Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde

(x €1.000)
Uitgaven
€ 8.166
8%
Inkomsten
€ -7.837
8%
Saldo
€ 329

Algemeen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Algemeen

Het programma omvat de zorg voor kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke ontwikkeling van zowel de bebouwde omgeving als ook het buitengebied en het woonbeleid. 

Hoofddoelstelling

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Hoofddoelstelling

We streven naar toekomstbestendige, duurzame woningbouw met veel aandacht voor alle ruimtelijke belangen. In het reeds bebouwde gebied streven we naar het behoud van een prettige en veilige woonomgeving. Dat betekent dat er aandacht is voor verschillende bouwvormen. We betrekken bewoners bij de ontwikkeling van woningbouwlocaties.

Vastgestelde beleidskaders

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Vastgestelde beleidskaders

Voor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:

Kader Looptijd Vastgesteld Actualisatie
Woonvisie 2020 t/m 2025 2020 2026
Omgevingsvisie “In Zeewolde maak je toekomst” Onbepaald 2023 Onbepaald
Vestigingsbeleid bedrijventerreinen  2025-2030 2025-2030 2024 2030
 

Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

1.    Woningbouwprogramma op basis van behoefteonderzoek;
2.    Routekaart ontwikkelgebieden woningbouw;
3.    Invoering Omgevingswet;
4.    Toekomst Oosterwold;
7.    Faciliteiten voor ontmoeting: maatschappelijk vastgoed;
14.    Visie gebruik buitengebied;
15.    Ruimte voor ontmoeting in het G-gebied;
16.    Ontwikkeling Tulpeiland;
42.    Participatiebeleid Omgevingswet (wettelijk);
45.    “Samen maken we Flevoland” en regionale samenwerking;
46.    Gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk, Zeewolde.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken?

1.1 | Nieuwe woningen Polderwijk

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 1.1 | Nieuwe woningen Polderwijk

In de Polderwijk zijn 775-825 nieuwe woningen ontwikkeld in Havenkwartier, Eilandenbuurt en Watermolenbuurt.

  • Omschrijving

    Op basis van behoefteonderzoek wordt in elke fase van de nieuw te ontwikkelen buurten in de Polderwijk bekeken wat voor huizen voor welke doelgroepen gebouwd worden.

  • Omschrijving

    In de ontwikkeling kritisch kijken naar het basisuitgangspunt van een verdeling van type woningen van 1/3  goedkoop, 1/3  middelduur, 1/3  duur. Incidenteel uitzonderingen op deze verdeling toestaan, om zo sneller woningen beschikbaar te hebben waar het meest vraag naar is.

  • Omschrijving

    We stellen hogere eisen aan duurzaamheid dan de eisen uit het bouwbesluit en geven prioriteit aan klimaatbestendig bouwen aan de hand van de duurzame top 11. 

1.2 | Maatregelen klimaatbestendigheid implementeren

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 1.2 | Maatregelen klimaatbestendigheid implementeren

Voor het einde van deze collegeperiode is een set aan maatregelen klimaatbestendigheid gereed en geïmplementeerd. 

2.1 | Vaststellen routekaart woningbouw

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 2.1 | Vaststellen routekaart woningbouw

In 2023 wordt de routekaart vastgesteld. In de periode 2023-2026 starten voorbereidende onderzoeken om tot planontwikkeling voor na 2026 te komen.

2.3 | Beginnen werkzaamheden planontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 2.3 | Beginnen werkzaamheden planontwikkeling

Starten met de werkzaamheden voor planontwikkeling voor deze gebieden. Fysieke werkzaamheden starten niet voor 2026.

3.1 | Werken volgens de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 3.1 | Werken volgens de Omgevingswet

Een gemeentelijke organisatie die werkt volgens de nieuwe regels waardoor het voor inwoners makkelijker wordt hun bouwproject in te dienen.

3.2 | Ruimte bieden voor maatwerk

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 3.2 | Ruimte bieden voor maatwerk

Meer ruimte voor lokaal maatwerk. De transitieperiode (van bestemmingsplan naar omgevingsplan) neemt geruime tijd in beslag, tot minimaal 2030.

4.1 | Inzicht verkrijgen in de benodigdheden

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 4.1 | Inzicht verkrijgen in de benodigdheden

Inzicht in de benodigdheden voor de voorbereiding, planontwikkeling, bouw en beheerfase van deze ontwikkeling.

4.2 | Analyse van alle aspecten van de ontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 4.2 | Analyse van alle aspecten van de ontwikkeling

Een analyse waarin alle aspecten van ontwikkeling inzichtelijk worden gemaakt, van start tot beheerfase.

7.1 | Gebouwen geschikt maken voor publieke- en welzijnsfunctie

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 7.1 | Gebouwen geschikt maken voor publieke- en welzijnsfunctie

Gebouwen en Accomodaties zijn geschikt gemaakt en eventueel aangepast om de publieke en welzijnsfunctie goed te kunnen vervullen.

7.2 | Ruimten geschikt als locaties voor het sociaal domein

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 7.2 | Ruimten geschikt als locaties voor het sociaal domein

Ruimten geschikt maken en doorontwikkelen in relatie tot de vragen rondom locaties in het sociaal domein.

7.3 | In kaart brengen gebouwen met een publieke functie

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 7.3 | In kaart brengen gebouwen met een publieke functie

Er is een duidelijk beeld welke gebouwen en accommodaties er in Zeewolde zijn met een publieke functie op basis waarvan te beoordelen is welke functie het best waar ondergebracht kan worden.

14.1 | Uitwerken visie op buitengebied

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 14.1 | Uitwerken visie op buitengebied

Een visie op hoe mogelijke functies in het buitengebied zich tot elkaar verhouden of elkaar kunnen versterken. Visie Zeewolde levert input aan de provinciale visies.

15.1 | Een bestemmingsplan vaststellen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 15.1 | Een bestemmingsplan vaststellen

Een bestemmingsplan voor dit gebied vaststellen. In 2024-2026 uitvoering geven aan de keuzes die zijn gemaakt.

15.2 | Zeewoldenaren betrekken

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 15.2 | Zeewoldenaren betrekken

De Zeewoldense bevolking in een participatief proces laten meebeslissen over de inrichting van het ‘ontmoetingsbos’

16.1 | Uitbreiden faciliteiten Tulpeiland

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 16.1 | Uitbreiden faciliteiten Tulpeiland

Uitbreiding van faciliteiten op het Tulpeiland waarmee recreatie bevorderd wordt.

42.1 | Betrekken betrokkenen en belanghebbenden bij besluitvorming over plannen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 42.1 | Betrekken betrokkenen en belanghebbenden bij besluitvorming over plannen

De personen voor wie een plan, initiatief of activiteit gevolgen heeft (betrokkenen en belanghebbenden) worden op tijd en adequaat betrokken bij het besluitvormingsproces.

42.2 | Participatie nastreven

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 42.2 | Participatie nastreven

Dit kan leiden tot meer vertrouwen in elkaar, beter beleid en betere plannen, betere en snellere besluitvorming, meer steun (draagvlak) voor beleid of plannen en meer betrokkenheid en verbinding.

45.1 | Zien wat mogelijk is binnen de samenwerkingen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 45.1 | Zien wat mogelijk is binnen de samenwerkingen

De resultaten die we in al deze samenwerkingsverbanden willen behalen zijn afhankelijk van het krachtenveld.

45.2 | Verbeteren van Zeewolde

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 45.2 | Verbeteren van Zeewolde

Beoogd is altijd een verbetering van de kwaliteit van onze leefomgeving door bijvoorbeeld: versterking van de arbeidsmarkt, behoud van rust, ruimte en natuur, impuls aan het voorzieningenniveau, verbetering van de gemeentefinanciën, etc. Vaak zal het gaan om het zo goed mogelijk benutten van kansen. Maar soms zal het ook gaan om het beperken van ongewenste ontwikkelingen. 

46.1 | Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 46.1 | Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties

Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Verbonden partijen
Naam verbonden partij Gevestigd Doel Soort deelname Raadsbesluit Inwerkingtredingsdatum
Gebiedsontwikkeling Oosterwold Almere Uitvoering geven aan gebiedsontwikkeling Oosterwold Centrum gemeente-constructie September 2013 1 januari 2014
           

Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Beleidsindicatoren

Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,-

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,-
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025

Demografische druk

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Demografische druk
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 29-08-2025 (De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20-65 jaar)

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Wat mag het kosten?

-/- is voordeel

Bedragen x €1.000
Resultaat begroting
Realisatie 2024
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Primitieve begroting 2026
Primitieve begroting 2027
Primitieve begroting 2028
Primitieve begroting 2029
Lasten
TV81
TV81 Ruimtelijke ordening
975
744
703
628
628
628
TV82
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)
6.816
7.606
6.635
6.696
5.170
4.012
TV83
TV83 Wonen en bouwen
541
1.622
797
787
772
772
Totaal Lasten
8.332
9.971
8.135
8.112
6.570
5.413
Baten
TV81
TV81 Ruimtelijke ordening
-78
-90
-191
-191
-191
-191
TV82
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)
-9.946
-7.596
-6.634
-6.743
-5.169
-4.012
TV83
TV83 Wonen en bouwen
-985
-1.223
-830
-830
-830
-830
Totaal Baten
-11.010
-8.909
-7.655
-7.763
-6.189
-5.033
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
-2.678
1.062
481
349
381
380
Stortingen
TV81
TV81 Ruimtelijke ordening
266
31
31
0
0
0
TV82
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)
4.165
20.000
0
0
0
0
TV83
TV83 Wonen en bouwen
150
0
0
0
0
0
Totaal Stortingen
4.582
20.031
31
0
0
0
Onttrekkingen
TV81
TV81 Ruimtelijke ordening
-93
-30
-181
-181
-181
-181
TV82
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)
-1.894
-40.009
-1
-1
-1
0
TV83
TV83 Wonen en bouwen
-254
-125
0
0
0
0
Totaal Onttrekkingen
-2.242
-40.164
-182
-182
-182
-181
Saldo van geraamd stortingen en onttrekkingen aan reserves
2.340
-20.133
-151
-182
-182
-181

Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 Bedragen x €1.000
Resultaat begroting
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Primitieve begroting 2026
Verschil
TV81
TV81 Ruimtelijke ordening
654
513
-141
TV82
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)
9
1
-8
TV83
TV83 Wonen en bouwen
399
-33
-433
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
1.062
481
-582
TV81
TV81 Ruimtelijke ordening
2
-150
-152
TV82
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.)
-20.009
-1
20.008
TV83
TV83 Wonen en bouwen
-125
0
125
Saldo van geraamd stortingen en onttrekkingen aan reserves
-20.133
-151
19.982

Toelichting op de financiële analyse

Terug naar navigatie - Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde - Toelichting op de financiële analyse

Dit programma heeft een nadelig saldo van € 19.400.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de begroting 2026 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2025 na wijziging.

TV81 Ruimtelijke ordening (€ 141.000,- voordelig)
Door de komst van de omgevingswet wordt er minder tijd besteed aan het vaststellen van structuurplannen en -visies. In 2026 worden er, in vergelijking met 2025, minder uren aan dit taakveld besteed. Dit resulteert in een voordelig effect van € 197.900,-. Per saldo heeft dit een neutraal effect op de begroting door de koppeling met taakveld 0.4 Overhead. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn toegenomen. Dit resulteert in een nadelig effect van € 50.500,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de bestemmingsreserve Omgevingswet. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect.

Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 6.400,- nadelig.

TV83 Wonen en bouwen (€ 433.000,- voordelig)
Door de komst van de omgevingswet wordt er minder tijd besteed aan het verlenen van omgevingsvergunningen. In 2026 worden er, in vergelijking met 2025, minder uren aan dit taakveld besteed. Dit resulteert in een voordelig effect van € 478.900,-. Per saldo heeft dit een neutraal effect op de begroting door de koppeling met taakveld 0.4 Overhead. Hierdoor is er wel een toename in de werkzaamheden van bouw- en woningtoezicht en het maken van beleid van wonen en bouwen. In 2026 worden er, in vergelijking met 2025, meer uren aan dit taakveld besteed. Dit resulteert in een nadelig effect van € 77.000,-. Per saldo heeft dit een neutraal effect op de begroting door de koppeling met taakveld 0.4 Overhead. Op de SVN leningen is een hogere renteopbrengst geraamd. Dit resulteert in een voordelig effect van € 20.000,-.   

Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 11.100,- voordelig.

Programma 8 Mutaties Reserves (€ 19.982.000,- nadelig)

RES0029 BR BBV-winst en grondexploitaties (€ 20.009.000,- nadelig)
Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er in 2025 eenmalig een bedrag van € 20.000.000,- is toegevoegd aan de Algemene Reserve ten behoeve van de "zachte landing". Daarnaast komen er nog overige verschillen voor van € 9.000,- nadelig.

RES0031 BR Omgevingswet (€ 143.000,- voordelig)
De uitvoeringskosten van de omgevingswet worden gedekt uit deze reserve. De kosten zijn in 2026, ten opzichte van, 2025 toegenomen. Dit resulteert in een voordelig effect van € 50.000,-. Daarnaast worden de doorbelaste salariskosten met betrekking tot de omgevingswet vanaf 2026 gedekt uit deze reserve. Dit resulteert in een voordelig effect van € 93.000,-.

RES0032 BR Bouwvergunningen (€ 125.000,- nadelig)
Door de komst van de omgevingswet is er een terugval in de bouwleges ontstaan. Om deze terugval te dempen zal er in 2025 een laatste onttrekking plaatsvinden aan deze reserve. In 2026 zal deze onttrekking niet meer plaatvinden. Dit resulteert in een nadelig effect van € 125.000,-.

Reserve
Omschrijving
Begroting 2025 t/m de 17e wijziging
Begroting 2026
Verschil
RES0028
BR Bedrijfsrisico Grondbedrijf
0
-1
-1
RES0029
BR BBV-winst en grondexploitaties
-20.009
0
20.009
RES0031
BR Omgevingswet
1
-142
-143
RES0032
BR Bouwvergunningen
-125
0
125
RES0034
BR Projectbureau Wind
0
-8
-8
Totaal
-20.133
-151
19.982
+/+ is toevoeging aan reserve, nadeel exploitatie, -/- is onttrekking aan reserve, voordeel exploitatie