Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde
Algemeen
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - AlgemeenHet programma omvat de beschikbaarheid van voorzieningen op het gebied van cultuur, sport, recreatie en toerisme. Ook valt onder dit programma de instandhouding van de kwaliteit van het openbaar groen en onze natuur.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - HoofddoelstellingWe hebben een visie op het gebied Sport, Kunst en Cultuur in Zeewolde. We zorgen ervoor dat de voornemens in uitvoeringsnota´s cultuur, kunst en sport gerealiseerd kunnen worden. We richten ons primair op het ondersteunen van vrijwilligers en het scheppen van randvoorwaarden waarbinnen verenigingen en instellingen hun werk kunnen doen. De recreatieve potenties van Zeewolde zijn een speerpunt van beleid.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
| Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie | 
| Cultuurnota Zeewolde | 2021 t/m 2024 | 2020 | 2026 | 
| Sport- en beweegnota "Een leven lang bewegen in Zeewolde - Voor iedereen, door iedereen" | Onbepaald | 2020 | 2025 | 
| Waterplan Zeewolde | 2022 t/m 2032 | 2022 | 2032 | 
| Beleidsplan Bewegen, Ontmoeten, Spelen en Sporten (BOSS) | Onbepaald | 2014 | 2025 | 
| Beheerplan Speeltoestellen | 2021 t/m 2025 | 2021 | 2026 | 
| Beleidsnota en uitvoeringsgarantie toerisme, recreatie en evenementen Zeewolde 2020-2025 | 2020 t/m 2025 | 2020 | 2026 | 
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 202617. Stimuleren toerisme en recreatie;
31. Sport: gezonde inwoners en een bloeiend verenigingsleven;
32. Cultuur: een aanbod passend bij Zeewolde.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Wat willen we bereiken?17.1 | Uitbreiden recreatief en toeristisch aanbod
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 17.1 | Uitbreiden recreatief en toeristisch aanbodUitbreiding van het recreatief en toeristisch aanbod.
- 
	Omschrijving
Met de recreatie en evenementensector uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Toerisme, Recreatie en Evenementen met aandacht voor natuurbeleving, agrotoerisme, verduurzaming en inclusie.
 - 
	Omschrijving
Initiatieven van bewoners en verenigingen die verzameld zijn in het waterplan, worden in overleg met bewoners en buurt zoveel mogelijk gerealiseerd.
 - 
	Omschrijving
Voor de recreatiesector rekening houden met klimaatbestendigheid. Gaan voor robuuste watergangen, zodat zij kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, van extreme droogte tot extreme natte periodes.
 
31.1 | Sporten toegankelijk faciliteren
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 31.1 | Sporten toegankelijk faciliterenDoor sport op een laagdrempelige manier aan te bieden, kunnen inwoners van Zeewolde aan sport doen zodat hun welbevinden en gezondheid worden ondersteund.
- 
	Omschrijving
Sport wordt breed gestimuleerd en blijft voor alle doelgroepen - jong en oud - bereikbaar. Sport en beweging voor jeugd blijft specifieke aandacht krijgen.
 - 
	Omschrijving
Op basis van de sportnota en het Sport- en Beweegakkoord werken we verder aan een verhoging van de sport en beweegdeelname, versterking van het sportaanbod voor alle doelgroepen, verenigingsleven en ongeorganiseerd sporten en bewegen in de openbare ruimte.
 - 
	Omschrijving
In samenwerking met de buurtsportcoaches en de sportsector werken we verder aan het versterken en verstevigen van het sport- en beweegaanbod.
 - 
	Omschrijving
Inzetten op zoveel mogelijk zwemlessen voor alle kinderen/inwoners in Zeewolde; de primaire dienstverlening op dit gebied aan de inwoners staat voorop.
 - 
	Omschrijving
Met de buurtsportcoaches, het onderwijs, het Baken en de jeugd- en jongerenwerker inzetten op de doelgroep jeugd door activiteiten te organiseren, ook naschools en in vakantieperiodes.
 
32. 1 | Een passend aanbod culturele activiteiten organiseren
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Wat willen we bereiken? - 32. 1 | Een passend aanbod culturele activiteiten organiserenEen passend aanbod aan culturele mogelijkheden in Zeewolde, waarbij mensen en middelen maatgevend zijn. En door cultuur op een laagdrempelige manier aan te bieden, kunnen inwoners van Zeewolde cultuur beleven zodat hun welbevinden wordt ondersteund.
- 
	Omschrijving
We willen beschikbare subsidies en additionele middelen optimaal inzetten voor het versterken van de culturele infrastructuur ten gunste van ontmoeten, persoonlijke ontwikkeling en een vitaal dorp.
 - 
	Omschrijving
Wij stimuleren de ontwikkeling van een gevarieerd kunst- en cultuuraanbod en bewaken daarbij de balans tussen ambitie en (ambtelijke) capaciteit.
 - 
	Omschrijving
Bij het verstrekken van subsidies toetsen we nut en noodzaak van de activiteit op het versterken van de culturele infrastructuur, daarbij rekening houdend met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
 

Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Verbonden partijen| Naam verbonden partij | Gevestigd | Doel | Soort deelname | Raadsbesluit | Inwerkingtredingsdatum | 
| Coöperatie Gastvrije Randmeren | Harderwijk | Behartiging bovengemeentelijke belangen natuurbescherming en recreatie binnen Veluwerandmeren-gebied | Coöperatie | 29-09-2011. Zie B&W besluit 04-01-2022 | 21-11-2013 | 
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - BeleidsindicatorenNiet-sporters
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Niet-sporters
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Wat mag het kosten?-/- is voordeel
Resultaat begroting  | 
									Realisatie 2024  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Primitieve begroting 2027  | 
									Primitieve begroting 2028  | 
									Primitieve begroting 2029  | 
							|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten  | 
								|||||||
TV51  | 
								TV51 Sportbeleid en activering  | 
								292  | 
								278  | 
								292  | 
								270  | 
								270  | 
								270  | 
						
TV52  | 
								TV52 Sportaccommodaties  | 
								2.492  | 
								2.750  | 
								2.634  | 
								2.616  | 
								2.502  | 
								2.781  | 
						
TV53  | 
								TV53 Cultuurpres. cultuurprod. cultuurpar  | 
								217  | 
								602  | 
								346  | 
								346  | 
								346  | 
								345  | 
						
TV54  | 
								TV54 Musea  | 
								89  | 
								100  | 
								119  | 
								119  | 
								119  | 
								119  | 
						
TV55  | 
								TV55 Cultureel erfgoed  | 
								32  | 
								38  | 
								38  | 
								38  | 
								38  | 
								38  | 
						
TV56  | 
								TV56 Media  | 
								666  | 
								804  | 
								831  | 
								731  | 
								716  | 
								716  | 
						
TV57  | 
								TV57 Openb groen en (openlucht) recreatie  | 
								2.852  | 
								3.489  | 
								2.666  | 
								2.862  | 
								2.865  | 
								2.909  | 
						
Totaal Lasten  | 
								6.641  | 
								8.060  | 
								6.926  | 
								6.982  | 
								6.856  | 
								7.178  | 
						|
Baten  | 
								|||||||
TV51  | 
								TV51 Sportbeleid en activering  | 
								-110  | 
								-121  | 
								-108  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
TV52  | 
								TV52 Sportaccommodaties  | 
								-849  | 
								-792  | 
								-798  | 
								-798  | 
								-828  | 
								-828  | 
						
TV53  | 
								TV53 Cultuurpres. cultuurprod. cultuurpar  | 
								0  | 
								-175  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
TV57  | 
								TV57 Openb groen en (openlucht) recreatie  | 
								-238  | 
								-4  | 
								-4  | 
								-4  | 
								-4  | 
								-4  | 
						
Totaal Baten  | 
								-1.197  | 
								-1.091  | 
								-910  | 
								-802  | 
								-832  | 
								-832  | 
						|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								5.443  | 
								6.969  | 
								6.016  | 
								6.180  | 
								6.024  | 
								6.346  | 
						|
Stortingen  | 
								|||||||
TV52  | 
								TV52 Sportaccommodaties  | 
								50  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						
Totaal Stortingen  | 
								50  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
								0  | 
						|
Onttrekkingen  | 
								|||||||
TV52  | 
								TV52 Sportaccommodaties  | 
								-573  | 
								-684  | 
								-566  | 
								-664  | 
								-532  | 
								-793  | 
						
Totaal Onttrekkingen  | 
								-573  | 
								-684  | 
								-566  | 
								-664  | 
								-532  | 
								-793  | 
						|
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								-523  | 
								-684  | 
								-566  | 
								-664  | 
								-532  | 
								-793  | 
						|
Programma 5 Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Totaal  | 
								4.920  | 
								6.285  | 
								5.450  | 
								5.517  | 
								5.492  | 
								5.553  | 
						|
Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 Bedragen x €1.000Resultaat begroting  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							|
|---|---|---|---|---|
TV51  | 
								TV51 Sportbeleid en activering  | 
								157  | 
								184  | 
								27  | 
						
TV52  | 
								TV52 Sportaccommodaties  | 
								1.958  | 
								1.835  | 
								-123  | 
						
TV53  | 
								TV53 Cultuurpres. cultuurprod. cultuurpar  | 
								427  | 
								346  | 
								-81  | 
						
TV54  | 
								TV54 Musea  | 
								100  | 
								119  | 
								19  | 
						
TV55  | 
								TV55 Cultureel erfgoed  | 
								38  | 
								38  | 
								0  | 
						
TV56  | 
								TV56 Media  | 
								804  | 
								831  | 
								27  | 
						
TV57  | 
								TV57 Openb groen en (openlucht) recreatie  | 
								3.485  | 
								2.662  | 
								-823  | 
						
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								6.969  | 
								6.016  | 
								-953  | 
						|
TV52  | 
								TV52 Sportaccommodaties  | 
								-684  | 
								-566  | 
								118  | 
						
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								-684  | 
								-566  | 
								118  | 
						|
Programma 5 Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Totaal  | 
								6.285  | 
								5.450  | 
								-834  | 
						|
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Programma 5 | Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een voordelig saldo van € 834.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de begroting 2026 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2025 na wijziging.
TV52 Sportaccommodaties (€ 123.000,- voordelig)
Er is vanuit boekjaar 2024 een bedrag van € 141.500,- overgeheveld naar 2025, het totale beschikbare bedrag voor de businesscase Sportpark de Horst was daardoor € 266.500,-. Voor 2026 is € 138.300,- beschikbaar. Dit resulteert in een voordelig effect van € 128.200,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de bestemmingsreserve Sportpark de Horst. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld taakveld 5.2 Sportaccommodaties. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect.
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 5.400,- nadelig.
Daarnaast zijn er vanuit de ombuigingen drie maatregelen verwerkt in deze meerjarenbegroting, zie ook de paragraaf Ombuigingen:
- Aanbieden zwemles op zondag: hiervoor is jaarlijks € 30.100,- geraamd vanaf 2028. De financiële effecten van deze maatregel zijn zichtbaar vanaf 2028;
 - Verlagen diverse subsidies en bijdragen culturele instellingen: hieronder vallen subsidies en bijdragen in de categorie cultuurbeleid, educatie, erfgoed en bibliotheek. Voor dit budget is vanaf 2028 een verlaging van € 15.000,- geraamd;
 - Verlagen overige bijdragen en subsidies sport: het budget voor overige bijdragen en subsidies wordt vanaf 2027 met € 10.000,-. per jaar gekort. Uit dit budget zijn in het verleden aanvragen voor eenmalige sportevenementen gesubsidieerd. Jaarlijks wordt afgewogen aan welk evenement de subsidie wordt toegekend.
 
TV53 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie (€ 81.000,- voordelig)
Voor de cultuurmakelaar is € 55.000,- vanuit het boekjaar 2024 overgeheveld naar 2025. Hierdoor was in 2025 € 210.200,- beschikbaar. Voor 2026 is € 161.500,- beschikbaar. Dit resulteert in een voordelig effect van € 48.700,-.  Ook voor het bevorderen van beeldende en podiumkunst is € 23.000,- uit 2024 overgeheveld, bedoeld voor nieuw cultuur- en erfgoedbeleid en externe inhuur in 2025. Hierdoor was in 2025 € 50.000,- beschikbaar. Voor 2026 is € 27.000,- beschikbaar. Dit resulteert in een voordelig effect van € 23.000,-.                                                                      
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 9.000,- voordelig.
TV57 Openbaar groen en (openlucht) recreatie (€ 823.000,- voordelig)
Het realiseren van de laatste faciliteiten voor de openstelling van het Lanterstrand zijn in 2025 uitgevoerd. Het budget dat hiervoor geraamd stond is komen te vervallen voor 2026. Dit resulteert in een voordelig effect van € 700.000,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de Algemene reserve. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 0.10 Mutaties reserves. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect. Daarnaast is er vanuit boekjaar 2024 een bedrag van € 163.000,- overgeheveld naar 2025 voor openbaar groen (met name boomonderhoud). Deze middelen zijn voor 2026 niet meer beschikbaar. Dit resulteert in een voordelig effect van € 163.000,-. Op basis van de areaalberekening openbaar groen zijn de kosten gestegen. Dit resulteert in een nadelig effect van € 45.200,-.
 
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 5.200,- voordelig. 
Programma 5 Mutaties reserves (€ 118.000,- nadelig)
RES0039 BR Sportpark de Horst (€ 129.000,- nadelig)
Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 5.2 Sportaccommodaties en is bedoeld voor cofinanciering van buitensportprojecten uit businesscase Sportpark de Horst. Het budget wordt pas ingezet wanneer sportverenigingen een gelijk bedrag inleggen. In de praktijk sparen verenigingen eerst zelf het benodigde bedrag waardoor uitgaven vaak pas aan het einde van de regeling (2029) plaatsvinden. Omdat de verenigingen hun bijdrage in 2024 nog niet volledig hadden gespaard, is € 142.000,- overgeheveld van 2024 naar 2025. Hierdoor steeg het budget in 2025 van € 125.000,- naar € 267.000,-. Voor 2026 is een onttrekking van € 138.000 geraamd. Dit resulteert in een nadelig effect van € 129.000,-.
Reserve  | 
									Omschrijving  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							
|---|---|---|---|---|
RES0011  | 
								BR Kapitaallasten  | 
								-291  | 
								-307  | 
								-16  | 
						
RES0016  | 
								BR Baken  | 
								-111  | 
								-104  | 
								7  | 
						
RES0039  | 
								BR Sportpark de Horst  | 
								-267  | 
								-138  | 
								129  | 
						
RES0040  | 
								BR Baken Voorplein  | 
								-16  | 
								-16  | 
								0  | 
						
Totaal  | 
								-684  | 
								-566  | 
								118  | 
						|
+/+ is toevoeging aan reserve, nadeel exploitatie,  -/- is onttrekking aan reserve, voordeel exploitatie  | 
								||||