
Algemene gegevens
Leeswijzer
Terug naar navigatie - - LeeswijzerHet boekwerk Jaarstukken 2024 is opgesteld met inachtneming van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
Als eerste vindt u de beleidsmatige rapportages over de programma’s. Hier wordt ingegaan op de “WWW”-vragen: Wat willen we bereiken? Wat hebben we daarvoor gedaan? Wat heeft het gekost? Inclusief de financiële toelichtingen bij de programma's.
Na de programma's zijn de (verplichte) paragrafen opgenomen. Deze paragrafen zijn voorgeschreven vanuit het BBV en geven per onderwerp een duidelijk beeld hoe we omgaan met lokale heffingen, het weerstandsvermogen en risicobeheersing, het onderhoud van kapitaalgoederen, financiering, bedrijfsvoering, openbaarheidsparagraaf, onze verbonden partijen en het grondbeleid. De paragraaf Uitgaande subsidies is geen verplichte paragraaf, Zeewolde heeft ervoor gekozen deze paragraaf op te nemen in de begroting en jaarstukken.
Na de paragrafen is de financiële jaarrekening opgenomen. Hier vindt u onder andere het overzicht van baten en lasten en de balans. In 2024 bent u maandelijks geïnformeerd over de financiële positie door middel van een overzicht bij de maandelijkse begrotingswijzigingen. Bij de 3e kwartaalrapportage 2024 is de begroting grondig geanalyseerd. De afwijkingen tussen de jaarstukken 2024 en de bijgestelde begroting zijn hiermee teruggedrongen c.q. beter te duiden.
Bestuurlijke samenvatting
Terug naar navigatie - - Bestuurlijke samenvattingInleiding
Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - InleidingHierbij bieden we u de Jaarstukken 2024 aan. In de Programmabegroting 2024-2027 is door de gemeenteraad bepaald welke prestaties er in 2024 geleverd worden. In de hierbij aangeboden jaarstukken over het jaar 2024 rapporteren we per programma over de behaalde resultaten.
Deze samenvatting geeft een beknopt overzicht van de belangrijkste punten uit de jaarrekening 2024 van de gemeente Zeewolde. De focus ligt op de financiële positie van de gemeente en een terugblik op de prioriteiten.
We willen ons geld slim gebruiken, zodat we ieder jaar een sluitende begroting hebben en niet meer geld uitgeven dan we binnenkrijgen. Zo zorgen we voor een gezonde financiële situatie. We proberen de kosten voor mensen die hier wonen en bedrijven zo laag mogelijk te houden. Daarnaast willen we voldoende geld achter de hand hebben om alles goed te kunnen regelen. Als we toch meer moeten uitgeven, dan doen we dat met de regels die de gemeenteraad heeft opgesteld.
Financiële positie
Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Financiële positieDe Jaarrekening 2024 laat zien dat de gemeente Zeewolde het jaar met een overschot heeft afgesloten. De inkomsten vielen hoger uit dan verwacht, terwijl de uitgaven lager waren. De komende jaren worden teruglopende inkomsten verwacht vanuit de Rijksoverheid, waarmee het financieel meerjarenperspectief onder druk staat.
Toekomstperspectief
Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - ToekomstperspectiefDe prioriteiten voor de komende jaren zijn vastgelegd in de Programmabegroting 2025-2028 en sluiten aan op het collegeprogramma. Zo sluit ook deze jaarrekening aan op de zes thema’s vanuit het collegeprogramma en geeft verantwoording over de volgende vragen; wat hebben we bereikt, wat hebben we daarvoor gedaan en wat heeft het gekost?
Deze jaarrekening richt zich op negen programma’s, die terug te leiden zijn naar onderstaande thema’s vanuit het collegeprogramma. Hiervoor is een financiële verantwoording geschreven:
- Wonen en ondernemen: Ontwikkeling van nieuwe woonwijken, ondersteuning van ondernemers en investeren in de levendigheid van het centrum.
- Agrarisch gebied en buitenruimte: Behoud en ontwikkeling van de leefbaarheid van het platteland, versterking van de sociale samenhang en voldoende voorzieningen.
- Verduurzaming: Stimuleren van afvalscheiding en investeren in de energietransitie.
- Vitale samenleving: Preventie van problemen bij jongeren, bevordering van kansengelijkheid en inclusie en ondersteuning van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- Betrouwbare overheid: Uitbreiding van de participatiemogelijkheden voor inwoners, investeren in de kwaliteit van de dienstverlening, versterking van de regionale samenwerking en bevordering van een goede werkomgeving voor de gemeentelijke organisatie.
- Menswaardige en veilige samenleving: Opvang van vluchtelingen, uitbreiding van de handhavingscapaciteit en investeren in de veiligheid van inwoners.
In 2024 werkte de gemeente op diverse gebieden aan bovenstaande thema’s. Belangrijke resultaten zijn onder meer:
- Er kwamen meer participatiemogelijkheden voor inwoners en ondernemers.
- We werkten aan zichtbare en benaderbare wijkwethouders.
- In september 2023 werd het AZC geopend waar huisvesting is georganiseerd voor zo’n 600 mensen. Opvang en ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen liepen ook door in 2024.
- We versterken de aanpak van risicovolle jongeren, zodat deze jongeren niet verder afglijden.
- Ook timmerden we aan de weg voor een betere bereikbaarheid van onze gemeente.
- We pakten het onderhoud aan in de Waterbuurt.
- De voorbereiding voor een rioolvervanging en onderhoud in de Edelstenenbuurt werd in gang gezet.
- Er waren veel activiteiten die gericht zijn op het stimuleren en versterken van de lokale economie en werkgelegenheid.
- Wij hebben ingezet op vroegsignalering bij jongeren waar het dreigt mis te gaan op school (én buiten school) en zorgen dat de beste passende hulp wordt geboden. Dankzij deze samenwerking hebben we thema's kunnen agenderen zoals voor- en vroegschoolse educatie.
- Sport werd breed gestimuleerd. Er zijn gratis en betaalbare activiteiten aangeboden voor kinderen, ouderen en ook voor speciale doelgroepen. Verenigingen zijn benaderd om hun huidige sportaanbod aan te passen zodat moeilijk bereikbare doelgroepen ook kunnen sporten.
- De nota sociaal domein werd vastgesteld. Ook is gestart met de uitvoeringsagenda voor Zeewolde.
- We werkten ook aan een sterke verbinding tussen het sociale domein en het gezondheidsdomein door middel van het opstellen en uitvoeren van plannen rondom GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord).
- In 2023 is een duurzaamheidskompas vastgesteld, waarin de visie staat beschreven en een uitvoeringsagenda voor de komende 4 jaar. In 2023 is gestart met het opstellen van buurtuitvoeringsplannen voor het aardgasvrij maken van de Vissen-, Vlinder- en Wildbuurt.
- De Omgevingsvisie is vastgesteld (december 2023). Dit geeft de eerste richting in het maken van de keuze voor de woningbouwgebieden. Door het ontwikkelen van de routekaart wordt hier verder aan gewerkt.
- Bovenstaande is slechts een kleine greep uit de inhoud. Een verdere verantwoording waar de gemeente in 2024 haar geld aan uitgaf en waar geld op binnenkwam is te lezen in deze jaarrekening over 2024.
Financiële uitkomst
Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Financiële uitkomstHet jaar 2024 sluit met een voordelig resultaat van € 8.050.000,- (baten 2024 minus lasten 2024).
Resultaat 2023 |
Bedrag (x € 1,-) |
|
---|---|---|
Resultaat gewone bedrijfsvoering |
-8.050.000 |
Voordeel |
Rekeningsaldo 2024 |
-8.050.000 |
Voordeel |
(-/- is voordeel) |
Structureel resultaat en ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Structureel resultaat en ontwikkelingenHet resultaat van € 8.050.000,- is inclusief incidentele lasten en baten. De incidentele baten en lasten beïnvloeden het resultaat fors. Indien de incidentele baten en lasten buiten beschouwing worden gelaten is het structureel resultaat voor deze jaarrekening € 455.000,- voordelig. Het structurele overschot is beperkt in verhouding tot het begrotingstotaal van de gemeente. Bij het opstellen van de komende begroting wordt beoordeeld of aanpassing van de ramingen wenselijk is.
Uit onderstaande tabel blijkt dat de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten in de jaarrekening. In de toelichting op het overzicht van baten en lasten is nader uitgewerkt waar de incidentele baten en lasten uit bestaan.
Structureel evenwicht (bedragen x € 1,-) |
Jaarrekening 2024 |
|
---|---|---|
Saldo van baten en lasten |
-9.023.000 |
|
Toevoegingen en onttrekkingen reserves |
973.000 |
|
Rekeningsaldo |
-8.050.000 |
|
Waarvan incidentele baten en lasten |
-7.595.000 |
|
Structureel rekeningsaldo |
-455.000 |
|
-/- is voordeel |
Analyse resultaat
Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Analyse resultaatDe begroting 2024 na wijziging sloot met een voordelig resultaat van € 1.585.000,-. Een nadere toelichting op de verschillen tussen de begroting na wijzigingen en de jaarstukken is terug te vinden bij de programma’s.
In 2024 is een tussentijdse winst van € 4.165.343,- genomen op de grondexploitaties. Door directe koppeling met de bestemmingsreserve ‘BBV-winst en grondexploitaties’ heeft dit geen gevolgen voor het rekeningresultaat.
Op hoofdlijnen wordt het rekeningsaldo verklaard door de volgende onderwerpen:
Analyse resultaat 2024 op hoofdlijnen |
||
---|---|---|
Rekeningsaldo 2024 |
-8.050.000 |
Voordeel |
Saldo begroting 2024 na wijzigingen |
-1.585.000 |
Voordeel |
Verschil |
-6.465.000 |
Voordeel |
Analyse rekeningsaldo 2024 |
||
Algemene uitkering, vooral Decembercirculaire 2024 |
-1.010.000 |
Voordeel |
Budgetoverhevelingen 2024 --> 2025 |
-910.000 |
Voordeel |
Ophoging voorziening pensioenen wethouders |
487.000 |
Nadeel |
Ophoging voorziening wachtgeld college van burgemeester en wethouders |
189.000 |
Nadeel |
Afwikkeling Grondverkopen |
-370.000 |
Voordeel |
Voordeel inhuur |
-196.000 |
Voordeel |
Vrijval Stelposten |
-372.000 |
Voordeel |
Beschermd wonen / maatschappelijke opvang 2023 regio Flevoland |
-274.000 |
Voordeel |
Beschermd wonen / maatschappelijke opvang 2024 regio Noord-Veluwe |
-1.939.000 |
Voordeel |
Beschermd wonen / Vrouwenopvang regionaal tekort |
264.000 |
Nadeel |
Lagere uittreedvergoeding jeugdregio Almere |
-397.000 |
Voordeel |
Inzet goedkopere voorzieningen segment wonen |
-392.000 |
Voordeel |
Lagere uitgaven participatie |
-346.000 |
Voordeel |
Ontvangen vergoeding voor niet beoogde zorgkosten 2022/2023 |
-316.000 |
Voordeel |
Lagere uitgaven woningaanpassingen |
-260.000 |
Voordeel |
Overige verschillen |
-623.000 |
Voordeel |
Totaal verklaard |
-6.465.000 |
Voordeel |
(-/- is voordeel) |
Voorstel bestemming rekeningresultaat
Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Voorstel bestemming rekeningresultaatWe stellen u voor om het rekeningresultaat 2024 als volgt te bestemmen:
Voorstel bestemming rekeningresultaat 2024 |
Bedrag (x € 1,-) |
---|---|
1. Dotatie aan voorziening onderhoud riolering |
185.000 |
2. Budgetoverheveling van 2024 naar 2025 |
910.000 |
3. Per saldo toevoeging aan de Algemene Reserve |
6.955.000 |
Totaal |
8.050.000 |
U wordt voorgesteld om een bedrag van € 910.000,- over te hevelen naar 2025 voor de uitvoering van nog niet afgeronde of uitgestelde activiteiten. De uitsplitsing hiervan vindt u onder de tegel Financiële Jaarrekening in de tabel Budgetoverheveling van 2024 naar 2025.
Bestuurlijke planning
Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Bestuurlijke planningOp 3 juni 2025 worden de Jaarstukken 2024 behandeld in de Auditcommissie, in het bijzijn van de accountant. De Oordeelsvormende vergadering vindt plaats op 19 juni 2025. De besluitvormende raadsvergadering vindt plaats op 3 juli 2025. Uiterlijk 15 juli 2025 worden de Jaarstukken 2024 aangeboden aan de provincie en het CBS.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde
27 mei 2025
Samenstelling bestuursorganen
Terug naar navigatie - - Samenstelling bestuursorganenSamenstelling bestuursorganen per 31 december 2024
Terug naar navigatie - Samenstelling bestuursorganen - Samenstelling bestuursorganen per 31 december 2024Samenstelling college van burgemeester en wethouders | |
Burgemeester | G.J. Gorter |
Wethouders | A.S. Scheffer (Leefbaar Zeewolde) |
H.L. Hermans (Leefbaar Zeewolde) | |
E.S.W. Bron (ChristenUnie) | |
E.L. van de Beld (ChristenUnie) | |
Gemeentesecretaris | K.C. Hamstra |
Samenstelling gemeenteraad | |
Voorzitter | G.J. Gorter |
Griffier | J. Kooij |
Leden van de raad | |
Leefbaar Zeewolde | T.C.M. Zonneveld (fractievoorzitter) |
E. van Es | |
S.J. de Vries | |
E.E. van den Braber | |
B.G.J.S. Sonneveld | |
M.H. Jonker | |
E.S. Ekker | |
T.S. Schaaf | |
K.M. Ekker-Vording | |
H. Visser | |
ChristenUnie | G.S. den Bakker (fractievoorzitter) |
A.T. Baas | |
F. van Wijk | |
A. Kremer | |
VVD | J.M. de Groot (fractievoorzitter) |
R.C. van Puffelen-Dijkstra | |
CDA | B.C. van der Weide (fractievoorzitter) |
D66 | S. Sabur (fractievoorzitter) |
Actief Zeewolde | H. Parisius (fractievoorzitter) |
Portefeuilleverdeling
Terug naar navigatie - Samenstelling bestuursorganen - PortefeuilleverdelingBinnen het college van burgemeester en wethouders waren per 31 december 2024 de taken als volgt verdeeld:
Burgemeester G.J. (Gerrit Jan) Gorter
- Openbare orde en veiligheid
- Bestuurlijke coördinatie
- Integriteit en ondermijning
- Naturalisatie
- APV
- Dienstverlening
- BRP en burgerlijke stand
- Burgerschap
- Voorlichting communicatie en representatie
- Personeel en organisatie
- Participatieverklaring
- Coördinatie vluchteling- en asielzaken
- Gelijke behandeling
- Rampenbestrijding
- Bezwaar en beroep, klachten
- Handhaving
- Regionale Samenwerking (Coördinatie)
Wethouder H.L. (Helmut) Hermans (Leefbaar Zeewolde)
.
Economie, wonen en ruimtelijke ontwikkeling, 1e locoburgemeester
- Ruimtelijk beleid (inclusief datacentrum)
- Omgevingswet coördinatie
- Economische Zaken / Recreatieve ontwikkelingen
- OFGV (Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek)
- Bouw- en Woningtoezicht
- Woonvisie / Volkshuisvesting
- Gebiedsagenda: wonen, ruimte, werklocaties
- Gebiedsontwikkeling
- Monumentenzorg / archeologie
- Regionale samenwerking (politiek inhoudelijk)
- Wijkwethouder Trekkersveld, Centrum en Noord
Wethouder E.S.W. (Ernst) Bron (ChristenUnie)
Duurzaamheid, verkeer en agrarische zaken, 2e locoburgemeester
- Energie, klimaatadaptatie en milieu
- Afval
- Verkeer en vervoer
- Water (inclusief Gastvrije Randmeren en kunstwerken)
- Toegankelijkheid openbare ruimte
- Groen, biodiversiteit
- Landbouwtransitie
- Agrarische zaken
- Gebiedsagenda: bereikbaarheid en water
- Lelystad Airport
- Wijkwethouder Buitengebied en Zuid
Wethouder E.L. (Erik) van de Beld (ChristenUnie)
Sociaal domein, gezondheid, jeugd en onderwijs, 3e locoburgemeester
- Wmo
- Jeugd
- Participatiewet
- Arbeidsmarktbeleid
- (Passend) Onderwijs
- Onderwijshuisvesting
- Leerlingzaken Basisonderwijs en Voortgezet onderwijs
- Leerlingenvervoer
- Kinderopvang
- Peuterspeelzaalwerk
- Volksgezondheid (inclusief GGD)
- Leefstijl en -preventie
- Beschermd wonen
- Maatschappelijke zorg en opvang
- Inclusiviteit en diversiteit
- Welzijn (inclusief mantelzorg)
- Restauratie Sealevel tot het moment van uitvoering
- Wijkwethouder Polderwijk
Wethouder A.S. (Steven) Scheffer (Leefbaar Zeewolde)
Financiën, bedrijfsvoering en vrijetijdsbesteding, 4e locoburgemeester
- Inwonersbetrokkenheid/ Coördinatie
- Financiën
- Nutsbedrijven
- Grondbedrijf
- Bedrijfsvoering (inclusief Meerinzicht)
- Recreatie en toerisme
- Evenementenbeleid
- Kunst en Cultuur
- Sport
- Vrijwilligers
- Regionale Samenwerking (vertegenwoordiging)
- Wijkwethouder Horsterveld
Gemeentesecretaris K.C. (Karel) Hamstra
Kerngegevens
Terug naar navigatie - - KerngegevensA. Sociale structuur | 2021 Werkelijk* | 2022 Werkelijk* | 2023 Werkelijk* | 2024 Begroot* | 2024 Werkelijk |
Aantal inwoners 1) | 23.342 | 23.693 | 23.879 | 23.993 | 24.288 |
- 0 - 4 jaar | 1.206 | 1.242 | 1.216 | 1.136 | 1.229 |
- 5 - 19 jaar | 4.274 | 4.223 | 4.194 | 4.611 | 4.161 |
- 20 - 64 jaar | 14.463 | 14.634 | 14.687 | 14.484 | 14.905 |
- 65 jaar en ouder | 3.399 | 3.594 | 3.782 | 3.762 | 3.993 |
Aantal uitkeringsgerechtigden totaal 2) | 280 | 286 | 253 | 292 | 253 |
- WWB (incl. WIJ) | 251 | 260 | 232 | 260 | 232 |
- IOAW / IOAZ | 25 | 22 | 17 | 32 | 17 |
- BBZ 3) | 4 | 4 | 4 | N.B. | 4 |
B. Fysieke structuur | |||||
Oppervlakte gemeente in hectaren 3) | 26.886 | 26.886 | 26.886 | 26.886 | 26.886 |
- Oppervlakte land | 24.705 | 24.704 | 24.703 | 24.704 | 24.699 |
- Oppervlakte binnenwater | 2.181 | 2.182 | 2.183 | 2.182 | 2.187 |
Aantal woningen met woonfunctie 4) | 9.155 | 9.354 | 9.712 | 9.354 | 9.859 |
C. Financiële structuur | |||||
Opbrengst belastingen | |||||
- Totaal OZB eigenaren (x € 1.000,-) | 6.005 | 7.852 | 8.428 | 8.601 | 8.951 |
- Per inwoner | 257 | 331 | 353 | 358 | 374 |
- Totaal toeristen en forensen (x € 1.000,- | 3.784 | 3.858 | 4.276 | 3.915 | 4.370 |
- Per inwoner | 162 | 163 | 179 | 163 | 180 |
Algemene uitkering Gemeentefonds | |||||
- Totaal (x € 1.000,-) excl. nabetalingen | 33.540 | 39.673 | 41.626 | 39.806 | 44.875 |
- Per inwoner | 1.437 | 1.674 | 1.743 | 1.659 | 1.878 |
*De bedragen hierboven genoemd zijn op basis van de vastgestelde jaarrekeningen (2021 t/m 2023) en begroting 2024.
1) Aantallen bij begroting per 1 januari of bij jaarrekening 31 december
2) Bron: Betaalmaand 2025-03 Algemene uitkering, officieel gegeven
3) Bron: Betaalmaand 2025-03 Algemene uitkering, officieel gegeven
4) Excl. recreatiewoningen en bijzondere woongebouwen, basis BAG verblijfsobject met woonfunctie. Peildatum is 1 januari 2025.
Taakveldenmatrix
Terug naar navigatie - - TaakveldenmatrixProgramma 0 - Zeewolde bestuurt | |
Taakveld | Omschrijving |
0.1 | Bestuur |
0.2 | Burgerzaken |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden |
0.4 | Overhead |
0.5 | Treasury |
0.61 | OZB woningen |
0.62 | OZB niet-woningen |
0.63 | Parkeerbelasting |
0.64 | Belastingen overig |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds |
0.8 | Overige baten en lasten |
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) |
0.10 | Mutaties reserves |
0.11 | Resultaat van de rekening van baten en lasten |
Programma 1 - Veilig Zeewolde | |
Taakveld | Omschrijving |
1.1 | Crisisbeheersing en Brandweer |
1.2 | Openbare orde en Veiligheid |
Programma 2 - Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar | |
Taakveld | Omschrijving |
2.1 | Verkeer en vervoer |
2.2 | Parkeren |
2.3 | Recreatieve havens |
2.4 | Economische havens en waterwegen |
2.5 | Openbaar vervoer |
Programma 3 - Zeewolde economisch veerkrachtig | |
Taakveld | Omschrijving |
3.1 | Economische ontwikkeling |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
3.3 | Bedrijfsloket en -regelingen |
3.4 | Economische promotie |
Programma 4 - Naar school in Zeewolde | |
Taakveld | Omschrijving |
4.1 | Openbaar basisonderwijs |
4.2 | Onderwijshuisvesting |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
Programma 5 - Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde | |
Taakveld | Omschrijving |
5.1 | Sportbeleid en activering |
5.2 | Sportaccommodaties |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
5.4 | Musea |
5.5 | Cultureel erfgoed |
5.6 | Media |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
Programma 6 - Zeewolde zorgzaam en solidair | |
Taakveld | Omschrijving |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie |
6.2 | Wijkteams |
6.3 | Inkomensregelingen |
6.4 | Begeleide participatie |
6.5 | Arbeidsparticipatie |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
6.71a | Huishoudelijke hulp (WMO) |
6.71b | Begeleiding (WMO) |
6.71c | Dagbesteding (WMO) |
6.71d | Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
6.72a | Jeugdhulp begeleiding |
6.72b | Jeugdhulp behandeling |
6.72c | Jeugdhulp dagbesteding |
6.72d | Jeugdhulp zonder verblijf overig |
6.73a | Pleegzorg |
6.73b | Gezingsgericht |
6.73c | Jeugdhulp met verblijf overig |
6.74a | Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf |
6.74b | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf |
6.74c | Gesloten plaatsing |
6.81a | Beschermd wonen (WMO) |
6.81b | Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
6.82a | Jeugdbescherming |
6.82b | Jeugdreclassering |
Programma 7 - Duurzaam en gezond Zeewolde | |
Taakveld | Omschrijving |
7.1 | Volksgezondheid |
7.2 | Riolering |
7.3 | Afval |
7.4 | Milieubeheer |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria |
Programma 8 - Ruimte en wonen in Zeewolde | |
Taakveld | Omschrijving |
8.1 | Ruimtelijke ordening |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen |
8.3 | Wonen en bouwen |
Programmaverantwoording
Terug naar navigatie - - ProgrammaverantwoordingIn de programmaverantwoording wordt (beleidsmatig) verantwoording afgelegd over het gevoerde beleid. Basis van de opzet van de programma’s is het collegeprogramma 2022-2026. Hieraan zijn doelstellingen (ook meerjarig) gekoppeld. De voor 2024 benoemde prestaties zijn toegelicht.
Toelichtingen per programma
Conform de bij de Nota van uitgangspunten, vastgestelde rapportagegrenzen, worden bij de toelichtingen op programmaniveau, de afwijkingen tussen de begroting 2024 en de jaarrekening 2024, groter dan, of gelijk aan, € 50.000,- op hoofdlijnen toegelicht.
Uitgangspunten
- Er kunnen afrondingsverschillen tussen de tabellen en toelichtingen voorkomen;
- De mutaties in de reserves worden, net als voorgaande jaren, begroot op taakveld 0.10 in programma 0 conform de geldende wet- en regelgeving. Echter in de jaarrekening 2024 is een presentatiewijziging doorgevoerd. De mutaties in de reserves worden presentatie technisch verantwoord op het taakveld en programma waar de mutatie betrekking op heeft. Hierdoor is er een betere aansluiting tussen de uit te voeren activiteiten en de mutaties in de reserves die hiermee samenhangen. Door deze wijziging wordt het inzicht voor de gemeenteraad verhoogd.