Programma 4 | Naar school in Zeewolde

(x €1.000)
Uitgaven
€ 2.240
2%
Inkomsten
€ -498
0%
Saldo
€ 1.742

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma omvat de middelen om te voorzien in de gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van volwasseneneducatie (basisvaardigheden), voorschoolse educatie, primair- en voortgezet onderwijs. 

Hoofddoelstelling

Terug naar navigatie - Hoofddoelstelling

We streven naar kansengelijkheid en een inclusieve samenleving, ook voor kinderen en jongeren. Kinderen moeten hun talenten kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past en die aansluit bij hun godsdienst of levensbeschouwing en bij de visie op het onderwijs. Als een kind niet zelfstandig naar school kan, is in bepaalde situaties ook het vervoer van leerlingen naar school mogelijk. Bijvoorbeeld bij een ziekte, een handicap of gedragsproblemen of omdat de school ver weg is. Het streven is dat jongeren met een startkwalificatie hun schoolloopbaan kunnen afronden. Hiermee vergroten zij hun mogelijkheid op bestaanszekerheid. Adequate onderwijshuisvesting is essentieel. Onderwijshuisvesting is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. We acteren op de actualiteit van een krimpend aantal leerlingen in Zeewolde en streven naar efficiënte en toekomstbestendige onderwijshuisvesting. 

Vastgestelde beleidskaders

Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidskaders

Voor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:

Kader Looptijd Vastgesteld Actualisatie
Verordening leerlingenvervoer gemeente Zeewolde Onbepaald 2022 Naar behoefte
Integraal Onderwijshuisvestingsplan 2018 t/m 2024 2018 2024
Verordening Onderwijshuisvesting Onbepaald 2008 2024
Regioplan laaggeletterdheid 2024 t/m 2027 2023 2027
Verordening Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie 2024 Onbepaald 2023 Naar behoefte
 

Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

Terug naar navigatie - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

36.    Onderwijs: We willen goed en passend onderwijs in Zeewolde.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijs

Terug naar navigatie - 36.1 | Een soepele overgang tussen primair en voortgezet onderwijs

Er is in Zeewolde een goede aansluiting in het onderwijs voorhanden, voor kleuters naar primair en voor jongeren naar voortgezet onderwijs. Wij zetten in op een soepele overgang en een doorgaande leerlijn.

  • Omschrijving

    Wij zetten in op vroegsignalering bij jongeren waar het dreigt mis te gaan op school (én buiten school) en zorgen dat de best passende hulp wordt geboden.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Dit blijft in ontwikkeling. Wel is er per school een team dat zich breed bezighoudt met het signaleren van een stagnerende ontwikkeling en/of zorgen over een kind/thuis en het zo snel mogelijk aanbieden van in eerste instantie collectieve inzet of individuele inzet.

  • Omschrijving

    Wij ondersteunen het samenwerkingsplan van de schoolbesturen in Zeewolde.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Dit plan is mede getekend door de wethouder onderwijs en staat structureel op de agenda van het onderwijs en de gemeente. Plan is definitief. 

  • Omschrijving

    Het Doorstroompunt (voorheen Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC)) en jeugdzorg werken samen om schoolverlaten en schoolverzuim te voorkomen. Jongeren krijgen hierdoor een kansrijke start in de eerste jaren van het voorgezet onderwijs.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Deze taken liggen bij Meerinzicht (uitvoering) en centrumgemeente Harderwijk.

  • Omschrijving

    Verordening voor voorschoolse educatie aanpassen op basis van de actualiteit en het wettelijk vereiste dat begeleiding van peuters met een verhoogd risico op onderwijsachterstand wordt geboden door HBO-geschoolde begeleiders.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    De verordening is aangepast en is actief per 1-1-2024.

     

  • Omschrijving

    Leerplicht en RMC ondersteunen jongeren bij het behalen van een startkwalificatie door het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Meerinzicht is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Voortijdig Schoolverlaten (VSV) en strategie ligt bij Harderwijk en Landstede.

  • Omschrijving

    Verbetering in de samenwerking tussen jeugdorganisaties, jeugdwerkers en scholen wordt gestimuleerd.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    In het kader van OKO (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving) is er een netwerkbijeenkomst geweest waarbij ook verschillende jeugdorganisaties, jeugdwerkers en scholen aanwezig waren.

    Deze partijen zijn ook aanwezig en denken mee bij verschillende overlegtafels rondom jeugd. Er wordt actief ingezet op "weten wie en wat iedereen in de keten doet "en "het elkaar weten te vinden".

  • Omschrijving

    Voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs (onderwijsachterstand door de pandemie) is in Zeewolde een plan gemaakt waar uitvoering aan gegeven wordt. Het plan wordt in 2025/2026 geëvalueerd.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    In 2024 is, net als in de jaren 2022 en 2023, uitvoering gegeven aan het activiteitenplan in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Het college heeft in maart 2022 ingestemd met dit plan en de besteding van de rijksmiddelen. De uitvoering van de activiteiten wordt gemonitord en verloopt tot nu toe in lijn met de beschikbaar gestelde middelen. De afronding van alle activiteiten zal in 2025 plaatsvinden. Het NPO loopt namelijk nog door tot en met 31 juli 2025.

  • Omschrijving

    In navolging op de in 2023 opgestelde onderwijsvisie samen met schoolbesturen wordt het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs opgesteld waarbij op basis van actuele leerlingenprognoses voorzien wordt in efficiënte en toekomstbestendige onderwijshuisvesting (efficiënte verdeling van beschikbare ruimte).

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Opdracht is verleend. Verwacht wordt dat het IHP ter besluitvorming wordt voorgelegd aan de gemeenteraad in juni 2025

  • Omschrijving

    Taalarme gezinnen ondersteunen wij in het project “Gemeentelijke gezinsaanpak geletterdheid”.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Het project is onlangs gestart. De projectgroep is bijeengeweest en er zijn afspraken gemaakt. 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Naam verbonden partij Gevestigd Doel Soort deelname Raadsbesluit Inwerkingtredingsdatum
Meerinzicht Harderwijk Bedrijfsvoeringstaken / Sociaal Domein Lid gemeenschappelijke regeling 12-12-2013

1 januari 2015:  fase 1

1 januari 2018:  fase 2 Bedrijfsvoering en taken Sociaal Domein

 

Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Absoluut verzuim per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Absoluut verzuim per 1.000 inwoners
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 07-05-2025

Relatief verzuim per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Relatief verzuim per 1.000 inwoners
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 07-05-2025

Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie

Terug naar navigatie - Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 07-05-2025

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

-/- is voordeel

Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2023
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijzigingen
Realisatie 2024
Resultaat 2024
Lasten
TV42
TV42 Onderwijshuisvesting
665
682
794
756
-38
TV43
TV43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
1.471
1.058
1.140
1.484
344
Totaal Lasten
2.136
1.740
1.934
2.240
306
Baten
TV42
TV42 Onderwijshuisvesting
-102
-98
-98
-108
-10
TV43
TV43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-548
-49
-73
-390
-317
Totaal Baten
-650
-147
-171
-498
-327
Gerealiseerd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
1.486
1.593
1.763
1.742
-21

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Ontwikkeling saldo programma 4
Bedrag
Begroting 2024
1.763
Realisatie 2024
1.742
Verschil
-21
Taakveld
Begroting 2024
Realisatie 2024
Verschil
4.1 Openbaar basisonderwijs
0
0
0
4.2 Onderwijshuisvesting
696
648
-48
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
1.067
1.094
27
0.10 Mutaties reserves
0
0
0
Totaal
1.763
1.742
-21

Toelichting op de financiële analyse

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële analyse

Dit programma heeft een voordelig saldo van € 21.000,- ten opzichte van de begroting 2024 (na wijzigingen).  Er zijn binnen dit programma geen afwijkingen waarvan de realisatie 2024 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2024 na wijziging.

Rechtmatigheid
Binnen programma 4 zijn in 2024 diverse kostenoverschrijdingen gemeld, voornamelijk Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) voor een bedrag van € 236.000,-, die worden gecompenseerd door rijksvergoedingen (€ 248.000,-). Daarnaast is er een overschrijding  op leerlingenvervoer van € 123.000,-, die niet is bijgeraamd bij de 3e kwartaalrapportage 2024.