
Verbonden partijen
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenInleiding
Een verbonden partij wordt gedefinieerd als een privaatrechtelijke- of publiekrechtelijke organisatie, waarmee de gemeente een bestuurlijke en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel (vertegenwoordiging) in het bestuur of het hebben van stemrecht. Van een financieel belang is sprake als de gemeente middelen ter beschikking stelt en deze in geval van faillissement van de verbonden partij kwijt is, of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente. Relaties waarbij alleen sprake is van een financieel of bestuurlijk belang vallen dus hierbuiten.
Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt voort uit het publieke belang. Verbindingen met deze derde partijen is dus een manier om bepaalde publieke taken uit te voeren. De huidige verbonden partijen waaraan de gemeente gelieerd is hebben veelal een historische of wettelijke bestaansgrond. Afhankelijk van onze mate van verbondenheid zijn we in meer of mindere mate in staat om invloed op het beleid van de betreffende verbonden partij uit te oefenen.
Visie op verbonden partijen
Het gemeentelijk beleid is er op gericht het aantal verbonden partijen beperkt te houden. Enerzijds uit het oogpunt van risicobeheersing en -beperking, anderzijds uit het oogpunt van transparantie van bestuur. Er kunnen echter altijd goede redenen aanwezig zijn voor het aangaan van een verbonden partij constructie. Criteria die daarbij worden gehanteerd:
• De taak kan niet of zeer moeilijk door de gemeente alleen worden uitgevoerd;
• Gezamenlijke uitvoering van de taak levert voor de gemeente een concrete meerwaarde op de gekozen vorm van samenwerking en draagt bij aan een efficiëntere en effectievere mogelijkheid tot het uitvoeren van onze publieke taak; denk hierbij aan kennisvoordeel, de lokale overheid kan gebruik maken van kennis waarover zij zelf niet beschikt
• Voordelen van de (beoogde) samenwerking wegen op tegen de nadelen.
o Een paar voordelen kunnen zijn:
- Risicospreiding, risico’s worden met andere partijen gedeeld;
- Continuïteit, door meer schaalgrootte te creëren is de organisatie niet afhankelijk van de kennis van individuen.
Gemeenschappelijke regelingen
Voor deelname in gemeenschappelijke regelingen worden de regels gevolgd die zijn vastgelegd in de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden
Voor het opstellen van de meerjarenbegroting van de gemeente wordt er uitgegaan van de door de gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden meest recent aangeboden (concept-)begroting. Tenzij de raad reeds besloten heeft de aangeboden begroting op een andere wijze op te nemen.
Er is de laatste jaren een trend zichtbaar waarbij de indexatiepercentages van gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden niet op dezelfde lijn liggen als het percentage waar de gemeente zelf mee rekent vanuit de meicirculaire en anders dan waarmee de algemene uitkering gecorrigeerd wordt voor loon- en prijsstijgingen. Voor onze gemeenschappelijke regelingen geldt, dat we verwachten dat zij meebewegen met de (financiële) ruimte van de gemeente. We zien gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden als “verlengd lokaal bestuur” en daarmee ook onderdeel van onze financieringssystematiek.
Overige deelnemingen
De gemeente heeft ook een deelneming in het Appa-fonds van BNG, bedoeld voor de pensioenopbouw van politieke ambtsdragers. Dit betreffen geen aandelen, maar participatiebewijzen, waarbij er geen bestuurlijke invloed (stemrecht) is. Om die reden is deze deelneming niet in het overzicht verbonden partijen opgenomen.
Hieronder is een overzicht weergegeven van de aan Zeewolde verbonden partijen.
Verbonden partij | Type | Portefeuillehouder | Bestuurlijk belang | Financieel belang |
Alliander | Naamloze Vennootschap | A.S. Scheffer | Ja / stemrecht / 0,15% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal | 205.377 aandelen; nominale waarde van € 1,03 miljoen (€ 5,- per stuk) |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Naamloze Vennootschap | A.S. Scheffer | Ja / stemrecht / 0,00014% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal | 78 aandelen; nominale waarde van € 195,- (€ 2,50 per stuk) |
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland |
Gemeenschappelijke Regeling | E.L. van de Beld | Ja / stemrecht / 16,67% zeggenschap | Jaarlijkse bijdrage |
Coöperatie Gastvrije Randmeren |
Coöperatie | E.S.W. Bron | Ja / stemrecht | Jaarlijkse bijdrage |
Gebiedsontwikkeling Oosterwold |
Gemeenschappelijke Regeling | H.L. Hermans | Ja / stemrecht / 1/3e zeggenschap | n.v.t. |
GGD Flevoland | Gemeenschappelijke Regeling | E.L. van de Beld | Ja / stemrecht / 16,67% zeggenschap. | Jaarlijkse bijdrage op basis van een vast bedrag per inwoner. |
Het Flevolands Archief | Gemeenschappelijke Regeling | A.S. Scheffer | Ja / stemrecht / 14,29% zeggenschap | Jaarlijkse bijdrage |
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) | Naamloze Vennootschap | E.S.W. Bron | Ja / stemrecht / 0,55% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal |
20 aandelen; nominale waarde van € 20,- (€ 1,- per stuk) |
Meerinzicht | Gemeenschappelijke Regeling | A.S. Scheffer | Ja / stemrecht / 33,33% zeggenschap | Jaarlijkse bijdrage |
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV) |
Gemeenschappelijke Regeling | H.L. Hermans | Ja / stemrecht / naar rato van de bijdrage | Jaarlijkse bijdrage |
Veiligheidsregio Flevoland | Gemeenschappelijke Regeling | G.J. Gorter | Ja / stemrecht / 5% bij begroting / overige besluiten 1 stem | Jaarlijkse bijdrage |
Vitens | Naamloze Vennootschap | A.S. Scheffer | Ja / stemrecht / 1,70% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal |
98.457 aandelen; nominale waarde van € 98.457,- (€ 1,- per stuk) |
|
Alliander
Terug naar navigatie - AllianderAlliander | ||
Algemene informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Utrechtseweg 68 6812 AH, Arnhem | |
Portefeuillehouder: | A.S. Scheffer | |
Ambtelijke accounthouder: | J.P.W. van Veldhoven | |
Openbaar belang: | Alliander is als netwerkbedrijf verantwoordelijk voor de distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Als nutsbedrijf opereert zij vanuit een monopolie positie in een sector die beschouwd wordt van openbaar nut te zijn, omdat het belangrijke producten of diensten levert die in het algemeen openbaar belang zijn. Hier worden de elektriciteits-, gas- en drinkwatervoorziening toe gerekend. Alle aandelen van Alliander zijn direct in handen van Nederlandse provincies en gemeenten. De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Holland (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). Hiermee bezitten deze aandeelhouders gezamenlijk 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn een 70-tal kleinere gemeenten en de provincie Flevoland. De gemeente kan door het zeer geringe aandelenpakket feitelijk zelf geen invloed uitoefenen op het functioneren van Alliander. Samenwerking is daarom gezocht (beleidsmatig en organisatorisch) via het NUON, Vitens, Alliander-platform (NUVAL). |
|
Doelstelling verbonden partij: | De belangrijkste taak is om gas en elektriciteit te distribueren naar consumenten, bedrijven en instellingen. Netbeheerder Liander leidt de energiedistributie over alle netwerken dagelijks in goede banen. Liander voorziet ruim drie miljoen consumenten en bedrijven zo efficiënt mogelijk van gas en elektriciteit. | |
Rechtsvorm: | Naamloze Vennootschap | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 0 Zeewolde Bestuurt | |
Kansen en ontwikkelingen: | De energietransitie gaat gepaard met aanzienlijke uitdagingen voor Alliander. Dit leidt tot een grotere investeringsopgave en een teruggang in de dividenduitkeringen. Om deze investeringen mogelijk te maken is door de gemeente (en een groot aantal andere aandeelhouders) eind 2021 een lening verstrekt aan Alliander, voor Zeewolde een bedrag van € 900.809,-. Er is een akkoord bereikt over een afsprakenkader, waarmee toetreding door de Staat in Alliander mogelijk is gemaakt. | |
Risico: | Er is een kans op een lagere dividenduitkering door de omvangrijke investeringen die eraan komen. Alliander doet standaard in haar beleid geen uitspraken over de hoogte van het dividend. Gezien de resultaten uit afgelopen jaren worden de risico’s als beperkt beoordeeld. | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 4.749 miljoen | € 6.038 miljoen |
Vreemd vermogen | € 6.877 miljoen | € 6.908 miljoen |
Resultaat | € 267 miljoen | € 976 miljoen |
Begrote ontvangsten | € 123.000,- | € 260.000,- |
Realisatie ontvangsten | € 122.960,49,- | € 260.183,80 |
Belang | 0,15%. Aantal aandelen 205.377 op het totaal van 136.794.964 aandelen. Nominale waarde € 1,03 miljoen (€ 5,- per stuk) | |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||
Algemene Informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Koninginnegracht 2 2514 AA, Den Haag | |
Portefeuillehouder: | A.S. Scheffer | |
Ambtelijke accounthouder: | J.P.W. van Veldhoven | |
Openbaar belang: | Alle aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Vanuit het oogpunt van het behartigen van het publieke belang, is de gemeente gedeeltelijk in het bezit van de aandelen. | |
Doelstelling verbonden partij: | BNG Bank is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank biedt haar klanten een breed pakket van financiële dienstverlening aan: onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, gebiedsontwikkeling, duurzame projectfinanciering en participaties in publiek-private samenwerkingen. Daarmee draagt de bank zowel bij aan lagere kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de Nederlandse burger als aan een duurzamer Nederland. | |
Rechtsvorm: | Naamloze Vennootschap | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 0 Zeewolde Bestuurt | |
Kansen en ontwikkelingen: | n.v.t. | |
Risico: | n.v.t. | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 4,7 miljard | € 4,8 miljard |
Vreemd vermogen | € 110,8 miljard | € 123,2 miljard |
Resultaat | € 254 miljoen | € 294 miljoen |
Begrote ontvangsten | - | - |
Realisatie ontvangsten | € 195,- | € 168,48 |
Belang | 0,00014%. Aantal aandelen 78 op het totaal van 55.690.720 aandelen. Nominale waarde € 195,- (€ 2,50 per stuk) | |
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Terug naar navigatie - Centrumregeling Sociaal Domein FlevolandCentrumregeling Sociaal Domein Flevoland | ||
Algemene informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Stadhuisplein 1 1315 HR, Almere | |
Portefeuillehouder: | E.L. van de Beld | |
Ambtelijke accounthouder: | L. van Aken | |
Openbaar belang: | De Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland is een samenwerking tussen de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde, waarbij iedere gemeente dezelfde zeggenschap heeft. | |
Doelstelling verbonden partij: |
Regionale samenwerking op het gebied van Jeugd en WMO. De samenwerking richt zich op de inkoop of subsidiëring van:
|
|
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling (Centrumgemeenteconstructie: Almere) | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 6 Zeewolde zorgzaam en solidair | |
Kansen en ontwikkelingen: |
In 2024 heeft Zeewolde zich grotendeels teruggetrokken uit het samenwerkingsverband. Zowel ambulante zorg, de jeugdhulp met verblijf en beschermd wonen zijn inmiddels volledig ondergebracht op de Noord Veluwe. Alleen voor een deel van de jeugdzorg, hulp vanuit justitiële maatregelen, wordt nog gebruik gemaakt van het samenwerkingsverband in Flevoland en valt Zeewolde nog onder de Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland. |
|
Risico: | De centrumregeling Sociaal Domein Flevoland geeft voornamelijk uitvoering aan de Jeugdwet (zie hierboven). Het betreft hier ook een open einde regeling (zorg kan in principe niet geweigerd worden om financiële redenen). | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Resultaat | n.v.t. | n.v.t. |
Begrote bijdrage | n.v.t. | n.v.t. |
Realisatie bijdrage | n.v.t. | n.v.t. |
Belang | 16,67% zeggenschap | |
Coöperatie Gastvrije Randmeren
Terug naar navigatie - Coöperatie Gastvrije RandmerenCoöperatie Gastvrije Randmeren | ||
Algemene Informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Havendam 58 3841 AA, Harderwijk | |
Portefeuillehouder: | E.S.W. Bron | |
Ambtelijke accounthouder: | M. van der Schoot | |
Openbaar belang: | De Coöperatie Gastvrije Randmeren is een samenwerkingsverband tussen 16 gemeenten (Almere, Blaricum, Bunschoten, Dronten, Eemnes, Elburg, Ermelo, Harderwijk, Huizen, Kampen, Gooise Meren, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek, Putten en Zeewolde) die als doel heeft het behartigen van de bovengemeentelijke belangen van recreatie en natuur, en het bevorderen van het natuurschoon en de watersport binnen het gebied van de Randmeren. Het werkgebied van de Coöperatie Gastvrije Randmeren strekt zich uit van de Hollandse Brug tot Ketelbrug, een langgerekte merenreeks van ruim tachtig kilometer. | |
Doelstelling verbonden partij: | De coöperatie heeft als doel het kwaliteitsniveau van het natuur- en recreatiegebied Randmeren te optimaliseren en het positioneren van de Randmeren in (inter)nationaal perspectief. De coöperatie zorgt namens de gemeenten voor het beheer en onderhoud van de recreatieve functies van de meren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar het maaien van waterplanten in vaarwater, en recreatie bij aanlegplaatsen en eilanden. | |
Rechstvorm: | Coöperatie | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 3 Zeewolde economisch veerkrachtig | |
Kansen en ontwikkelingen: | n.v.t. | |
Risico: | n.v.t. | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | n.n.b. | n.n.b. |
Vreemd vermogen | n.n.b. | n.n.b. |
Resultaat | n.n.b. | n.n.b. |
Begrote bijdrage | € 30.000,- | € 30.000,- |
Realisatie bijdrage | € 29.536,- | € 30.275,- |
Belang | Stemrecht | |
Gebiedsontwikkeling Oosterwold
Terug naar navigatie - Gebiedsontwikkeling OosterwoldGebiedsontwikkeling Oosterwold | ||
Algemene informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Stadhuisplein 1 1315 HR, Almere | |
Portefeuillehouder: | H.L. Hermans | |
Openbaar belang: | De Gebiedsontwikkeling Oosterwold is een samenwerking tussen het Rijksvastgoedbedrijf en de gemeenten Almere en Zeewolde. De 3 partijen hebben allemaal 1/3e zeggenschap. | |
Doelstelling verbonden partij: | Uitvoering geven aan de gebiedsontwikkeling Oosterwold. | |
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling (Centrumgemeenteconstructie: Almere) | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 8 Ruimte en wonen in Zeewolde | |
Kansen en ontwikkelingen: | n.v.t. | |
Risico: | n.v.t. | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Resultaat | n.v.t. | n.v.t. |
Begrote bijdrage | n.v.t. | n.v.t. |
Realisatie bijdrage | n.v.t. | n.v.t. |
Belang | 1/3e zeggenschap | |
GGD Flevoland
Terug naar navigatie - GGD FlevolandGGD Flevoland | ||
Algemene informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Noorderwagenstraat 2 8223 AM, Lelystad | |
Portefeuillehouder: | E.L. van de Beld | |
Ambtelijke accounthouder: | J. de Veer | |
Openbaar belang: |
De GGD faciliteert gemeenten op basis van de Wet publieke gezondheid, Wet Kinderopvang, Wet Veiligheidsregio’s en op basis van autonome gemeentelijke taken, maar verzorgt ook taken in opdracht van derden zoals Rijk, politie en burgers. De GGD Flevoland is een samenwerking tussen de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde (alle gemeenten in de provincie Flevoland) |
|
Doelstelling verbonden partij: | • Beleidsadvisering en uitvoering Wet Publieke Gezondheid • Beleidsadvisering en uitvoering Jeugdgezondheidszorg (preventie) en Algemene Gezondheidszorg (preventie): gericht op het verkleinen en voorkomen van gezondheidsachterstanden • Beleidsadvisering en (coördinatie) uitvoering bij rampen en crises |
|
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 7 Duurzaam en gezond Zeewolde | |
Kansen en ontwikkelingen: | De samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen veiligheidsregio Gooi- en Vecht, Veiligheidsregio Flevoland, GGD Gooi- en Vechtstreek en GGD Flevoland heeft geen financiële consequenties voor de uitvoering van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Flevoland en heeft geen nadelige gevolgen of risico’s voor gemeenten. | |
Risico: |
Hogere bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling. Een bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde verplichte uitgave. Deelnemende gemeenten zijn verplicht hun aandeel in de vastgestelde begroting van de Gemeenschappelijke Regeling in hun eigen begroting op te nemen. |
|
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 7.057.000,- | € 7.074.000,- |
Vreemd vermogen | € 17.051.000,- | € 14.022.000,- |
Resultaat | € 310.000,- | € 11.000,- |
Begrote bijdrage | € 569.000,- | € 642.000,- |
Realisatie bijdrage | € 589.372,- | € 638.376,- |
Belang | 16,67% zeggenschap | |
Het Flevolands Archief
Terug naar navigatie - Het Flevolands ArchiefHet Flevolands Archief | ||
Algemene informatie |
||
Vestigingsplaats en adres: | Oostvaardersdijk 01-13 8242 PA, Lelystad | |
Portefeuillehouder: | A.S. Scheffer | |
Ambtelijke accounthouder: | A. van der Veen | |
Openbaar belang: | Het Flevolands Archief beheert de naar de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende gemeenten Dronten, Lelystad, Urk en Zeewolde, het Waterschap Zuiderzeeland, de Provincie Flevoland en het Rijk overgebrachte archiefbescheiden en houdt toezicht op het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden. | |
Doelstelling verbonden partij: | • Beheer goedgekeurde archiefbewaarplaats • Overgedragen archieven in goede, geordende en toegankelijke staat houden • (Mee)ontwikkelen en onderhouden van een E-Depot |
|
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 5 Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde | |
Kansen en ontwikkelingen: | • Het Rijk is voornemens om terug te treden uit de Regionaal Historische Centra (RHC's), waaronder Het Flevolands Archief (HFA). Momenteel is het Rijk verreweg de grootste deelnemer in deze Gemeenschappelijke Regeling. • Door het terugtreden van het Rijk zal ook de aansluiting op het e-depot van het Nationaal Archief komen te vervallen. HFA heeft inmiddels een aanbestedingen uitgevoerd voor een nieuwe digitale archiefbewaarplaats. |
|
Risico: | Hogere bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling. Een bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde verplichte uitgave. Deelnemende gemeenten zijn verplicht hun aandeel in de vastgestelde begroting van de Gemeenschappelijke Regeling in hun eigen begroting op te nemen. De bijdrage aan de GR wordt hoger in het geval deelnemers de GR verlaten. |
|
Financiële informatie |
||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 383.000,- | € 299.000,- |
Vreemd vermogen | € 120.000,- | € 314.000,- |
Resultaat | € 116.000,- | € 0,- |
Begrote bijdrage | € 54.000,- | € 88.100,- |
Realisatie bijdrage | € 53.481,- | € 87.283,- |
Belang | 14,29% | |
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)
Terug naar navigatie - Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) | ||
Algemene informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Jadestraat 1 1812 RD, Alkmaar | |
Portefeuillehouder: | E.S.W. Bron | |
Ambtelijke accounthouder: | M. Gesman | |
Openbaar belang: | HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie en levert deze aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. De kerntaken van HVC zijn grondstoffenmanagement en opwekking en levering van duurzame energie. Bovendien ondersteunt HVC haar aandeelhouders bij het in kaart brengen van maatregelen voor lokale verduurzaming. HVC is actief in Nederland en binnen Nederland de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar. HVC heeft 46 aandeelhoudende gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland. | |
Doelstelling verbonden partij: | HVC is een nutsbedrijf gericht op hergebruik van grondstoffen en verduurzaming van de energiehuishouding | |
Rechtsvorm: | Naamloze Vennootschap | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 7 Duurzaam en gezond Zeewolde | |
Kansen en ontwikkelingen: | De missie van HVC is actueler dan ooit: het maximale doen om te zorgen dat zoveel mogelijk afval wordt hergebruikt en een stevige impuls geven om te zorgen dat we van fossiele energie af gaan en naar duurzame energie overstappen. Financiële uitgangspunten zijn onverminderd het terugbrengen van het risico van afvalverbranding door daar robuust op af te schrijven en het blijven inzetten op het weerbaarder maken van HVC door de opbouw van eigen vermogen. Doel is om rendabele investeringen mogelijk te maken in hergebruik, maar vooral in duurzame energie en warmte en dat alle afzonderlijke activiteiten: inzameling, recycling en verwerking van afval en duurzame energie en warmte, zelfstandig bijdragen aan het financiële resultaat van HVC. |
|
Risico: | De vervangingsinvesteringen continueren de komende jaren op hetzelfde niveau terwijl de investeringen als gevolg van de ambities voor de energietransitie (ontwikkelingen zon-energie en "van gas los") de komende jaren eerder toenemen dan afnemen. Het risico is dat de doelstelling om de solvabiliteit te verbeteren ( >25% in 2024) mogelijk niet gehaald wordt. Het halen van deze doelstelling zou ruimte geven voor een financieringsstructuur waarbij garantiestelling door aandeelhouders een optie is i.p.v. een verplichting. De verbrandingsbelasting, de prijsprikkel van het rijk, zal naar verwachting vaker ingezet worden om vergroening en CO2-reductie te bevorderen. Betere prestatie op afvalscheiding zorgt hooguit voor minder meerkosten. In het huidige DVO met HVC is rekening gehouden met de hogere kosten voor het verwijderen en verwerken van het huishoudelijk afval. De kosten zijn gestegen ten gevolge van het optimaliseren van de dienstverlening, het stijgen van de verbrandingskosten en een daling van grondstofprijzen (opbrengsten). De behaalde resultaten van 2024 liggen in lijn met de ramingen zoals genoemd in het DVO. | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 234 miljoen | € 258 miljoen |
Vreemd vermogen | € 928 miljoen | € 966 miljoen |
Resultaat | € 34,9 miljoen | € 24,4 miljoen |
Begrote bijdrage | n.v.t. | n.v.t. |
Realisatie bijdrage | n.v.t. | n.v.t. |
Belang | 0,55%. Aantal aandelen 20 op het totaal van 2.914 aandelen. Nominale waarde € 20,- (€ 1,- per stuk) | |
Meerinzicht
Terug naar navigatie - MeerinzichtMeerinzicht | ||
Algemene informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Havendam 56 3841 AA, Harderwijk | |
Portefeuillehouder: | A.S. Scheffer | |
Ambtelijke accounthouder: | Domein Bedrijfsvoering: A. van der Veen Domein Sociaal: L. van Aken |
|
Openbaar belang: |
Meerinzicht is een samenwerkingsverband op het gebied van uitvoeringstaken op het gebied van de bedrijfsvoering en het Sociaal Domein voor de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. Het betreft de volgende uitvoeringstaken t.a.v. het Sociaal Domein: |
|
Doelstelling verbonden partij: | Meerinzicht, domein Bedrijfsvoering, faciliteert de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde, maar ook het domein Sociaal, door advisering, uitvoering, beheer en administratie voor genoemde bedrijfsvoeringstaken. Daarnaast voert Meerinzicht, domein Sociaal het door het gemeentebestuur vastgestelde beleid uit op de genoemde taakvelden behorend tot het Sociaal Domein. De beleidsbepaling en beleidsvaststelling is en blijft op beide domeinen voorbehouden aan de gemeentebesturen. Daarnaast verzorgt Meerinzicht de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen | |
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke Regeling | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 0 Zeewolde Bestuurt | |
Kansen en ontwikkelingen: | n.v.t. | |
Risico: | n.v.t. | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | Geen | Geen |
Vreemd vermogen | € 18.328.000,- | € 24.741.000,- |
Resultaat | € 345.000,- | € 238.000,- |
Begrote bijdrage | € 10.901.000,- | € 11.707.000,- |
Realisatie bijdrage | € 10.975.000 | € 11.831.000,- |
Belang | 33,33% zeggenschap. | |
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV)
Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV)Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV) | ||
Algemene informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Botter 14-15 8232 JP, Lelystad | |
Portefeuillehouder: | H.L. Hermans | |
Ambtelijke accounthouder: | S. Koelewijn | |
Openbaar belang: | De OFGV voert in opdracht van de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren en Zeewolde en de provincies Flevoland en Noord-Holland, diverse milieutaken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. | |
Doelstelling verbonden partij: | • Advisering over en uitvoeren van vergunningverlening • Toezicht en handhaving van milieutaken |
|
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke Regeling | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 7 Duurzaam en gezond Zeewolde | |
Kansen en ontwikkelingen: | De uitvoering van het op 4 maart 2021 verschenen eindrapport “OM DE LEEFOMGEVING, Omgevingsdiensten als gangmaker voor het bestuur” van de commissie Van Aartsen, in opdracht van de staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, kan financiële gevolgen voor de OFGV hebben. Dit geldt ook voor nog niet uitgekristalliseerde incidentele en structurele lasten ten gevolge van de invoering van de Omgevingswet. | |
Risico: | Hogere bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling. Een bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde verplichte uitgave. Deelnemende gemeenten zijn verplicht hun aandeel in de vastgestelde begroting van de Gemeenschappelijke Regeling in hun eigen begroting op te nemen. | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 3.173.135,- | € 2.781.502,- |
Vreemd vermogen | € 3.090.625,- | € 1.916.746,- |
Resultaat | € 1.169.879,- | € 144.368,- |
Begrote bijdrage | € 718.000,- | € 743.700,- |
Realisatie bijdrage | € 713.000,- | € 741.289,- |
Belang | Naar rato van de bijdrage | |
Veiligheidsregio Flevoland
Terug naar navigatie - Veiligheidsregio FlevolandVeiligheidsregio Flevoland | |||||||||||||||||||||||||||
Algemene informatie | |||||||||||||||||||||||||||
Vestigingsplaats en adres: | Gordiaandreef 101 8233 AB, Lelystad | ||||||||||||||||||||||||||
Portefeuillehouder: | G.J. Gorter | ||||||||||||||||||||||||||
Ambtelijke accounthouder: | R. de Haas | ||||||||||||||||||||||||||
Openbaar belang: | De gemeente valt onder de Veiligheidsregio Flevoland voor de onderdelen brandweer en geneeskundige hulp in de Regio. De Veiligheidsregio Flevoland is verantwoordelijk voor de organisatie van de brandweerzorg in de gemeente. Tevens wordt binnen de Veiligheidsregio Flevoland door de afdeling crisisbeheersing ondersteunend opgetreden ten aanzien van de gemeentelijke processen (bevolkingszorg) die op regionaal niveau uniform worden vorm gegeven. | ||||||||||||||||||||||||||
Doelstelling verbonden partij: | • Gemeenschappelijke meldkamer • Rampenbestrijding, crisisbeheersing en bevolkingszorg • Brandweerzorg en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen |
||||||||||||||||||||||||||
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke Regeling | ||||||||||||||||||||||||||
Beleidsinformatie | |||||||||||||||||||||||||||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 1 Veilig Zeewolde | ||||||||||||||||||||||||||
Kansen en ontwikkelingen: | Voor wat betreft de bijdrage aan de veiligheidsregio vanuit de gemeente wordt nog steeds gewerkt via de kostenverdeelsleutel vanuit de Gemeenschappelijke Regeling. Naar aanleiding van het geschil wat onze gemeente aanhangig heeft gemaakt over de kostenverdeelsleutel is het verruimde ingroeipad van 5 naar 7 jaar nog steeds van toepassing. Herijking van het gemeentefonds heeft een positieve uitwerking op de bijdrage van Zeewolde aan de veiligheidsregio. Zie ook bij risico’s. |
||||||||||||||||||||||||||
Risico: |
Een bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde verplichte uitgave. Deelnemende gemeenten zijn verplicht hun aandeel in de vastgestelde begroting van de Gemeenschappelijke Regeling in hun eigen begroting op te nemen. Begrote bijdrage aan de veiligheidsregio:
Door landelijke onzekerheid en effecten vanuit besluitvorming kan de verdeling van de gemeentelijke bijdrage weer wijzigen. Ontwikkelingen met -waar mogelijk- financiële consequenties voor de toekomst:
|
||||||||||||||||||||||||||
Financiële informatie | |||||||||||||||||||||||||||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 | |||||||||||||||||||||||||
Eigen vermogen | € 8.807.000,- | € 10.031.000,- | |||||||||||||||||||||||||
Vreemd vermogen | € 12.595.000,- | € 12.242.000,- | |||||||||||||||||||||||||
Resultaat | -/- € 1.562.000,- | -/- € 2.320.000,- | |||||||||||||||||||||||||
Begrote bijdrage | € 1.798.800,- | € 2.077.000,- | |||||||||||||||||||||||||
Realisatie bijdrage | € 1.910.019,- | € 2.250.547,20 | |||||||||||||||||||||||||
Belang | 5% bij begroting, bij overige besluiten 1 stem | ||||||||||||||||||||||||||
Vitens
Terug naar navigatie - VitensVitens | ||
Algemene informatie | ||
Vestigingsplaats en adres: | Oude Veerweg 1 8019 BE, Zwolle | |
Portefeuillehouder: | A.S. Scheffer | |
Ambtelijke accounthouder: | J.P.W. van Veldhoven | |
Openbaar belang: | De aandelen van Vitens worden gehouden door Gemeenten en Provincies (de zogenaamde publieke aandeelhouders) in haar verzorgingsgebied. Vanuit het oogpunt van het behartigen van het publieke belang voor de openbare drinkwater voorziening is de gemeente gedeeltelijk in het bezit van aandelen. | |
Doelstelling verbonden partij: | Invloed op dienstverlening en tarieven Rendement op aandelen en daarmee een duurzame belegging |
|
Rechtsvorm: | Naamloze Vennootschap | |
Beleidsinformatie | ||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma 0 Zeewolde Bestuurt | |
Kansen en ontwikkelingen: | Een belangrijk aandachtspunt voor Vitens is het gevolg van de klimaatverandering voor de bedrijfsvoering. Dit leidt in de komende jaren tot een grotere investeringsopgave en heeft geleid tot een aframing van de dividenduitkeringen naar nihil voor de komende begrotingsjaren. | |
Risico: | n.v.t. | |
Financiële informatie | ||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 677,7 miljoen | € 713,6 miljoen |
Vreemd vermogen | € 1.559 miljard | € 1.684 miljard |
Resultaat | € 27,2 miljoen | € 34,5 miljoen |
Begrote ontvangst | € 0,- | € 0,- |
Realisatie ontvangst | € 0,- | € 0,- |
Belang | 1,70%. 98.457 aandelen; nominale waarde van € 98.457,- (€ 1,- per stuk) | |