Sitemap
- 
		Begroting 2026-2029 Blz. 1
- 
		Programma's Blz. 2
- 
		Algemene gegevens Blz. 3
- 
		Bestuurlijke samenvatting Blz. 4
- 
		Inleiding Blz. 5
 - 
		Openbare orde en veiligheid Blz. 8
 - 
		Fysieke leefomgeving Blz. 9
 - 
		Investeren in Zeewolde Blz. 10
 - 
		Financiën Blz. 11
 - 
		Structureel evenwicht Blz. 13
 - 
		Tot slot Blz. 14
 
 - 
		
 - 
		Samenstelling bestuursorganen Blz. 15
- 
		Portefeuilleverdeling Blz. 16
 
 - 
		
 - 
		Kerngegevens Blz. 17
- 
		Kerngegevens Blz. 18
 
 - 
		
 - 
		Taakveldenmatrix Blz. 19
 - 
		Programmaplan Blz. 20
- 
		Opzet programma's Blz. 21
 - 
		Toelichtingen per programma Blz. 22
 
 - 
		
 
 - 
		
 - 
		Programma 0 | Zeewolde bestuurt Blz. 23
- 
		Algemeen Blz. 24
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 25
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 26
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 28
- 
		41.1 | Zichtbaar en benaderbaar Blz. 32
 - 
		
			
- 
		41.2.1 | Zichtbaar en aanwezig Blz. 35
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		43.1.3 | Data analyse toepassen Blz. 37
 
 - 
		
 - 
		44.1 | Begrijpelijk communiceren Blz. 39
 - 
		49.1 | Organisch groeiproces Blz. 46
 - 
		
			
 
 - 
		Verbonden partijen Blz. 53
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 54
 - 
		Formatie, fte per 1.000 inwoners Blz. 55
 - 
		Apparaatskosten per inwoner Blz. 57
 - 
		Overhead, % van de totale lasten Blz. 59
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 62
 
 - 
		
 - 
		Programma 1 | Veilig Zeewolde Blz. 65
- 
		Algemeen Blz. 66
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 67
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 68
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 70
- 
		
			
 - 
		
			
 - 
		
			
 - 
		
			
- 
		53.5.1 | Bestrijden ondermijning Blz. 79
 
 - 
		
 
 - 
		
			
 - 
		Verbonden partijen Blz. 80
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 81
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 87
 - 
		Toelichting Blz. 90
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Algemeen Blz. 92
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 93
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 94
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 96
- 
		
			
 - 
		
			
- 
		19.1.1 | Lobbyen bij de provincie Blz. 100
 
 - 
		
 - 
		20.1 | Verduurzamen openbare ruimte Blz. 101
 - 
		
			
 - 
		22.1 | Efficiënt beheren Blz. 107
- 
		22.1.1 | Innovatie faciliteren Blz. 108
 
 - 
		
 
 - 
		
			
 - 
		Verbonden partijen Blz. 110
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 111
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 112
 - 
		Toelichting op de financiële analyse Blz. 114
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Algemeen Blz. 116
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 117
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 118
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 120
- 
		
			
 - 
		
			
 - 
		
			
 - 
		
			
- 
		8.1.3 | Balanceren functies centrum Blz. 133
 
 
 - 
		Verbonden partijen Blz. 135
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 136
 - 
		Functiemenging Blz. 137
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 139
 - 
		Toelichting op de financiële analyse Blz. 141
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Algemeen Blz. 143
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 144
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 145
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 147
- 
		
			
- 
		36.1.1 | Verbeteren preventie Blz. 149
 - 
		36.1.11 | Taalarmoede aanpakken Blz. 154
 
 - 
		
 
 - 
		
			
 - 
		Verbonden partijen Blz. 155
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 156
 - 
		Absoluut verzuim per 1.000 inwoners Blz. 157
 - 
		Relatief verzuim per 1.000 inwoners Blz. 158
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 160
 - 
		Toelichting op de financiële analyse Blz. 162
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Algemeen Blz. 164
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 165
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 166
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 168
- 
		
			
 - 
		
			
- 
		31.1.1 | Sporten stimuleren Blz. 174
 - 
		31.1.3 | Versterken sportaanbod Blz. 176
 - 
		31.1.4 | Inzetten op zwemlessen Blz. 177
 
 - 
		
 - 
		
			
 
 - 
		
			
 - 
		Verbonden partijen Blz. 183
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 184
 - 
		Niet-sporters Blz. 185
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 186
 - 
		Toelichting op de financiële analyse Blz. 188
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Algemeen Blz. 190
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 191
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 192
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 194
- 
		
			
- 
		30.1.1 | Uitbreiden Welzijn Zeewolde Blz. 196
 
 - 
		
 - 
		30.2 | Hulp toegankelijk maken Blz. 198
- 
		30.2.1 | Samenredzaamheid stimuleren Blz. 199
 
 - 
		
 - 
		
			
 - 
		
			
 - 
		35.1 | Bevorderen kansrijk opgroeien Blz. 206
 - 
		37.1 | Samenredzaamheid verbeteren Blz. 209
- 
		37.1.1 | Taalvaardigheid verhogen Blz. 210
 
 - 
		
 - 
		38.1 | Werkloosheid bestrijden Blz. 214
 - 
		39.1 | Zelfstandig wonen faciliteren Blz. 217
- 
		39.1.3 | Behoeften inwoners peilen Blz. 218
 
 - 
		
 
 - 
		
			
 - 
		Verbonden partijen Blz. 220
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 221
 - 
		Netto arbeidsparticipatie Blz. 223
 - 
		Kinderen in uitkeringsgezin Blz. 228
 - 
		Werkloze jongeren Blz. 229
 - 
		Jongeren met jeugdbescherming Blz. 231
 - 
		Jongeren met jeugdreclassering Blz. 232
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 233
 - 
		Toerekening taakvelden per wet Blz. 235
 - 
		Uitsplitsing per wet Blz. 236
 - 
		Toelichting op de financiële analyse Blz. 237
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Algemeen Blz. 239
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 240
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 241
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 243
- 
		11.1 | Opstellen visie buitengebied Blz. 246
 - 
		
			
 - 
		24.1| Duurzame energie opwekken Blz. 251
 - 
		24.2 | Stimuleren zonne-energie Blz. 253
 - 
		
			
 - 
		
			
- 
		26.2.3 | Exoten bestrijden Blz. 258
 
 - 
		
 - 
		26.3 | Verduurzamen openbare ruimte Blz. 259
 - 
		
			
 - 
		
			
- 
		28.1.4 | Activiteiten organiseren Blz. 267
 
 - 
		
			
- 
		29.1.3 | Elektrificeren wagenpark Blz. 272
 
 - 
		33.1 | Inzetten op preventie Blz. 274
- 
		33.1.3 | Toegankelijkheid vergroten Blz. 277
 
 
 - 
		Verbonden partijen Blz. 280
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 281
 - 
		Hernieuwbare elektriciteit Blz. 283
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 284
 - 
		Toelichting op de financiële analyse Blz. 286
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Algemeen Blz. 288
 - 
		Hoofddoelstelling Blz. 289
 - 
		Vastgestelde beleidskaders Blz. 290
 - 
		Wat willen we bereiken? Blz. 292
- 
		1.1 | Nieuwe woningen Polderwijk Blz. 293
- 
		1.1.1 | Behoefteonderzoek Blz. 294
 - 
		1.1.2 | Verdeling woningtypen Blz. 295
 - 
		1.1.3 | Duurzaam bouwen Blz. 296
 
 - 
		
 - 
		
			
 - 
		3.1 | Werken volgens de Omgevingswet Blz. 302
 - 
		3.2 | Ruimte bieden voor maatwerk Blz. 303
 - 
		15.2 | Zeewoldenaren betrekken Blz. 311
 - 
		
			
 - 
		42.2 | Participatie nastreven Blz. 315
 - 
		45.2 | Verbeteren van Zeewolde Blz. 317
 
 - 
		
 - 
		Verbonden partijen Blz. 319
 - 
		Beleidsindicatoren Blz. 320
 - 
		Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,- Blz. 321
 - 
		Demografische druk Blz. 323
 - 
		Wat mag het kosten? Blz. 324
 - 
		Toelichting op de financiële analyse Blz. 326
 
 - 
		
 - 
		Financiële begroting Blz. 327
- 
		Geraamde resultaat op hoofdlijnen Blz. 328
- 
		Algemeen Blz. 329
 - 
		Meerjarenperspectief 2026-2029 Blz. 330
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Algemeen Blz. 332
 
 - 
		
 - 
		Structureel evenwicht Blz. 335
 - 
		Incidentele baten en lasten Blz. 336
 - 
		
			
- 
		Geprognosticeerde balans 2026-2029 Blz. 339
 - 
		EMU-saldo Blz. 340
 
 - 
		
 
 - 
		
 
 - 
		
 - 
		Paragrafen Blz. 341
- 
		Algemene informatie Blz. 342
 - 
		Lokale heffingen Blz. 343
- 
		Algemeen Blz. 344
 - 
		Korte beschrijving Blz. 345
 - 
		Kwijtscheldingen Blz. 346
 - 
		Tarieven Blz. 347
 - 
		Benchmark woonlasten (COELO) Blz. 348
 - 
		Woonlasten per gemeente Blz. 349
 - 
		Onroerende zaak belasting Blz. 350
 - 
		Afvalstoffenheffing Blz. 352
 - 
		Riool- en Waterzorgheffing Blz. 353
 - 
		Toeristenbelasting Blz. 354
 - 
		Forensenbelasting Blz. 355
 - 
		Precariobelasting Blz. 356
 - 
		Begraafrechten Blz. 357
 - 
		Marktgelden Blz. 358
 - 
		Overige legestarieven Blz. 359
 - 
		Havengelden Blz. 360
 - 
		Gebonden heffingen Blz. 362
 - 
		BIZ Blz. 363
 - 
		Inkomsten lokale heffingen Blz. 364
 - 
		Tariefberekeningen heffingen Blz. 365
 - 
		Voorstel belastingtarieven 2026 Blz. 366
 
 - 
		
 - 
		
			
- 
		Inleiding Blz. 368
 - 
		Algemeen Blz. 369
 - 
		Ratio's financiële kengetallen Blz. 370
 - 
		Conclusie begroting 2026 Blz. 371
 - 
		Financiële ratio's Blz. 373
 - 
		Uitwerking financiële ratio's Blz. 374
 - 
		Risico's in relatie tot weerstand Blz. 375
 - 
		Risicobeheersing Blz. 378
 - 
		Vastgestelde kaders Blz. 379
 - 
		Risico's (met de grootste impact) Blz. 381
 - 
		Afgevoerde risico's Blz. 382
 - 
		Benodigde weerstandscapaciteit Blz. 384
 
 - 
		
 - 
		Onderhoud kapitaalgoederen Blz. 385
- 
		Algemeen Blz. 386
 - 
		BBV wijziging Blz. 387
 - 
		Looptijd en herziening: verkort Blz. 388
 - 
		Wegen Blz. 389
 - 
		Kunstwerken Blz. 390
 - 
		Groen Blz. 391
 - 
		Openbaar groen binnen de kom Blz. 392
 - 
		Beplanting buitengebied Blz. 393
 - 
		Openbare verlichting Blz. 394
 - 
		Speeltoestellen Blz. 395
 - 
		Gebouwen Blz. 396
 - 
		Riolering Blz. 397
 - 
		Dekkingsreserves Blz. 399
 
 - 
		
 - 
		Financiering Blz. 400
- 
		Inleiding Blz. 401
 - 
		Ambitie Blz. 402
 - 
		Doelstellingen Blz. 403
 - 
		Regelgeving Blz. 404
 - 
		Ontwikkelingen Blz. 405
 - 
		Renteontwikkelingen Blz. 406
 - 
		Liquiditeit Blz. 407
 - 
		Risico's Blz. 408
 - 
		Kredietrisico Blz. 409
 - 
		Renterisico Blz. 410
 - 
		Rente Blz. 411
 - 
		Samenvatting Blz. 412
 
 - 
		
 - 
		Bedrijfsvoering Blz. 413
- 
		Algemeen Blz. 414
 - 
		Organisatie Blz. 415
 - 
		Organisatievorm Blz. 416
 - 
		Organisatieontwikkeling Blz. 418
 - 
		KPI's Meerinzicht Blz. 419
 - 
		Personeel en organisatie Blz. 420
 - 
		Ziekteverzuim Blz. 421
 - 
		Samenwerking en regie algemeen Blz. 422
 - 
		Samenwerking EHZM Blz. 423
 - 
		Interbestuurlijk toezicht (IBT) Blz. 425
 - 
		Dienstverlening Blz. 426
 - 
		Doorontwikkeling van de Kennisbank Blz. 428
 - 
		Harmonisatie van Contentkanalen Blz. 429
 - 
		Bezwaarschriften Blz. 431
 - 
		Informatieveiligheid Blz. 432
 - 
		Bedrijfscontinuïteit Blz. 433
 - 
		Frauderisico's Blz. 435
 
 - 
		
 - 
		Verbonden partijen Blz. 437
- 
		Algemeen Blz. 438
 - 
		Alliander Blz. 439
 - 
		Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Blz. 440
 - 
		Coöperatie Gastvrije Randmeren Blz. 442
 - 
		Gebiedsontwikkeling Oosterwold Blz. 443
 - 
		GGD Flevoland Blz. 444
 - 
		Het Flevolands Archief Blz. 445
 - 
		Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) Blz. 446
 - 
		Meerinzicht Blz. 447
 - 
		Veiligheidsregio Flevoland Blz. 449
 - 
		Vitens Blz. 450
 
 - 
		
 - 
		Grondbeleid Blz. 451
- 
		Inleiding Blz. 452
 - 
		Rekenparameters Blz. 454
 - 
		Boekwaarde Blz. 455
 - 
		Ontwikkeling locaties Blz. 456
 - 
		Resultaatprognose Blz. 457
 - 
		Tussentijdse winstneming Blz. 458
 - 
		Risicoreservering Blz. 459
 
 - 
		
 - 
		Openbaarheidsparagraaf Woo Blz. 460
- 
		Inleiding Blz. 461
 - 
		Actieve openbaarmaking Blz. 462
 - 
		Passieve openbaarmaking Blz. 463
 - 
		Informatiehuishouding Blz. 464
 
 - 
		
 - 
		Uitgaande subsidies Blz. 465
- 
		Algemeen Blz. 466
 - 
		Indexering Blz. 467
 - 
		Beleidsregel / Beleidsnota Blz. 468
 - 
		Overzicht begrote subsidiebedragen Blz. 469
 
 - 
		
 - 
		Ombuigingen Blz. 470
- 
		Inleiding Blz. 471
 - 
		Financiële situatie Blz. 472
 - 
		De ombuigingen Blz. 473
 - 
		Noodzakelijk ingezette ombuigingen Blz. 474
 - 
		Niet gebruikte ombuigingen Blz. 475
 - 
		Taakstellingen Blz. 476
 - 
		Samenvatting Blz. 477
 
 - 
		
 
 - 
		
 - 
		Bijlagen Blz. 478
- 
		Overzicht reserves en voorzieningen Blz. 479
- 
		Reserves Blz. 480
 - 
		Voorzieningen Blz. 481
 
 - 
		
 - 
		Staat van reserves en voorzieningen Blz. 482
 - 
		Uitgebreide geprognosticeerde balans Blz. 483
 - 
		
			
- 
		Geraamde lasten en baten Blz. 486
 
 - 
		
 
 - 
		
 
 -