
Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet programma omvat de zorg voor kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke ontwikkeling van zowel de bebouwde omgeving als ook het buitengebied en het woonbeleid.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - HoofddoelstellingWe streven naar toekomstbestendige, duurzame woningbouw met veel aandacht voor alle ruimtelijke belangen. In het reeds bebouwde gebied streven we naar het behoud van een prettige en veilige woonomgeving. Dat betekent dat er aandacht is voor verschillende bouwvormen. We betrekken bewoners bij de ontwikkeling van woningbouwlocaties.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie |
Woonvisie | 2020 t/m 2025 | 2020 | 2025 |
Omgevingsvisie “In Zeewolde maak je toekomst” | Onbepaald | 2023 | Onbepaald |
Vestigingsbeleid bedrijventerreinen 2025-2023 | 2025-2030 | 2024 | 2030 |
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 20261. Woningbouwprogramma op basis van behoefteonderzoek.
2. Routekaart ontwikkelgebieden woningbouw.
3. Invoering Omgevingswet.
4. Toekomst Oosterwold.
7. Faciliteiten voor ontmoeting: maatschappelijk vastgoed.
14. Visie gebruik buitengebied.
15. Ruimte voor ontmoeting in het G-gebied.
16. Ontwikkeling Tulpeiland.
42. Participatiebeleid Omgevingswet (wettelijk).
45. “Samen maken we Flevoland” en regionale samenwerking.
46. Gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk, Zeewolde.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?-
Programma 8 | Ruimte en wonen in Zeewolde
- 1.1 | Nieuwe woningen Polderwijk
- 1.2 | Maatregelen klimaatbestendigheid implementeren
- 2.1 | Vaststellen routekaart woningbouw
- 2.2 | Duidelijkheid over de ontwikkelgebieden
- 2.3 | Beginnen werkzaamheden planontwikkeling
- 3.1 | Werken volgens de Omgevingswet
- 3.2 | Ruimte bieden voor maatwerk
- 4.1 | Inzicht verkrijgen in de benodigdheden
- 4.2 | Analyse van alle aspecten van de ontwikkeling
- 7.1 | Gebouwen geschikt maken voor publieke- en welzijnsfunctie
- 7.2 | Ruimten geschikt als locaties voor het sociaal domein
- 7.3 | In kaart brengen gebouwen met een publieke functie
- 14.1 | Uitwerken visie op buitengebied
- 15.1 | Een bestemmingsplan vaststellen
- 15.2 | Zeewoldenaren betrekken
- 16.1 | Uitbreiden faciliteiten Tulpeiland
- 42.1 | Betrekken betrokkenen en belanghebbenden bij besluitvorming over plannen
- 42.2 | Participatie nastreven
- 45.1 | Zien wat mogelijk is binnen de samenwerkingen
- 45.2 | Verbeteren van Zeewolde
- 46.1 | Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties
1.1 | Nieuwe woningen Polderwijk
Terug naar navigatie - 1.1 | Nieuwe woningen PolderwijkIn de Polderwijk zijn 775-825 nieuwe woningen ontwikkeld in Havenkwartier, Eilandenbuurt en Watermolenbuurt.
-
Omschrijving
Op basis van behoefteonderzoek wordt in elke fase van de nieuw te ontwikkelen buurten in de Polderwijk bekeken wat voor huizen voor welke doelgroepen gebouwd worden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Is in ontwikkelopgave/uitvraag Havenkwartier-zuid gerealiseerd.
-
Omschrijving
In de ontwikkeling kritisch kijken naar het basisuitgangspunt van een verdeling van type woningen van 1/3 goedkoop, 1/3 middelduur, 1/3 duur. Incidenteel uitzonderingen op deze verdeling toestaan, om zo sneller woningen beschikbaar te hebben waar het meest vraag naar is.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Zowel het basisuitgangspunt (verdeling nieuwbouw 1/3-1/3-1/3) als 'Incidentele uitzonderingen toestaan' worden bij het stedenbouwkundig plan tegen elkaar afgewogen (zie huidige plan Havenkwartier, binnenkort ook in nieuw plan Eilandenbuurt).
De tender van de woningbouw in Eilandenbuurt in afgerond. Het hier bovengenoemde programma is verwerkt in de plannen. De verkoop van de woningbouwprojecten start op de woonmanifestatie op zaterdag 17 mei
-
Omschrijving
We stellen hogere eisen aan duurzaamheid dan de eisen uit het bouwbesluit en geven prioriteit aan klimaatbestendig bouwen aan de hand van de duurzame top 11.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Verwerkt in duurzame top 11 en als randvoorwaarde meegenomen in uitvraag/ontwikkelopgave.
Voor tender van de woningbouw in Eilandenbuurt is het duurzaamheidskader geactualiseerd. De tender is afgerond. De winnende projecten hebben een goede duurzaamheidsscore (volgens de adviseur)
1.2 | Maatregelen klimaatbestendigheid implementeren
Terug naar navigatie - 1.2 | Maatregelen klimaatbestendigheid implementerenVoor het einde van deze collegeperiode is een set aan maatregelen klimaatbestendigheid gereed en geïmplementeerd.
-
Omschrijving
Voor de ontwikkeling van de buitenruimte werken we aan noodzakelijke maatregelen zodat ook de openbare ruimte klimaatbestendig wordt ingericht
Wat hebben we daarvoor gedaan?Dit wordt doorlopend gedaan. Bij de herinrichting van wijken/gebieden/buurten staat klimaatadaptatie centraal. Dit proberen we eveneens bij inwoners (dus eigen tuinen) teweeg te brengen. Ook bij nieuw te ontwikkelen wijken worden wij meegenomen door W&E. Bovendien wordt er ook proactief gekeken naar verbetermogelijkheden, bijvoorbeeld door te onttegelen en hitte-eilanden aan te pakken.
2.1 | Vaststellen routekaart woningbouw
Terug naar navigatie - 2.1 | Vaststellen routekaart woningbouwIn 2023 wordt de routekaart vastgesteld. In de periode 2023-2026 starten voorbereidende onderzoeken om tot planontwikkeling voor na 2026 te komen.
-
Omschrijving
Nieuwe woonconcepten krijgen een plek in deze ontwikkelgebieden als die een bijdrage leveren aan het te realiseren woningbouwprogramma.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Als hier behoefte aan is, en het past in het stedenbouwkundig plan, wordt hier zeker aandacht aan besteed. Regelmatig zijn er, ook bestuurlijk, gesprekken met mensen die ideeën hebben/nieuwe initiatieven.
2.2 | Duidelijkheid over de ontwikkelgebieden
Terug naar navigatie - 2.2 | Duidelijkheid over de ontwikkelgebiedenDuidelijkheid over de ontwikkelgebieden.
2.3 | Beginnen werkzaamheden planontwikkeling
Terug naar navigatie - 2.3 | Beginnen werkzaamheden planontwikkelingStarten met de werkzaamheden voor planontwikkeling voor deze gebieden. (Fysieke werkzaamheden starten niet voor 2026 ).
3.1 | Werken volgens de Omgevingswet
Terug naar navigatie - 3.1 | Werken volgens de OmgevingswetEen gemeentelijke organisatie die werkt volgens de nieuwe regels waardoor het voor inwoners makkelijker wordt hun bouwproject in te dienen.
-
Omschrijving
Inrichten van DSO - digitaal stelsel omgevingswet.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In december is het nieuwe registratie systeem ingevoerd. De aanvragen die onder de Omgevingswet worden ingediend kunnen hierin ontvangen en behandeld worden. In 2024 zal het systeem verder geoptimaliseerd moeten worden.
3.2 | Ruimte bieden voor maatwerk
Terug naar navigatie - 3.2 | Ruimte bieden voor maatwerkMeer ruimte voor lokaal maatwerk. De transitieperiode (van bestemmingsplan naar omgevingsplan) neemt geruime tijd in beslag, tot minimaal 2030.
-
Omschrijving
Werken aan de opbouw van het omgevingsplan (gebiedsgericht). De O-wet biedt de mogelijkheid de leefomgeving meer in samenhang in te richten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In 2022 is er een start gemaakt met het Omgevingsplan Centrum. Dit Omgevingsplan zal het eerste nieuwe Omgevingsplan worden binnen de gemeente Zeewolde. In dit Omgevingsplan wordt dan ook zoveel mogelijk lokaal maatwerk geleverd. Tijdens het opstellen van dit Omgevingsplan wordt gelijktijdig gewerkt aan het ontwikkelen van een Handboek voor het maken van de toekomstige Omgevingsplannen.
4.1 | Inzicht verkrijgen in de benodigdheden
Terug naar navigatie - 4.1 | Inzicht verkrijgen in de benodigdhedenInzicht in de benodigdheden voor de voorbereiding, planontwikkeling, bouw en beheerfase van deze ontwikkeling.
-
Omschrijving
Op dit dossier de samenwerking blijven zoeken met onze partners. Het gebied biedt aan de Zeewoldense kant ruimte voor 10.000 woningen, dat is de omvang van het huidige dorp. De impact is daarmee groot. Onderzoek opstarten, om scenario’s in kaart te brengen wat voor en tegens zijn van grenscorrectie. Externe partij bij betrekken. Daarna scenario ten uitvoering brengen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In mei en oktober 2024 zijn er twee beeldvormende vergaderingen belegd met de gemeenteraad in aanwezigheid van de Gebiedsregisseurs Oosterwold. Gesproken is over hoe de raad zich wil verhouden tot de toekomstige ontwikkeling van Oosterwold in fase 2 op Zeewolder grondgebied. De raad heeft uitgesproken die ontwikkeling als gemeente op te willen pakken.
Voor de overige woningbouwontwikkeling, doorgroeien van het bestaande dorp, of doorontwikkeling elders is een ambtelijke werkgroep gestart met een verkenning "Marsroute woningbouw"
4.2 | Analyse van alle aspecten van de ontwikkeling
Terug naar navigatie - 4.2 | Analyse van alle aspecten van de ontwikkelingEen analyse waarin alle aspecten van ontwikkeling inzichtelijk worden gemaakt, van start tot beheerfase.
-
Omschrijving
De analyses verder afronden. De analyses maken de impact van de doorontwikkeling inzichtelijk en schetsen een aantal mogelijke scenario’s over hoe Zeewolde (en Almere) met deze gezamenlijke gebiedsontwikkeling om kan gaan.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Op basis van de evaluatie van fase 1 (op grondgebied Almere) en in samenhang met de uitkomst van het onderzoek naar 5000 woningen extra zijn door de gebiedsorganisatie verkenningen gedaan of dit via het concept Kernkavels vorm kan krijgen. Vooralsnog blijven de uitgangspunten qua ontwikkeling uit de Intergemeentelijke Structuurvisie Oosterwold uit 2013 maatgevend.
-
Omschrijving
Een invulling van de toekomstige ontwikkeling Oosterwold op basis van de geschetste scenario’s in de analyses zal in 2023 of 2024 aan de Raad ter besluitvorming worden aangeboden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Een scenario is nog niet aangeboden; wel zijn twee beeldvormende avonden gehouden met de gemeenteraad. Onzekerheid op nationaal niveau (wordt Oosterwold al of niet een grootschalige woningbouwlocatie in de Nota Ruimte of waar landt de kazernelocatie) zijn ook de oorzaak van dit uitstel.
7.1 | Gebouwen geschikt maken voor publieke- en welzijnsfunctie
Terug naar navigatie - 7.1 | Gebouwen geschikt maken voor publieke- en welzijnsfunctieGebouwen en Accomodaties zijn geschikt gemaakt en eventueel aangepast om de publieke en welzijnsfunctie goed te kunnen vervullen.
-
Omschrijving
De eerste stappen zetten om samen met de kerken een lokale kerkenvisie op te stellen, om inzicht te krijgen welke functie deze gebouwen in de toekomst kunnen gaan invullen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Met alle kerkbesturen is een gesprek geweest.
Deze opdracht is afgelopen jaar teruggeven aan de (ad interim) teamleider.
7.2 | Ruimten geschikt als locaties voor het sociaal domein
Terug naar navigatie - 7.2 | Ruimten geschikt als locaties voor het sociaal domeinRuimten geschikt maken en doorontwikkelen in relatie tot de vragen rondom locaties in het sociaal domein.
-
Omschrijving
Onderzoeken wat er voor nodig is om functies zoals de Meermin, Eclips en de Basement op een kwalitatieve manier in te zetten. Als onderdeel van de evaluatie van de Vraaghuisfunctie, wordt ook de locatie bij deze evaluatie betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?In 2024 heeft een haalbaarheidsonderzoek plaatsgevonden naar de herontwikkeling van kerkcentrum Open Haven in een maatschappelijk centrum. Besloten is dit scenario verder uit te werken in een architectonisch ontwerp en exploitatieopzet. In 2025 zal een definitief besluit worden genomen.
7.3 | In kaart brengen gebouwen met een publieke functie
Terug naar navigatie - 7.3 | In kaart brengen gebouwen met een publieke functieEr is een duidelijk beeld welke gebouwen en accommodaties er in Zeewolde zijn met een publieke functie op basis waarvan te beoordelen is welke functie het best waar ondergebracht kan worden. NB: alleen gemeentelijk of ook die in ander eigendom?
-
Omschrijving
Inventarisatie maken van het maatschappelijk vastgoed, zoals scholen, vml. kerken en ander gemeentelijk vastgoed om te onderzoeken welke functie dit in de samenleving heeft of in de toekomst kan hebben. We streven naar intensief gebruik van de ruimte en kruisbestuiving van verschillende diensten aan inwoners (multifunctionele accommodaties).
Wat hebben we daarvoor gedaan?De voorbereiding voor de actualisatie van het vastgoed- en accommodatie beleid is in 2024 gestart en wordt in 2025 verder uitgevoerd.
14.1 | Uitwerken visie op buitengebied
Terug naar navigatie - 14.1 | Uitwerken visie op buitengebiedEen visie op hoe mogelijke functies in het buitengebied zich tot elkaar verhouden of elkaar kunnen versterken. Visie Zeewolde levert input aan de provinciale visies.
-
Omschrijving
Deelnemen in de Flevolandse uitwerking van het Nationaal Programma Landelijk Gebied. waaronder bijvoorbeeld het in kaart brengen van de consequenties voor de groei van de hoeveelheid afvalwater, het transport en de verwerking daarvan. En de kosten voor de aanpassing van de voorzieningen hiervoor.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Zeewolde heeft een drietal eigen projectvoorstellen ingediend t.b.v. het Flevolands Programma Landelijk Gebied en een tweetal projecten van andere gebiedspartners ondersteund. De beoordeling van het FPLG door het Rijk vindt plaats en de eventuele inzet van gelden uit het landelijke Transitiefonds is in afwachting van de uitkomst van de lopende kabinetsformatie die mede bepalend zal zijn voor de toekomst van dit fonds.
-
Omschrijving
Visie opstellen voor het buitengebied. Te denken valt aan landschap, natuur, energie, water, (agro-)toerisme, recreatie en andere nevenactiviteiten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Heeft relatie met 10.1.1: Er is voor gekozen om dit onderwerp in tijd op te schuiven, vanwege drie redenen. Ten eerste bleek bij de start van de inventarisatie dat de provincie Flevoland aan een Visie landelijk gebied werkte. Om geen dubbel werkt te doen, wil Zeewolde de resultaten van dat onderzoek gebruiken. Ten tweede is door de wissel van het kabinet een duidelijke verschuiving geweest in het landelijk beleid. Ook door deze verandering is er een tijdelijke pas op de plaats gemaakt, om te kijken wat nieuwe landelijke doelstellingen en aanpak worden. Ten derde was de ambtelijke capaciteit beperkt. In 2025 zal aan de inventarisatie gestart worden met als vertrekpunt de visie op landbouw vanuit de provincie en de dan bekende landelijke richtlijnen. Er zal dan ook organisatorisch bekeken worden hoe dit vraagstuk goed invulling te geven.
15.1 | Een bestemmingsplan vaststellen
Terug naar navigatie - 15.1 | Een bestemmingsplan vaststellenEen bestemmingsplan voor dit gebied vaststellen. In 2024-2026 uitvoering geven aan de keuzes die zijn gemaakt.
-
Omschrijving
Een plan van aanpak opstellen om van G-gebied tot ontmoetingsbos te komen. Het G-gebied heeft een grote natuurwaarde waar veel Zeewoldenaren gebruik van maken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Bureau Kragten is opdracht gegeven om een Globaal Inrichtingsplan voor het G-gebied samen te stellen, dat door middel van een participatief proces tot stand komt. Ruim 900 inwoners hebben de enquête ingevuld. 3 december was er ook nog een 'inloopdag' in het Baken. In december 2024 is het ambitiedocument door de raad vastgesteld. Vervolgens is e.e.a. verder uitgewerkt naar een concept Globaal Inrichtingsplan (varianten) met een kostenraming. De planning is dat de raad in april 2025 beslist over de voorkeursvariant en de middelen voor realisatie.
15.2 | Zeewoldenaren betrekken
Terug naar navigatie - 15.2 | Zeewoldenaren betrekkenDe Zeewoldense bevolking in een participatief proces laten meebeslissen over de inrichting van het ‘ontmoetingsbos’
16.1 | Uitbreiden faciliteiten Tulpeiland
Terug naar navigatie - 16.1 | Uitbreiden faciliteiten TulpeilandUitbreiding van faciliteiten op het Tulpeiland waarmee recreatie bevorderd wordt.
-
Omschrijving
Onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om watersport en waterrecreatie te bevorderen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Voor het stimuleren en doorontwikkelen van de watersport en waterrecreatie wordt o.a. samengewerkt met de Coöperatie Gastvrije Randmeren. De coöperatie heeft in 2024 door middel van een breed interactief proces een Toekomstvisie voor de Randmeren opgesteld. Deze wordt binnenkort vastgesteld. Daarna volgt een traject om tot een uitvoeringsagenda te komen.
42.1 | Betrekken betrokkenen en belanghebbenden bij besluitvorming over plannen
Terug naar navigatie - 42.1 | Betrekken betrokkenen en belanghebbenden bij besluitvorming over plannenDe personen voor wie een plan, initiatief of activiteit gevolgen heeft (betrokkenen en belanghebbenden) worden op tijd en adequaat betrokken bij het besluitvormingsproces.
-
Omschrijving
"We geven initiatiefnemers de kans om eigen plannen te realiseren.
We inventariseren de belangen die spelen bij een initiatief om de juiste belangenafwegingen te kunnen maken.
We zien er op toe dat betrokkenen en belanghebbenden actief en adequaat worden betrokken."Wat hebben we daarvoor gedaan?Op basis van ervaringen in de afgelopen jaren is een Handreiking participatie voor initiatiefnemers opgesteld. Deze handreiking wordt gebruikt als participatie bij een aanvraag om Omgevingsvergunning nodig is.
-
Omschrijving
Aan de gang met drie vormen van participatie: overheidsparticipatie, inwonersparticipatie en uitdaagrecht.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Deze drie vormen van participatie zijn tevens in ogenschouw genomen bij de voorbereidingen voor het beleidskader participatie.
42.2 | Participatie nastreven
Terug naar navigatie - 42.2 | Participatie nastrevenDit kan leiden tot meer vertrouwen in elkaar, beter beleid en betere plannen, betere en snellere besluitvorming, meer steun (draagvlak) voor beleid of plannen en meer betrokkenheid en verbinding.
-
Omschrijving
Wij werken aan participatiebeleid (onder de Omgevingswet) om inwoners bij ontwikkelingen te betrekken. Er zijn vier manieren om mensen te betrekken: mensen laten weten over het plan, mensen laten meedenken over het plan, mensen laten meedoen aan het plan en mensen laten meebeslissen over het plan.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Als de gemeente zelf ontwikkelingen in het ruimtelijke domein wil organiseren, is het van belang dat hier de inwoners zo snel en compleet mogelijk bij betrokken worden. Hiervoor zal participatiebeleid worden opgesteld. In het vierde kwartaal van 2023 is hier een eerste grove inventarisatie voor gedaan. Het project voor het opstellen van het beleid start in 2024.
45.1 | Zien wat mogelijk is binnen de samenwerkingen
Terug naar navigatie - 45.1 | Zien wat mogelijk is binnen de samenwerkingenDe resultaten die we in al deze samenwerkingsverbanden willen behalen zijn afhankelijk van het krachtenveld.
-
Omschrijving
Deelnemen in de Flevolandse uitwerking van het Nationaal Programma Landelijk Gebied
Wat hebben we daarvoor gedaan?Ambtelijk wordt deelgenomen in het overleg Flevolands Programma Landelijk Gebied en bestuurlijk in de Regietafel Landelijk Gebied. Doordat minister Wiersma van LVVN het Nationaal Programma Landelijk Gebied heeft ingetrokken, is ook een belangrijke basis onder het FPLG weggevallen (met name qua financiën). In afgeslankte vorm werkt de provincie met haar gebiedspartners nu aan een Ambitiedocument waarmee men tracht toch veel van de oorspronkelijke doelen uit het NPLG en FPLG te realiseren. De Flevolandse overheden werken de komende 3 jaar met een uit het oorspronkelijke NPLG verkregen bijdrage aan de versterking van de biodiversiteit in bermen, op dijken en langs waterwegen.
-
Omschrijving
In Klimaat Adaptatie Flevoland (KAF) de koers voor heel Flevoland mee bepalen en voorsorteren op de subsidiestromen voor klimaatadaptatie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Zeewolde heeft actief geparticipeerd op diverse onderdelen binnen de KAF. O.a. cofinanciering provincie en waterschap. Alle te verkrijgen subsidiegelden zijn binnengehaald en er is eveneens confinanciering beschikbaar geweest voor een subsidieregeling voor bewoners.
45.2 | Verbeteren van Zeewolde
Terug naar navigatie - 45.2 | Verbeteren van ZeewoldeBeoogd is altijd een verbetering van de kwaliteit van onze leefomgeving door bijvoorbeeld: versterking van de arbeidsmarkt, behoud van rust, ruimte en natuur, impuls aan het voorzieningenniveau, verbetering van de gemeentefinanciën, etc. Vaak zal het gaan om het zo goed mogelijk benutten van kansen. Maar soms zal het ook gaan om het beperken van ongewenste ontwikkelingen.
-
Omschrijving
Het college neemt actief deel bij gesprekken over belangrijke thema’s. Optimaliseren ambtelijke deelname in regionaal overleg.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Het traject van behandeling van de Strategische Agenda Flevoland (SAF) heeft plaatsgevonden, waarbij de gemeenteraad kennis genomen heeft van de SAF en niet heeft vastgesteld. Het Ruimtelijk Voorstel Flevoland is vastgesteld en ingediend bij het Rijk. Bemensing voor het Regionaal Kernteam Flevoland is geleverd vanuit de organisatie en de 3 Bestuurlijke Pijler overleggen, evenals de Bestuurlijke Contactgroep SAF, zijn bemenst vanuit het college van B&W. Inmiddels is ook gestart met de actualisering van deel 2 (de voortrollende uitvoeringsagenda) van de SAF.
46.1 | Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties
Terug naar navigatie - 46.1 | Een gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocatiesEen gezamenlijk gedragen profiel voor ruimte en werklocaties.
-
Omschrijving
Vanuit het ruimtelijk perspectief het profiel van de EHZ-regio opstellen door de verschillende programmaonderdelen op het gebied van wonen, energie, mobiliteit, klimaatadaptatie, werklocaties en recreatie met elkaar in verbinding te brengen. Door deze op een kaart te projecteren wordt zichtbaar hoe de gemeenten elkaar kunnen versterken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Het Regioarrangement Ermelo, Harderwijk, Putten en Zeewolde is opgesteld, inclusief de bijbehorende Regiokaart. Het college heeft de geformuleerde besluitvorming hierover geamendeerd vastgesteld als "mede richtinggevend" voor ruimtelijke ontwikkelingen. Voor de verdere uitwerking is gestart met een Team Ruimte, maar door ondercapaciteit bij meerdere partners in met name het ruimtelijk domein is daarin nog niet de gewenste voortgang gehaald. Zodra hiervoor een oplossing is gevonden wordt gestart wordt met het opstellen van een Ruimtelijke Puzzel, die als basis zal dienen voor een Ruimtelijk Strategische Visie.
-
Omschrijving
"Voor de werklocaties gaan we het economisch profiel van de EHZ-regio opstellen. Hieronder valt een regionaal programma werklocaties, het EHZ werklocatie punt, aanbod van werklocaties, kwaliteitsslag werklocaties en vakopleiding als investering in de arbeidsmarkt.
Het uitwerken van de aansturing van de Gebiedsagenda, inclusief betrokkenheid raden. Een uitvoeringsagenda opstellen."Wat hebben we daarvoor gedaan?Er is een werkgroep gestart met vertegenwoordigers uit de 4 EHPZ gemeenten en de 2 provincies. Zij hebben een bureau geselecteerd en samen een Regionaal Programma Werklocaties EHPZ (2025-2028) opgesteld. Bestuurlijke besluitvorming vindt eerste helft 2025 plaats.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenNaam verbonden partij | Gevestigd | Doel | Soort deelname | Raadsbesluit | Inwerkingtredingsdatum |
Gebiedsontwikkeling Oosterwold | Almere | Uitvoering geven aan gebiedsontwikkeling Oosterwold | Centrum gemeente-constructie | September 2013 | 1 januari 2014 |
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenGemiddelde WOZ waarde x € 1.000,-
Terug naar navigatie - Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,-Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen
Terug naar navigatie - Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningenDemografische druk
Terug naar navigatie - Demografische drukWat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?-/- is voordeel
Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijzigingen |
Realisatie 2024 |
Resultaat 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
TV81 |
TV81 Ruimtelijke ordening |
462 |
898 |
966 |
975 |
9 |
TV82 |
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.) |
6.441 |
8.656 |
9.549 |
6.816 |
-2.733 |
TV83 |
TV83 Wonen en bouwen |
619 |
515 |
593 |
541 |
-51 |
Totaal Lasten |
7.521 |
10.069 |
11.108 |
8.332 |
-2.776 |
|
Baten |
||||||
TV81 |
TV81 Ruimtelijke ordening |
-159 |
-115 |
-90 |
-78 |
12 |
TV82 |
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.) |
-14.340 |
-8.646 |
-9.541 |
-9.946 |
-405 |
TV83 |
TV83 Wonen en bouwen |
-4.882 |
-1.070 |
-1.006 |
-985 |
21 |
Totaal Baten |
-19.381 |
-9.831 |
-10.637 |
-11.010 |
-373 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves |
-11.860 |
238 |
471 |
-2.678 |
-3.149 |
|
Stortingen |
||||||
TV81 |
TV81 Ruimtelijke ordening |
81 |
31 |
251 |
266 |
15 |
TV82 |
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.) |
9.356 |
0 |
0 |
5.215 |
5.215 |
TV83 |
TV83 Wonen en bouwen |
0 |
0 |
150 |
150 |
0 |
Totaal Stortingen |
9.437 |
31 |
401 |
5.631 |
5.230 |
|
Onttrekkingen |
||||||
TV81 |
TV81 Ruimtelijke ordening |
-155 |
-27 |
-75 |
-93 |
-18 |
TV82 |
TV82 Grondexpl. (niet-bedrijventer.) |
-1.291 |
-405 |
-851 |
-1.941 |
-1.090 |
TV83 |
TV83 Wonen en bouwen |
-333 |
0 |
-250 |
-254 |
-4 |
Totaal Onttrekkingen |
-1.780 |
-432 |
-1.176 |
-2.289 |
-1.113 |
|
Saldo van werkelijke stortingen en onttrekkingen aan reserves |
7.657 |
-401 |
-775 |
3.342 |
4.117 |
|
Programma 8 Ruimte en wonen in Zeewolde - Totaal |
-4.203 |
-163 |
-304 |
664 |
969 |
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseOntwikkeling saldo programma 8 |
Bedrag |
|||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
-304 |
|||
Realisatie 2024 |
664 |
|||
Verschil |
969 |
Taakveld |
Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Verschil |
---|---|---|---|
8.1 Ruimtelijke ordening |
876 |
897 |
21 |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) |
8 |
-3.130 |
-3.139 |
8.3 Wonen en bouwen |
-413 |
-444 |
-30 |
0.10 Mutaties reserves |
-775 |
3.342 |
4.117 |
Totaal |
-304 |
664 |
969 |
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een nadelig saldo van € 969.000,- ten opzichte van de begroting 2024 (na wijzigingen). Er zijn binnen dit programma geen afwijkingen waarvan de realisatie 2024 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2024 na wijziging.
TV82 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) (€ 3.139.000,- voordelig)
Gemeenten zijn verplicht om jaarlijks tussentijds winst te nemen op haar grondexploitaties. Deze winsten worden berekend o.b.v. de Poc (Percentage of completion) methode, zijn incidenteel van aard en worden niet geraamd.
Voor de grondexploitaties t.b.v. realisatie woningbouwgebieden en centra leidt dit tot een voordelig saldo van € 3.179.000,-. Tussentijds genomen winsten worden gedoteerd aan de bestemmingsreserve 'BBV-winsten grondexploitaties'. Tegenover dit voordelige saldo staat daarom een evenredig nadeel waardoor dit per saldo een neutraal effect heeft op het jaarrekeningresultaat.
De inbreidingslocaties Noordereiland en Vlierbes zijn beide verliesgevend. Dit verlies wordt opgevangen via een voorziening die een directe relatie heeft met de bestemmingsreserve 'Bedrijfsrisico Grondbedrijf'. Bij de herziening van de grondexploitatieberekening van beide locaties is er t.o.v. de begroting € 40.000,- meer toegevoegd aan deze voorziening. Dit nadeel wordt opgevangen door de bestemmingsreserve waardoor dit per saldo een neutraal effect heeft op het jaarrekeningresultaat.
TV010 Mutaties reserves (€ 4.117.000,- nadelig)
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
Toevoegingen reserves | |||
BR Omgevingswet | 251 | 251 | 0 |
BR Nota Handhaving | 0 | 15 | 15 |
BR Bedrijfsrisico Grondbedrijf | 0 | 1.049 | 1.049 |
BR BBV-winst en grondexploitaties | 0 | 4.165 | 4.165 |
BR Bouwvergunningen | 150 | 150 | 0 |
Subtotaal toevoegingen reserves | 401 | 5.631 | 5.230 |
Onttrekkingen reserves | |||
BR Omgevingswet | -75 | -86 | -11 |
BR Projectbureau Wind | 0 | -8 | -8 |
BR Bedrijfsrisico Grondbedrijf | -851 | -892 | -41 |
BR BBV-winst en grondexploitaties | 0 | -1.049 | -1.049 |
BR Bouwvergunningen | -250 | -254 | -4 |
Subtotaal onttrekkingen reserves | -1.176 | -2.288 | -1.113 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | -775 | 3.343 | 4.117 |