Programma 0 | Zeewolde bestuurt
Algemeen
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - AlgemeenHet programma omvat de gemeentelijke dienstverlening, de kosten van de bestuursorganen (gemeenteraad, commissies en burgemeester en wethouders) en de ondersteuning daarvan.
Het programma omvat de zorg voor een in meerjarenperspectief sluitende begroting.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - HoofddoelstellingAls bestuur en organisatie van Zeewolde werken we vraaggericht, slagvaardig, oplossingsgericht en efficiënt. Inwoners worden zo vroeg mogelijk betrokken bij de voorbereiding van belangrijke beslissingen. We zijn terughoudend met gemeentelijke regelgeving. Dienstverlening wordt voor burgers en bedrijven zo dichtbij mogelijk georganiseerd.
We voeren een degelijk financieel beleid gericht op een structureel sluitende begroting. Het streven blijft, de lasten voor inwoners en bedrijven zo laag mogelijk te houden, passend bij het gewenste voorzieningenniveau. Voor eventuele noodzakelijke ombuigingen gelden de daarvoor door de raad gestelde kaders.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
| Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie | 
| Coalitieakkoord | 2022 t/m 2026 | 2022 | 2026 | 
| Collegeprogramma | 2022 t/m 2026 | 2022 | 2026 | 
| Algemene subsidieverordening | Onbepaald | 2012 | Naar behoefte | 
| Financieel technisch beleidskader subsidies | Onbepaald | 2012 | Naar behoefte | 
| Raadsbesluit kaders ombuigingen (april 2025) | 2025 e.v. | 2025 | Naar behoefte | 
| Nota Reserves en Voorzieningen | 2022 t/m 2025 | 2022 | 2025 | 
| Treasurystatuut gemeente Zeewolde 2023 | 2023 t/m 2026 | 2023 | 2026 | 
| Financiële verordening gemeente Zeewolde | 2023 t/m 2026 | 2023 | 2026 | 
| Nota Waarderen, Activeren en Afschrijven van Vaste Activa | 2024 t/m 2027 | 2024 | 2027 | 
| Beheerplan openbare gebouwen | 2023 t/m 2027 | 2024 | 2027 | 
| Nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing | 2021 t/m 2024 | 2021 | 2026 | 
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 202640.    Opstellen beleidskader en toetsingskader Participatie (2024) en experimenteren met inwonersbetrokkenheid (2023 e.v.);
41.    Wijkwethouders;
43.    Programma dienstverlening EHZM;
44.    Project Begrijpend schrijven;
47.    Uitwerking Besturingsfilosofie;
48.    Doorontwikkeling Organisatie Zeewolde: Opgavegericht werken, opvolging MTO en het Cultuurtraject;
49.    Optimaliseren samenwerking EHZM;
50.    Project AZC;
51.    Project opvang Oekraïners;
52.    Project Huisvesting statushouders.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken?- 
					Programma 0 | Zeewolde bestuurt
					
- 40.1 | Inwoners en ondernemers betrekken
 - 40.2 | College en Raad versterken elkaar over participatie
 - 40.3 | Eerste participatietrajecten starten in 2023
 - 41.1 | Zichtbaar en benaderbaar
 - 41.2 | Ambassadeur en gesprekspartner
 - 43.1 | Afhandeling klantcontacten en voorzien van juiste informatie
 - 44.1 | Begrijpelijk communiceren
 - 47.1 | Het college bepaalt de koers, het MT richt het in en de medewerkers verrichten het werk
 - 48.1 | Een effectieve, verbindende en eigentijdse organisatiecultuur.
 - 48.2 | Een veilige werkplek waar iedereen zich thuis voelt
 - 48.3 | Een omgeving waar iedereen gezien wordt
 - 48.4 | Een professionele organisatie
 - 49.1 | Organisch groeiproces
 - 50.1 | Taakstelling opvang asielzoekers halen
 - 50.2 | Gezondheidszorg, sport en recreatie zal door het COA worden verzorgd.
 - 51.1 | Opvangen en onderhouden van Oekraïners
 - 52.1 | Voldoen aan de wettelijk verplichte zorg voor statushouders
 
 
40.1 | Inwoners en ondernemers betrekken
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 40.1 | Inwoners en ondernemers betrekkenVoor elk maatschappelijk vraagstuk het juiste middel om inwoners en ondernemers te betrekken.
40.2 | College en Raad versterken elkaar over participatie
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 40.2 | College en Raad versterken elkaar over participatieCollege en raad stemmen af en versterken elkaar over participatie, ieder vanuit zijn eigen rol, zodat er richting de betrokken inwoners een duidelijke boodschap of vraag kan worden meegegeven.
40.3 | Eerste participatietrajecten starten in 2023
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 40.3 | Eerste participatietrajecten starten in 2023Eerste participatietrajecten starten in 2023.
41.1 | Zichtbaar en benaderbaar
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 41.1 | Zichtbaar en benaderbaarEen wijkwethouder weet wat er leeft en speelt in een wijk en is zichtbaar en benaderbaar. De wettelijke uitwerking van participatie onder de omgevingswet is een integraal onderdeel van het toetsingskader zoals genoemd onder activiteit 40 hiervoor.
- 
	Omschrijving
De wijkwethouder luisteren naar en gaan het gesprek aan over onderwerpen die leven bij bewoners en nemen dit mee naar de ambtelijke organisatie. Wijkwethouders informeren en betrekken bewoners bij beleidsthema’s en plannen die voor hun wijk van toepassing zijn.
 
41.2 | Ambassadeur en gesprekspartner
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 41.2 | Ambassadeur en gesprekspartnerEen wijkwethouder wordt (h)erkend als ambassadeur en gesprekspartner van een wijk en verbinder tussen de gemeente en de wijk.
- 
	Omschrijving
Wethouders zijn zichtbaar en aanwezig in de wijk en gaan op locatie het gesprek aan.
 
43.1 | Afhandeling klantcontacten en voorzien van juiste informatie
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 43.1 | Afhandeling klantcontacten en voorzien van juiste informatieDe gemeente Zeewolde handelt zoveel mogelijk klantcontacten direct af. Inwoners worden zoveel mogelijk direct voorzien van de juiste informatie door het publiekscentrum.
- 
	Omschrijving
Meldingen openbare ruimte gezamenlijk inrichten met toepassing van data analyse.
 - 
	Omschrijving
Het thema Belastingen gezamenlijk met EHZM nader uitwerken.
 
44.1 | Begrijpelijk communiceren
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 44.1 | Begrijpelijk communicerenBrieven of andere communicatie-uitingen worden geschreven met het gezichtspunt van een inwoner of ondernemer in gedachte. Uitgangspunt is dat het taalgebruik rekening houdt met het kennisniveau en de behoefte van de ontvanger.
- 
	Omschrijving
Sinds 2022 krijgen medewerkers training in het gebruik van begrijpelijke taal. In 2023 volgt de laatste groep medewerkers.
 
47.1 | Het college bepaalt de koers, het MT richt het in en de medewerkers verrichten het werk
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 47.1 | Het college bepaalt de koers, het MT richt het in en de medewerkers verrichten het werkHet college is gepositioneerd om de koers integraal af te wegen (richten), het MT om het werk te ordenen (inrichten) en de medewerkers worden in staat gesteld om goed werk te leveren (verrichten).
48.1 | Een effectieve, verbindende en eigentijdse organisatiecultuur.
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 48.1 | Een effectieve, verbindende en eigentijdse organisatiecultuur.Een effectieve, verbindende en eigentijdse organisatiecultuur.
48.2 | Een veilige werkplek waar iedereen zich thuis voelt
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 48.2 | Een veilige werkplek waar iedereen zich thuis voeltEen veilige, inspirerende en steunende plek waar het team de thuisbasis is, de plaats voor plezier, wel-en-wee en succes, en waar de bestaansbasis van de gemeentelijke organisatie de identiteit is.
48.3 | Een omgeving waar iedereen gezien wordt
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 48.3 | Een omgeving waar iedereen gezien wordtEen omgeving waarin ruimte is voor ontwikkeling, experimenteren en het maken van fouten, waar echte aandacht is voor elkaar, waar iedereen gezien wordt en waar verantwoordelijkheid wordt genomen en gegeven.
48.4 | Een professionele organisatie
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 48.4 | Een professionele organisatieEen organisatie waar professioneel wordt samengewerkt, waar stevig wordt gespard en snel geschakeld, waar aanspreken, doorpakken en nadenken goed in balans zijn.
49.1 | Organisch groeiproces
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 49.1 | Organisch groeiprocesIn de loop van de komende jaren wordt duidelijk waarom de bundeling van bepaalde diensten en werkzaamheden meerwaarde heeft voor alle inwoners in alle drie de gemeenten. Idealiter wordt het resultaat bereikt via een organisch (groei)proces.
- 
	Omschrijving
Er wordt in een ontwikkelgroep van secretarissen en bestuursadviseurs van EHZM periodiek nagedacht en onderzocht hoe en waarom de samenwerking verder kan gaan. Dit gesprek wordt de komende tijd verbreed naar de Netwerkdirectie. Daarna worden stappen voorzien om alle organisaties breed mee te nemen en te raadplegen in de doorontwikkeling van de samenwerking. Het college wil gaan onderzoeken hoe de samenwerking tussen collega’s van de drie gemeentes verder gestalte kan worden gegeven.
 
50.1 | Taakstelling opvang asielzoekers halen
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 50.1 | Taakstelling opvang asielzoekers halenZeewolde heeft zijn taakstelling op het gebied van de huisvesting van asielzoekers gehaald. Het bestemmingsplan voor arbeidsmigranten maakt dit technisch mogelijk. Vluchtelingen kunnen voldoende gebruik maken van onderwijs. Zeewoldense vrijwilligers helpen asielzoekers waar dat kan en nodig is.
- 
	Omschrijving
We houden de landelijke aspecten van integratie en draagvlak vluchtelingen permanent in de gaten en wegen die mee in onze aanpak en besluitvorming.
 
50.2 | Gezondheidszorg, sport en recreatie zal door het COA worden verzorgd.
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 50.2 | Gezondheidszorg, sport en recreatie zal door het COA worden verzorgd.Gezondheidszorg, sport en recreatie zal door het COA worden verzorgd.
51.1 | Opvangen en onderhouden van Oekraïners
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 51.1 | Opvangen en onderhouden van OekraïnersDe gemeente zorgt voor opvang, leefgeld, onderwijs en alle andere zaken die nodig zijn. Dit project loopt sinds maart 2022 en loopt door totdat vluchtelingen terug kunnen naar Oekraïne, of hier een geldige verblijfsstatus krijgen.
52.1 | Voldoen aan de wettelijk verplichte zorg voor statushouders
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat willen we bereiken? - 52.1 | Voldoen aan de wettelijk verplichte zorg voor statushoudersWe hebben voor de statushouders de wettelijk verplichte onderdelen verzorgd, zoals een woning, inkomen, onderwijs, gezondheidszorg etc.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Verbonden partijen| Naam verbonden partij | Gevestigd | Doel | Soort deelname | Raadsbesluit | Inwerkingtredingsdatum | 
| Alliander N.V. | Arnhem | Belegging | Aandelenbezit | ||
| Vitens N.V. | Lelystad | Belegging | Aandelenbezit | ||
| Bank Nederlandse Gemeenten N.V. | Den Haag | Belegging | Aandelenbezit | ||
| Meerinzicht | Harderwijk | Bedrijfsvoeringstaken / Sociaal Domein | Lid gemeenschappelijke regeling | 12-12-2013 | 
 1 januari 2015: fase 1 1 januari 2018: fase 2 Bedrijfsvoering en taken Sociaal Domein  | 
| Het Flevolands Archief | Lelystad | Archiefbeheer | Lid gemeenschappelijke regeling | 30-05-2002 | 1 februari 2004 | 
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - BeleidsindicatorenFormatie, fte per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Formatie, fte per 1.000 inwonersBezetting, fte per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Bezetting, fte per 1.000 inwonersApparaatskosten per inwoner
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Apparaatskosten per inwonerExterne inhuur, kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Externe inhuur, kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuurOverhead, % van de totale lasten
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Overhead, % van de totale lastenGemeentelijke woonlasten, éénpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Gemeentelijke woonlasten, éénpersoonshuishoudenGemeentelijke woonlasten, meerpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Gemeentelijke woonlasten, meerpersoonshuishoudenWat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Wat mag het kosten?Deze tabel geeft het saldo op programma 0 weer. Het resultaat (TV 0.11) vindt u terug in de cirkeldiagram op het beginscherm
-/- is voordeel
Resultaat begroting  | 
									Realisatie 2024  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Primitieve begroting 2027  | 
									Primitieve begroting 2028  | 
									Primitieve begroting 2029  | 
							|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten  | 
								|||||||
TV01  | 
								TV01 Bestuur  | 
								2.404  | 
								1.994  | 
								2.138  | 
								2.035  | 
								2.077  | 
								2.033  | 
						
TV02  | 
								TV02 Burgerzaken  | 
								1.018  | 
								1.106  | 
								1.097  | 
								1.109  | 
								1.082  | 
								1.082  | 
						
TV03  | 
								TV03 Beheer overige gebouwen en gronden  | 
								2.499  | 
								952  | 
								340  | 
								341  | 
								335  | 
								326  | 
						
TV04  | 
								TV04 Overhead  | 
								15.074  | 
								13.885  | 
								14.981  | 
								14.807  | 
								14.733  | 
								15.144  | 
						
TV05  | 
								TV05 Treasury  | 
								-19  | 
								6  | 
								6  | 
								6  | 
								6  | 
								6  | 
						
TV061  | 
								TV061 OZB woningen  | 
								237  | 
								193  | 
								160  | 
								159  | 
								160  | 
								160  | 
						
TV08  | 
								TV08 Overige baten en lasten  | 
								0  | 
								2.740  | 
								1.882  | 
								3.424  | 
								3.900  | 
								4.905  | 
						
TV09  | 
								TV09 Vennootschasbelastingen (VpB)  | 
								845  | 
								459  | 
								1.807  | 
								1.926  | 
								-228  | 
								638  | 
						
Totaal Lasten  | 
								22.058  | 
								21.334  | 
								22.412  | 
								23.806  | 
								22.064  | 
								24.293  | 
						|
Baten  | 
								|||||||
TV02  | 
								TV02 Burgerzaken  | 
								-513  | 
								-507  | 
								-515  | 
								-548  | 
								-463  | 
								-463  | 
						
TV03  | 
								TV03 Beheer overige gebouwen en gronden  | 
								-2.832  | 
								-251  | 
								-261  | 
								-261  | 
								-261  | 
								-261  | 
						
TV04  | 
								TV04 Overhead  | 
								-556  | 
								-251  | 
								-82  | 
								-82  | 
								-82  | 
								-82  | 
						
TV05  | 
								TV05 Treasury  | 
								-1.118  | 
								-809  | 
								-573  | 
								-468  | 
								-384  | 
								-365  | 
						
TV061  | 
								TV061 OZB woningen  | 
								-6.089  | 
								-6.072  | 
								-6.614  | 
								-6.614  | 
								-6.614  | 
								-6.614  | 
						
TV062  | 
								TV062 OZB niet-woningen  | 
								-5.216  | 
								-5.774  | 
								-5.966  | 
								-5.966  | 
								-5.966  | 
								-5.966  | 
						
TV07  | 
								TV07 Alg. uitk. en ov. uitk. Gemeentef.  | 
								-44.875  | 
								-43.906  | 
								-47.078  | 
								-47.509  | 
								-46.793  | 
								-47.703  | 
						
TV08  | 
								TV08 Overige baten en lasten  | 
								0  | 
								-947  | 
								-780  | 
								-1.189  | 
								-1.875  | 
								-2.316  | 
						
Totaal Baten  | 
								-61.198  | 
								-58.518  | 
								-61.868  | 
								-62.636  | 
								-62.438  | 
								-63.770  | 
						|
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								-39.140  | 
								-37.184  | 
								-39.457  | 
								-38.830  | 
								-40.374  | 
								-39.476  | 
						|
Stortingen  | 
								|||||||
TV010  | 
								TV010 Mutaties reserves  | 
								2.988  | 
								22.487  | 
								1.189  | 
								5.998  | 
								4.862  | 
								4.883  | 
						
Totaal Stortingen  | 
								2.988  | 
								22.487  | 
								1.189  | 
								5.998  | 
								4.862  | 
								4.883  | 
						|
Onttrekkingen  | 
								|||||||
TV010  | 
								TV010 Mutaties reserves  | 
								-6.415  | 
								-7.754  | 
								-4.249  | 
								-8.783  | 
								-5.020  | 
								-6.377  | 
						
Totaal Onttrekkingen  | 
								-6.415  | 
								-7.754  | 
								-4.249  | 
								-8.783  | 
								-5.020  | 
								-6.377  | 
						|
Saldo van geraamd stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								-3.427  | 
								14.733  | 
								-3.060  | 
								-2.785  | 
								-157  | 
								-1.493  | 
						|
Programma 0 Zeewolde bestuurt - Totaal  | 
								-42.567  | 
								-22.451  | 
								-42.517  | 
								-41.615  | 
								-40.532  | 
								-40.970  | 
						|
Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Financiële analyse begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 Bedragen x €1.000Resultaat begroting  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Primitieve begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							|
|---|---|---|---|---|
TV01  | 
								TV01 Bestuur  | 
								1.994  | 
								2.138  | 
								144  | 
						
TV02  | 
								TV02 Burgerzaken  | 
								598  | 
								582  | 
								-17  | 
						
TV03  | 
								TV03 Beheer overige gebouwen en gronden  | 
								701  | 
								79  | 
								-622  | 
						
TV04  | 
								TV04 Overhead  | 
								13.633  | 
								14.899  | 
								1.266  | 
						
TV05  | 
								TV05 Treasury  | 
								-803  | 
								-567  | 
								236  | 
						
TV061  | 
								TV061 OZB woningen  | 
								-5.879  | 
								-6.454  | 
								-574  | 
						
TV062  | 
								TV062 OZB niet-woningen  | 
								-5.774  | 
								-5.966  | 
								-191  | 
						
TV07  | 
								TV07 Alg. uitk. en ov. uitk. Gemeentef.  | 
								-43.906  | 
								-47.078  | 
								-3.172  | 
						
TV08  | 
								TV08 Overige baten en lasten  | 
								1.793  | 
								1.102  | 
								-690  | 
						
TV09  | 
								TV09 Vennootschasbelastingen (VpB)  | 
								459  | 
								1.807  | 
								1.348  | 
						
Geraamd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves  | 
								-37.184  | 
								-39.457  | 
								-2.272  | 
						|
TV010  | 
								TV010 Mutaties reserves  | 
								14.733  | 
								-3.060  | 
								-17.793  | 
						
Saldo van geraamde stortingen en onttrekkingen aan reserves  | 
								14.733  | 
								-3.060  | 
								-17.793  | 
						|
Programma 0 Zeewolde bestuurt - Totaal  | 
								-22.451  | 
								-42.517  | 
								-20.065  | 
						|
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Programma 0 | Zeewolde bestuurt - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een voordelig saldo van € 20.065.000,- ten opzichte van de begroting 2025 (na wijzigingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de begroting 2026 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2025 na wijziging.
TV01 Bestuur (€ 144.000,- nadelig)
Het verschil op dit taakveld wordt veroorzaakt door de onderstaande onderdelen:
- De vergoedingen voor de gemeenteraad zijn geactualiseerd. Dit resulteert in een nadelig effect van € 49.000,-;
 - In 2026 vinden er verkiezingen voor de gemeenteraad plaats. Binnen de budgetten van de Griffie is in 2026 een nieuw budget geraamd van € 40.000,- voor de politieke ondersteuning bij de verkiezingen en de collegevorming. Daarnaast is een extra bedrag van € 10.000,- geraamd voor de aanschaf en vervanging van tablets en overige ICT middelen voor de nieuwe raad. Dit resulteert in een nadelig effect van € 50.000,-;
 - In de begroting 2025 is een bedrag van € 12.000,- beschikbaar voor de Motiemarkt: € 10.000,- voor de realisatie van een initiatief uit een eerdere Motiemarkt (het zogenoemde smartbankje) en € 2.000,- voor de organisatie van de Motiemarkt 2025. In 2026 is vervolgens € 48.000,- beschikbaar voor de realisatie van nieuwe initiatieven. Dit resulteert in een nadelig effect van € 36.000,-;
 - De salarislasten van het college zijn geactualiseerd (vooral CAO aanpassingen). Dit resulteert in een nadelig effect van € 41.000,-;
 - Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 32.000,- voordelig.
 
TV03 Beheer overige gebouwen en gronden (€ 622.000,- voordelig)
De volledige dekking voor de onderhoudskosten vanuit de voorziening gemeentelijke gebouwen (conform MJOP) werd tot en met het jaar 2025 op taakveld 0.4 Overhead geboekt. Vanaf de begroting 2026-2029 wordt de dekking gesplitst op de taakvelden waar ook de kosten landen. Hierdoor veroorzaakt dit vanaf de begroting 2026-2029 geen resultaat meer op de taakvelden 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden, 0.4 Overhead en 2.2 Parkeren.  In vergelijking met het jaar 2025 betekent dit op taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden een voordeel van € 505.100,-. De kosten voor groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen (welke gedekt worden uit de voorziening gemeentelijke gebouwen) zijn bijgesteld van € 564.000,- naar € 505.100,-. Dit resulteert in een voordelig effect van € 59.000,-. Daarnaast staat er in  2025 eenmalig een bedrag geraamd voor noodzakelijk onderhoud aan het verenigingsgebouw van de Scouting. In de begroting van 2026 is dit bedrag niet meer beschikbaar. Dit resulteert in een voordelig effect € 60.000,-.
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 2.100,- nadelig.
TV04 Overhead (€ 1.266.000,- nadelig)
Het verschil op dit taakveld wordt veroorzaakt door de onderstaande onderdelen:
- De volledige dekking voor de onderhoudskosten vanuit de voorziening gemeentelijke gebouwen (conform MJOP) werd tot en met het jaar 2025 op taakveld 0.4 Overhead geboekt. Vanaf de begroting 2026-2029 wordt de dekking gesplitst op de taakvelden waar ook de kosten landen. Hierdoor veroorzaakt dit vanaf de begroting 2026-2029 geen resultaat meer op de taakvelden 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden, 0.4 Overhead en 2.2 Parkeren. In vergelijking met het jaar 2025 betekent dit op taakveld 0.4 Overhead een nadeel van € 527.900,-. De kosten voor groot onderhoud aan het gemeentehuis (welke gedekt worden uit de voorziening gemeentelijke gebouwen) zijn bijgesteld van € 11.600,- naar € 64.900,-. Dit resulteert in een nadelig effect van € 53.300,-;
 - Bij team Maatschappelijke Ontwikkeling en Ondersteuning is het budget voor inhuur en advies naar beneden bijgesteld door het wegvallen van onder andere overgehevelde middelen uit de jaarrekening 2024. Dit resulteert in een (incidenteel) voordelig effect van € 248.000,-;
 - De salariskosten van het personeel van Zeewolde zijn gestegen met € 536.000,- in verband met een nieuwe CAO. Dit bedrag wordt volledig gedekt uit een stelpost onder taakveld 0.8 Overige baten en lasten;
 - Het nadeel op de salarisdoorbelasting van € 377.000,- wordt veroorzaakt door een lagere doorbelasting van interne apparaatskosten. In 2026 worden er, in vergelijking met 2025, minder uren aan dit taakveld besteed. Per saldo heeft dit een neutraal effect op de begroting door de koppeling met diverse taakvelden;
 - Bij team Sport, Recreatie, Cultuur en Evenement is het budget voor uitgekeerde subsidies van het Rijk komen te vervallen in 2026, omdat de huidige regeling van SPUK Stimulering Sport loopt tot en met 2025. Dit resulteert in een nadelig effect van € 50.000,-;
 - Op de begroting van inhuur ten behoeve van asielzoekers is de begroting bij teams Maatschappelijke Ondersteuning en Ontwikkeling en Publiekscentrum naar beneden bijgesteld vanwege het wegvallen van overgehevelde middelen uit jaarrekening 2024. Dit resulteert in een voordelig effect van € 88.000,-;
 - Voor de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026 zijn in 2025 incidentele budgetten beschikbaar die in 2026 niet zijn begroot. Dit resulteert in een voordelig effect van € 105.000,-;
 - In de Jaarstukken 2024 is voor de gebiedsagenda EHPZ (Ermelo Harderwijk, Putten Zeewolde) een incidenteel bedrag van € 73.000,- overgeheveld van 2024 naar 2025. In 2026 en verder is dit bedrag niet beschikbaar. Verder zijn bij de Voorjaarsnota 2025 extra middelen beschikbaar gesteld voor de gebiedsagenda EHPZ: € 12.000,-. in 2025 en voor 2026 tot en met 2028 is dit bedrag jaarlijks verhoogd met € 43.000,- naar € 55.000,-. Dit resulteert in een voordelig effect van € 30.000,- (€ 73.000,- voordelig en € 43.000,- nadelig);
 - Voor de uitvoering van het Programma Dienstverlening is in 2025 een incidenteel budget van € 50.000,- beschikbaar gesteld die in 2026 niet is begroot. Dit bedrag is overgeheveld van 2024 naar 2025, bedoeld voor het opleiden van personeel van Zeewolde. Volgens een collegebesluit uit 2022 dient (het restant van) dit bedrag jaarlijks meegenomen te worden naar het volgende begrotingsjaar, zodat uiteindelijk het volledige bedrag ten goede komt aan opleiding en training. In de begroting 2026 resulteert dit vooralsnog in een voordelig effect van € 50.000,-;
 - De bijdrage bedrijfsvoeringskosten aan Meerinzicht is bijgesteld op basis van de vastgestelde Programmabegroting 2026-2029 van Meerinzicht. De grootste aanpassing betreft de verwerking van de nieuwe CAO. Dit resulteert in een nadelig effect van € 360.000,-;
 - Binnen de EHZM samenwerking wordt jaarlijks een trainee programma verzorgd. Zeewolde draagt hier jaarlijks maximaal € 130.000,- aan bij, wat gelijk staat aan 2 trainees. In de begroting 2025 is hiervoor nog een bedrag van € 81.000,- beschikbaar. Dit resulteert in een nadelig effect van € 49.000,-;
 - Door een interne verschuiving van de bedrijfsvoeringslasten MIZ naar programma 6 Sociaal Domein is de doorbelasting naar taakveld 0.4 overhead komen te vervallen. Dit resulteert in een voordelig effect van € 209.000,-;
 - Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 43.000,- nadelig.
 
Daarnaast is de volgende maatregel vanuit de ombuigingen verwerkt in deze meerjarenbegroting, zie ook de paragraaf Ombuigingen:
- Vanaf het jaar 2027 is voor een bedrag van € 90.000,- aan vacatureruimte geschrapt.
 
TV05 Treasury (€ 236.000,- nadelig)
De gemeente is verplicht om overtollige liquiditeiten in de Schatkist van het Rijk onder te brengen. Het saldo van Zeewolde is sterk afhankelijk van grondverkopen en investeringen die gedaan worden. Over het saldo in de Schatkist ontvangt Zeewolde rente. Op basis van de meest recente liquiditeitsprognose is de verwachting dat de rente-inkomsten in 2026 aanzienlijk zullen afnemen ten opzichte van 2025, dit resulteert in een nadelig effect van  € 251.000,-. In de jaren na 2026 zal het saldo op de Schatkist afnemen door verwachte investeringen. Ook is de verwachting dat het rentepercentage verder zal dalen, waardoor ook de rente-inkomsten zullen afnemen in de toekomst. Daarnaast is in het ombuigingstraject, waarover de gemeenteraad in april 2025 een besluit heeft genomen, een ombuigingsvoorstel opgenomen om de opbrengst van de dividenduitkering te verhogen. Dit voorstel is verwerkt in de begroting 2026-2029 en resulteert in een voordelig effect van € 25.000,-. Zie verder in de paragraaf Ombuigingen
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 10.000,- nadelig.
TV061 OZB Woningen (€ 574.000,- voordelig)
Voor de begroting 2026 is rekening gehouden met inflatie en waardeontwikkelingen van de belaste objecten zoals aangegeven in de paragraaf Lokale Heffingen. Daarnaast is er rekening gehouden met de areaaltoename zoals deze is opgenomen in de Voorjaarsnota 2025. Dit resulteert in een structureel voordelig effect van € 574.000,-. Daarnaast is in het ombuigingstraject, waarover de gemeenteraad in april 2025 een besluit heeft genomen, was een ombuigingsvoorstel opgenomen om de opbrengst van OZB woningen en niet-woningen in totaal met € 680.000,- te verhogen.  Er is voor 2026 een beduidend hogere opbrengst geraamd en hiermee is het ombuigingsvoorstel concreet ingevuld en geraamd op deze taakvelden.
TV062 OZB Niet-woningen (€ 191.000,- voordelig)
Voor de begroting 2026 is rekening gehouden met inflatie en waardeontwikkelingen van de belaste objecten zoals aangegeven in de paragraaf Lokale Heffingen. Daarnaast is er rekening gehouden met de areaaltoename zoals deze is opgenomen in de Voorjaarsnota 2025. Dit resulteert in een structureel voordelig effect van € 191.000,-. Daarnaast is in het ombuigingstraject, waarover de gemeenteraad in april 2025 een besluit heeft genomen, was een ombuigingsvoorstel opgenomen om de opbrengst van OZB woningen en niet-woningen in totaal met € 680.000,- te verhogen.  Er is voor 2026 een beduidend hogere opbrengst geraamd en hiermee is het ombuigingsvoorstel concreet ingevuld en geraamd op deze taakvelden.
TV07 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds (€ 3.172.000,- voordelig)
De raming van de Algemene uitkering voor het jaar 2026 is gebaseerd op de Meicirculaire 2025. In juni 2025 heeft de gemeenteraad over de uitkomsten van de Meicirculaire 2025 een raadsinformatiebrief ontvangen. De raming van de (bijgestelde) begroting 2025 is gebaseerd op de Decembercirculaire 2024. In vergelijking met de bijgestelde begroting 2025 groeit de Algemene uitkering in 2026 met € 3.172.000,-. Dit betekent nog niet dat het Rijk de tekorten volledig en voor alle jaren gecompenseerd heeft. De VNG blijft zich onverminderd inzetten voor een passende vergoeding voor de (medebewinds)taken die gemeenten uitvoeren.
In het ombuigingstraject, waarover de gemeenteraad in april 2025 een besluit heeft genomen, was een ombuigingsvoorstel opgenomen om de opbrengst van Algemene uitkering met € 500.000,- te verhogen. Bij de Meicirculaire 2025 is extra scherpte in de berekening aangebracht. Er is voor 2026 een beduidend hogere opbrengst geraamd en hiermee is het ombuigingsvoorstel concreet ingevuld en geraamd op dit taakveld.
TV08 Overige baten en lasten (€ 690.000,- voordelig)
Het verschil op dit taakveld wordt veroorzaakt door de onderstaande onderdelen:
- Op de stelpost Externe advieskosten was tot en met de begroting 2025 een jaarlijks bedrag van € 25.000,- beschikbaar. Als ombuigingsmaatregel is deze stelpost vanaf 2026 structureel geschrapt. Dit resulteert in een structureel voordelig effect van € 25.000,-. Zie verder in de paragraaf Ombuigingen;
 - Op de stelpost Onvoorzien (structureel) is in de bijgestelde begroting 2025 nog € 165.000,- beschikbaar. Als ombuigingsmaatregel is deze stelpost vanaf 2026 geschrapt. Dit resulteert in een voordelig effect van € 165.000,-. Ook in de jaren vanaf 2027 leidt deze ombuiging tot een structureel voordeel in de begroting, oplopend naar € 272.000,- in 2029. Zie verder de in paragraaf Ombuigingen;
 - De stelpost Autonome ontwikkelingen (externe kosten) is geactualiseerd en op het gebruikelijke niveau van € 150.000,- gebracht. Dit resulteert in een nadelig effect van € 87.000,-;
 - De stelpost Onvoorzien (incidenteel) is geactualiseerd en op het vereiste niveau gebracht. Dit resulteert in een nadelig effect van € 63.000,-;
 - De stelpost Autonome ontwikkelingen (personeel) is geactualiseerd en op het vereiste niveau gebracht. Dit resulteert in een nadelig effect van € 50.000,-;
 - Op de stelpost Loonmutaties wordt het verwacht bedrag aan loonstijgingen van het personeel van Zeewolde geraamd. In de begroting 2025 is hiervoor nog een bedrag beschikbaar van € 592.000,-. Bij de 3e kwartaalrapportage 2025 wordt dit bedrag voor de jaarschijf 2025 ingezet. Bij de salarislasten in de begroting 2026 is al rekening gehouden met de CAO stijging, zodat hiervoor geen bedrag op de stelpost gereserveerd hoeft te worden. Het bedrag wat in 2026 nog beschikbaar is (€ 116.000,-) is bestemd voor de CAO stijging van het college van B&W en de onregelmatigheidstoeslag en overwerkvergoeding van het personeel van Zeewolde. Dit resulteert in een voordelig effect van € 476.000,-;
 - De gemeenteraad heeft bij de Voorjaarsnota 2025 een bedrag beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van de samenwerking EHZM. Dit resulteert in een nadelig effect van € 221.000,-;
 - De stelpost ten behoeve van de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026 is geactualiseerd, rekening houdend met de werkzaamheden die in 2026 nog uitgevoerd gaan worden. Op taakveld 0.8 treedt ten opzichte van 2025 een voordeel op van € 620.000,-. De dekking hiervan is afkomstig uit de Algemene reserve. Deze reserve is gekoppeld aan taakveld 0.10 Mutaties reserves. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect;
 - De stelpost Inflatie belastingtarieven is geactualiseerd, rekening houdend met het aantal belastingobjecten en de waardeontwikkeling. Dit resulteert in een voordelig effect van € 103.000,-;
 - Gemeenten kunnen in de ramingen in hun begroting rekening houden met de ruimte onder het plafond van het BTW compensatiefonds (BCF). Dit bedrag wordt als een opbrengst in de begroting geraamd. Omdat de hoogte van deze ruimte jaarlijks verschilt, zijn in het verleden afspraken gemaakt tussen de gezamenlijke toezichthouders en BZK over wat een reële hoogte van deze ruimte is. Afgesproken is dat de laatst gerealiseerde ruimte onder het BCF-plafond de maximaal toegestane ruimte is die gemeenten mogen ramen in hun begroting. Op basis van de Meicirculaire 2025 moet de opbrengst van € 630.000,- naar beneden worden bijgesteld naar € 385.000,-. Dit resulteert in een nadelig effect van € 245.000,-;
 - Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 33.000,- nadelig.
 
Daarnaast is de volgende maatregel vanuit de ombuigingen verwerkt in deze meerjarenbegroting, zie ook de paragraaf Ombuigingen:
- De stelpost Autonome ontwikkelingen (externe kosten) is vanaf 2027 niet meer cumulatief geraamd, maar als een jaarlijks vast bedrag van € 150.000,-. In 2027 leidt deze ombuiging tot een voordeel in de begroting van € 150.000,-. In 2028 is dit een voordeel van € 300.000,- en in 2029 een voordeel van € 450.000,-;
 - De stelpost Loon-/prijsmutaties gesubsidieerde instellingen is vanaf 2028 niet meer cumulatief geraamd, maar als een jaarlijks gelijk bedrag (het eerste begrotingsjaar kan in hoogte fluctueren, afhankelijk van het aantal en de hoogte van de subsidies). In 2028 leidt deze ombuiging tot een voordeel in de begroting van € 125.000,-. In 2029 is dit een voordeel van € 255.000,-.
 
TV09 Vennootschapsbelastingen (VpB) (€ 1.348.000,- nadelig)
De te betalen vennootschapsbelasting heeft nagenoeg volledig betrekking op de grondexploitaties. Binnen de grondexploitaties wordt in 2026 een hoger bedrag aan te betalen vennootschapsbelasting verwacht dan in 2025. De dekking van de vennootschapsbelasting is afkomstig uit de bestemmingsreserve Bedrijfsrisico grondbedrijf. Per saldo heeft dit een budgettair neutraal effect. 
Programma 0 Mutatie reserves (€ 17.793.000,- voordelig)
RES0001 Algemene reserve (€ 18.826.000,- voordelig)
Het verschil op deze reserve wordt veroorzaakt door de onderstaande onderdelen:
- Eenmalige toevoeging in 2025 vanuit de bestemmingsreserve BBV-winst en grondexploitaties, ten behoeve van de "zachte landing". € 20.000.000,- voordelig;
 - Eenmalige toevoeging in 2025 vanuit de bestemmingsreserve Opvang vluchtelingen Oekraïne, in verband met het opheffen van deze reserve. € 1.771.000,- voordelig;
 - Lanterstrand, project is in 2025 afgerond, in 2026 geen dekking meer nodig. € 700.000,- nadelig;
 - Collegeprogramma, in 2025 zijn er meer middelen beschikbaar dan in 2026, mede omdat 2026 het laatste collegejaar is. € 1.041.000,- nadelig;
 - Gebouw begraafplaats, de kapitaallasten van de verbouwing van het gebouw op de begraafplaats worden gedekt uit de Algemene reserve, in 2025 wordt dit bedrag vanuit de Algemene reserve toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten. € 192.500,- nadelig;
 - Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota zijn er 4 moties aangenomen, de bedragen die daar aan zijn gekoppeld zijn begroot in 2025, dit veroorzaakt een verschil van € 237.500,- nadelig.
 - In 2026 staat het eerste bedrag (aankoop van het gebouw) voor de afschrijvingslasten van het Maatschappelijk Centrum Zeewolde (MCZ) geraamd (€ 682.500,- voordelig), dit wordt toegevoegd aan de bestemmingreserve Kapitaallasten;
 - Op deze reserve komen er nog overige verschillen voor van € 91.500,- nadelig.
 
RES0004 BR Gemeentelijke gebouwen (€ 103.000,- voordelig)
In 2026 worden er volgens het MeerJaren Onderhouds Plan (MJOP) meer investeringen gedaan dan in 2025, omdat de afschrijvingslasten van deze investeringen gedekt worden uit deze reserve is de onttrekking hoger.
RES0011 BR Kapitaallasten (€ 675.000,- nadelig)
Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het eerste bedrag voor de afschrijvingslasten van het Maatschappelijk Centrum Zeewolde (MCZ )(€ 682.500,- nadelig) wordt toegevoegd vanuit de Algemene reserve. Dit betreft het bedrag voor de aankoop van het gebouw. Op deze reserve komen er nog overige verschillen voor van € 7.500,- voordelig.
RES0028 BR Bedrijfsrisico Grondbedrijf (€ 1.348.000,- voordelig)
Binnen de grondexploitaties wordt in 2026 een hoger bedrag aan te betalen vennootschapsbelasting verwacht dan in 2025. De dekking van de vennootschapsbelasting is afkomstig uit deze reserve. 
RES0044 BR Opvang vluchtelingen Oekraïne (€ 1.771.000,- nadelig)
Deze reserve is opgeheven bij de jaarrekening 2024. Het saldo is in 2025 toegevoegd aan de Algemene reserve.
Ingroeimodel grote projecten: binnen Zeewolde spelen op dit moment 3 grote projecten (Maatschappelijk Centrum Zeewolde (MCZ), Integraal HuisvestingsPlan (IHP) en optimalisatie Gemeentehuis), in de besluiten van deze 3 projecten zijn bedragen onttrokken uit de Algemene reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten zodat de kapitaallasten voor de gehele afschrijvingstermijn gedekt kunnen worden. Op deze manier wordt er niet gespaard voor vervanging. In deze begroting wordt voorgesteld om de lasten voor de vervanging via een ingroeitraject in de begroting te laten landen. Dit betekent dat er, in afwijking van de besluiten, minder uit de Algemene reserve onttrokken wordt. Dit betekent ook dat er minder wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten. Dit is reeds verwerkt in de begroting 2026-2029.
Restwaarde grote projecten: bij een aantal besluiten is geen rekening gehouden met de restwaardes die Zeewolde hanteert. In de begroting 2026-2029 wordt dit gecorrigeerd. De afschrijvingslasten worden hierdoor lager en daardoor wordt er minder uit de Algemene reserve onttrokken. Dit betekent ook dat er minder wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Kapitaallasten.
Reserve  | 
									Omschrijving  | 
									Begroting 2025 t/m de 17e wijziging  | 
									Begroting 2026  | 
									Verschil  | 
							
|---|---|---|---|---|
RES0001  | 
								Algemene Reserve*  | 
								17.237  | 
								-1.589  | 
								-18.826  | 
						
RES0002  | 
								BR Archiefwerkzaamheden MIZ  | 
								-40  | 
								-40  | 
								0  | 
						
RES0004  | 
								BR Gemeentelijke gebouwen  | 
								-377  | 
								-480  | 
								-103  | 
						
RES0011  | 
								BR Kapitaallasten  | 
								431  | 
								1.106  | 
								675  | 
						
RES0028  | 
								BR Bedrijfsrisico Grondbedrijf  | 
								-709  | 
								-2.057  | 
								-1.348  | 
						
RES0044  | 
								BR Opvang vluchtelingen Oekraïne  | 
								-1.771  | 
								0  | 
								1.771  | 
						
RES0045  | 
								BR Duurzaamheidskompas 2030  | 
								-39  | 
								0  | 
								39  | 
						
Totaal  | 
								14.733  | 
								-3.060  | 
								-17.793  | 
						|
+/+ is toevoeging aan reserve, nadeel exploitatie,  -/- is onttrekking aan reserve, voordeel exploitatie  | 
								||||
*exclusief 0.11 resultaat van de rekening  | 
								||||