Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde
Algemeen
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - AlgemeenHet programma omvat de zorg voor kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke ontwikkeling van zowel de bebouwde omgeving als ook het buitengebied en het woonbeleid.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - HoofddoelstellingWe streven naar toekomstbestendige, duurzame woningbouw met veel aandacht voor alle ruimtelijke belangen. In het reeds bebouwde gebied streven we naar het behoud van een prettige en veilige woonomgeving. Dat betekent dat er aandacht is voor verschillende bouwvormen. We betrekken bewoners bij de ontwikkeling van woningbouwlocaties.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
| Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie | 
| Woonvisie | 2020 t/m 2025 | 2020 | 2026 | 
| Omgevingsvisie “In Zeewolde maak je toekomst” | Onbepaald | 2023 | Onbepaald | 
| Vestigingsbeleid bedrijventerreinen 2025-2030 | 2025-2030 | 2024 | 2030 | 
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 20261.    Woningbouwprogramma op basis van behoefteonderzoek;
2.    Routekaart ontwikkelgebieden woningbouw;
3.    Invoering Omgevingswet;
4.    Toekomst Oosterwold;
7.    Faciliteiten voor ontmoeting: maatschappelijk vastgoed;
14.    Visie gebruik buitengebied;
15.    Ruimte voor ontmoeting in het G-gebied;
16.    Ontwikkeling Tulpeiland;
42.    Participatiebeleid Omgevingswet (wettelijk);
45.    “Samen maken we Flevoland” en regionale samenwerking;
46.    Gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk, Zeewolde.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken?- 
					Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde
					
- 1.1 | Nieuwe woningen Polderwijk
 - 1.2 | Maatregelen klimaatbestendigheid implementeren
 - 2.1 | Vaststellen routekaart woningbouw
 - 2.2 | Duidelijkheid over de ontwikkelgebieden
 - 2.3 | Beginnen werkzaamheden planontwikkeling
 - 3.1 | Werken volgens de Omgevingswet
 - 3.2 | Ruimte bieden voor maatwerk
 - 4.1 | Inzicht verkrijgen in de benodigdheden
 - 4.2 | Analyse van alle aspecten van de ontwikkeling
 - 7.1 | Gebouwen geschikt maken voor publieke- en welzijnsfunctie
 - 7.2 | Ruimten geschikt als locaties voor het sociaal domein
 - 7.3 | In kaart brengen gebouwen met een publieke functie
 - 14.1 | Uitwerken visie op buitengebied
 - 15.1 | Een bestemmingsplan vaststellen
 - 15.2 | Zeewoldenaren betrekken
 - 16.1 | Uitbreiden faciliteiten Tulpeiland
 - 42.1 | Betrekken betrokkenen en belanghebbenden bij besluitvorming over plannen
 - 42.2 | Participatie nastreven
 - 45.1 | Zien wat mogelijk is binnen de samenwerkingen
 - 45.2 | Verbeteren van Zeewolde
 - 46.1 | Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties
 
 
1.1 | Nieuwe woningen Polderwijk
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 1.1 | Nieuwe woningen PolderwijkIn de Polderwijk zijn 775-825 nieuwe woningen ontwikkeld in Havenkwartier, Eilandenbuurt en Watermolenbuurt.
- 
	Omschrijving
Op basis van behoefteonderzoek wordt in elke fase van de nieuw te ontwikkelen buurten in de Polderwijk bekeken wat voor huizen voor welke doelgroepen gebouwd worden.
 - 
	Omschrijving
In de ontwikkeling kritisch kijken naar het basisuitgangspunt van een verdeling van type woningen van 1/3 goedkoop, 1/3 middelduur, 1/3 duur. Incidenteel uitzonderingen op deze verdeling toestaan, om zo sneller woningen beschikbaar te hebben waar het meest vraag naar is.
 - 
	Omschrijving
We stellen hogere eisen aan duurzaamheid dan de eisen uit het bouwbesluit en geven prioriteit aan klimaatbestendig bouwen aan de hand van de duurzame top 11.
 
1.2 | Maatregelen klimaatbestendigheid implementeren
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 1.2 | Maatregelen klimaatbestendigheid implementerenVoor het einde van deze collegeperiode is een set aan maatregelen klimaatbestendigheid gereed en geïmplementeerd.
2.1 | Vaststellen routekaart woningbouw
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 2.1 | Vaststellen routekaart woningbouwIn 2023 wordt de routekaart vastgesteld. In de periode 2023-2026 starten voorbereidende onderzoeken om tot planontwikkeling voor na 2026 te komen.
- 
	Omschrijving
Nieuwe woonconcepten krijgen een plek in deze ontwikkelgebieden als die een bijdrage leveren aan het te realiseren woningbouwprogramma.
 
2.2 | Duidelijkheid over de ontwikkelgebieden
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 2.2 | Duidelijkheid over de ontwikkelgebiedenDuidelijkheid over de ontwikkelgebieden.
2.3 | Beginnen werkzaamheden planontwikkeling
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 2.3 | Beginnen werkzaamheden planontwikkelingStarten met de werkzaamheden voor planontwikkeling voor deze gebieden. Fysieke werkzaamheden starten niet voor 2026.
3.1 | Werken volgens de Omgevingswet
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 3.1 | Werken volgens de OmgevingswetEen gemeentelijke organisatie die werkt volgens de nieuwe regels waardoor het voor inwoners makkelijker wordt hun bouwproject in te dienen.
3.2 | Ruimte bieden voor maatwerk
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 3.2 | Ruimte bieden voor maatwerkMeer ruimte voor lokaal maatwerk. De transitieperiode (van bestemmingsplan naar omgevingsplan) neemt geruime tijd in beslag, tot minimaal 2030.
4.1 | Inzicht verkrijgen in de benodigdheden
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 4.1 | Inzicht verkrijgen in de benodigdhedenInzicht in de benodigdheden voor de voorbereiding, planontwikkeling, bouw en beheerfase van deze ontwikkeling.
4.2 | Analyse van alle aspecten van de ontwikkeling
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 4.2 | Analyse van alle aspecten van de ontwikkelingEen analyse waarin alle aspecten van ontwikkeling inzichtelijk worden gemaakt, van start tot beheerfase.
7.1 | Gebouwen geschikt maken voor publieke- en welzijnsfunctie
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 7.1 | Gebouwen geschikt maken voor publieke- en welzijnsfunctieGebouwen en Accomodaties zijn geschikt gemaakt en eventueel aangepast om de publieke en welzijnsfunctie goed te kunnen vervullen.
7.2 | Ruimten geschikt als locaties voor het sociaal domein
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 7.2 | Ruimten geschikt als locaties voor het sociaal domeinRuimten geschikt maken en doorontwikkelen in relatie tot de vragen rondom locaties in het sociaal domein.
7.3 | In kaart brengen gebouwen met een publieke functie
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 7.3 | In kaart brengen gebouwen met een publieke functieEr is een duidelijk beeld welke gebouwen en accommodaties er in Zeewolde zijn met een publieke functie op basis waarvan te beoordelen is welke functie het best waar ondergebracht kan worden.
14.1 | Uitwerken visie op buitengebied
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 14.1 | Uitwerken visie op buitengebiedEen visie op hoe mogelijke functies in het buitengebied zich tot elkaar verhouden of elkaar kunnen versterken. Visie Zeewolde levert input aan de provinciale visies.
15.1 | Een bestemmingsplan vaststellen
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 15.1 | Een bestemmingsplan vaststellenEen bestemmingsplan voor dit gebied vaststellen. In 2024-2026 uitvoering geven aan de keuzes die zijn gemaakt.
15.2 | Zeewoldenaren betrekken
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 15.2 | Zeewoldenaren betrekkenDe Zeewoldense bevolking in een participatief proces laten meebeslissen over de inrichting van het ‘ontmoetingsbos’
16.1 | Uitbreiden faciliteiten Tulpeiland
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 16.1 | Uitbreiden faciliteiten TulpeilandUitbreiding van faciliteiten op het Tulpeiland waarmee recreatie bevorderd wordt.
- 
	Omschrijving
 
42.1 | Betrekken betrokkenen en belanghebbenden bij besluitvorming over plannen
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 42.1 | Betrekken betrokkenen en belanghebbenden bij besluitvorming over plannenDe personen voor wie een plan, initiatief of activiteit gevolgen heeft (betrokkenen en belanghebbenden) worden op tijd en adequaat betrokken bij het besluitvormingsproces.
42.2 | Participatie nastreven
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 42.2 | Participatie nastrevenDit kan leiden tot meer vertrouwen in elkaar, beter beleid en betere plannen, betere en snellere besluitvorming, meer steun (draagvlak) voor beleid of plannen en meer betrokkenheid en verbinding.
45.1 | Zien wat mogelijk is binnen de samenwerkingen
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 45.1 | Zien wat mogelijk is binnen de samenwerkingenDe resultaten die we in al deze samenwerkingsverbanden willen behalen zijn afhankelijk van het krachtenveld.
45.2 | Verbeteren van Zeewolde
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 45.2 | Verbeteren van ZeewoldeBeoogd is altijd een verbetering van de kwaliteit van onze leefomgeving door bijvoorbeeld: versterking van de arbeidsmarkt, behoud van rust, ruimte en natuur, impuls aan het voorzieningenniveau, verbetering van de gemeentefinanciën, etc. Vaak zal het gaan om het zo goed mogelijk benutten van kansen. Maar soms zal het ook gaan om het beperken van ongewenste ontwikkelingen.
46.1 | Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 46.1 | Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocatiesEen gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Verbonden partijen| Naam verbonden partij | Gevestigd | Doel | Soort deelname | Raadsbesluit | Inwerkingtredingsdatum | 
| Gebiedsontwikkeling Oosterwold | Almere | Uitvoering geven aan gebiedsontwikkeling Oosterwold | Centrum gemeente-constructie | September 2013 | 1 januari 2014 | 
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - BeleidsindicatorenGemiddelde WOZ waarde x € 1.000,-
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,-Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningenDemografische druk
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Demografische drukWat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat mag het kosten?-/- is voordeel
Resultaat begroting  | 
									Realisatie 2024  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Primitieve begroting 2027  | 
									Primitieve begroting 2028  | 
									Primitieve begroting 2029  | 
							|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten  | 
								|||||||
TV81  | 
								TV81 Ruimtelijke ordening  | 
								975  | 
								744  | 
								703  | 
								628  | 
								628  | 
								628  | 
						
TV82  | 
								TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)  | 
								6.816  | 
								7.606  | 
								6.635  | 
								6.696  | 
								5.170  | 
								4.012  | 
						
TV83  | 
								TV83 Wonen en bouwen  | 
								541  | 
								1.622  | 
								797  | 
								787  | 
								772  | 
								772  | 
						
Totaal Lasten  | 
								8.332  | 
								9.971  | 
								8.135  | 
								8.112  | 
								6.570  | 
								5.413  | 
						|
Baten  | 
								|||||||
TV81  | 
								TV81 Ruimtelijke ordening  | 
								-78  | 
								-90  | 
								-191  | 
								-191  | 
								-191  | 
								-191  | 
						
TV82  | 
								TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)  | 
								-9.946  | 
								-7.596  | 
								-6.634  | 
								-6.743  | 
								-5.169  | 
								-4.012  | 
						
TV83  | 
								TV83 Wonen en bouwen  | 
								-985  | 
								-1.223  | 
								-830  | 
								-830  | 
								-830  | 
								-830  | 
						
Totaal Baten  | 
								-11.010  | 
								-8.909  | 
								-7.655  | 
								-7.763  | 
								-6.189  | 
								-5.033  | 
						|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								-2.678  | 
								1.062  | 
								481  | 
								349  | 
								381  | 
								380  | 
						|
Stortingen  | 
								|||||||
TV81  | 
								TV81 Ruimtelijke ordening  | 
								266  | 
								31  | 
								31  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
TV82  | 
								TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)  | 
								4.165  | 
								20.000  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
TV83  | 
								TV83 Wonen en bouwen  | 
								150  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
Totaal Stortingen  | 
								4.582  | 
								20.031  | 
								31  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
Onttrekkingen  | 
								|||||||
TV81  | 
								TV81 Ruimtelijke ordening  | 
								-93  | 
								-30  | 
								-181  | 
								-181  | 
								-181  | 
								-181  | 
						
TV82  | 
								TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)  | 
								-1.894  | 
								-40.009  | 
								-1  | 
								-1  | 
								-1  | 
								0  | 
						
TV83  | 
								TV83 Wonen en bouwen  | 
								-254  | 
								-125  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
Totaal Onttrekkingen  | 
								-2.242  | 
								-40.164  | 
								-182  | 
								-182  | 
								-182  | 
								-181  | 
						|
Saldo van geraamd stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								2.340  | 
								-20.133  | 
								-151  | 
								-182  | 
								-182  | 
								-181  | 
						|
Programma 8 Ruimte en wonen in Zeewolde - Totaal  | 
								-337  | 
								-19.070  | 
								329  | 
								167  | 
								199  | 
								199  | 
						|
Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 Bedragen x €1.000Resultaat begroting  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							|
|---|---|---|---|---|
TV81  | 
								TV81 Ruimtelijke ordening  | 
								654  | 
								513  | 
								-141  | 
						
TV82  | 
								TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)  | 
								9  | 
								1  | 
								-8  | 
						
TV83  | 
								TV83 Wonen en bouwen  | 
								399  | 
								-33  | 
								-433  | 
						
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								1.062  | 
								481  | 
								-582  | 
						|
TV81  | 
								TV81 Ruimtelijke ordening  | 
								2  | 
								-150  | 
								-152  | 
						
TV82  | 
								TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)  | 
								-20.009  | 
								-1  | 
								20.008  | 
						
TV83  | 
								TV83 Wonen en bouwen  | 
								-125  | 
								0  | 
								125  | 
						
Saldo van geraamd stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								-20.133  | 
								-151  | 
								19.982  | 
						|
Programma 8 Ruimte en wonen in Zeewolde - Totaal  | 
								-19.070  | 
								329  | 
								19.400  | 
						|
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een nadelig saldo van € 19.400.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de begroting 2026 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2025 na wijziging.
TV81 Ruimtelijke ordening (€ 141.000,- voordelig)
Door de komst van de omgevingswet wordt er minder tijd besteed aan het vaststellen van structuurplannen en -visies. In 2026 worden er, in vergelijking met 2025, minder uren aan dit taakveld besteed. Dit resulteert in een voordelig effect van € 197.900,-. Per saldo heeft dit een neutraal effect op de begroting door de koppeling met taakveld 0.4 Overhead. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn toegenomen. Dit resulteert in een nadelig effect van € 50.500,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de bestemmingsreserve Omgevingswet. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect.
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 6.400,- nadelig.
TV83 Wonen en bouwen (€ 433.000,- voordelig)
Door de komst van de omgevingswet wordt er minder tijd besteed aan het verlenen van omgevingsvergunningen. In 2026 worden er, in vergelijking met 2025, minder uren aan dit taakveld besteed. Dit resulteert in een voordelig effect van € 478.900,-. Per saldo heeft dit een neutraal effect op de begroting door de koppeling met taakveld 0.4 Overhead. Hierdoor is er wel een toename in de werkzaamheden van bouw- en woningtoezicht en het maken van beleid van wonen en bouwen. In 2026 worden er, in vergelijking met 2025, meer uren aan dit taakveld besteed. Dit resulteert in een nadelig effect van € 77.000,-. Per saldo heeft dit een neutraal effect op de begroting door de koppeling met taakveld 0.4 Overhead. Op de SVN leningen is een hogere renteopbrengst geraamd. Dit resulteert in een voordelig effect van € 20.000,-.   
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 11.100,- voordelig.
Programma 8 Mutaties Reserves (€ 19.982.000,- nadelig)
RES0029 BR BBV-winst en grondexploitaties (€ 20.009.000,- nadelig)
Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er in 2025 eenmalig een bedrag van € 20.000.000,- is toegevoegd aan de Algemene Reserve ten behoeve van de "zachte landing". Daarnaast komen er nog overige verschillen voor van € 9.000,- nadelig.
RES0031 BR Omgevingswet (€ 143.000,- voordelig)
De uitvoeringskosten van de omgevingswet worden gedekt uit deze reserve. De kosten zijn in 2026, ten opzichte van, 2025 toegenomen. Dit resulteert in een voordelig effect van € 50.000,-. Daarnaast worden de doorbelaste salariskosten met betrekking tot de omgevingswet vanaf 2026 gedekt uit deze reserve. Dit resulteert in een voordelig effect van € 93.000,-.
RES0032 BR Bouwvergunningen (€ 125.000,- nadelig)
Door de komst van de omgevingswet is er een terugval in de bouwleges ontstaan. Om deze terugval te dempen zal er in 2025 een laatste onttrekking plaatsvinden aan deze reserve. In 2026 zal deze onttrekking niet meer plaatvinden. Dit resulteert in een nadelig effect van € 125.000,-.
Reserve  | 
									Omschrijving  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							
|---|---|---|---|---|
RES0028  | 
								BR Bedrijfsrisico Grondbedrijf  | 
								0  | 
								-1  | 
								-1  | 
						
RES0029  | 
								BR BBV-winst en grondexploitaties  | 
								-20.009  | 
								0  | 
								20.009  | 
						
RES0031  | 
								BR Omgevingswet  | 
								1  | 
								-142  | 
								-143  | 
						
RES0032  | 
								BR Bouwvergunningen  | 
								-125  | 
								0  | 
								125  | 
						
RES0034  | 
								BR Projectbureau Wind  | 
								0  | 
								-8  | 
								-8  | 
						
Totaal  | 
								-20.133  | 
								-151  | 
								19.982  | 
						|
+/+ is toevoeging aan reserve, nadeel exploitatie,  -/- is onttrekking aan reserve, voordeel exploitatie  | 
								||||