Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Inleiding
Een verbonden partij wordt gedefinieerd als een privaatrechtelijke- of publiekrechtelijke organisatie, waarmee de gemeente een bestuurlijke en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel (vertegenwoordiging) in het bestuur of het hebben van stemrecht. Van een financieel belang is sprake als de gemeente middelen ter beschikking stelt en deze in geval van faillissement van de verbonden partij kwijt is, of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente. Relaties waarbij alleen sprake is van een financieel of bestuurlijk belang vallen dus hierbuiten.

Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt voort uit het publieke belang. Verbindingen met deze derde partijen is dus een manier om bepaalde publieke taken uit te voeren. De huidige verbonden partijen waaraan de gemeente gelieerd is hebben veelal een historische of wettelijke bestaansgrond. Afhankelijk van onze mate van verbondenheid zijn we in meer of mindere mate in staat om invloed op het beleid van de betreffende verbonden partij uit te oefenen.

Visie op verbonden partijen
Het gemeentelijk beleid is er op gericht het aantal verbonden partijen beperkt te houden. Enerzijds uit het oogpunt van risicobeheersing en -beperking, anderzijds uit het oogpunt van transparantie van bestuur. Er kunnen echter altijd goede redenen aanwezig zijn voor het aangaan van een verbonden partij constructie. Criteria die daarbij worden gehanteerd:
•    De taak kan niet of zeer moeilijk door de gemeente alleen worden uitgevoerd;
•    Gezamenlijke uitvoering van de taak levert voor de gemeente een concrete meerwaarde op de gekozen vorm van samenwerking en draagt bij aan een efficiëntere en effectievere mogelijkheid tot het uitvoeren van onze publieke taak; denk hierbij aan kennisvoordeel, de lokale overheid kan gebruik maken van kennis waarover zij zelf niet beschikt
•    Voordelen van de (beoogde) samenwerking wegen op tegen de nadelen. 
       o    Een paar voordelen kunnen zijn:
              - Risicospreiding, risico’s worden met andere partijen gedeeld;
              - Continuïteit, door meer schaalgrootte te creëren is de organisatie niet afhankelijk van de kennis van individuen.

Gemeenschappelijke regelingen
Voor deelname in gemeenschappelijke regelingen worden de regels gevolgd die zijn vastgelegd in de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden
Voor het opstellen van de meerjarenbegroting van de gemeente wordt er uitgegaan van de door de gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden meest recent aangeboden (concept-)begroting. Tenzij de raad reeds besloten heeft de aangeboden begroting op een andere wijze op te nemen. 

Er is de laatste jaren een trend zichtbaar waarbij de indexatiepercentages van gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden niet op dezelfde lijn liggen als het percentage waar de gemeente zelf mee rekent vanuit de meicirculaire en anders dan waarmee de algemene uitkering gecorrigeerd wordt voor loon- en prijsstijgingen. Voor onze gemeenschappelijke regelingen geldt, dat we verwachten dat zij meebewegen met de (financiële) ruimte van de gemeente. We zien gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden als “verlengd lokaal bestuur” en daarmee ook onderdeel van onze financieringssystematiek. 

Overige deelnemingen
De gemeente heeft ook een deelneming in het Appa-fonds van BNG, bedoeld voor de pensioenopbouw van politieke ambtsdragers. Dit betreffen geen aandelen, maar participatiebewijzen, waarbij er geen bestuurlijke invloed (stemrecht) is. Om die reden is deze deelneming niet in het overzicht verbonden partijen opgenomen.

Hieronder is een overzicht weergegeven van de aan Zeewolde verbonden partijen.

Verbonden partij Type Portefeuillehouder Bestuurlijk belang Financieel belang
Alliander Naamloze Vennootschap A.S. Scheffer Ja / stemrecht / 0,15% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal 205.377 aandelen; nominale waarde van
€ 1,03 miljoen (€ 5,- per stuk)

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Naamloze Vennootschap A.S. Scheffer Ja / stemrecht / 0,00014% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal 78 aandelen; nominale waarde van
€ 195,- (€ 2,50 per stuk)

Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland

Gemeenschappelijke Regeling E.L. van de Beld Ja / stemrecht / 16,67% zeggenschap Jaarlijkse bijdrage

Coöperatie Gastvrije Randmeren

Coöperatie E.S.W. Bron Ja / stemrecht Jaarlijkse bijdrage

Gebiedsontwikkeling Oosterwold

Gemeenschappelijke Regeling H.L. Hermans Ja / stemrecht / 1/3e zeggenschap n.v.t.
GGD Flevoland  Gemeenschappelijke Regeling E.L. van de Beld Ja / stemrecht / 16,67% zeggenschap. Jaarlijkse bijdrage op basis van een vast bedrag per inwoner.
Het Flevolands Archief Gemeenschappelijke Regeling A.S. Scheffer Ja / stemrecht / 14,29% zeggenschap Jaarlijkse bijdrage
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) Naamloze Vennootschap E.S.W. Bron Ja / stemrecht / 0,55% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal 

20 aandelen; nominale waarde van € 20,- (€ 1,- per stuk)

Meerinzicht Gemeenschappelijke Regeling A.S. Scheffer Ja / stemrecht / 33,33% zeggenschap Jaarlijkse bijdrage

Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV)

Gemeenschappelijke Regeling H.L. Hermans Ja / stemrecht / naar rato van de bijdrage Jaarlijkse bijdrage
Veiligheidsregio Flevoland Gemeenschappelijke Regeling G.J. Gorter Ja / stemrecht / 5% bij begroting / overige besluiten 1 stem Jaarlijkse bijdrage
Vitens Naamloze Vennootschap A.S. Scheffer Ja / stemrecht / 1,70% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal

98.457 aandelen; nominale waarde van € 98.457,- (€ 1,- per stuk)

 

Alliander

Terug naar navigatie - Alliander
Alliander
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Utrechtseweg 68 6812 AH, Arnhem
Portefeuillehouder: A.S. Scheffer
Ambtelijke accounthouder: J.P.W. van Veldhoven
Openbaar belang: Alliander is als netwerkbedrijf verantwoordelijk voor de distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Als nutsbedrijf opereert zij vanuit een monopolie positie in een sector die beschouwd wordt van openbaar nut te zijn, omdat het belangrijke producten of diensten levert die in het algemeen openbaar belang zijn. Hier worden de elektriciteits-, gas- en drinkwatervoorziening toe gerekend.
Alle aandelen van Alliander zijn direct in handen van Nederlandse provincies en gemeenten. De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Holland (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). Hiermee bezitten deze aandeelhouders gezamenlijk 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn een 70-tal kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
De gemeente kan door het zeer geringe aandelenpakket feitelijk zelf geen invloed uitoefenen op het functioneren van Alliander. Samenwerking is daarom gezocht (beleidsmatig en organisatorisch) via het NUON, Vitens, Alliander-platform (NUVAL).
Doelstelling verbonden partij: De belangrijkste taak is om gas en elektriciteit te distribueren naar consumenten, bedrijven en instellingen. Netbeheerder Liander leidt de energiedistributie over alle netwerken dagelijks in goede banen. Liander voorziet ruim drie miljoen consumenten en bedrijven zo efficiënt mogelijk van gas en elektriciteit.
Rechtsvorm: Naamloze Vennootschap
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 0 Zeewolde Bestuurt
Kansen en ontwikkelingen: De energietransitie gaat gepaard met aanzienlijke uitdagingen voor Alliander. Dit leidt tot een grotere investeringsopgave en een teruggang in de dividenduitkeringen. Om deze investeringen mogelijk te maken is door de gemeente (en een groot aantal andere aandeelhouders) eind 2021 een lening verstrekt aan Alliander, voor Zeewolde een bedrag van € 900.809,-. Er is een akkoord bereikt over een afsprakenkader, waarmee toetreding door de Staat in Alliander mogelijk is gemaakt.
Risico: Er is een kans op een lagere dividenduitkering door de omvangrijke investeringen die eraan komen. Alliander doet standaard in haar beleid geen uitspraken over de hoogte van het dividend. Gezien de resultaten uit afgelopen jaren worden de risico’s als beperkt beoordeeld.
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen € 4.749 miljoen € 6.038 miljoen
Vreemd vermogen € 6.877 miljoen € 6.908 miljoen
Resultaat € 267 miljoen € 976 miljoen
Begrote ontvangsten € 123.000,- € 260.000,-
Realisatie ontvangsten € 122.960,49,- € 260.183,80
Belang 0,15%. Aantal aandelen 205.377 op het totaal van 136.794.964 aandelen. Nominale waarde € 1,03 miljoen (€ 5,- per stuk)
 

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Algemene Informatie
Vestigingsplaats en adres: Koninginnegracht 2 2514 AA, Den Haag
Portefeuillehouder: A.S. Scheffer
Ambtelijke accounthouder: J.P.W. van Veldhoven
Openbaar belang: Alle aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Vanuit het oogpunt van het behartigen van het publieke belang, is de gemeente gedeeltelijk in het bezit van de aandelen.
Doelstelling verbonden partij: BNG Bank is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank biedt haar klanten een breed pakket van financiële dienstverlening aan: onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, gebiedsontwikkeling, duurzame projectfinanciering en participaties in publiek-private samenwerkingen. Daarmee draagt de bank zowel bij aan lagere kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de Nederlandse burger als aan een duurzamer Nederland. 
Rechtsvorm: Naamloze Vennootschap 
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 0 Zeewolde Bestuurt
Kansen en ontwikkelingen: n.v.t.
Risico: n.v.t.
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen € 4,7 miljard € 4,8 miljard
Vreemd vermogen € 110,8 miljard € 123,2 miljard
Resultaat € 254 miljoen € 294 miljoen
Begrote ontvangsten - -
Realisatie ontvangsten € 195,- € 168,48
Belang 0,00014%. Aantal aandelen 78 op het totaal van 55.690.720 aandelen. Nominale waarde € 195,- (€ 2,50 per stuk)
 

Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland

Terug naar navigatie - Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Stadhuisplein 1 1315 HR, Almere
Portefeuillehouder: E.L. van de Beld
Ambtelijke accounthouder: L. van Aken
Openbaar belang: De Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland is een samenwerking tussen de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde, waarbij iedere gemeente dezelfde zeggenschap heeft.
Doelstelling verbonden partij:

Regionale samenwerking op het gebied van Jeugd en WMO. De samenwerking richt zich op de inkoop of subsidiëring van:

  •  residentiële (24-uurs) zorg en crisisopvang
  • pleegzorg
  • gesloten jeugdzorg (jeugdzorg plus)
  • jeugdreclasseringsmaatregelen
  • jeugdbeschermingsmaatregelen
  • zeer gespecialiseerde dagbehandeling
  • jeugd GGZ: specialistische GGZ
Rechtsvorm: Gemeenschappelijke regeling (Centrumgemeenteconstructie: Almere) 
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 6 Zeewolde zorgzaam en solidair
Kansen en ontwikkelingen:

In 2024 heeft Zeewolde zich grotendeels teruggetrokken uit het samenwerkingsverband. Zowel ambulante zorg, de jeugdhulp met verblijf en beschermd wonen zijn inmiddels volledig ondergebracht op de Noord Veluwe. Alleen voor een deel van de jeugdzorg, hulp vanuit justitiële maatregelen, wordt nog gebruik gemaakt van het samenwerkingsverband in Flevoland en valt Zeewolde nog onder de Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland.

Risico: De centrumregeling Sociaal Domein Flevoland geeft voornamelijk uitvoering aan de Jeugdwet (zie hierboven). Het betreft hier ook een open einde regeling (zorg kan in principe niet geweigerd worden om financiële redenen).
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen n.v.t. n.v.t.
Vreemd vermogen n.v.t. n.v.t.
Resultaat n.v.t. n.v.t.
Begrote bijdrage n.v.t. n.v.t.
Realisatie bijdrage n.v.t. n.v.t.
Belang 16,67% zeggenschap
 

Coöperatie Gastvrije Randmeren

Terug naar navigatie - Coöperatie Gastvrije Randmeren
Coöperatie Gastvrije Randmeren
Algemene Informatie
Vestigingsplaats en adres: Havendam 58 3841 AA, Harderwijk
Portefeuillehouder: E.S.W. Bron
Ambtelijke accounthouder: M. van der Schoot
Openbaar belang: De Coöperatie Gastvrije Randmeren is een samenwerkingsverband tussen 16 gemeenten (Almere, Blaricum, Bunschoten, Dronten, Eemnes, Elburg, Ermelo, Harderwijk, Huizen, Kampen, Gooise Meren, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek, Putten en Zeewolde) die als doel heeft het behartigen van de bovengemeentelijke belangen van recreatie en natuur, en het bevorderen van het natuurschoon en de watersport binnen het gebied van de Randmeren. Het werkgebied van de Coöperatie Gastvrije Randmeren strekt zich uit van de Hollandse Brug tot Ketelbrug, een langgerekte merenreeks van ruim tachtig kilometer.
Doelstelling verbonden partij: De coöperatie heeft als doel het kwaliteitsniveau van het natuur- en recreatiegebied Randmeren te optimaliseren en het positioneren van de Randmeren in (inter)nationaal perspectief. De coöperatie zorgt namens de gemeenten voor het beheer en onderhoud van de recreatieve functies van de meren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar het maaien van waterplanten in vaarwater, en recreatie bij aanlegplaatsen en eilanden.
Rechstvorm: Coöperatie
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 3 Zeewolde economisch veerkrachtig
Kansen en ontwikkelingen: n.v.t.
Risico: n.v.t.
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen n.n.b. n.n.b.
Vreemd vermogen n.n.b. n.n.b.
Resultaat n.n.b. n.n.b.
Begrote bijdrage € 30.000,- € 30.000,-
Realisatie bijdrage € 29.536,- € 30.275,-
Belang Stemrecht
 

Gebiedsontwikkeling Oosterwold

Terug naar navigatie - Gebiedsontwikkeling Oosterwold
Gebiedsontwikkeling Oosterwold
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Stadhuisplein 1 1315 HR, Almere
Portefeuillehouder: H.L. Hermans
Ambtelijke accounthouder: K. Vos
Openbaar belang: De Gebiedsontwikkeling Oosterwold is een samenwerking tussen het Rijksvastgoedbedrijf en de gemeenten Almere en Zeewolde. De 3 partijen hebben allemaal 1/3e zeggenschap.
Doelstelling verbonden partij: Uitvoering geven aan de gebiedsontwikkeling Oosterwold.
Rechtsvorm: Gemeenschappelijke regeling (Centrumgemeenteconstructie: Almere)
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 8 Ruimte en wonen in Zeewolde
Kansen en ontwikkelingen: n.v.t.
Risico: n.v.t.
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen n.v.t. n.v.t.
Vreemd vermogen n.v.t. n.v.t.
Resultaat n.v.t. n.v.t.
Begrote bijdrage n.v.t. n.v.t.
Realisatie bijdrage n.v.t. n.v.t.
Belang 1/3e zeggenschap
 

GGD Flevoland

Terug naar navigatie - GGD Flevoland
GGD Flevoland
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Noorderwagenstraat 2 8223 AM, Lelystad
Portefeuillehouder: E.L. van de Beld
Ambtelijke accounthouder: J. de Veer
Openbaar belang:

De GGD faciliteert gemeenten op basis van de Wet publieke gezondheid, Wet Kinderopvang, Wet Veiligheidsregio’s en op basis van autonome gemeentelijke taken, maar verzorgt ook taken in opdracht van derden zoals Rijk, politie en burgers.

De GGD Flevoland is een samenwerking tussen de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde (alle gemeenten in de provincie Flevoland)
De GGD Flevoland heeft als doel de gemeenschappelijke belangen van de gemeenten te behartigen op het terrein van de publieke gezondheidszorg, toezicht kinderopvang en veiligheidsregio's.
Wettelijke GGD taken die voor de gemeenten worden uitgevoerd 
•    Kerntaken Wet publieke gezondheid
•    Infectieziektebestrijding
•    Medische milieukunde
•    Technische hygiënezorg
•    Psychosociale hulp bij rampen
•    Beleidsadvisering Jeugdgezondheidszorg
•    Onderzoek gezondheidssituatie bevolking
•    Beleidsadvisering
•    Preventieprogramma’s en gezondheidsbevordering
•    Preventieve ouderengezondheidszorg
•    Toezicht kinderopvang op basis van de Wet kinderopvang
•    GGD-taak in de Wet veiligheidsregio’s
Wettelijke gemeentelijke taken vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling of op basis van subsidiëring en/of dienstverleningsovereenkomsten.
•    Jeugdgezondheidszorg 4-19 jaar 
•    Kwaliteitstoezicht, toegang beschermd wonen en maatschappelijke zorg op basis van de Wmo 2015 
•    Preventieve activiteiten op basis van de Jeugdwet 
•    Lijkschouw op basis van de Wet op de Lijkbezorging 
De GGD voert ook externe taken uit in opdracht van derden zoals Rijk, politie of burgers Rijksvaccinatieprogramma
•    Arrestantenzorg
•    Reizigersvaccinatie
•    Vergunningen tattooshops
•    Publieke gezondheidszorg asielzoekers
•    Aanvullende seksuele gezondheidszorg

Doelstelling verbonden partij: •    Beleidsadvisering en uitvoering Wet Publieke Gezondheid
•    Beleidsadvisering en uitvoering Jeugdgezondheidszorg (preventie) en Algemene Gezondheidszorg (preventie): gericht op het verkleinen en voorkomen van gezondheidsachterstanden
•    Beleidsadvisering en (coördinatie) uitvoering bij rampen en crises
Rechtsvorm: Gemeenschappelijke regeling
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 7 Duurzaam en gezond Zeewolde
Kansen en ontwikkelingen: De samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen veiligheidsregio Gooi- en Vecht, Veiligheidsregio Flevoland, GGD Gooi- en Vechtstreek en GGD Flevoland heeft geen financiële consequenties voor de uitvoering van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Flevoland en heeft geen nadelige gevolgen of risico’s voor gemeenten. 
Risico:

Hogere bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling. Een bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde verplichte uitgave. Deelnemende gemeenten zijn verplicht hun aandeel in de vastgestelde begroting van de Gemeenschappelijke Regeling in hun eigen begroting op te nemen.
De GGD neemt in de begroting standaard een uitgebreide risicoparagraaf op. Deze transparantie maakt het ook voor de gemeente(n) mogelijk om risico’s beter in beeld te houden. Een langjarig risico is dat de begroting van de GGD grotendeels uit markttaken bestaat (de zogenoemde plustaken), die niet door de gemeenten gefinancierd worden. Bij onverhoopte afname van deze markttaken staat de instandhouding van de GGD Flevoland onder druk en is inkrimping noodzakelijk. De reële kans dat dit risico zich voordoet is echter laag. Door de gevolgen van het verwachte ravijnjaar in 2026 zijn de deelnemende  gemeenten kritisch op de eigen begrotingen en de daarin opgenomen bijdragen aan Gemeenschappelijke Regelingen, wat gevolgen kan hebben voor de markttaken.  Het eigen vermogen van de GGD Flevoland is voldoende om tegenvallers op te vangen. Voor de gemeente brengt de verplichte deelname aan de GR GGD Flevoland geen substantiële risico’s met zich mee.

Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen € 7.057.000,- € 7.074.000,-
Vreemd vermogen € 17.051.000,- € 14.022.000,-
Resultaat € 310.000,- € 11.000,-
Begrote bijdrage € 569.000,- € 642.000,-
Realisatie bijdrage € 589.372,- € 638.376,-
Belang 16,67% zeggenschap
 

Het Flevolands Archief

Terug naar navigatie - Het Flevolands Archief
Het Flevolands Archief

Algemene informatie

Vestigingsplaats en adres: Oostvaardersdijk 01-13 8242 PA, Lelystad
Portefeuillehouder: A.S. Scheffer
Ambtelijke accounthouder: A. van der Veen
Openbaar belang: Het Flevolands Archief beheert de naar de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende gemeenten Dronten, Lelystad, Urk en Zeewolde, het Waterschap Zuiderzeeland, de Provincie Flevoland en het Rijk overgebrachte archiefbescheiden en houdt toezicht op het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden.
Doelstelling verbonden partij: •    Beheer goedgekeurde archiefbewaarplaats
•    Overgedragen archieven in goede, geordende en toegankelijke staat houden
•    (Mee)ontwikkelen en onderhouden van een E-Depot
Rechtsvorm: Gemeenschappelijke regeling
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 5 Cultureel, sportief en recreatief Zeewolde
Kansen en ontwikkelingen: •    Het Rijk is voornemens om terug te treden uit de Regionaal Historische Centra (RHC's), waaronder Het Flevolands Archief (HFA).  Momenteel is het Rijk verreweg de grootste deelnemer in deze Gemeenschappelijke Regeling.
•    Door het terugtreden van het Rijk zal ook de aansluiting op het e-depot van het Nationaal Archief komen te vervallen. HFA heeft inmiddels een aanbestedingen uitgevoerd voor een nieuwe digitale archiefbewaarplaats.
Risico: Hogere bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling. Een bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde verplichte uitgave. Deelnemende gemeenten zijn verplicht hun aandeel in de vastgestelde begroting van de Gemeenschappelijke Regeling in hun eigen begroting op te nemen. 
De bijdrage aan de GR wordt hoger in het geval deelnemers de GR verlaten.

Financiële informatie

Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen € 383.000,- € 299.000,-
Vreemd vermogen € 120.000,- € 314.000,-
Resultaat € 116.000,- € 0,-
Begrote bijdrage € 54.000,- € 88.100,-
Realisatie bijdrage € 53.481,- € 87.283,-
Belang 14,29%
 

Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)

Terug naar navigatie - Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Jadestraat 1 1812 RD, Alkmaar
Portefeuillehouder: E.S.W. Bron
Ambtelijke accounthouder: M. Gesman
Openbaar belang: HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie en levert deze aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. De kerntaken van HVC zijn grondstoffenmanagement en opwekking en levering van duurzame energie. Bovendien ondersteunt HVC haar aandeelhouders bij het in kaart brengen van maatregelen voor lokale verduurzaming. HVC is actief in Nederland en binnen Nederland de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar. HVC heeft 46 aandeelhoudende gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland.
Doelstelling verbonden partij: HVC is een nutsbedrijf gericht op hergebruik van grondstoffen en verduurzaming van de energiehuishouding
Rechtsvorm: Naamloze Vennootschap
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 7 Duurzaam en gezond Zeewolde
Kansen en ontwikkelingen: De missie van HVC is actueler dan ooit: het maximale doen om te zorgen dat zoveel mogelijk afval wordt hergebruikt en een stevige impuls geven om te zorgen dat we van fossiele energie af gaan en naar duurzame energie overstappen.
Financiële uitgangspunten zijn onverminderd het terugbrengen van het risico van afvalverbranding door daar robuust op af te schrijven en het blijven inzetten op het weerbaarder maken van HVC door de opbouw van eigen vermogen. Doel is om rendabele investeringen mogelijk te maken in hergebruik, maar vooral in duurzame energie en warmte en dat alle afzonderlijke activiteiten: inzameling, recycling en verwerking van afval en duurzame energie en warmte, zelfstandig bijdragen aan het financiële resultaat van HVC.
Risico: De vervangingsinvesteringen continueren de komende jaren op hetzelfde niveau terwijl de investeringen als gevolg van de ambities voor de energietransitie (ontwikkelingen zon-energie en "van gas los") de komende jaren eerder toenemen dan afnemen. Het risico is dat de doelstelling om de solvabiliteit te verbeteren ( >25% in 2024) mogelijk niet gehaald wordt. Het halen van deze doelstelling zou ruimte geven voor een financieringsstructuur waarbij garantiestelling door aandeelhouders een optie is i.p.v. een verplichting. De verbrandingsbelasting, de prijsprikkel van het rijk, zal naar verwachting vaker ingezet worden om vergroening en CO2-reductie te bevorderen. Betere prestatie op afvalscheiding zorgt hooguit voor minder meerkosten. In het huidige DVO met HVC is rekening gehouden met de hogere kosten voor het verwijderen en verwerken van het huishoudelijk afval. De kosten zijn gestegen ten gevolge van het optimaliseren van de dienstverlening, het stijgen van de verbrandingskosten en een daling van grondstofprijzen (opbrengsten). De behaalde resultaten van 2024 liggen in lijn met de ramingen zoals genoemd in het DVO.
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen € 234 miljoen € 258 miljoen
Vreemd vermogen € 928 miljoen  € 966 miljoen
Resultaat € 34,9 miljoen € 24,4 miljoen
Begrote bijdrage n.v.t. n.v.t.
Realisatie bijdrage n.v.t. n.v.t.
Belang 0,55%. Aantal aandelen 20 op het totaal van 2.914 aandelen. Nominale waarde € 20,- (€ 1,- per stuk)
 

Meerinzicht

Terug naar navigatie - Meerinzicht
Meerinzicht
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Havendam 56 3841 AA, Harderwijk
Portefeuillehouder: A.S. Scheffer
Ambtelijke accounthouder: Domein Bedrijfsvoering: A. van der Veen
Domein Sociaal: L. van Aken
Openbaar belang:

Meerinzicht is een samenwerkingsverband op het gebied van uitvoeringstaken op het gebied van de bedrijfsvoering en het Sociaal Domein voor de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. 
Het betreft de volgende uitvoeringstaken t.a.v. de bedrijfsvoering:
•    Informatisering en automatisering
•    Personeel en organisatie (HRM)
•    Facilitaire zaken/documentaire informatievoorziening/gebouwbeheer/inkoop
•    Belastingen, daaronder begrepen de heffing en invordering
•    Financiën & administratie
•    Juridische zaken
•    Communicatie
•    Geo-informatie

Het betreft de volgende uitvoeringstaken t.a.v. het Sociaal Domein: 
•    Participatiewet 
•    Wmo, waaronder Beschermd Wonen 
•    Jeugdwet en jeugdstrafketen
•    Leerplicht 
•    RMC
•    Sociale recherche 
•    Beleidsvoorbereiding
•    Inkomensondersteuning

Doelstelling verbonden partij: Meerinzicht, domein Bedrijfsvoering, faciliteert de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde, maar ook het domein Sociaal, door advisering, uitvoering, beheer en administratie voor genoemde bedrijfsvoeringstaken. Daarnaast voert Meerinzicht, domein Sociaal het door het gemeentebestuur vastgestelde beleid uit op de genoemde taakvelden behorend tot het Sociaal Domein. De beleidsbepaling en beleidsvaststelling is en blijft op beide domeinen voorbehouden aan de gemeentebesturen. Daarnaast verzorgt Meerinzicht de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen
Rechtsvorm: Gemeenschappelijke Regeling
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 0 Zeewolde Bestuurt
Kansen en ontwikkelingen: n.v.t.
Risico: n.v.t.
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen Geen Geen
Vreemd vermogen € 18.328.000,- € 24.741.000,-
Resultaat € 345.000,- € 238.000,-
Begrote bijdrage € 10.901.000,- € 11.707.000,-
Realisatie bijdrage € 10.975.000 € 11.831.000,-
Belang 33,33% zeggenschap.
 

Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV)
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV)
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Botter 14-15 8232 JP, Lelystad
Portefeuillehouder: H.L. Hermans
Ambtelijke accounthouder: S. Koelewijn
Openbaar belang: De OFGV voert in opdracht van de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren en Zeewolde en de provincies Flevoland en Noord-Holland, diverse milieutaken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Doelstelling verbonden partij: •    Advisering over en uitvoeren van vergunningverlening
•    Toezicht en handhaving van milieutaken
Rechtsvorm: Gemeenschappelijke Regeling
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 7 Duurzaam en gezond Zeewolde
Kansen en ontwikkelingen: De uitvoering van het op 4 maart 2021 verschenen eindrapport “OM DE LEEFOMGEVING, Omgevingsdiensten als gangmaker voor het bestuur” van de commissie Van Aartsen, in opdracht van de staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, kan financiële gevolgen voor de OFGV hebben. Dit geldt ook voor nog niet uitgekristalliseerde incidentele en structurele lasten ten gevolge van de invoering van de Omgevingswet.
Risico: Hogere bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling. Een bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde verplichte uitgave. Deelnemende gemeenten zijn verplicht hun aandeel in de vastgestelde begroting van de Gemeenschappelijke Regeling in hun eigen begroting op te nemen.
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen € 3.173.135,- € 2.781.502,-
Vreemd vermogen € 3.090.625,- € 1.916.746,-
Resultaat € 1.169.879,- € 144.368,-
Begrote bijdrage € 718.000,- € 743.700,-
Realisatie bijdrage € 713.000,- € 741.289,-
Belang Naar rato van de bijdrage
 

Veiligheidsregio Flevoland

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Flevoland
Veiligheidsregio Flevoland
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Gordiaandreef 101 8233 AB, Lelystad
Portefeuillehouder: G.J. Gorter
Ambtelijke accounthouder: R. de Haas
Openbaar belang: De gemeente valt onder de Veiligheidsregio Flevoland voor de onderdelen brandweer en geneeskundige hulp in de Regio. De Veiligheidsregio Flevoland is verantwoordelijk voor de organisatie van de brandweerzorg in de gemeente. Tevens wordt binnen de Veiligheidsregio Flevoland door de afdeling crisisbeheersing ondersteunend opgetreden ten aanzien van de gemeentelijke processen (bevolkingszorg) die op regionaal niveau uniform worden vorm gegeven.
Doelstelling verbonden partij: •    Gemeenschappelijke meldkamer
•    Rampenbestrijding, crisisbeheersing en bevolkingszorg
•    Brandweerzorg en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Rechtsvorm: Gemeenschappelijke Regeling
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 1 Veilig Zeewolde
Kansen en ontwikkelingen: Voor wat betreft de bijdrage aan de veiligheidsregio vanuit de gemeente wordt nog steeds gewerkt via de kostenverdeelsleutel vanuit de Gemeenschappelijke Regeling. Naar aanleiding van het geschil wat onze gemeente aanhangig heeft gemaakt over de kostenverdeelsleutel is het verruimde ingroeipad van 5 naar 7 jaar nog steeds van toepassing.
Herijking van het gemeentefonds heeft een positieve uitwerking op de bijdrage van Zeewolde aan de veiligheidsregio. Zie ook bij risico’s.
Risico:

Een bijdrage aan een Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde verplichte uitgave. Deelnemende gemeenten zijn verplicht hun aandeel in de vastgestelde begroting van de Gemeenschappelijke Regeling in hun eigen begroting op te nemen. 
Voor de jaren 2025 en volgende jaren wordt de verdeling van de gemeentelijke bijdragen aan de veiligheidsregio gebaseerd op basis van een in de GR vastgelegde verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel is opgesteld op basis van de verdeling van het Gemeentefonds. 
Door een landelijke herijking van het Gemeentefonds ontstaat ook een verschuiving in de gemeentelijke bijdragen aan de veiligheidsregio. De effecten zijn hieronder weergegeven. De genoemde bijdragen zijn onder voorbehoud van wijzigingen als gevolg van de laatste gegevens omtrent inwonersaantallen (peildatum 1 januari 2024). 

Begrote bijdrage aan de veiligheidsregio:

jaar maatwerk oud nieuw totaal
2025 422.018

429.544

1.196.753 2.048.315
2026 422.018 216.848 1.444.861 2.083.527
2027 422.018   1.696.459 2.118.477
2028 422.018   1.696.459 2.118.477

Door landelijke onzekerheid en effecten vanuit besluitvorming kan de verdeling van de gemeentelijke bijdrage weer wijzigen. 
Een ander groot  risico zit op dit moment bij het verplichtend karakter c.q. de taakdifferentiatie bij de brandweer. Als de kosten hiervan niet (volledig) door het Rijk vergoed worden dan zal dit een verhoging van de gemeentelijke bijdrage betekenen.

Ontwikkelingen met -waar mogelijk- financiële consequenties voor de toekomst:

  • De (bevolkings)groei van Flevoland
  • Het aanwijzen van PTSS als beroepsziekte
  • Het verplichtend karakter brandweer (minimaal € 5 miljoen)
  • De korting op de BDUR-bijdrage (€ 836.000,-)
  • Investeringen in duurzaamheid vastgoed en materieel
  • De transitie naar meldkamer Midden-Nederland (minimaal € 220.000,-)
  • Het bezuinigingsverzoek van de gemeente Almere (€ 1,8 miljoen) 
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen € 8.807.000,- € 10.031.000,-
Vreemd vermogen € 12.595.000,- € 12.242.000,-
Resultaat -/- € 1.562.000,- -/- € 2.320.000,-
Begrote bijdrage € 1.798.800,- € 2.077.000,-
Realisatie bijdrage € 1.910.019,- € 2.250.547,20
Belang 5% bij begroting, bij overige besluiten 1 stem
 

Vitens

Terug naar navigatie - Vitens
Vitens
Algemene informatie
Vestigingsplaats en adres: Oude Veerweg 1 8019 BE, Zwolle
Portefeuillehouder: A.S. Scheffer
Ambtelijke accounthouder: J.P.W. van Veldhoven
Openbaar belang: De aandelen van Vitens worden gehouden door Gemeenten en Provincies (de zogenaamde publieke aandeelhouders) in haar verzorgingsgebied. Vanuit het oogpunt van het behartigen van het publieke belang voor de openbare drinkwater voorziening is de gemeente gedeeltelijk in het bezit van aandelen.
Doelstelling verbonden partij: Invloed op dienstverlening en tarieven 
Rendement op aandelen en daarmee een duurzame belegging
Rechtsvorm: Naamloze Vennootschap
Beleidsinformatie
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? Programma 0 Zeewolde Bestuurt
Kansen en ontwikkelingen: Een belangrijk aandachtspunt voor Vitens is het gevolg van de klimaatverandering voor de bedrijfsvoering. Dit leidt in de komende jaren tot een grotere investeringsopgave en heeft geleid tot een aframing van de dividenduitkeringen naar nihil voor de komende begrotingsjaren.
Risico: n.v.t.
Financiële informatie
Boekjaar: Jaarstukken 2023 Jaarstukken 2024
Eigen vermogen € 677,7 miljoen € 713,6 miljoen
Vreemd vermogen € 1.559 miljard € 1.684 miljard
Resultaat € 27,2 miljoen € 34,5 miljoen
Begrote ontvangst € 0,- € 0,-
Realisatie ontvangst € 0,- € 0,-
Belang 1,70%. 98.457 aandelen; nominale waarde van € 98.457,- (€ 1,- per stuk)