
Programma 4 | Naar school in Zeewolde
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet programma omvat de middelen om te voorzien in de gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van volwasseneneducatie (basisvaardigheden), voorschoolse educatie, primair- en voortgezet onderwijs.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - HoofddoelstellingWe streven naar kansengelijkheid en een inclusieve samenleving, ook voor kinderen en jongeren. Kinderen moeten hun talenten kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past en die aansluit bij hun godsdienst of levensbeschouwing en bij de visie op het onderwijs. Als een kind niet zelfstandig naar school kan, is in bepaalde situaties ook het vervoer van leerlingen naar school mogelijk. Bijvoorbeeld bij een ziekte, een handicap of gedragsproblemen of omdat de school ver weg is. Het streven is dat jongeren met een startkwalificatie hun schoolloopbaan kunnen afronden. Hiermee vergroten zij hun mogelijkheid op bestaanszekerheid. Adequate onderwijshuisvesting is essentieel. Onderwijshuisvesting is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. We acteren op de actualiteit van een krimpend aantal leerlingen in Zeewolde en streven naar efficiënte en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie |
Verordening leerlingenvervoer gemeente Zeewolde | Onbepaald | 2022 | Naar behoefte |
Integraal Onderwijshuisvestingsplan | 2018 t/m 2024 | 2018 | 2024 |
Verordening Onderwijshuisvesting | Onbepaald | 2008 | 2024 |
Regioplan laaggeletterdheid | 2024 t/m 2027 | 2023 | 2027 |
Verordening Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie 2024 | Onbepaald | 2023 | Naar behoefte |
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 202636. Onderwijs: We willen goed en passend onderwijs in Zeewolde.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?-
Programma 4 | Naar school in Zeewolde
-
36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijs
- 36.1.1 | Verbeteren preventie
- 36.1.2 | Ondersteunen samenwerkingsplan schoolbesturen in Zeewolde
- 36.1.3 | Schoolverlaten en schoolverzuim voorkomen
- 36.1.4 | Verordening voorschoolse educatie wijzigen
- 36.1.6 | Voorkomen voortijdig schoolverlaten
- 36.1.7 | Samenwerking jeugdorganisaties, jeugdwerkers en scholen stimuleren
- 36.1.8 | Plan voor bestrijding onderwijsachterstanden uitvoeren
- 36.1.10 | Integraal Huisvestingsplan Onderwijs opstellen
- 36.1.11 | Taalarmoede aanpakken
-
36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijs
36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijs
Terug naar navigatie - 36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijsEr is in Zeewolde een goede aansluiting in het onderwijs voorhanden, voor kleuters naar primair en voor jongeren naar voortgezet onderwijs. Wij zetten in op een soepele overgang en een doorgaande leerlijn.
-
Omschrijving
Wij zetten in op vroegsignalering bij jongeren waar het dreigt mis te gaan op school (én buiten school) en zorgen dat de best passende hulp wordt geboden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Dit blijft in ontwikkeling. Wel is er per school een team dat zich breed bezighoudt met het signaleren van een stagnerende ontwikkeling en/of zorgen over een kind/thuis en het zo snel mogelijk aanbieden van in eerste instantie collectieve inzet of individuele inzet.
-
Omschrijving
Wij ondersteunen het samenwerkingsplan van de schoolbesturen in Zeewolde.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Dit plan is mede getekend door de wethouder onderwijs en staat structureel op de agenda van het onderwijs en de gemeente. Plan is definitief.
-
Omschrijving
Het Doorstroompunt (voorheen Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC)) en jeugdzorg werken samen om schoolverlaten en schoolverzuim te voorkomen. Jongeren krijgen hierdoor een kansrijke start in de eerste jaren van het voorgezet onderwijs.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Deze taken liggen bij Meerinzicht (uitvoering) en centrumgemeente Harderwijk.
-
Omschrijving
Verordening voor voorschoolse educatie aanpassen op basis van de actualiteit en het wettelijk vereiste dat begeleiding van peuters met een verhoogd risico op onderwijsachterstand wordt geboden door HBO-geschoolde begeleiders.
Wat hebben we daarvoor gedaan?De verordening is aangepast en is actief per 1-1-2024.
-
Omschrijving
Leerplicht en RMC ondersteunen jongeren bij het behalen van een startkwalificatie door het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Meerinzicht is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Voortijdig Schoolverlaten (VSV) en strategie ligt bij Harderwijk en Landstede.
-
Omschrijving
Verbetering in de samenwerking tussen jeugdorganisaties, jeugdwerkers en scholen wordt gestimuleerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In het kader van OKO (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving) is er een netwerkbijeenkomst geweest waarbij ook verschillende jeugdorganisaties, jeugdwerkers en scholen aanwezig waren.
Deze partijen zijn ook aanwezig en denken mee bij verschillende overlegtafels rondom jeugd. Er wordt actief ingezet op "weten wie en wat iedereen in de keten doet "en "het elkaar weten te vinden".
-
Omschrijving
Voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs (onderwijsachterstand door de pandemie) is in Zeewolde een plan gemaakt waar uitvoering aan gegeven wordt. Het plan wordt in 2025/2026 geëvalueerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In 2024 is, net als in de jaren 2022 en 2023, uitvoering gegeven aan het activiteitenplan in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Het college heeft in maart 2022 ingestemd met dit plan en de besteding van de rijksmiddelen. De uitvoering van de activiteiten wordt gemonitord en verloopt tot nu toe in lijn met de beschikbaar gestelde middelen. De afronding van alle activiteiten zal in 2025 plaatsvinden. Het NPO loopt namelijk nog door tot en met 31 juli 2025.
-
Omschrijving
In navolging op de in 2023 opgestelde onderwijsvisie samen met schoolbesturen wordt het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs opgesteld waarbij op basis van actuele leerlingenprognoses voorzien wordt in efficiënte en toekomstbestendige onderwijshuisvesting (efficiënte verdeling van beschikbare ruimte).
Wat hebben we daarvoor gedaan?Opdracht is verleend. Verwacht wordt dat het IHP ter besluitvorming wordt voorgelegd aan de gemeenteraad in juni 2025
-
Omschrijving
Taalarme gezinnen ondersteunen wij in het project “Gemeentelijke gezinsaanpak geletterdheid”.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Het project is onlangs gestart. De projectgroep is bijeengeweest en er zijn afspraken gemaakt.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenNaam verbonden partij | Gevestigd | Doel | Soort deelname | Raadsbesluit | Inwerkingtredingsdatum |
Meerinzicht | Harderwijk | Bedrijfsvoeringstaken / Sociaal Domein | Lid gemeenschappelijke regeling | 12-12-2013 |
1 januari 2015: fase 1 1 januari 2018: fase 2 Bedrijfsvoering en taken Sociaal Domein |
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenAbsoluut verzuim per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Absoluut verzuim per 1.000 inwonersRelatief verzuim per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Relatief verzuim per 1.000 inwonersVoortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie
Terug naar navigatie - Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatieWat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?-/- is voordeel
Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijzigingen |
Realisatie 2024 |
Resultaat 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
TV42 |
TV42 Onderwijshuisvesting |
665 |
682 |
794 |
756 |
-38 |
TV43 |
TV43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
1.471 |
1.058 |
1.140 |
1.484 |
344 |
Totaal Lasten |
2.136 |
1.740 |
1.934 |
2.240 |
306 |
|
Baten |
||||||
TV42 |
TV42 Onderwijshuisvesting |
-102 |
-98 |
-98 |
-108 |
-10 |
TV43 |
TV43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
-548 |
-49 |
-73 |
-390 |
-317 |
Totaal Baten |
-650 |
-147 |
-171 |
-498 |
-327 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves |
1.486 |
1.593 |
1.763 |
1.742 |
-21 |
|
Programma 4 Naar school in Zeewolde - Totaal |
1.486 |
1.593 |
1.763 |
1.742 |
-21 |
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseOntwikkeling saldo programma 4 |
Bedrag |
|||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
1.763 |
|||
Realisatie 2024 |
1.742 |
|||
Verschil |
-21 |
Taakveld |
Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Verschil |
---|---|---|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs |
0 |
0 |
0 |
4.2 Onderwijshuisvesting |
696 |
648 |
-48 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
1.067 |
1.094 |
27 |
0.10 Mutaties reserves |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
1.763 |
1.742 |
-21 |
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een voordelig saldo van € 21.000,- ten opzichte van de begroting 2024 (na wijzigingen). Er zijn binnen dit programma geen afwijkingen waarvan de realisatie 2024 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2024 na wijziging.
Rechtmatigheid
Binnen programma 4 zijn in 2024 diverse kostenoverschrijdingen gemeld, voornamelijk Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) voor een bedrag van € 236.000,-, die worden gecompenseerd door rijksvergoedingen (€ 248.000,-). Daarnaast is er een overschrijding op leerlingenvervoer van € 123.000,-, die niet is bijgeraamd bij de 3e kwartaalrapportage 2024.