
Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar
Algemeen
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - AlgemeenHet programma omvat de aanleg en het onderhoud van wegen, straten, pleinen, waterwegen en watergangen. Onder dit programma valt ook de zorg voor parkeren en de bereikbaarheid per openbaar vervoer.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - HoofddoelstellingSamen met de inwoners zorgen we voor een woon- en leefomgeving die schoon, heel en bereikbaar is. We werken aan verbeteringen van de bereikbaarheid van Zeewolde zowel met openbaar vervoer als vervoer over de weg.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie |
Beheerplan Wegen | 2020 t/m 2024 | 2020 | 2025 |
Beheerplan Kunstwerken | 2021 t/m 2025 | 2020 | 2025 |
Beheerplan Groen binnen bebouwde kom | 2023 t/m 2027 | 2023 | 2027 |
Beheerplan Groen beplanting, bermen en sloten buitengebied | 2020 t/m 2024 | 2020 | 2025 |
Groenbeleidsplan buitengebied Zeewolde | Onbepaald | 2018 | Naar behoefte |
Beheerplan Openbare verlichting | 2023 t/m 2027 | 2023 | 2027 |
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan | 2021 t/m 2030 | 2021 | 2030 |
Gladheidsbestrijdingsplan | 2016 t/m 2025 | 2015 | Naar behoefte |
Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte | Onbepaald | 2012 | Naar behoefte |
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 202618. Verbeteren OV-bereikbaarheid Zeewolde.
19. Oplossen infrastructurele knelpunt Nijkerk/A28.
20. Duurzaam beheer van ‘groen’ en ‘grijs’.
21. Bepalen voorzieningenniveau Aanloophaven.
22. Beleidskader planmatige aanpak onderhoud en beheer.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat wilden we bereiken?18.1 | OV-bereikbaarheid verbeteren
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat wilden we bereiken? - 18.1 | OV-bereikbaarheid verbeterenVerbeteren OV-bereikbaarheid Zeewolde
-
Omschrijving
Deelnemen aan provinciale overleggen over openbaar vervoer om de belangen van Zeewolde te behartigen en te borgen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Meerdere malen per jaar aanschuiven bij de provincie in een regionaal OV overleg waarbij ook vervoerder EBS aanschuift.
-
Omschrijving
Een onderzoek doen naar mogelijkheden om reistijden in het OV te optimaliseren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In de laatste twee kwartalen van 2024 is er een start gemaakt met dit onderzoek. De huidige lijnvoering is daarbij met behulp van de provincie en reisorganisatie ROVER tegen het licht gehouden. De potentiele optimalisaties worden in het begin van 2025 door vervoerder EBS doorgerekend op basis van uitvoerbaarheid. Na deze slag zal de raad op de hoogte worden gesteld van de uitkomsten middels een raadsinformatiebrief.
19.1 | Doorstroming richting Nijkerk/A28 verbeteren
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat wilden we bereiken? - 19.1 | Doorstroming richting Nijkerk/A28 verbeterenEen verbeterde doorstroming richting Nijkerk/A28
-
Omschrijving
Deelnemen aan provinciale overleggen en continue lobbyen om samen met andere stakeholders de doorstroming te verbeteren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Blijven aanschuiven bij provinciale overleggen om de infrastructurele knelpunten te bespreken.
20.1 | Verduurzamen openbare ruimte
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat wilden we bereiken? - 20.1 | Verduurzamen openbare ruimteWe realiseren een duurzame openbare ruimte. We hebben een goed functionerend beleidskader voor beheer.
-
Omschrijving
Planmatige aanpak van het onderhoud in buurten, ter voorbereiding. We gaan de wijken in om met bewoners te praten over.
Wat hebben we daarvoor gedaan?De uitvoering van het Integraal onderhoud in de Waterbuurt is afgerond. De uitvoering van de rioolvervanging en het integraal onderhoud in Edelstenenbuurt is in volle gang. De voorbereidingen voor het onderhoud aan de Botenbuurt is gestart.
-
Omschrijving
We maken bewuste keuzes aan de voorkant bij de aanleg, beheer en onderhoud van ons areaal.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Meedenken met plannen en ontwerpen van de openbare ruimte.
Dit is een continu proces waarbij we inderdaad continu proberen na te denken over zaken als vergroenen, biodiversiteit, wateroverlast en hitte. Aan de voorkant, maar ook zeker bij het groenbeheer. -
Omschrijving
Wijkonderhoud klimaatbestendig uitvoeren en inwoners hierbij betrekken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In de Edelstenenbuurt zijn we van start gegaan met het onderhoud, waarbij klimaatadaptatie een centrale rol speelt. Zowel bij de openbare ruimte, alsook het bewonerstraject wat we aan zijn gegaan. Er zal eveneens een traject met de scholen van start gaan. In de Botenbuurt zijn we ook met de school aan de gang geweest, en in de ontwerpfase nemen we klimaatadaptatie zeker mee.
21.1 | Voorzieningen realiseren Aanloophaven
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat wilden we bereiken? - 21.1 | Voorzieningen realiseren AanloophavenEnkele (ontbrekende) voorzieningen (zoals elektra, water, afvalinzameling, sanitair en wifi) voor de Aanloophaven zijn bepaald en op niveau gerealiseerd. Dit is daarmee de finale afronding van deze haven.
-
Omschrijving
We onderzoeken samen met bewoners, ondernemers en bezoekers/recreanten welke laatste stappen gezet moeten worden op het gebied van de voorzieningen in de Aanloophaven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In de winter van 2024 naar 2025 zijn hiervoor de eerste stappen gezet. De storingsgevoelige elektrapunten zijn vervangen door een nieuw digitaal (en bij watersporters veelvuldig bekend) systeem. De tijdelijke sanitairunits worden omgebouwd zodat ze representatief blijven zolang de definitieve oplossing nog niet gerealiseerd is in de voormalig brandweerkazerne. Er zijn extra bolders geplaatst waardoor de passant makkelijker kan aanleggen. De website is geactualiseerd en er wordt bekeken of er een vrije-lig-zone gemaakt kan worden. Hierdoor kunnen recreanten even kort van boord zonder plekken bezet te houden van potentiele overnachters.
Bij de beoogde realisatie van het definitieve sanitair wordt er geschakeld met toegangspassen voor de entree en daarmee ook voor het lozen van afval. Dit kan met een 'digitale havenmeester'. Hierop meld de passant zich aan en na betalen wordt er toegang verkregen voor alle faciliteiten. Dit zal de fysieke havenmeester niet onnodig maken.
22.1 | Efficiënt beheren
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat wilden we bereiken? - 22.1 | Efficiënt beherenEfficiënt en doelgericht beheer, de juiste techniek op de juiste plaats in combinatie met planmatig en doeltreffend onderhoud.
-
Omschrijving
Daar waar mogelijk testen en toepassen van nieuwe innovatieve oplossingen. Leren van anderen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Binnen de KAF-werkgroep worden regelmatig ervaringen gedeeld. Er worden eveneens themadagen/workshops georganiseerd waarbij wij leren van andere gemeenten.
-
Omschrijving
Bij het vanuit de provincie te starten Gebiedsproces Bodemdaling zal de wegenproblematiek ingebracht worden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?We hebben ons aangesloten bij de landelijke projectgroep "slappe bodem", om samen kennis en kunde te delen over maatregelen tegen bodemdaling.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Verbonden partijenEr maken geen verbonden partijen onderdeel uit van dit programma.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - BeleidsindicatorenEr zijn geen verplichte beleidsindicatoren van toepassing bij dit programma.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Wat heeft het gekost?-/- is voordeel
Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijzigingen |
Realisatie 2024 |
Resultaat 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
TV21 |
TV21 Verkeer en vervoer |
6.739 |
5.483 |
6.312 |
5.990 |
-322 |
TV22 |
TV22 Parkeren |
42 |
56 |
114 |
89 |
-25 |
TV23 |
TV23 Recreatieve havens |
76 |
53 |
43 |
36 |
-6 |
TV25 |
TV25 Openbaar vervoer |
25 |
24 |
24 |
27 |
3 |
Totaal Lasten |
6.882 |
5.616 |
6.492 |
6.141 |
-351 |
|
Baten |
||||||
TV21 |
TV21 Verkeer en vervoer |
-468 |
-387 |
-698 |
-535 |
163 |
TV23 |
TV23 Recreatieve havens |
-12 |
-2 |
-2 |
-10 |
-8 |
TV25 |
TV25 Openbaar vervoer |
-57 |
-56 |
-56 |
-57 |
-1 |
Totaal Baten |
-537 |
-445 |
-756 |
-602 |
154 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves |
6.345 |
5.171 |
5.737 |
5.539 |
-197 |
|
Stortingen |
||||||
TV21 |
TV21 Verkeer en vervoer |
1.964 |
1.995 |
2.843 |
2.585 |
-258 |
Totaal Stortingen |
1.964 |
1.995 |
2.843 |
2.585 |
-258 |
|
Onttrekkingen |
||||||
TV21 |
TV21 Verkeer en vervoer |
-2.173 |
-347 |
-1.662 |
-1.184 |
478 |
Totaal Onttrekkingen |
-2.173 |
-347 |
-1.662 |
-1.184 |
478 |
|
Saldo van werkelijke stortingen en onttrekkingen aan reserves |
-209 |
1.647 |
1.181 |
1.401 |
220 |
|
Programma 2 Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Totaal |
6.136 |
6.818 |
6.918 |
6.941 |
23 |
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Financiële analyseOntwikkeling saldo programma 2 |
Bedrag |
|||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
6.918 |
|||
Realisatie 2024 |
6.941 |
|||
Verschil |
23 |
Taakveld |
Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Verschil |
---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer |
5.614 |
5.455 |
-159 |
2.2 Parkeren |
114 |
89 |
-25 |
2.3 Recreatieve Havens |
41 |
26 |
-14 |
2.4 Economische havens en waterwegen |
0 |
0 |
0 |
2.5 Openbaar vervoer |
-32 |
-30 |
2 |
0.10 Mutaties reserves |
1.181 |
1.401 |
220 |
Totaal |
6.918 |
6.941 |
23 |
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Programma 2 | Zeewolde is schoon, heel en bereikbaar - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een nadelig saldo van € 23.000,- ten opzichte van de begroting 2024 (na wijzigingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de realisatie 2024 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2024 na wijziging.
TV21 Verkeer en vervoer (€ 159.000,- voordelig)
Het voordeel op dit taakveld bestaat uit de volgende voordelen:
- In 2024 stond € 30.000,- gereserveerd voor het compenseren van bomen. De uitvoering hiervan wordt besproken met de provincie, maar heeft nog niet tot een concrete uitkomst geleid. Naar verwachting zal dit in 2025 gebeuren, daarom zal dit bedrag overgeheveld worden. De overige € 16.300,- voordeel wordt veroorzaakt doordat het onderhoud aan bomen langs wegen en bermen lager uit valt dan begroot (€ 46.300,-);
- Door een groot project in het 4e kwartaal zijn er flink meer leges voor het aanleggen van kabels en leidingen ontvangen dan verwacht. Dit betreft een incidenteel voordeel (€ 40.900,-);
- Gedurende 2024 werd er rekening gehouden met een hogere indexering voor het onderhoud aan kunstwerken. Deze indexering viel lager uit dan verwacht. Dit resulteert in een incidenteel voordeel (€ 33.600,-);
- Voor aanvang van de winter waren de zoutvoorraden goed op peil, waardoor de inkopen van nieuw strooizout lager uitvielen. Dit betreft een incidenteel voordeel (€ 17.200,-);
- Vanwege een positieve jaarafrekening vanuit 2023 komt het waterverbruik in 2024 uit op een incidenteel voordeel (€ 11.600,-).
Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 9.400,- voordelig.
TV010 Mutaties reserves (€ 220.000,- nadelig)
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
Toevoegingen reserves | |||
BR Integraal Wijkbeheer | 542 | 542 | 0 |
BR Verlichting | 177 | 177 | 0 |
BR Veer | 49 | 47 | -2 |
BR Kapitaallasten | 223 | 198 | -25 |
BR Vervanging wegen | 1.417 | 1186 | -231 |
BR Vervanging kunstwerken | 435 | 435 | 0 |
Subtotaal toevoegingen reserves | 2.843 | 2.585 | -258 |
Onttrekkingen reserves | |||
Algemene Reserve | -621 | -559 | 62 |
BR Verlichting | -326 | -308 | 18 |
BR Veer | -143 | -143 | 0 |
BR Kapitaallasten | -240 | -97 | 143 |
BR Vervanging wegen | -251 | -21 | 230 |
BR Vervanging kunstwerken | -80 | -56 | 24 |
Subtotaal onttrekkingen reserves | -1.662 | -1.184 | 478 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 1.181 | 1.401 | 220 |