | Verduurzamen openbare ruimte

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken? - 20.1 | Verduurzamen openbare ruimte

We realiseren een duurzame openbare ruimte. We hebben een goed functionerend beleidskader voor beheer.

21.1 | Voorzieningen realiseren Aanloophaven

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken? - 21.1 | Voorzieningen realiseren Aanloophaven

Enkele (ontbrekende) voorzieningen (zoals elektra, water, afvalinzameling, sanitair en wifi) voor de Aanloophaven zijn bepaald en op niveau gerealiseerd. Dit is daarmee de finale afronding van deze haven.

  • Omschrijving

    We gaan een keuze maken wat wel/niet onder taken/verantwoordelijkheid van de gemeente valt. Als de haalbaarheid en de wenselijkheid duidelijk is, werken we een plan uit en implementeren dat voor eind 2026.

22.1 | Efficiënt beheren

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat willen we bereiken? - 22.1 | Efficiënt beheren

Efficiënt en doelgericht beheer, de juiste techniek op de juiste plaats in combinatie met planmatig en doeltreffend onderhoud.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Verbonden partijen

Er maken geen verbonden partijen onderdeel uit van dit programma.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Beleidsindicatoren

Er zijn geen verplichte beleidsindicatoren van toepassing bij dit programma.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat mag het kosten?

-/- is voordeel

Bedragen x €1.000
Resultaat begroting
Realisatie 2024
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Primitieve begroting 2026
Primitieve begroting 2027
Primitieve begroting 2028
Primitieve begroting 2029
Lasten
TV21
TV21 Verkeer en vervoer
5.990
7.322
6.508
5.886
6.027
6.237
TV22
TV22 Parkeren
89
91
70
73
73
69
TV23
TV23 Recreatieve havens
36
50
50
50
41
41
TV25
TV25 Openbaar vervoer
27
26
27
27
26
26
Totaal Lasten
6.141
7.490
6.655
6.035
6.167
6.373
Baten
TV21
TV21 Verkeer en vervoer
-535
-370
-385
-654
-658
-670
TV23
TV23 Recreatieve havens
-10
-12
-12
-12
-12
-12
TV25
TV25 Openbaar vervoer
-57
-57
-57
-57
-57
-57
Totaal Baten
-602
-439
-454
-723
-727
-739
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
5.539
7.051
6.201
5.312
5.440
5.634
Stortingen
TV21
TV21 Verkeer en vervoer
2.585
2.327
2.525
2.219
2.602
2.632
Totaal Stortingen
2.585
2.327
2.525
2.219
2.602
2.632
Onttrekkingen
TV21
TV21 Verkeer en vervoer
-1.184
-2.627
-1.705
-906
-1.345
-1.490
Totaal Onttrekkingen
-1.184
-2.627
-1.705
-906
-1.345
-1.490
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves
1.401
-301
820
1.313
1.257
1.143

Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 Bedragen x €1.000
Resultaat begroting
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Primitieve begroting 2026
Verschil
TV21
TV21 Verkeer en vervoer
6.952
6.123
-829
TV22
TV22 Parkeren
91
70
-21
TV23
TV23 Recreatieve havens
38
38
0
TV25
TV25 Openbaar vervoer
-31
-30
1
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
7.051
6.201
-849
TV21
TV21 Verkeer en vervoer
-301
820
1.121
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves
-301
820
1.121

Toelichting op de financiële analyse

Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Toelichting op de financiële analyse

Dit programma heeft een nadelig saldo van € 271.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de begroting 2026 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2025 na wijziging.

TV21 Verkeer en vervoer (€ 829.000,- voordelig)
In 2025 stond er € 1.758.000,- geraamd voor het integraal onderhoud van de Botenbuurt en de Edelstenenbuurt. In 2026 staat er € 850.000,- geraamd voor het laatste deel van het integraal onderhoud voor de Botenbuurt. Dit resulteert in een voordelig effect van € 908.000,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de bestemmingsreserve Integraal wijkbeheer. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect.

De afschrijvingen op wegen zijn in 2026 structureel toegenomen door afgesloten vervangingskredieten in 2025. Dit resulteert in een nadelig effect van € 59.800,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de bestemmingsreserve Vervanging wegen. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect.

Door de toename van het areaal zijn er civieltechnische kunstwerken bijgekomen. Hierdoor wordt het klein onderhoudsbudget structureel opgehoogd om de benodigde werkzaamheden uit te kunnen voeren.  Dit resulteert in een nadelig effect van € 32.500,-. 

Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 13.300,- voordelig. 

Daarnaast zijn er vanuit de ombuigingen drie maatregelen verwerkt in deze meerjarenbegroting, zie ook de paragraaf Ombuigingen:

  • Taakstelling openbare ruimte: er zal jaarlijks € 30.000,- minder te besteden zijn. De financiële effecten van deze maatregel zijn zichtbaar vanaf 2028;
  • Toerekening straatreiniging aan riooltarief: er wordt 50% van de kosten van straatreiniging toegerekend aan het afvaltarief. Vanaf 2027 wordt de overige 50% toegerekend aan het riooltarief. Dit resulteert in een structureel voordelig effect van € 265.000,-.;
  • Stoppen structurele voeding van de bestemmingsreserve Integraal wijkbeheer: dit resulteert in een structureel voordelig effect van € 325.000,-. De financiële effecten van deze maatregel zijn zichtbaar vanaf 2027.

Programma 2 Mutaties reserves (€ 1.121.000,- nadelig)

RES0005 BR Integraal Wijkbeheer (€ 941.000,- nadelig)
In 2025 vindt het integraal onderhoud plaats van de Botenbuurt en Edelstenenbuurt. In 2026 vindt het laatste deel van de Botenbuurt plaats waardoor er in 2026 minder benodigd is uit deze reserve.

RES0006 BR Verlichting (€ 170.000,- nadelig)
Per abuis is de onttrekking uit deze reserve dubbel geraamd in 2025, dit zal worden gecorrigeerd in de 3e kwartaalrapportage van 2025.

RES0011 BR Kapitaallasten (€ 151.000,- nadelig)
Er wordt vanuit de bestemmingsreserve Vervanging kunstwerken in 2026 € 111.000,- toegevoegd aan deze reserve in verband met de investeringen die in de kunstwerken plaatsvinden in 2026, zodat de afschrijvingslasten gedekt kunnen worden. Op deze reserve komen nog overige verschillen voor van € 40.000,-.

RES0037 BR Vervanging Kunstwerken (€ 111.000,- voordelig)
Er wordt € 111.000,- onttrokken uit deze reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten in verband met de investeringen die in de kunstwerken plaatsvinden in 2026.

Reserve
Omschrijving
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Begroting 2026
Verschil
RES0005
BR Integraal Wijkbeheer
-1.466
-525
941
RES0006
BR Verlichting
-167
3
170
RES0008
BR Veer Zeewolde
47
46
-1
RES0011
BR Kapitaallasten
16
167
151
RES0036
BR Vervanging Wegen
835
805
-30
RES0037
BR Vervanging Kunstwerken
435
324
-111
Totaal
-301
820
1.121
+/+ is toevoeging aan reserve, nadeel exploitatie, -/- is onttrekking aan reserve, voordeel exploitatie