Programma 4 | Naar school in Zeewolde
Algemeen
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - AlgemeenHet programma omvat de middelen om te voorzien in de gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van volwasseneneducatie (basisvaardigheden), voorschoolse educatie, primair- en voortgezet onderwijs.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - HoofddoelstellingWe streven naar kansengelijkheid en een inclusieve samenleving, ook voor kinderen en jongeren. Kinderen moeten hun talenten kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past en die aansluit bij hun godsdienst of levensbeschouwing en bij de visie op het onderwijs. Als een kind niet zelfstandig naar school kan, is in bepaalde situaties ook het vervoer van leerlingen naar school mogelijk. Bijvoorbeeld bij een ziekte, een handicap of gedragsproblemen of omdat de school ver weg is. Het streven is dat jongeren met een startkwalificatie hun schoolloopbaan kunnen afronden. Hiermee vergroten zij hun mogelijkheid op bestaanszekerheid. Adequate onderwijshuisvesting is essentieel. Onderwijshuisvesting is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. We acteren op de actualiteit van een krimpend aantal leerlingen in Zeewolde en streven naar efficiënte en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
| Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie | 
| Verordening leerlingenvervoer gemeente Zeewolde | Onbepaald | 2022 | Naar behoefte | 
| Integraal Onderwijshuisvestingsplan | 2025 t/m 2030 | 2025 | 2030 | 
| Verordening Onderwijshuisvesting | Onbepaald | 2008 | 2026 | 
| Regioplan laaggeletterdheid | 2024 t/m 2027 | 2023 | 2027 | 
| Verordening Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie 2024 | Onbepaald | 2023 | Naar behoefte | 
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 202636. Onderwijs: We willen goed en passend onderwijs in Zeewolde.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Wat willen we bereiken?- 
					Programma 4 | Naar school in Zeewolde
					
- 
								36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijs
									
- 36.1.1 | Verbeteren preventie
 - 36.1.2 | Ondersteunen samenwerkingsplan schoolbesturen in Zeewolde
 - 36.1.3 | Schoolverlaten en schoolverzuim voorkomen
 - 36.1.6 | Voorkomen voortijdig schoolverlaten
 - 36.1.7 | Samenwerking jeugdorganisaties, jeugdwerkers en scholen stimuleren
 - 36.1.11 | Taalarmoede aanpakken
 
 
 - 
								36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijs
									
 
36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijs
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijsEr is in Zeewolde een goede aansluiting in het onderwijs voorhanden, voor kleuters naar primair en voor jongeren naar voortgezet onderwijs. Wij zetten in op een soepele overgang en een doorgaande leerlijn.
- 
	Omschrijving
We zetten in op vroegsignalering bij jongeren waar het dreigt mis te gaan op school (én buiten school) en zorgen dat de best passende hulp wordt geboden.
 - 
	Omschrijving
We ondersteunen het samenwerkingsplan van de schoolbesturen in Zeewolde.
 - 
	Omschrijving
Het Doorstroompunt (voorheen Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC)) en jeugdzorg werken samen om schoolverlaten en schoolverzuim te voorkomen. Jongeren krijgen hierdoor een kansrijke start in de eerste jaren van het voorgezet onderwijs.
 - 
	Omschrijving
Leerplicht en RMC ondersteunen jongeren bij het behalen van een startkwalificatie door het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.
 - 
	Omschrijving
Verbetering in de samenwerking tussen jeugdorganisaties, jeugdwerkers en scholen wordt gestimuleerd.
 - 
	Omschrijving
Taalarme gezinnen ondersteunen wij in het project “Gemeentelijke gezinsaanpak geletterdheid”.
 

Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Verbonden partijen| Naam verbonden partij | Gevestigd | Doel | Soort deelname | Raadsbesluit | Inwerkingtredingsdatum | 
| Meerinzicht | Harderwijk | Bedrijfsvoeringstaken / Sociaal Domein | Lid gemeenschappelijke regeling | 12-12-2013 | 
 1 januari 2015: fase 1 1 januari 2018: fase 2 Bedrijfsvoering en taken Sociaal Domein  | 
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - BeleidsindicatorenAbsoluut verzuim per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Absoluut verzuim per 1.000 inwonersRelatief verzuim per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Relatief verzuim per 1.000 inwonersVoortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatieWat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Wat mag het kosten?-/- is voordeel
Resultaat begroting  | 
									Realisatie 2024  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Primitieve begroting 2027  | 
									Primitieve begroting 2028  | 
									Primitieve begroting 2029  | 
							|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten  | 
								|||||||
TV42  | 
								TV42 Onderwijshuisvesting  | 
								756  | 
								763  | 
								681  | 
								805  | 
								805  | 
								830  | 
						
TV43  | 
								TV43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken  | 
								1.484  | 
								1.551  | 
								1.040  | 
								1.026  | 
								1.026  | 
								1.026  | 
						
Totaal Lasten  | 
								2.240  | 
								2.315  | 
								1.721  | 
								1.831  | 
								1.831  | 
								1.855  | 
						|
Baten  | 
								|||||||
TV42  | 
								TV42 Onderwijshuisvesting  | 
								-108  | 
								-68  | 
								-67  | 
								-38  | 
								-38  | 
								-38  | 
						
TV43  | 
								TV43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken  | 
								-390  | 
								-595  | 
								-63  | 
								-63  | 
								-63  | 
								-63  | 
						
Totaal Baten  | 
								-498  | 
								-663  | 
								-130  | 
								-101  | 
								-101  | 
								-101  | 
						|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								1.742  | 
								1.652  | 
								1.590  | 
								1.730  | 
								1.730  | 
								1.755  | 
						|
Onttrekkingen  | 
								|||||||
TV42  | 
								TV42 Onderwijshuisvesting  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								-125  | 
								-124  | 
								-123  | 
						
Totaal Onttrekkingen  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								-125  | 
								-124  | 
								-123  | 
						|
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								-125  | 
								-124  | 
								-123  | 
						|
Programma 4 Naar school in Zeewolde - Totaal  | 
								1.742  | 
								1.652  | 
								1.590  | 
								1.606  | 
								1.606  | 
								1.631  | 
						|
Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 Bedragen x €1.000Resultaat begroting  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							|
|---|---|---|---|---|
TV42  | 
								TV42 Onderwijshuisvesting  | 
								696  | 
								614  | 
								-82  | 
						
TV43  | 
								TV43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken  | 
								956  | 
								977  | 
								21  | 
						
Geraamde saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								1.652  | 
								1.590  | 
								-62  | 
						|
Programma 4 Naar school in Zeewolde - Totaal  | 
								1.652  | 
								1.590  | 
								-62  | 
						|
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Programma 4 | Naar school in Zeewolde - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een voordelig saldo van € 62.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de begroting 2026 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2025 na wijziging.
TV42 Onderwijshuisvesting (€ 82.000,- voordelig)
In 2025 is incidenteel budget toegevoegd voor het onderzoek vanuit het Integraal Huisvesting Plan (IHP). Dit resulteert in een voordelig effect van € 50.000,-. Er is budget, dat oorspronkelijk bestemd was voor zwem- en gymvervoer, vervallen omdat de dekking hiervoor ook binnen programma 6 is opgenomen. Dit resulteert in een voordelig effect van € 31.000,-.
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 1.000,- voordelig.
Ingroeimodel grote projecten: binnen programma 4 speelt op dit moment 1 groot project, namelijk de uitvoering van het Integraal Huisvesting Plan (IHP) voor onderwijs. In het besluit van dit project zijn bedragen onttrokken uit de Algemene reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten zodat de kapitaallasten voor de gehele afschrijvingstermijn gedekt kunnen worden. Op deze manier wordt er niet gespaard voor vervanging. In deze begroting wordt voorgesteld om de lasten voor de vervanging via een ingroeitraject in de begroting te laten landen. Dit betekent dat er, in afwijking van de besluiten, minder uit de Algemene reserve onttrokken wordt. Dit betekent ook dat er minder wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten. Dit is reeds verwerkt in de begroting 2026-2029.
Restwaarde grote projecten: bij een aantal besluiten is geen rekening gehouden met de restwaardes die Zeewolde hanteert. In de begroting 2026-2029 wordt dit gecorrigeerd. De afschrijvingslasten worden hierdoor lager en daardoor wordt er minder uit de Algemene reserve onttrokken. Dit betekent ook dat er minder wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten.