Leeswijzer

Terug naar navigatie - - Leeswijzer

Het boekwerk Jaarstukken 2024 is opgesteld met inachtneming van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).


Als eerste vindt u de beleidsmatige rapportages over de programma’s. Hier wordt ingegaan op de “WWW”-vragen: Wat willen we bereiken?  Wat hebben we daarvoor gedaan? Wat heeft het gekost? Inclusief de financiële toelichtingen bij de programma's.


Na de programma's zijn de (verplichte) paragrafen opgenomen. Deze paragrafen zijn voorgeschreven vanuit het BBV en geven per onderwerp een duidelijk beeld hoe we omgaan met lokale heffingen, het weerstandsvermogen en risicobeheersing, het onderhoud van kapitaalgoederen, financiering, bedrijfsvoering, openbaarheidsparagraaf, onze verbonden partijen en het grondbeleid. De paragraaf Uitgaande subsidies is geen verplichte paragraaf, Zeewolde heeft ervoor gekozen deze paragraaf op te nemen in de begroting en jaarstukken.


Na de paragrafen is de financiële jaarrekening opgenomen. Hier vindt u onder andere het overzicht van baten en lasten en de balans. In 2024 bent u maandelijks geïnformeerd over de financiële positie door middel van een overzicht bij de maandelijkse begrotingswijzigingen. Bij de 3e kwartaalrapportage 2024 is de begroting grondig geanalyseerd. De afwijkingen tussen de jaarstukken 2024 en de bijgestelde begroting zijn hiermee teruggedrongen c.q. beter te duiden.

Bestuurlijke samenvatting

Terug naar navigatie - - Bestuurlijke samenvatting

Inleiding

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Inleiding

Hierbij bieden we u de Jaarstukken 2024 aan. In de Programmabegroting 2024-2027 is door de gemeenteraad bepaald welke prestaties er in 2024 geleverd worden. In de hierbij aangeboden jaarstukken over het jaar 2024 rapporteren we per programma over de behaalde resultaten. 

Deze samenvatting geeft een beknopt overzicht van de belangrijkste punten uit de jaarrekening 2024 van de gemeente Zeewolde. De focus ligt op de financiële positie van de gemeente en een terugblik op de prioriteiten. 


We willen ons geld slim gebruiken, zodat we ieder jaar een sluitende begroting hebben en niet meer geld uitgeven dan we binnenkrijgen. Zo zorgen we voor een gezonde financiële situatie. We proberen de kosten voor mensen die hier wonen en bedrijven zo laag mogelijk te houden. Daarnaast willen we voldoende geld achter de hand hebben om alles goed te kunnen regelen. Als we toch meer moeten uitgeven, dan doen we dat met de regels die de gemeenteraad heeft opgesteld.

Financiële positie

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Financiële positie

De Jaarrekening 2024 laat zien dat de gemeente Zeewolde het jaar met een overschot heeft afgesloten. De inkomsten vielen hoger uit dan verwacht, terwijl de uitgaven lager waren. De komende jaren worden teruglopende inkomsten verwacht vanuit de Rijksoverheid, waarmee het financieel meerjarenperspectief onder druk staat.

Toekomstperspectief

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Toekomstperspectief

De prioriteiten voor de komende jaren zijn vastgelegd in de Programmabegroting 2025-2028 en sluiten aan op het collegeprogramma. Zo sluit ook deze jaarrekening aan op de zes thema’s vanuit het collegeprogramma en geeft verantwoording over de volgende vragen; wat hebben we bereikt, wat hebben we daarvoor gedaan en wat heeft het gekost? 

Deze jaarrekening richt zich op negen programma’s, die terug te leiden zijn naar onderstaande thema’s vanuit het collegeprogramma. Hiervoor is een financiële verantwoording geschreven:

  • Wonen en ondernemen: Ontwikkeling van nieuwe woonwijken, ondersteuning van ondernemers en investeren in de levendigheid van het centrum.
  • Agrarisch gebied en buitenruimte: Behoud en ontwikkeling van de leefbaarheid van het platteland, versterking van de sociale samenhang en voldoende voorzieningen.
  • Verduurzaming: Stimuleren van afvalscheiding en investeren in de energietransitie.
  • Vitale samenleving: Preventie van problemen bij jongeren, bevordering van kansengelijkheid en inclusie en ondersteuning van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Betrouwbare overheid: Uitbreiding van de participatiemogelijkheden voor inwoners, investeren in de kwaliteit van de dienstverlening, versterking van de regionale samenwerking en bevordering van een goede werkomgeving voor de gemeentelijke organisatie.
  • Menswaardige en veilige samenleving: Opvang van vluchtelingen, uitbreiding van de handhavingscapaciteit en investeren in de veiligheid van inwoners.

In 2024 werkte de gemeente op diverse gebieden aan bovenstaande thema’s. Belangrijke resultaten zijn onder meer:

  • Er kwamen meer participatiemogelijkheden voor inwoners en ondernemers. 
  • We werkten aan zichtbare en benaderbare wijkwethouders.
  • In september 2023 werd het AZC geopend waar huisvesting is georganiseerd voor zo’n 600 mensen. Opvang en ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen liepen ook door in 2024.
  • We versterken de aanpak van risicovolle jongeren, zodat deze jongeren niet verder afglijden.
  • Ook timmerden we aan de weg voor een betere bereikbaarheid van onze gemeente.
  • We pakten het onderhoud aan in de Waterbuurt.
  • De voorbereiding voor een rioolvervanging en onderhoud in de Edelstenenbuurt werd in gang gezet.
  • Er waren veel activiteiten die gericht zijn op het stimuleren en versterken van de lokale economie en werkgelegenheid. 
  • Wij hebben ingezet op vroegsignalering bij jongeren waar het dreigt mis te gaan op school (én buiten school) en zorgen dat de beste passende hulp wordt geboden. Dankzij deze samenwerking hebben we thema's kunnen agenderen zoals voor- en vroegschoolse educatie. 
  • Sport werd breed gestimuleerd. Er zijn gratis en betaalbare activiteiten aangeboden voor kinderen, ouderen en ook voor speciale doelgroepen. Verenigingen zijn benaderd om hun huidige sportaanbod aan te passen zodat moeilijk bereikbare doelgroepen ook kunnen sporten. 
  • De nota sociaal domein werd vastgesteld. Ook is gestart met de uitvoeringsagenda voor Zeewolde.
  • We werkten ook aan een sterke verbinding tussen het sociale domein en het gezondheidsdomein door middel van het opstellen en uitvoeren van plannen rondom GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord). 
  • In 2023 is een duurzaamheidskompas vastgesteld, waarin de visie staat beschreven en een uitvoeringsagenda voor de komende 4 jaar. In 2023 is gestart met het opstellen van buurtuitvoeringsplannen voor het aardgasvrij maken van de Vissen-, Vlinder- en Wildbuurt. 
  • De Omgevingsvisie is vastgesteld (december 2023). Dit geeft de eerste richting in het maken van de keuze voor de woningbouwgebieden. Door het ontwikkelen van de routekaart wordt hier verder aan gewerkt. 
  • Bovenstaande is slechts een kleine greep uit de inhoud. Een verdere verantwoording waar de gemeente in 2024 haar geld aan uitgaf en waar geld op binnenkwam is te lezen in deze jaarrekening over 2024.

Financiële uitkomst

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Financiële uitkomst

Het jaar 2024 sluit met een voordelig resultaat van € 8.050.000,- (baten 2024 minus lasten 2024).

Resultaat 2023
Bedrag (x € 1,-)
Resultaat gewone bedrijfsvoering
-8.050.000
Voordeel
Rekeningsaldo 2024
-8.050.000
Voordeel
(-/- is voordeel)

Structureel resultaat en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Structureel resultaat en ontwikkelingen

Het resultaat van € 8.050.000,- is inclusief incidentele lasten en baten. De incidentele baten en lasten beïnvloeden het resultaat fors. Indien de incidentele baten en lasten buiten beschouwing worden gelaten is het structureel resultaat voor deze jaarrekening € 455.000,- voordelig. Het structurele overschot is beperkt in verhouding tot het begrotingstotaal van de gemeente. Bij het opstellen van de komende begroting wordt beoordeeld of aanpassing van de ramingen wenselijk is. 

Uit onderstaande tabel blijkt dat de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten in de jaarrekening.  In de toelichting op het overzicht van baten en lasten  is nader uitgewerkt waar de incidentele baten en lasten uit bestaan. 

Structureel evenwicht (bedragen x € 1,-)
Jaarrekening 2024
Saldo van baten en lasten
-9.023.000
Toevoegingen en onttrekkingen reserves
973.000
Rekeningsaldo
-8.050.000
Waarvan incidentele baten en lasten
-7.595.000
Structureel rekeningsaldo
-455.000
-/- is voordeel

Analyse resultaat

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Analyse resultaat

De begroting 2024 na wijziging sloot met een voordelig resultaat van € 1.585.000,-. Een nadere toelichting op de verschillen tussen de begroting na wijzigingen en de jaarstukken is terug te vinden bij de programma’s. 

In 2024 is een tussentijdse winst van € 4.165.343,- genomen op de grondexploitaties. Door directe koppeling met de bestemmingsreserve ‘BBV-winst en grondexploitaties’ heeft dit geen gevolgen voor het rekeningresultaat. 

Op hoofdlijnen wordt het rekeningsaldo verklaard door de volgende onderwerpen:

Analyse resultaat 2024 op hoofdlijnen
Rekeningsaldo 2024
-8.050.000
Voordeel
Saldo begroting 2024 na wijzigingen
-1.585.000
Voordeel
Verschil
-6.465.000
Voordeel
Analyse rekeningsaldo 2024
Algemene uitkering, vooral Decembercirculaire 2024
-1.010.000
Voordeel
Budgetoverhevelingen 2024 --> 2025
-910.000
Voordeel
Ophoging voorziening pensioenen wethouders
487.000
Nadeel
Ophoging voorziening wachtgeld college van burgemeester en wethouders
189.000
Nadeel
Afwikkeling Grondverkopen
-370.000
Voordeel
Voordeel inhuur
-196.000
Voordeel
Vrijval Stelposten
-372.000
Voordeel
Beschermd wonen / maatschappelijke opvang 2023 regio Flevoland
-274.000
Voordeel
Beschermd wonen / maatschappelijke opvang 2024 regio Noord-Veluwe
-1.939.000
Voordeel
Beschermd wonen / Vrouwenopvang regionaal tekort
264.000
Nadeel
Lagere uittreedvergoeding jeugdregio Almere
-397.000
Voordeel
Inzet goedkopere voorzieningen segment wonen
-392.000
Voordeel
Lagere uitgaven participatie
-346.000
Voordeel
Ontvangen vergoeding voor niet beoogde zorgkosten 2022/2023
-316.000
Voordeel
Lagere uitgaven woningaanpassingen
-260.000
Voordeel
Overige verschillen
-623.000
Voordeel
Totaal verklaard
-6.465.000
Voordeel
(-/- is voordeel)

Voorstel bestemming rekeningresultaat

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Voorstel bestemming rekeningresultaat

We stellen u voor om het rekeningresultaat 2024 als volgt te bestemmen:

Voorstel bestemming rekeningresultaat 2024
Bedrag (x € 1,-)
1. Dotatie aan voorziening onderhoud riolering
185.000
2. Budgetoverheveling van 2024 naar 2025
910.000
3. Per saldo toevoeging aan de Algemene Reserve
6.955.000
Totaal
8.050.000

U wordt voorgesteld om een bedrag van € 910.000,- over te hevelen naar 2025 voor de uitvoering van nog niet afgeronde of uitgestelde activiteiten. De uitsplitsing hiervan vindt u onder de tegel Financiële Jaarrekening in  de tabel Budgetoverheveling van 2024 naar 2025.

 

Bestuurlijke planning

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Bestuurlijke planning

Op 3 juni 2025 worden de Jaarstukken 2024 behandeld in de Auditcommissie, in het bijzijn van de accountant. De Oordeelsvormende vergadering vindt plaats op 19 juni 2025. De besluitvormende raadsvergadering vindt plaats op 3 juli 2025. Uiterlijk 15 juli 2025 worden de Jaarstukken 2024 aangeboden aan de provincie en het CBS. 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde
27 mei 2025

Samenstelling bestuursorganen

Terug naar navigatie - - Samenstelling bestuursorganen

Samenstelling bestuursorganen per 31 december 2024

Terug naar navigatie - Samenstelling bestuursorganen - Samenstelling bestuursorganen per 31 december 2024
Samenstelling college van burgemeester en wethouders
Burgemeester G.J. Gorter
 
Wethouders A.S. Scheffer (Leefbaar Zeewolde)
  H.L. Hermans (Leefbaar Zeewolde)
  E.S.W. Bron (ChristenUnie)
  E.L. van de Beld (ChristenUnie)
 
Gemeentesecretaris K.C. Hamstra
 
Samenstelling gemeenteraad
Voorzitter G.J. Gorter
Griffier J. Kooij
 
Leden van de raad
Leefbaar Zeewolde T.C.M. Zonneveld (fractievoorzitter)
  E. van Es
  S.J. de Vries
  E.E. van den Braber
  B.G.J.S. Sonneveld
  M.H. Jonker
  E.S. Ekker
  T.S. Schaaf
  K.M. Ekker-Vording
  H. Visser
 
ChristenUnie G.S. den Bakker (fractievoorzitter)
  A.T. Baas
  F. van Wijk
  A. Kremer
 
VVD J.M. de Groot (fractievoorzitter)
  R.C. van Puffelen-Dijkstra
 
CDA B.C. van der Weide (fractievoorzitter)
 
D66 S. Sabur (fractievoorzitter)
 
Actief Zeewolde H. Parisius (fractievoorzitter)
 

Portefeuilleverdeling

Terug naar navigatie - Samenstelling bestuursorganen - Portefeuilleverdeling

Binnen het college van burgemeester en wethouders waren per 31 december 2024 de taken als volgt verdeeld:

 

Burgemeester G.J. (Gerrit Jan) Gorter

  • Openbare orde en veiligheid
  • Bestuurlijke coördinatie
  • Integriteit en ondermijning
  • Naturalisatie
  • APV
  • Dienstverlening
  • BRP en burgerlijke stand
  • Burgerschap
  • Voorlichting communicatie en representatie
  • Personeel en organisatie
  • Participatieverklaring
  • Coördinatie vluchteling- en asielzaken
  • Gelijke behandeling
  • Rampenbestrijding
  • Bezwaar en beroep, klachten
  • Handhaving
  • Regionale Samenwerking (Coördinatie)

 

Wethouder H.L. (Helmut) Hermans (Leefbaar Zeewolde)

.

Economie, wonen en ruimtelijke ontwikkeling, 1e locoburgemeester  

  • Ruimtelijk beleid (inclusief datacentrum)
  • Omgevingswet coördinatie
  • Economische Zaken / Recreatieve ontwikkelingen
  • OFGV (Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek)
  • Bouw- en Woningtoezicht
  • Woonvisie / Volkshuisvesting
  • Gebiedsagenda: wonen, ruimte, werklocaties
  • Gebiedsontwikkeling
  • Monumentenzorg / archeologie
  • Regionale samenwerking (politiek inhoudelijk)
  • Wijkwethouder Trekkersveld, Centrum en Noord

 

Wethouder E.S.W. (Ernst) Bron (ChristenUnie)

Duurzaamheid, verkeer en agrarische zaken, 2e locoburgemeester

  • Energie, klimaatadaptatie en milieu
  • Afval
  • Verkeer en vervoer
  • Water (inclusief Gastvrije Randmeren en kunstwerken)
  • Toegankelijkheid openbare ruimte
  • Groen, biodiversiteit
  • Landbouwtransitie
  • Agrarische zaken
  • Gebiedsagenda: bereikbaarheid en water
  • Lelystad Airport
  • Wijkwethouder Buitengebied en Zuid

 

Wethouder E.L. (Erik) van de Beld (ChristenUnie)

Sociaal domein, gezondheid, jeugd en onderwijs, 3e locoburgemeester

  • Wmo
  • Jeugd
  • Participatiewet
  • Arbeidsmarktbeleid
  • (Passend) Onderwijs
  • Onderwijshuisvesting
  • Leerlingzaken Basisonderwijs en Voortgezet onderwijs
  • Leerlingenvervoer
  • Kinderopvang
  • Peuterspeelzaalwerk
  • Volksgezondheid (inclusief GGD)
  • Leefstijl en -preventie
  • Beschermd wonen
  • Maatschappelijke zorg en opvang
  • Inclusiviteit en diversiteit
  • Welzijn (inclusief mantelzorg)
  • Restauratie Sealevel tot het moment van uitvoering
  • Wijkwethouder Polderwijk

 

Wethouder A.S. (Steven) Scheffer (Leefbaar Zeewolde)

Financiën, bedrijfsvoering en vrijetijdsbesteding, 4e locoburgemeester

  • Inwonersbetrokkenheid/ Coördinatie
  • Financiën
  • Nutsbedrijven
  • Grondbedrijf
  • Bedrijfsvoering (inclusief Meerinzicht)
  • Recreatie en toerisme
  • Evenementenbeleid
  • Kunst en Cultuur
  • Sport
  • Vrijwilligers
  • Regionale Samenwerking (vertegenwoordiging)
  • Wijkwethouder Horsterveld

 

Gemeentesecretaris K.C. (Karel) Hamstra

Kerngegevens

Terug naar navigatie - - Kerngegevens
A. Sociale structuur 2021 Werkelijk* 2022 Werkelijk* 2023 Werkelijk* 2024 Begroot* 2024 Werkelijk
Aantal inwoners 1) 23.342 23.693 23.879 23.993 24.288
- 0 - 4 jaar 1.206 1.242 1.216 1.136 1.229
- 5 - 19 jaar 4.274 4.223 4.194 4.611 4.161
- 20 - 64 jaar 14.463 14.634 14.687 14.484 14.905
- 65 jaar en ouder 3.399 3.594 3.782 3.762 3.993
           
Aantal uitkeringsgerechtigden totaal 2) 280 286 253 292 253
- WWB (incl. WIJ) 251 260 232 260 232
- IOAW / IOAZ 25 22 17 32 17
- BBZ 3) 4 4 4 N.B. 4
B. Fysieke structuur          
Oppervlakte gemeente in hectaren 3) 26.886 26.886 26.886 26.886 26.886
- Oppervlakte land 24.705 24.704 24.703 24.704 24.699
- Oppervlakte binnenwater 2.181 2.182 2.183 2.182 2.187
           
Aantal woningen met woonfunctie 4) 9.155 9.354 9.712 9.354 9.859
C. Financiële structuur          
Opbrengst belastingen          
- Totaal OZB eigenaren (x € 1.000,-) 6.005 7.852 8.428 8.601 8.951
- Per inwoner 257 331 353 358 374
- Totaal toeristen en forensen (x € 1.000,- 3.784 3.858 4.276 3.915 4.370
- Per inwoner 162 163 179 163 180
           
Algemene uitkering Gemeentefonds          
- Totaal (x € 1.000,-) excl. nabetalingen 33.540 39.673 41.626 39.806 44.875
- Per inwoner 1.437 1.674 1.743 1.659 1.878
 

*De bedragen hierboven genoemd zijn op basis van de vastgestelde jaarrekeningen (2021 t/m 2023) en begroting 2024.

1) Aantallen bij begroting per 1 januari of bij jaarrekening 31 december
2) Bron: Betaalmaand 2025-03 Algemene uitkering, officieel gegeven
3) Bron: Betaalmaand 2025-03 Algemene uitkering, officieel gegeven
4) Excl. recreatiewoningen en bijzondere woongebouwen, basis BAG verblijfsobject met woonfunctie. Peildatum is 1 januari 2025.

Taakveldenmatrix

Terug naar navigatie - - Taakveldenmatrix
Programma 0 - Zeewolde bestuurt
Taakveld Omschrijving
0.1 Bestuur
0.2 Burgerzaken
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
0.4 Overhead
0.5 Treasury
0.61 OZB woningen
0.62 OZB niet-woningen
0.63 Parkeerbelasting
0.64 Belastingen overig
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
0.8 Overige baten en lasten
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
0.10 Mutaties reserves
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
 
 
Programma 1 - Veilig Zeewolde
Taakveld Omschrijving
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer
1.2 Openbare orde en Veiligheid
 
 
Programma 2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar
Taakveld Omschrijving
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.3 Recreatieve havens
2.4 Economische havens en waterwegen
2.5 Openbaar vervoer
 
 
Programma 3 - Zeewolde economisch veerkrachtig
Taakveld Omschrijving
3.1 Economische ontwikkeling
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen
3.4 Economische promotie
 
 
Programma 4 - Naar school in Zeewolde
Taakveld Omschrijving
4.1 Openbaar basisonderwijs
4.2 Onderwijshuisvesting
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
 
 
Programma 5 - Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde
Taakveld Omschrijving
5.1 Sportbeleid en activering
5.2 Sportaccommodaties
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
5.4 Musea
5.5 Cultureel erfgoed
5.6 Media
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
 
 
Programma 6 - Zeewolde zorgzaam en solidair
Taakveld Omschrijving
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.2 Wijkteams
6.3 Inkomensregelingen
6.4 Begeleide participatie
6.5 Arbeidsparticipatie
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)
6.71b Begeleiding (WMO)
6.71c Dagbesteding (WMO)
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)
6.72a Jeugdhulp begeleiding
6.72b Jeugdhulp behandeling
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
6.73a Pleegzorg
6.73b Gezingsgericht
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
6.74c Gesloten plaatsing
6.81a Beschermd wonen (WMO)
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
6.82a Jeugdbescherming
6.82b Jeugdreclassering
 
 
Programma 7 - Duurzaam en gezond Zeewolde
Taakveld Omschrijving
7.1 Volksgezondheid
7.2 Riolering
7.3 Afval
7.4 Milieubeheer
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
 
 
Programma 8 - Ruimte en wonen in Zeewolde
Taakveld Omschrijving
8.1 Ruimtelijke ordening
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen
8.3 Wonen en bouwen
 

Programmaverantwoording

Terug naar navigatie - - Programmaverantwoording

In de programmaverantwoording wordt (beleidsmatig) verantwoording afgelegd over het gevoerde beleid. Basis van de opzet van de programma’s is het collegeprogramma 2022-2026. Hieraan zijn doelstellingen (ook meerjarig) gekoppeld. De voor 2024 benoemde prestaties zijn toegelicht.

Toelichtingen per programma
Conform de bij de Nota van uitgangspunten, vastgestelde rapportagegrenzen, worden bij de toelichtingen op programmaniveau, de afwijkingen tussen de begroting 2024 en de jaarrekening 2024, groter dan, of gelijk aan, € 50.000,- op hoofdlijnen toegelicht. 

Uitgangspunten

  • Er kunnen afrondingsverschillen tussen de tabellen en toelichtingen voorkomen;
  • De mutaties in de reserves worden, net als voorgaande jaren, begroot op taakveld 0.10 in programma 0 conform de geldende wet- en regelgeving. Echter in de jaarrekening 2024 is een presentatiewijziging doorgevoerd. De mutaties in de reserves worden presentatie technisch verantwoord op het taakveld en programma waar de mutatie betrekking op heeft. Hierdoor is er een betere aansluiting tussen de uit te voeren activiteiten en de mutaties in de reserves die hiermee samenhangen. Door deze wijziging wordt het inzicht voor de gemeenteraad verhoogd.