
Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet programma omvat de middelen om voor inwoners bestaanszekerheid, maatschappelijke ondersteuning en zorg te organiseren.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - HoofddoelstellingWe streven naar kansengelijkheid en een inclusieve samenleving. Voor alle inwoners is het deel kunnen nemen aan de samenleving van Zeewolde van belang. Dit is niet voor alle inwoners vanzelfsprekend. De inzet van maatschappelijke ondersteuning en zorg aan jongeren, volwassenen en ouderen draagt daar aan bij door algemene voorzieningen of maatwerkvoorzieningen in te zetten. Ook het voorzien in bestaanszekerheid maakt deelnemen mogelijk. Samen met maatschappelijke organisaties en partners organiseren we maatschappelijke ondersteuning en bestaanszekerheid.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie |
Nota Sociaal Domein “Samen doen wat nodig is” | 2024 t/m 2029 | 2023 | 2029 |
Samen@Zeewolde: vrijwilligersbeleid Zeewolde | 2014 t/m 2020 | 2014 | 2025 |
Beleidskader bestaanszekerheid en Schulddienstverlening | 2023 t/m 2026 | 2023 | 2026 |
Kadernota nieuwe wet inburgering “Snel en volwaardig meedoen” | 2022 t/m 2026 | 2021 | 2026 |
Uitvoeringsagenda wet inburgering | 2022 t/m 2023 | 2021 | 2024 |
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 202630. Nota Sociaal Domein: een visie waarmee sturing wordt gegeven aan het organiseren van de hulp en ondersteuning die we geven aan inwoners.
34. Jeugd: wordt gestimuleerd zich te ontwikkelen in de volle breedte.
35. Kansrijk opgroeien: we willen dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien.
37. Samenredzaamheid: als gemeenschap kijken we naar elkaar om en ondersteunen elkaar.
38. Perspectief op (on)betaald werk: we willen ervoor zorgen dat iedereen de mogelijkheid heeft om talenten te benutten en een zinvolle bijdrage te leveren.
39. Zelfstandig thuis: we willen een omgeving creëren waarin iedereen de ondersteuning kan krijgen om een gezond en onafhankelijk leven te leiden.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?-
Programma 6 | Zeewolde zorgzaam en solidair
- 30.1 | Waarborging van de kwaliteit van gemeentelijke ondersteuning
- 30.2 | Hulp toegankelijk maken
- 30.3 | Inrichten sociaal domein binnen nieuwe kaders
- 34.1 | Een kansrijk en inclusieve ontwikkeling voor kinderen
- 35.1 | Bevorderen kansrijk opgroeien
- 37.1 | Samenredzaamheid verbeteren
- 38.1 | Werkloosheid bestrijden
- 39.1 | Zelfstandig wonen faciliteren
30.1 | Waarborging van de kwaliteit van gemeentelijke ondersteuning
Terug naar navigatie - 30.1 | Waarborging van de kwaliteit van gemeentelijke ondersteuningWij hebben inzicht in trends, ontwikkelingen, resultaat en effect van onze prestaties en richten de informatievoorziening als groeimodel in om te kunnen monitoren (heden), sturen (voorspellen) en verantwoorden (terugkijken).
-
Omschrijving
Vanuit Welzijn Zeewolde doorgaan met de ingezette lijn en activiteiten en werkzaamheden uitbreiden en verdiepen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Het aantal activiteiten voor verschillende doelgroepen is uitgebreid.
-
Omschrijving
Toegang tot hulp in Zeewolde Herinrichten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Zeewolde ontwikkelt een Brede Toegang voor alle inwoners (0-100 jaar). Het college heeft besloten de Brede Toegang de eerste jaren in te passen in de gemeentelijke organisatie. De kaders en governance voor de Brede Toegang zijn bepaald en er kan gestart worden met de volgende fase. Voor BW/MO is de overstap naar de N-V gemaakt en worden begin 2025 de laatste afrondende stappen genomen. De toegang hiervoor is lokaal georganiseerd.
-
Omschrijving
De sturings- en informatiebehoefte binnen het Sociaal Domein wordt in beeld gebracht (verantwoorden, monitoren en sturen). Op basis van de informatiebehoefte wordt een plan informatievoorziening gemaakt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Inhoudelijk is hier nog geen actie op ondernomen.
-
Omschrijving
Op basis van het plan informatievoorziening en de uitvoeringsagenda genoemd onder 30.3 worden processen, verordeningen, beleidsregels en zo nodig regels rondom inkoop en subsidie aangepast. Het meten van klanttevredenheid is onderdeel van de informatiebehoefte.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Inhoudelijk is hier nog geen actie op ondernomen.
30.2 | Hulp toegankelijk maken
Terug naar navigatie - 30.2 | Hulp toegankelijk makenHulp en ondersteuning is vindbaar, toegankelijk en zoveel als mogelijk in het voorliggend veld georganiseerd.
-
Omschrijving
Wij zetten de beweging in gang waarbij meer mensen in staat zijn voor zichzelf en voor elkaar te zorgen en waarbij hulp en ondersteuning goed geregeld is voor inwoners die dit het meest nodig hebben. Dit doen we via het opstellen van de nota Sociaal Domein.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In de uitvoeringsagenda hebben we plannen gemaakt om de samenredzaamheid te stimuleren. Dit wordt in de opgaveteams verder uitgewerkt.
30.3 | Inrichten sociaal domein binnen nieuwe kaders
Terug naar navigatie - 30.3 | Inrichten sociaal domein binnen nieuwe kadersNadat in 2023 een integrale nota Sociaal Domein (EHZM) is voorgelegd aan de gemeenteraad hebben wij een kader voor het verder inrichten van het sociaal domein om de juiste hulp en zorg te bieden.
-
Omschrijving
"lokale uitvoeringsagenda:
- een sociale netwerkkaart welke inzicht geeft in welke hulp en ondersteuning voor inwoners beschikbaar is. Tegelijkertijd ontstaat ook inzicht in wat ontbreekt.
· samen met partners een bij Zeewolde passend voorliggend veld wordt ingericht waardoor inwoners op maat hulp en ondersteuning krijgen.
· Preventie en vroegsignalering een plaats krijgen met inzet van professionals en vrijwilligers.
· wijk en buurtgericht werken in het sociaal domein vorm krijgt.
· er ruimte is voor nieuwe projecten die de gemeente Zeewolde stimuleert en ondersteunt."Wat hebben we daarvoor gedaan?In 2024 is gewerkt aan het opleveren van de uitvoeringsagenda 2025-2026 behorende bij de Nota Sociaal Domein 2023-2029. Voor de 4 maatschappelijke opgaven zijn plannen gemaakt die uitgevoerd worden in 2025-2026. De genoemde onderwerpen zijn opgenomen in de uitvoeringsagenda.
34.1 | Een kansrijk en inclusieve ontwikkeling voor kinderen
Terug naar navigatie - 34.1 | Een kansrijk en inclusieve ontwikkeling voor kinderenKinderen ontwikkelen hun talenten op een manier die bij hen past en die aansluit bij hun godsdienst of levensbeschouwing en bij de visie op het onderwijs. Voor jongeren is het streven dat zij met een startkwalificatie hun schoolloopbaan kunnen afronden. Hiermee vergroten zij hun mogelijkheid op bestaanszekerheid.
-
Omschrijving
In 2022 is een start gemaakt met de herijking van de visie en de positionering van het team op de toegang tot jeugdhulp. Daar wordt deze bestuursperiode verder invulling aan gegeven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Team Jeugd Zeewolde blijft de grootste toegang tot Jeugdhulp in Zeewolde. Er is een start gemaakt met meer data gericht werken. Dit geeft Team Jeugd inzicht in eigen handelen en helpt om de kwaliteit van de inzet van het team te verbeteren. Daarnaast wordt er in Zeewolde gewerkt aan de ontwikkeling van de Brede Toegang (0 tot 100 jaar). Hierbij is de koppeling gemaakt met Team Jeugd, zij zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling. Dit heeft onder andere geleid tot de structurele inzet van een generalist Jeugd (bureaudienst). In 2025 zal de positionering van Team Jeugd in relatie tot de Brede Toegang verder uitgewerkt worden.
-
Omschrijving
De gemeente Zeewolde zet in op het stimuleren van een verbeterde samenwerking in de jeugdketen gericht op de thema's vroegsignalering, opvoeden/opgroeien en veiligheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Veel bezoeken aan en gesprekken met netwerkpartners. We hebben een gezamenlijke bijeenkomst met alle partners (o.a. onderwijs, jeugdhulp, opvang, lokaal voorveld, jongerenwerk, straathoekwerk, politie, BOA) in het kader van OKO (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving) georganiseerd. Daarnaast zijn er gedurende het gehele jaar verschillende overlegtafels geweest. Hier zijn met en door de verschillende organisaties verschillende onderwerpen rondom Jeugd besproken.
-
Omschrijving
Voor de uitoefening van toezicht en handhaving kinderopvang maken wij goede afspraken met de GGD over prioriteiten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In 2024 hebben wij regelmatig goed overleg gehad met GGD Flevoland over de toezichtstaken kinderopvang van de GGD in Zeewolde. Aan het einde van het derde kwartaal 2024 hebben wij in gezamenlijkheid de offerte voor het uitvoeren van deze taken in 2025 doorgenomen en bepaald. Daarnaast hebben wij in het twee-jaarlijkse regio-overleg met de GGD de lokale speerpunten voor gemeente Zeewolde voor 2025 benoemd. De speerpunten van alle Flevolandse gemeenten worden in een nieuwsbrief van de GGD gecommuniceerd met alle kinderopvangaanbieders binnen Flevoland.
35.1 | Bevorderen kansrijk opgroeien
Terug naar navigatie - 35.1 | Bevorderen kansrijk opgroeienKansrijk opgroeien: Wij willen dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien.
-
Omschrijving
De gemeente Zeewolde zet het project “Kansrijke start” door dat gericht is op de leeftijd 0-4 jaar.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Dit is nog niet opgepakt.
-
Omschrijving
De gemeente Zeewolde doet mee aan Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO) in het kader van het IJslandse model.
Wat hebben we daarvoor gedaan?De gemeente Zeewolde doet sinds augustus 2023 mee aan Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO). We hebben samen met onze netwerkpartners afgesproken dat wij ons in Zeewolde de komende jaren op de volgende speerpunten gaan inzetten:
- Ouders/ verzorgers meer bewust maken van hun invloed op het welbevinden van hun kinderen (domein Gezin);
- Een samenwerkingsrelatie met ouders/ opvoeders en een community tussen ouders/ opvoeders creëren en bevorderen (domein Peergroup);
- Creëren van een positief schoolklimaat in Zeewolde waarin jongeren zich veilig voelen en iemand hebben met wie ze kunnen praten (domein School).
In 2025 willen we de OKO gaan borgen voor de komende acht jaar. We zullen hiervoor naar de raad gaan.
37.1 | Samenredzaamheid verbeteren
Terug naar navigatie - 37.1 | Samenredzaamheid verbeterenInwoners kunnen zich zo veel mogelijk, met hulp van mensen uit hun netwerk, zelf redden op alle levensterreinen.
-
Omschrijving
Wij werken aan taalverhoging voor zowel anderstaligen als voor mensen die Nederlands hebben als moedertaal.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Niet inburgeringsplichtige inwoners hebben in 2024 via Huis voor Taal en TopTaal aan taalverhoging kunnen werken.
-
Omschrijving
Hulp en ondersteuning vanuit de gemeente is gericht op het zo snel, eenvoudig en duurzaam mogelijk oplossen van problemen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Is een continu verbeterproces.
-
Omschrijving
Het landelijke programma “Eén tegen eenzaamheid” wordt in Zeewolde voortgezet.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Tijdens de week tegen de eenzaamheid is een kalender opgesteld met alle activiteiten van partners in het dorp. Ook staan deze voortaan blijvend op een pagina van Zeewoldevoorelkaar. Er is een training gegeven aan vrijwilligers die bij allerlei partners werkzaam zijn en er is een bijeenkomst geweest met alle coalitiepartners.
-
Omschrijving
Gemeente Zeewolde ontwikkelt een lokale inclusie agenda.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Er wordt verkend wat nodig is voor het tot stand brengen van de inclusie agenda.
-
Omschrijving
Mensen die 75 jaar worden, krijgen een uitnodiging voor een ontmoetmoment.
Wat hebben we daarvoor gedaan?We zijn bezig met de opstart van het 75 jarigen ontmoetmoment, er is een nieuw plan van aanpak gemaakt. De uitrol zal de komende periode plaatsvinden.
38.1 | Werkloosheid bestrijden
Terug naar navigatie - 38.1 | Werkloosheid bestrijdenMet inzet van het lokale netwerk van partners en werkgevers inzetten op werk, het voorkomen van werkloosheid en het versnellen van de doorstroming naar werk als iemand een uitkering heeft. Als betaald werk niet mogelijk is, is vrijwilligerswerk een belangrijke vorm van zingeving.
-
Omschrijving
Inwoners zonder werk stimuleren om actief te worden door vrijwilligerswerk of reïntegratie naar betaald werk.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In 2024 zijn verschillende verbeteringen doorgevoerd in registratie en dienstverlening waardoor inwoners beter begeleid worden naar (vrijwilligers)werk. Er is een accountmanager inclusief ondernemen gestart om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij lokale ondernemers aan het werk te krijgen.
-
Omschrijving
In afstemming met de scholen in Zeewolde en gemeenten op de Noordwest Veluwe starten wij het gesprek om manieren te zoeken om de aansluiting tussen onderwijs en werk/arbeidsmarkt vorm te geven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Inhoudelijk is hier nog geen actie op ondernomen.
39.1 | Zelfstandig wonen faciliteren
Terug naar navigatie - 39.1 | Zelfstandig wonen faciliterenMet hulp en ondersteuning mogelijk maken dat inwoners op een goede manier zelfstandig kunnen (blijven) wonen.
-
Omschrijving
Er komt een voorstel hoe de gemeente Zeewolde invulling kan geven aan de Blijverslening.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In 2024 zijn er geen acties op dit thema geweest.
-
Omschrijving
We ontwikkelen een woon(zorg)visie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Met het opstellen van een woonzorgvisie wordt in 2025 (gelijktijdig met het opstellen van het Volkshuisvestingsprogramma) gestart
-
Omschrijving
Het college kan vanaf 2024 voor elk maatschappelijk vraagstuk een passend middel benutten om de behoefte van de Zeewoldense bevolking te peilen en zo optimaal rekening te houden met de belangen van haar inwoners. Hiervoor wordt een duidelijk toetsingskader uitgewerkt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Het beleidskader inwonersbetrokkenheid is in december door de raad vastgesteld na een interactief proces tussen de raadswerkgroep participatie en communicatie en de ambtelijke organisatie. Tevens is de handleiding verkend. Handleiding en instrumenten worden begin 2025 uitgewerkt. Parallel zijn lopende participatietrajecten gevoed door het beleid in wording en is daarvan geleerd voor de beleidsontwikkeling.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenNaam verbonden partij | Gevestigd | Doel | Soort deelname | Raadsbesluit | Inwerkingtredingsdatum |
Meerinzicht | Harderwijk | Bedrijfsvoeringstaken / Sociaal Domein | Lid gemeen-schappelijke regeling | 12-12-2013 | 1 januari 2015: fase 1 1 januari 2018: fase 2 Bedrijfsvoering en taken Sociaal Domein |
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland | Almere | Regionale samenwerking op het gebied van Jeugd en Wmo | Centrum gemeente-constructie | Oktober 2014 | 1 januari 2015. Uittreding per 1 januari 2024. |
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenBanen per 1.000 inwoners van 15 - 75 jaar
Terug naar navigatie - Banen per 1.000 inwoners van 15 - 75 jaarNetto arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - Netto arbeidsparticipatiePersonen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners
Terug naar navigatie - Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwonersLopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15 - 64 jaar
Terug naar navigatie - Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15 - 64 jaarCliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners
Terug naar navigatie - Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwonersJongeren met een delict voor de rechter
Terug naar navigatie - Jongeren met een delict voor de rechterKinderen in uitkeringsgezin
Terug naar navigatie - Kinderen in uitkeringsgezinWerkloze jongeren
Terug naar navigatie - Werkloze jongerenJongeren met jeugdhulp in % van alle jongeren tot 18 jaar
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdhulp in % van alle jongeren tot 18 jaarJongeren met jeugdbescherming
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdbeschermingJongeren met jeugdreclassering
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdreclasseringWat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?-/- is voordeel
Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijzigingen |
Realisatie 2024 |
Resultaat 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
TV61 |
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie |
2.315 |
2.529 |
3.265 |
3.113 |
-152 |
TV62 |
TV62 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen |
710 |
520 |
770 |
851 |
81 |
TV63 |
TV63 Inkomensregelingen |
7.113 |
6.970 |
7.515 |
7.070 |
-445 |
TV64 |
TV64 WSW en beschut werk |
405 |
382 |
418 |
418 |
0 |
TV65 |
TV65 Arbeidsparticipatie |
934 |
900 |
747 |
609 |
-139 |
TV66 |
TV660 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) |
889 |
586 |
884 |
719 |
-165 |
TV671 |
TV671 Maatwerkdienstverlening 18+ |
3.420 |
3.791 |
3.989 |
3.795 |
-194 |
TV672 |
TV672 Maatwerkdienstverlening 18- |
11.369 |
9.886 |
12.782 |
12.464 |
-318 |
TV681 |
TV681 Beschermd Wonen en Maatsch opvang |
329 |
412 |
802 |
1.018 |
216 |
TV682 |
TV682 Ge-escaleerde zorg 18- |
859 |
701 |
938 |
755 |
-183 |
Totaal Lasten |
28.342 |
26.676 |
32.110 |
30.811 |
-1.299 |
|
Baten |
||||||
TV61 |
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie |
-1.993 |
-78 |
-1.172 |
-1.304 |
-132 |
TV63 |
TV63 Inkomensregelingen |
-4.977 |
-5.252 |
-5.706 |
-5.442 |
264 |
TV65 |
TV65 Arbeidsparticipatie |
-67 |
0 |
0 |
-27 |
-27 |
TV66 |
TV660 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
TV671 |
TV671 Maatwerkdienstverlening 18+ |
-67 |
-175 |
-175 |
-80 |
95 |
TV672 |
TV672 Maatwerkdienstverlening 18- |
0 |
0 |
0 |
-316 |
-316 |
TV681 |
TV681 Beschermd Wonen en Maatsch opvang |
-640 |
-559 |
-559 |
-2.725 |
-2.166 |
Totaal Baten |
-7.745 |
-6.063 |
-7.612 |
-9.893 |
-2.282 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves |
20.597 |
20.613 |
24.499 |
20.918 |
-3.581 |
|
Stortingen |
||||||
TV61 |
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie |
0 |
0 |
2 |
0 |
-2 |
Totaal Stortingen |
0 |
0 |
2 |
0 |
-2 |
|
Onttrekkingen |
||||||
TV61 |
TV61 Samenkracht en burgerparticipatie |
-1.092 |
-2 |
-3 |
-1 |
2 |
Totaal Onttrekkingen |
-1.092 |
-2 |
-3 |
-1 |
2 |
|
Saldo van werkelijke stortingen en onttrekkingen aan reserves |
-1.092 |
-2 |
-1 |
-1 |
0 |
|
Programma 6 Zeewolde zorgzaam en solidair - Totaal |
19.505 |
20.611 |
24.498 |
20.917 |
-3.581 |
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseVoor de overzichtelijkheid zijn in het taakvelden overzicht hierboven clusteringen aangebracht.
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ (TV671) bestaat uit de taakvelden:
- 6.71a Huishoudelijke hulp WMO
- 6.71b Begeleiding (WMO)
- 6.71c Dagbesteding (WMO)
- 6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (TV672) bestaat uit de taakvelden:
- 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
- 6.72a Jeugdhulp begeleiding
- 6.72b Jeugdhulp behandeling
- 6.72c Jeugdhulp dagbesteding
- 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
- 6.73a Pleegzorg
- 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
- 6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
- 6.74b Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
Taakveld Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang (TV681) bestaat uit de taakvelden:
- 6.81a Beschermd wonen (WMO)
- 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
Taakveld Ge-escaleerde zorg 18- (TV682) bestaat uit de taakvelden:
- 6.82a Jeugdbescherming
- 6.82b Jeugdreclassering
Ontwikkeling saldo programma 6 |
Bedrag |
|||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
24.498 |
|||
Realisatie 2024 |
20.917 |
|||
Verschil |
-3.581 |
Het totale voordeel op programma 6 bedraagt € 3.581.000,-. Op hoofdlijnen bestaat het saldo uit de volgende posten:
Voordeel programma 6 | ||
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2024 | -1.939 | Incidenteel |
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2023 | -274 | Incidenteel |
Ontvangen vergoeding voor niet beoogde zorgkosten 2022/2023 | -316 | Incidenteel |
Lagere uittreedvergoeding jeugdregio Almere | -397 | Incidenteel |
Minder woningaanpassingen WMO | -260 | Incidenteel |
Overige verschillen | -395 | |
Totaal voordeel programma 6 | -3.581 |
Hieruit blijkt dat het voordeel vooral incidenteel van aard is. Hieronder is een nadere toelichting opgenomen.
Taakveld |
Wet |
Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Verschil |
|
---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
Overig |
2.093 |
1.809 |
-284 |
|
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen |
Overig |
770 |
851 |
81 |
|
6.3 Inkomensregelingen |
Participatie |
1.809 |
1.628 |
-181 |
|
6.4 WSW en beschut werk |
Participatie |
418 |
418 |
0 |
|
6.5 Arbeidsparticipatie |
Participatie |
747 |
582 |
-165 |
|
6.6 Maatwerk-voorzieningen (WMO) |
WMO |
884 |
719 |
-165 |
|
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) |
WMO |
1.819 |
1.865 |
46 |
|
6.71b Begeleiding (WMO) |
WMO |
1.424 |
1.369 |
-55 |
|
6.71c Dagbesteding (WMO) |
WMO |
354 |
354 |
0 |
|
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
WMO |
217 |
127 |
-90 |
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
Jeugd |
-27 |
0 |
27 |
|
6.72a Jeugdhulp begeleiding |
Jeugd |
2.129 |
2.125 |
-4 |
|
6.72b Jeugdhulp behandeling |
Jeugd |
2.458 |
2.431 |
-27 |
|
6.72c Jeugdhulp dagbesteding |
Jeugd |
1.899 |
1.899 |
0 |
|
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig |
Jeugd |
469 |
577 |
108 |
|
6.73a Pleegzorg |
Jeugd |
414 |
426 |
12 |
|
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig |
Jeugd |
1.884 |
1.134 |
-750 |
|
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf |
Jeugd |
1.730 |
1.730 |
0 |
|
6.74b Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf |
Jeugd |
1.826 |
1.826 |
0 |
|
6.81a Beschermd wonen (WMO) |
WMO |
243 |
-1.707 |
-1.950 |
|
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
WMO |
0 |
0 |
0 |
|
6.82a Jeugdbescherming |
Jeugd |
826 |
736 |
-90 |
|
6.82b Jeugdreclassering |
Jeugd |
112 |
19 |
-93 |
|
0.10 Mutaties reserves |
Overig |
-1 |
-1 |
0 |
|
Totaal |
24.498 |
20.917 |
-3.581 |
Wet |
Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Verschil |
---|---|---|---|
WMO |
4.941 |
2.727 |
-2.214 |
Jeugd |
13.720 |
12.903 |
-817 |
Participatie |
2.974 |
2.628 |
-346 |
Overig |
2.862 |
2.659 |
-203 |
Totaal |
24.498 |
20.917 |
-3.581 |
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een voordelig saldo van € 3.581.000,- ten opzichte van de begroting 2024 (na wijzigingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de realisatie 2024 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2024 na wijziging.
Dit programma wordt per wet toegelicht
WMO (€ 2.214.000,- voordelig)
Voor- en nadelen | ||
Hulp in het huishouden en begeleiding | -€ 9.000,- | V |
Woonvoorzieningen | -€ 260.000,- | V |
Vervoersvoorzieningen | € 54.000,- | N |
Overig | -€ 49.000,- | V |
Subtotaal voor- en nadelen | -€ 264.000,- | V |
Incidentele voor- en nadelen | ||
Beschermd wonen 2023 & 2024 | -€ 1.950.000,- | V |
Subtotaal incidentele voor- en nadelen | -€ 1.950.000,- | V |
Totaal resultaat WMO | -€ 2.214.000,- | V |
Het resultaat op WMO is opgebouwd uit diverse over- en onderschrijdingen, waarbij een onderscheid kan worden gemaakt uit resultaten uit de reguliere uitvoering en incidentele resultaten.
Regulier (€ 264.000,- voordeel)
Bij de derde kwartaalrapportage 2024 zijn de ramingen op de onderdelen van WMO aangepast op basis van de toen bekende prognoses, waarin uit het gehanteerde prognosemodel van de VNG rekening was gehouden met een sterke toename van het gebruik van de WMO. Deze explosieve stijging is, in tegenstelling tot de verwachtingen, afgevlakt. Met name op de onderdelen hulp in het huishouden en begeleiding zijn deze lager dan verwacht (voordeel € 9.000,-). Binnen de voorzieningen valt met name op dat er ten opzichte van eerdere jaren geen noemenswaardige woningaanpassingen zijn geweest in 2024 (voordeel € 260.000,-) Wel is er sprake van extra kosten op de vervoersvoorzieningen. Een aantal zorgvoorzieningen in de dagbesteding zijn niet aanwezig in Zeewolde, waardoor veel vervoersbewegingen nodig zijn naar zorglocaties (nadeel € 54.000,-). Het restant voordelig resultaat (voordeel € 49.000,-) wordt veroorzaakt door verschillende kleine voordelen.
Incidenteel (€ 1.950.000,- voordeel)
Daarnaast wordt op Beschermd Wonen een voordeel gerealiseerd door de afrekening in de regio Flevoland voor het ontstane overschot over 2023 van € 274.000,-. Daarnaast is een voordeel van € 1.939.000,- vanuit de afrekening met Harderwijk over het jaar 2024 ontstaan. Beide zijn in 2024 met Zeewolde verrekend. Vanuit de lokale BW/MO begroting is enerzijds de De Komeet gefinancierd, daarnaast zijn voor extra opvang voorzieningen 3 stacaravans geplaatst aan de Ossenkampweg en is er een incidentele bijdrage betaald (€ 264.000,-) ter dekking van het regionale tekort vrouwenopvang in Flevoland. Per saldo is hierdoor een tekort ontstaan van € 217.000,-. Op de huurinkomsten van De Komeet is door leegstand een tekort ontstaan van € 46.000,-.
Per saldo is in 2024 op het onderdeel Beschermd Wonen een (incidenteel) voordeel van € 1.950.000,- gerealiseerd.
Jeugd (€ 817.000,- voordelig)
Voor- en nadelen | ||
Hoog specialistische zorg | € 155.000,- | N |
Wonen | -€ 392.000,- | V |
Overige zorgsegmenten | -€ 87.000,- | V |
Landelijk Transitie Arrangementen (LTA) | € 220.000,- | N |
Subtotaal voor- en nadelen | -€ 104.000,- | V |
Incidentele voor- en nadelen | ||
SiSa Niet beoogde zorgkosten Woonplaatsbeginsel (WPB) | -€ 316.000,- | V |
Afkoopsom uittreedvergoeding Flevoland | -€ 397.000,- | V |
Subtotaal incidentele voor- en nadelen | -€ 713.000,- | V |
Totaal resultaat Jeugd | -€ 817.000,- | V |
Het resultaat op Jeugd is opgebouwd uit diverse over- en onderschrijdingen, waarbij een onderscheid kan worden gemaakt uit resultaten uit de reguliere uitvoering en incidentele resultaten.
Regulier (€ 104.000,- voordeel)
In het saldo is op de uitgaven voor de jeugdzorg, op met name het segment hoog specialistisch (hoog specialistische GGZ en klinische behandeling GGZ), een overschrijding ontstaan. Dit wordt veroorzaakt door een toename in het aantal cliënten die zeer intensieve en langdurige zorg toegewezen hebben gekregen en die ook in rekening gebracht en afgerekend zijn (nadeel € 155.000,-). Binnen het segment wonen is een verschuiving geweest naar een goedkoper product (voordeel € 392.000,-). Ten opzichte van de 3e kwartaalrapportage zijn op de segmenten dagbesteding/dagbehandeling, specialistisch, crisis en jeugdbescherming/jeugdreclassering liggen de uitgaven iets hoger, veroorzaakt door indexaties en stijging in het aantal cliënten in de regio Noord Veluwe. Vanuit de regio Flevoland is hier ook een afrekening van ontvangen die de hogere uitgaven op deze segmenten compenseert aangezien daar de uitgaven lager waren dan bij de 3e kwartaalrapportage waren verwacht. (voordeel € 87.000,-). Op het onderdeel LTA is een overschrijding ontstaan waarop sturing lastig is, omdat deze worden toegewezen door externe verwijzers (nadeel € 220.000,-).
Incidenteel (€ 713.000,- voordeel)
Over de jaren 2023 en 2022 heeft de gemeente Zeewolde een incidentele bijdragen (via SiSa regeling) ontvangen voor de regeling specifieke uitkering niet beoogde kosten jeugdzorg vanwege verblijf in gemeente (voordeel € 316.000,- ). Daarnaast is het voordeel veroorzaakt door de lagere afrekening van de afkoopsom van de uittreding uit Flevoland voor de jeugdhulp onderdelen met verblijf (voordeel € 397.000,-).
Participatie (€ 346.000,- voordelig)
Voor- en nadelen | ||
Inkomensvoorzieningen | -€ 182.000,- | V |
Inburgering | -€ 164.000,- | V |
Subtotaal voor- en nadelen | -€ 346.000,- | V |
Incidentele voor- en nadelen | ||
Subtotaal incidentele voor- en nadelen | € 0,- | |
Totaal resultaat Participatie | -€ 346.000,- | V |
Het resultaat op Participatie is opgebouwd uit diverse over- en onderschrijdingen, allemaal vanuit de reguliere taken.
Regulier (€ 346.000,- voordeel)
Het voordelig saldo is ontstaan doordat de uitgaven voor de inkomensvoorzieningen, waaronder ook de energietoeslag en de arbeidsparticipatie ten opzichte van de verwachtingen zoals deze bij de 3e kwartaalrapportage zijn afgegeven lager zijn. Voor de inkomensvoorzieningen is uit de prognoses aan het begin van het jaar een stijging voorzien in het aantal bijstandsverstrekkingen. In het tweede deel van het jaar is deze stijging niet doorgezet. Ook de uitgaven voor de energietoeslag zijn lager uitgevallen dan de prognoses in eerste instantie lieten zien. Per saldo heeft dit een positief effect gehad (totaal voordeel € 182.000,-). Binnen de arbeidsparticipatie geldt dat werkzoekenden meedoen in de samenleving naar vermogen. Er is ingezet op rechtmatigheid (krijgen rechthebbende inwoners wel de juiste uitkering en zijn er geen mogelijkheden beter in te zetten op begeleiding naar (vrijwilligers)werk), nieuwe klantmanagers zijn ingezet op sociale inclusie en er is gewerkt aan een sluitende aanpak voor jongeren. Wat verder opvalt is dat bij inburgeraars een incidenteel voordeel is gerealiseerd. Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat er minder inburgeraars taaltrajecten volgen dan was voorzien (voordeel € 164.000,-).
Overig (€ 203.000,- voordelig)
Voor- en nadelen | ||
Sociaal en cultureel werk | -€ 359.000,- | V |
Vreemdelingen/inburgering | € 25.000,- | N |
Toegankelijkheid voorzieningen WMO | €- 139.000,- | V |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen |
€ 81.000,- |
N |
Subtotaal voor- en nadelen | -€ 392.000,- | V |
Incidentele voor- en nadelen | ||
COA/AZC | ||
Uitgaven COA/AZC 2024 | -€ 54.000,- | V |
Afwikkeling NTO 2023 bijdrage COA/AZC | € 175.000,- | N |
Opvang Oekraïense vluchtelingen | ||
Rijksbijdrage opvang vluchtelingen Oekraïne | € 20.000,- | N |
Uitgaven opvang vluchtelingen Oekraïne | € 77.000,- | N |
Uitgaven leefgeld vluchtelingen Oekraïne | -€ 29.000,- | V |
Subtotaal incidentele voor- en nadelen | € 189.000,- | N |
Totaal resultaat overig | -€ 203.000,- | V |
Overig is een samengestelde post die nadere toelichting nodig heeft. Per saldo is er een voordelig resultaat gerealiseerd. Hieronder wordt op onderdelen toegelicht hoe dit voordelig resultaat is opgebouwd.
Regulier (€ 392.000,- voordeel)
Samenkracht en burgerparticipatie
Hierbinnen vallen heel veel verschillende taken. Denk daarbij aan het ondersteunen van gedupeerden vanuit de toeslagenaffaire, welzijnswerk, straathoekwerk, de burgertafel, vrijwilligersbeleid en programma’s als inclusie en kansrijk opgroeien. Aan de toeslagenproblematiek is over 2024 voor ruim € 123.000,- aan ondersteuning en directe hulp uitgekeerd, waarvoor de gemeente Zeewolde overigens door het rijk volledig zijn gecompenseerd. Mede door capaciteitsgebrek/personele wisselingen zijn een aantal taken, waaronder ook opgaven vanuit het collegeprogramma, niet tot uitvoering gekomen en zijn budgetten niet volledig ingezet. Hierdoor is een incidenteel voordeel ontstaan (voordeel € 359.000,-).
Op het onderdeel vreemdelingen is vanuit de programmagelden Meerinzicht een overschrijding ontstaan over 2024 (nadeel € 25.000,-). Op de toegankelijkheid voorzieningen WMO, hieronder vallen diverse werkzaamheden vanuit cliëntondersteuning en algemene inloopfunctie, maar ook schoolbegeleidingsactiviteiten primair onderwijs en het schoolmaatschappelijk werk en de gezinscoaches. Hierop is een onderschrijding ontstaan over 2024 (voordeel € 139.000,-). Een bedrag van € 100.000,- was bedoeld voor de dekking van de kosten van het Vraaghuis. Deze subsidie is echter verantwoord onder taakveld 6.2, onderdeel Toegang en eerstelijnsvoorzieningen, (zie hieronder) waar een overschrijding is ontstaan.
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Op het onderdeel Toegang en eerstelijnsvoorzieningen is een overschrijding ontstaan, voornamelijk ontstaan door de kosten voor het Vraaghuis (nadeel € 100.000,-). Dekking voor deze overschrijding zit binnen taakveld 6.1, onderdeel toegankelijkheid voorzieningen WMO.
Daarnaast zijn er nog enkele kleine over- en onderschrijdingen te melden (voordeel € 19.000,-).
Incidenteel (€ 189.000,- nadeel)
COA/AZC
Op de opvang van vluchtelingen/asielzoekers is in 2024 een nadeel ontstaan van € 121.000,-. Dit nadeel is opgebouwd uit een voordeel op de opvang van vluchtelingen/asielzoekers (voordeel € 54.000,-) enerzijds en een nadeel veroorzaakt doordat er een opgenomen nog te ontvangen post uit 2023 voor de bijdrage van het COA/AZC is gecorrigeerd. De bijdrage is, in tegenstelling tot de verwachtingen, binnengekomen via de algemene uitkering in de meicirculaire 2024. De verwachte ontvangst die bij de jaarrekening 2023 was opgenomen, was dus onjuist opgenomen en is gecorrigeerd (nadeel € 175.000,-).
Opvang Oekraïners
Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen is net als in 2023 vanuit het rijk een uitkering geweest op basis van een normbedrag per opgevangen vluchteling per dag. De verwachte opbrengst, een geraamd bedrag van € 975.000,-, is op basis van de werkelijke opvang iets lager geworden en is uitgekomen op een bijdrage van € 955.000,-. Per saldo betekent dit op de rijksbijdrage dus een klein tekort (nadeel € 20.000,-) Uit deze rijksbijdrage worden de kosten gedekt voor de opvang, zoals de kosten voor huisvesting en tolk kosten (nadeel € 77.000,-) en het leefgeld (voordeel € 29.000,-).
TV010 Mutaties reserves
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
Toevoegingen reserves | |||
BR Kapitaallasten | 2 | 0 | -2 |
Subtotaal toevoegingen reserves | 2 | 0 | -2 |
Onttrekkingen reserves | |||
BR Kapitaallasten | -3 | -1 | 2 |
Subtotaal onttrekkingen reserves | -3 | -1 | 2 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | -1 | -1 | 0 |