Programma 0 | Zeewolde bestuurt

(x €1.000)
Uitgaven
€ 23.997
24%
Inkomsten
€ -67.565
62%
Saldo
€ -43.569

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma omvat de gemeentelijke dienstverlening, de kosten van de bestuursorganen (gemeenteraad, commissies en burgemeester en wethouders) en de ondersteuning daarvan.
Het programma omvat de zorg voor een in meerjarenperspectief sluitende begroting. 

Hoofddoelstelling

Terug naar navigatie - Hoofddoelstelling

Als bestuur en organisatie van Zeewolde werken we vraaggericht, slagvaardig, oplossingsgericht en efficiënt. Inwoners worden zo vroeg mogelijk betrokken bij de voorbereiding van belangrijke beslissingen. We zijn terughoudend met gemeentelijke regelgeving. Dienstverlening wordt voor burgers en bedrijven zo dichtbij mogelijk georganiseerd.
We voeren een degelijk financieel beleid gericht op een structureel sluitende begroting. Het streven blijft, de lasten voor inwoners en bedrijven zo laag mogelijk te houden, passend bij het gewenste voorzieningenniveau. Voor eventuele noodzakelijke ombuigingen gelden de daarvoor door de raad gestelde kaders.

Vastgestelde beleidskaders

Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidskaders

Voor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:

Kader Looptijd Vastgesteld Actualisatie
Coalitieakkoord 2022 t/m 2026 2022 2026
Collegeprogramma 2022 t/m 2026 2022 2026
Algemene subsidieverordening Onbepaald 2012 Naar behoefte
Financieel technisch beleidskader subsidies Onbepaald 2012 Naar behoefte
Raadsbesluit kaders ombuigingen (juni 2015) 2016 e.v. 2015 Naar behoefte
Nota Reserves en Voorzieningen 2022 t/m 2025 2022 2025
Treasurystatuut gemeente Zeewolde 2023 2023 t/m 2026 2023 2026
Financiële verordening gemeente Zeewolde 2023 t/m 2026 2023 2026
Nota Waarderen, Activeren en Afschrijven van Vaste Activa 2024 t/m 2027 2024 2027
Beheerplan openbare gebouwen 2023 t/m 2027 2024 2027
Nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing 2021 t/m 2024 2021 2026
 

Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

Terug naar navigatie - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

40.    Opstellen beleidskader en toetsingskader Participatie (2024) en experimenteren met inwonersbetrokkenheid (2023 e.v.).
41.    Wijkwethouders.
43.    Programma dienstverlening EHZM.
44.    Project Begrijpend schrijven.
47.    Uitwerking Besturingsfilosofie.
48.    Doorontwikkeling Organisatie Zeewolde: Opgavegericht werken, opvolging MTO en het Cultuurtraject.
49.    Optimaliseren samenwerking EHZM.
50.    Project AZC.
51.    Project opvang Oekraïners.
52.    Project Huisvesting statushouders.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

40.1 | Inwoners en ondernemers betrekken

Terug naar navigatie - 40.1 | Inwoners en ondernemers betrekken

Voor elk maatschappelijk vraagstuk het juiste middel om inwoners en ondernemers te betrekken.

  • Omschrijving

    Voor het bepalen van het juiste middel bij elk maatschappelijk vraagstuk stellen we een toetsingskader op waarbij we gebruikmaken van de participatieladder en vormen van informatie-uitwisseling. Daarbij denken we goed na waarom en waarvoor we inwoners willen betrekken.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Zie 39.1.3 

  • Omschrijving

    We gaan helder en tijdig communiceren met inwoners en ondernemers over initiatieven en besluiten van het college. We geven optimale openheid vanuit de gemeente over mogelijke keuzes en ontwikkelingen met impact voor de Zeewoldense samenleving.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    We hebben inwoners geïnformeerd over lopende zaken en besluiten o.a. door middel van persberichten, (wekelijks) persuur, inloopavonden, sociale media. De kaders voor inwonerbetrokkenheid (participatie) zijn vastgesteld door de gemeenteraad. 

  • Omschrijving

    We creëren een open bestuurscultuur, met respect voor ieders rol en verantwoordelijkheid, om de samenwerking optimaal vorm te geven.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Hieraan is ook in 2024 doorgewerkt. De verschillende taken, rollen en competenties van raad, college en ambtelijke organisatie werken in de praktijk goed. Er is een constructieve samenwerking. Vooral het tijdig betrekken van elkaar in de beeldvorming heeft zijn vruchten afgeworpen. Hoewel de rollen goed werken moet een passende formalisering daarvan nog gebeuren in 2025. 

  • Omschrijving

    We willen de jeugdraad en jongerenraad (voorheen scholierenraad) meer en actiever gaan betrekken, het Burgerpanel (1000 inwoners) meer gaan benutten, de adviesraad Sociaal Domein beter benutten en vrijwilligers meer en beter betrekken.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Het burgerpanel is in 2023 een keer benaderd door Meerinzicht om te vragen naar hun mening over de informatie en het nieuws in de krant Zeewolde Actueel; op de welbekende ‘gemeentepagina’. De Burgertafel heeft zich uitgebreid tot 10 leden en is aan het onderzoeken hoe zij zich het beste kunnen inzetten om het college goed te adviseren. De jongerenraad is een groep jongeren (brugklas - 18) en bestaat op dit moment uit 7 jongeren. De groep komt 2 wekelijks bij elkaar in het jongerencentrum De Eclips waar ze hun stem kunnen laten horen. Hierin worden verschillende thema's besproken, ideeën ontwikkeld, activiteiten voorbereid en gesprekken gevoerd met verschillende mensen binnen de gemeente. Het streven is om meer jongeren in de jongerenraad te krijgen en meer structuur aan te bieden.

40.2 | College en Raad versterken elkaar over participatie

Terug naar navigatie - 40.2 | College en Raad versterken elkaar over participatie

College en raad stemmen af en versterken elkaar over participatie, ieder vanuit zijn eigen rol, zodat er richting de betrokken inwoners een duidelijke boodschap of vraag kan worden meegegeven.

  • Omschrijving

    We benutten vormen van participatie van de gemeenteraad (bijvoorbeeld inspraakrecht of motiemarkt) en stemmen af met de raad over participatie, zodat de verschillende participatiemiddelen en -vormen elkaar versterken. Inwoners meer gebruik laten maken van het uitdaagrecht (Right to Challenge). Bij het uitdaagrecht kunnen bewoners taken van gemeenten overnemen als zij denken het slimmer, beter, goedkoper of anders te kunnen doen.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Het onderwerp inwonersbetrokkenheid is integraal opgepakt. Het beleid is door de raad vastgesteld. De vervolgstappen zijn een handleiding, een verordening en de instrumentenkeuze.  

40.3 | Eerste participatietrajecten starten in 2023

Terug naar navigatie - 40.3 | Eerste participatietrajecten starten in 2023

Eerste participatietrajecten starten in 2023.

  • Omschrijving

    We gaan experimenteren met nieuwe vormen en onderzoeken welke instrumenten er zijn. Onder andere: G-Gebied, wijkwethouders, afval en Meermin.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Het beleidskader voor inwonersbetrokkenheid is in december vastgesteld. Tevens zijn er drie participatietrajecten gestart, waarvan er twee zijn afgerond.  Zie ook 39.1.3 | Behoeften inwoners peilen.

41.1 | Zichtbaar en benaderbaar

Terug naar navigatie - 41.1 | Zichtbaar en benaderbaar

Een wijkwethouder weet wat er leeft en speelt in een wijk en is zichtbaar en benaderbaar. De wettelijke uitwerking van participatie onder de omgevingswet is een integraal onderdeel van het toetsingskader zoals genoemd onder activiteit 40 hiervoor.

  • Omschrijving

    De wijkwethouders luisteren naar en gaan het gesprek aan over onderwerpen die leven bij bewoners en nemen dit mee naar de ambtelijke organisatie. Wijkwethouders informeren en betrekken bewoners bij beleidsthema’s en plannen die voor hun wijk van toepassing zijn.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    In 2024 werden verschillende initiatieven uitgerold voor het wijkwethouderschap, voorafgegaan door een uitgebreide communicatiecampagne. Een belangrijk aspect van het wijkwethouderschap is het voeren van gesprekken met de bewoners van de betrokken wijken. In de praktijk blijkt het wijkwethouderschap niet het gewenste effect te hebben. Naast dat het tijdrovend is voor de organisatie, bleek de opkomst in de wijken minimaal. Daarnaast leverden de bijeenkomsten niet de verwachte input op. 

41.2 | Ambassadeur en gesprekspartner

Terug naar navigatie - 41.2 | Ambassadeur en gesprekspartner

Een wijkwethouder wordt (h)erkend als ambassadeur en gesprekspartner van een wijk en verbinder tussen de gemeente en de wijk.

  • Omschrijving

    Wethouders zijn zichtbaar en aanwezig in de wijk en gaan op locatie het gesprek aan.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Zie 41.1.1

43.1 | Afhandeling klantcontacten en voorzien van juiste informatie

Terug naar navigatie - 43.1 | Afhandeling klantcontacten en voorzien van juiste informatie

De gemeente Zeewolde handelt zoveel mogelijk klantcontacten direct af. Inwoners worden zoveel mogelijk direct voorzien van de juiste informatie door het publiekscentrum.

  • Omschrijving

    Training en kwaliteitsverbetering telefoonkanaal.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    We hebben afgelopen jaar toegewerkt naar meer specialistische medewerkers (collega's die primair verantwoordelijk zijn voor de 1e lijns-dienstverlening). Ook zijn we gestart met de ontwikkeling en optimalisatie van handleidingen en werkinstructies. 

  • Omschrijving

    Doorontwikkeling kennisbank voor alle communicatie kanalen.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Er is een gezamenlijke aanpak van de Kennisbank bepaald en een aanspreekpunt binnen de vier organisaties hiervoor aangewezen. Aankomend jaar ligt de focus op het verder optimaliseren van de kennisbank.

  • Omschrijving

    Meldingen openbare ruimte gezamenlijk inrichten met toepassing van data analyse.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Dit punt loopt niet alleen in het jaar 2024, maar de volledige collegeperiode t/m 2026.

  • Omschrijving

    Het thema Belastingen gezamenlijk met EHZM nader uitwerken.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Dit punt loopt niet alleen in het jaar 2024, maar de volledige collegeperiode t/m 2026. Afgelopen jaar is het proces gemeentelijke belastingen in gezamenlijkheid (EHZM) georganiseerd en afgerond. Dit heeft geresulteerd in heldere communicatie/informatie verstrekking richting inwoners, minder vragen via telefoon/mail/app en KCC medewerkers die goed geïnformeerd waren en vragen helder konden beantwoorden. 

47.1 | Het college bepaalt de koers, het MT richt het in en de medewerkers verrichten het werk

Terug naar navigatie - 47.1 | Het college bepaalt de koers, het MT richt het in en de medewerkers verrichten het werk

Het college is gepositioneerd om de koers integraal af te wegen (richten), het MT om het werk te ordenen (inrichten) en de medewerkers worden in staat gesteld om goed werk te leveren (verrichten).

  • Omschrijving

    Bouwen aan een effectieve, verbindende en eigentijdse organisatie waar bestuurders, teamleiders en medewerkers rolvast en taakvolwassen zijn. Waar het college als één bestuurt, waar het managementteam (MT) de organisatie collegiaal aanstuurt en waar medewerkers op elkaar kunnen rekenen.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Met de afronding van het organisatieonderzoek zijn grote stappen gezet richting effectiviteit. Alle betrokkenen op alle lagen hebben hetzelfde kennis- en informatieniveau bereikt en delen nu de urgentie om in 2025 concrete en gefocuste acties te implementeren op en in alle lagen van de organisatie.

  • Omschrijving

    "We sturen op: 

    • collegiaal bestuur
    • gezamenlijke verantwoordelijkheid
    • proactief informeren en betrekken de gemeenteraad
    • zeggen wat je doet, en doen wat je zegt
    • Extra aandacht voor de manier van communiceren."

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Deze doelstelling heeft permanente aandacht gekregen in 2024 en dat zal in 2025 worden voortgezet. Het betrekken en proactief informeren van de gemeenteraad is en blijft het kernelement voor open en betrouwbaar besturen. 

48.1 | Een effectieve, verbindende en eigentijdse organisatiecultuur.

Terug naar navigatie - 48.1 | Een effectieve, verbindende en eigentijdse organisatiecultuur.

Een effectieve, verbindende en eigentijdse organisatiecultuur.

  • Omschrijving

    Kwartiermakers opgave gericht werken (startbudget voor alle opgaven).

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Opgavegericht werken is onderdeel van de organisatiedoelstellingen, maar is nog niet geborgd. Het team opgaveregisseurs gaat hiermee aan de slag in 2025 om taken, rollen en (jaar)afspraken helder te maken, vast te leggen en te handhaven. 

48.2 | Een veilige werkplek waar iedereen zich thuis voelt

Terug naar navigatie - 48.2 | Een veilige werkplek waar iedereen zich thuis voelt

Een veilige, inspirerende en steunende plek waar het team de thuisbasis is, de plaats voor plezier, wel-en-wee en succes, en waar de bestaansbasis van de gemeentelijke organisatie de identiteit is.

  • Omschrijving

    Afhechten structuurverandering, (o.a. functieprofiel teamleiders, werkwijze portefeuillehoudersoverleg en evaluatie mede op basis van een MTO begin 2023).

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Met het verschijnen van het onderzoekadvies in december 2024 is de structuur afgehecht. De structuur hoeft niet te worden aangepast. Wel moet gekeken worden naar koppelvlakken en taakverdeling tussen en binnen teams.

48.3 | Een omgeving waar iedereen gezien wordt

Terug naar navigatie - 48.3 | Een omgeving waar iedereen gezien wordt

Een omgeving waarin ruimte is voor ontwikkeling, experimenteren en het maken van fouten, waar echte aandacht is voor elkaar, waar iedereen gezien wordt en waar verantwoordelijkheid wordt genomen en gegeven.

  • Omschrijving

    Opstarten cultuurtraject intern "Een effectieve, verbindende en eigentijdse Organisatiecultuur" (o.a. themajaren, doorontwikkeling opgavegericht werken, integraal werken en teamsamenwerking; 2023 tot eind 2024)

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Alle relevante en belangrijke uitgangspunten voor de organisatieontwikkeling zijn neergeslagen in het onderzoeksrapport van december 2024. In januari 2025 wordt dit omgezet in een uitvoeringsagenda voor 2025 (met doorkijk 2026). 

48.4 | Een professionele organisatie

Terug naar navigatie - 48.4 | Een professionele organisatie

Een organisatie waar professioneel wordt samengewerkt, waar stevig wordt gespard en snel geschakeld, waar aanspreken, doorpakken en nadenken goed in balans zijn.

  • Omschrijving

    Het vormgeven van een cultuurtraject breed: "Een open bestuurscultuur". B&W, MT, opgaveregisseurs en medewerkers werken goed samen door o.a. taakvolwassenheid, rolvastheid, heldere besluitvorming, goede monitoring en evaluatie.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Er zijn in 2024 goede ervaringen opgedaan met informele en formele afstemming tussen alle betrokkenen. Naar tevredenheid van de ambtelijke organisatie en het college. Het streven is om als het ware het BOB-model toe te passen in onze bestuurscultuur.

49.1 | Organisch groeiproces

Terug naar navigatie - 49.1 | Organisch groeiproces

In de loop van de komende jaren wordt duidelijk waarom de bundeling van bepaalde diensten en werkzaamheden meerwaarde heeft voor alle inwoners in alle drie de gemeenten. Idealiter wordt het resultaat bereikt via een organisch (groei)proces.

  • Omschrijving

    Er wordt in een ontwikkelgroep van secretarissen en bestuursadviseurs van EHZM periodiek nagedacht en onderzocht hoe en waarom de samenwerking verder kan gaan. Dit gesprek wordt de komende tijd verbreed naar de Netwerkdirectie. Daarna worden stappen voorzien om alle organisaties breed mee te nemen en te raadplegen in de doorontwikkeling van de samenwerking. Het college wil gaan onderzoeken hoe de samenwerking tussen collega’s van de drie gemeentes verder gestalte kan worden gegeven.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    In 2024 zijn er 4 voltallige bestuurlijke bijeenkomsten geweest die achtereenvolgens in het teken stonden van ontmoeting, onderstroom inspiratie en inhoudelijke agenda. Dit proces loopt in 2025 door. De netwerkdirectie is waar nodig op de hoogte gehouden. De ontwikkelgroep die de drie secretarissen ondersteunen bestaat uit medewerkers van de vier organisaties. 

50.1 | Taakstelling opvang asielzoekers halen

Terug naar navigatie - 50.1 | Taakstelling opvang asielzoekers halen

Zeewolde heeft zijn taakstelling op het gebied van de huisvesting van asielzoekers gehaald. Het bestemmingsplan voor arbeidsmigranten maakt dit technisch mogelijk. Vluchtelingen kunnen voldoende gebruik maken van onderwijs. Zeewoldense vrijwilligers helpen asielzoekers waar dat kan en nodig is.

  • Omschrijving

    Een projectgroep samenstellen die andere taken, die samenhangen met de komst van een AZC naar de gemeente, vormgeven.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Een multidisciplinaire projectgroep is tot stand gekomen, inclusief een bestuurlijke stuurgroep. De projectgroep heeft gewerkt aan een bestuursopdracht.

  • Omschrijving

    We houden de landelijke aspecten van integratie en draagvlak vluchtelingen permanent in de gaten en wegen die mee in onze aanpak en besluitvorming.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    We volgden de landelijke politieke ontwikkelingen op het gebied van migratie. Dit wordt ook in samenhang met de provincie opgepakt tijdens bijeenkomsten met de Provinciale Regie Tafel (PRT).

  • Omschrijving

    Op basis van evaluatie tijdelijke vergunning omzetten Omgevingsvergunning AZC voor onbepaalde tijd vanaf 2025.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Er wordt ambtelijk gestuurd op besluitvorming door de raad in april 2025.

    Aan de hand van een participatietraject met inwoners, en een brede evaluatie wordt een raadsadvies voorbereid. Bij een positief raadsbesluit zal vervolgens een planologisch traject worden ingezet om te komen tot een passend omgevingsplan. Dit alles moet zijn beslag hebben gekregen vóór november 2025.

  • Omschrijving

    Het inregelen van de operationele zaken als tot een beheersituatie overgegaan kan worden.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Operationele zaken vragen nog steeds aandacht. In het maandelijkse projectoverleg wordt aandacht besteed aan deze zaken en worden oplossingen aangedragen.

50.2 | Gezondheidszorg, sport en recreatie zal door het COA worden verzorgd.

Terug naar navigatie - 50.2 | Gezondheidszorg, sport en recreatie zal door het COA worden verzorgd.

Gezondheidszorg, sport en recreatie zal door het COA worden verzorgd.

  • Omschrijving

    Het leggen van eerste contacten met andere belanghebbende organisaties zoals het schoolbestuur, de veiligheidsregio en GGD, dit alles in samenwerking met het COA.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    De contacten zijn gelegd. Nog niet alles is ingeregeld. Enkele externe stakeholders sluiten ook aan bij het maandelijkse azc overleg (denk hierbij aan onderwijs).

    Contacten met veiligheidsregio verloopt via Integrale Veiligheid. De senior Integrale Veiligheid maakt deel uit van het opgaveteam azc.

    Contacten met de GGD lopen via het team MOO. Ook vanuit dit team wordt aangesloten bij het opgaveteam azc.

51.1 | Opvangen en onderhouden van Oekraïners

Terug naar navigatie - 51.1 | Opvangen en onderhouden van Oekraïners

De gemeente zorgt voor opvang, leefgeld, onderwijs en alle andere zaken die nodig zijn. Dit project loopt sinds maart 2022 en loopt door totdat vluchtelingen terug kunnen naar Oekraïne, of hier een geldige verblijfsstatus krijgen.

  • Omschrijving

    De gemeente Zeewolde en de Veiligheidsregio organiseren de opvang in Zeewolde volledig zelfstandig. De Rijksoverheid heeft alle taken omtrent deze opvang gedelegeerd aan de gemeente en de Veiligheidsregio. De rekening wordt periodiek aan de Rijksoverheid gestuurd.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Er zijn ongeveer 100 Oekraïners opgevangen. Daarvan wonen er ongeveer 45 in een gemeentelijke opvanglocatie. De gemeente heeft voor leefgeld (indien recht), zorg en onderwijs gezorgd. Inmiddels is het staatsnoodrecht vervangen door de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne. Hierdoor is de verantwoordelijkheid van de burgemeester (als enige verantwoordelijk i.v.m. staatsnoodwet) verschoven naar het college.

    Inmiddels wordt er ook een eigen bijdrage voor de opvang geïnd bij de Oekraïners.

  • Omschrijving

    De gemeente zorgt voor opvang, leefgeld, onderwijs en alle andere zaken die nodig zijn rondom deze opvang.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Al deze zaken zijn geregeld in lopende processen. Er is samenwerking met Stichting De Basisz voor de inrichting van de opvanglocaties.

  • Omschrijving

    In april 2023 sluit een van de drie opvanglocaties. De gemeente zorgt voor vervangende ruimte voor deze mensen. Er wordt inmiddels gewerkt aan het operationeel maken van een vervangende locatie.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    In maart 2023 zijn de laatste bewoners van opvanglocatie RCN verhuisd naar een nieuwe opvanglocatie.

    Er zijn drie opvanglocaties; Duikerweg, Kringloop en Baardmeesweg. Voor alle locaties is een vergunning om tijdelijk te mogen wonen.

  • Omschrijving

    Aspecten van de huisvesting met betrekking tot Ruimtelijke Ontwikkeling moeten telkens in samenhang met gebruikelijk woonbeleid worden afgewogen.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Deze aspecten zijn in samenspraak met het team RPV meegenomen bij het aanvragen van nieuwe vergunningen.

  • Omschrijving

    Het inregelen van de operationele zaken als tot een beheersituatie overgegaan kan worden.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Operationele zaken zijn geregeld maar vragen blijvend aandacht. Er is voor 12 uur per week inhuur om operationele zaken vorm te geven en contact te onderhouden met de vluchtelingen.

52.1 | Voldoen aan de wettelijk verplichte zorg voor statushouders

Terug naar navigatie - 52.1 | Voldoen aan de wettelijk verplichte zorg voor statushouders

Wij hebben voor de statushouders de wettelijk verplichte onderdelen verzorgd, zoals een woning, inkomen, onderwijs, gezondheidszorg etc.

  • Omschrijving

    We gaan als college hard aan de slag om voor het aantal genoemde statushouders adequate huisvesting te organiseren, scholing aan te kunnen bieden plus de overige zaken. Dit doen we in een situatie waarbij de woningmarkt gespannen is, er tekorten zijn op de arbeidsmarkt en er al sprake is van een tekort zonder de extra instroom van mensen.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Op het gebied van huisvesting statushouders is er achterstand in het huisvesten van statushouders. De oorzaak ligt bij de door het rijk midden 2023 aangekondigde verhoging van de taakstelling (i.v.m. grotere instroom vluchtelingen) en gelijktijdig een forse afname bij Woonpalet van het aantal vrijkomende sociale huurwoningen (door steeds verdere verstopping woningmarkt). De statushouders die zijn gehuisvest krijgen maatschappelijke begeleiding.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Naam verbonden partij Gevestigd Doel Soort deelname Raadsbesluit Inwerkingtredingsdatum
Alliander N.V. Arnhem Belegging Aandelenbezit    
Vitens N.V. Lelystad Belegging Aandelenbezit    
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. Den Haag Belegging Aandelenbezit    
Meerinzicht Harderwijk Bedrijfsvoeringstaken / Sociaal Domein Lid gemeenschappelijke regeling 12-12-2013

1 januari 2015: fase 1

1 januari 2018: fase 2

Bedrijfsvoering en taken Sociaal Domein

Het Flevolands Archief Lelystad Archiefbeheer Lid gemeenschappelijke regeling 30-05-2002 1 februari 2004
 

Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Formatie, fte per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Formatie, fte per 1.000 inwoners
Bron: eigen gemeente

Bezetting, fte per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Bezetting, fte per 1.000 inwoners
Bron: eigen gemeente

Apparaatskosten per inwoner

Terug naar navigatie - Apparaatskosten per inwoner
Bron: eigen gemeente. De apparaatskosten zijn vanaf 2023 herrekend, in tegenstelling tot de jaren t/m 2022 worden nu ook de PIOFACH taken die ondergebracht zijn bij Meerinzicht betrokken.

Externe inhuur, kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur

Terug naar navigatie - Externe inhuur, kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur
Bron: eigen gemeente

Overhead, % van de totale lasten

Terug naar navigatie - Overhead, % van de totale lasten
Bron: eigen gemeente

Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden

Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 07-05-2025

Gemeentelijke woonlasten, meerpersoonshuishouden

Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten, meerpersoonshuishouden
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 07-05-2025

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Deze tabel geeft het saldo op programma 0 weer. Het resultaat (TV 0.11) vindt u terug in het cirkeldiagram op het beginscherm 

-/- is voordeel

Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2023
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijzigingen
Realisatie 2024
Resultaat 2024
Lasten
TV01
TV01 Bestuur
1.844
1.499
1.800
2.404
605
TV02
TV02 Burgerzaken
864
1.010
1.009
1.018
10
TV03
TV03 Beheer overige gebouwen en gronden
2.568
287
4.036
2.499
-1.537
TV04
TV04 Overhead
14.245
12.916
17.089
15.074
-2.016
TV05
TV05 Treasury
32
29
3
-19
-22
TV061
TV061 OZB woningen
285
219
219
237
18
TV08
TV08 Overige baten en lasten
1
3.172
1.142
0
-1.142
TV09
TV09 Vennootschasbelastingen (VpB)
756
145
843
845
2
Totaal Lasten
20.594
19.277
26.140
22.058
-4.082
Baten
TV01
TV01 Bestuur
-222
0
0
0
0
TV02
TV02 Burgerzaken
-281
-496
-446
-513
-67
TV03
TV03 Beheer overige gebouwen en gronden
-1.245
-346
-2.787
-2.832
-44
TV04
TV04 Overhead
-461
-175
-3.047
-556
2.491
TV05
TV05 Treasury
-1.008
-447
-1.100
-1.118
-18
TV061
TV061 OZB woningen
-5.392
-5.477
-6.070
-6.089
-19
TV062
TV062 OZB niet-woningen
-5.362
-5.248
-5.222
-5.216
6
TV07
TV07 Alg. uitk. en ov. uitk. Gemeentef.
-41.626
-39.806
-43.865
-44.875
-1.010
TV08
TV08 Overige baten en lasten
0
-461
0
0
0
Totaal Baten
-55.597
-52.457
-62.537
-61.198
1.340
Gerealiseerd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
-35.003
-33.180
-36.398
-39.140
-2.742
Stortingen
TV010
TV010 Mutaties reserves
3.072
354
8.882
1.939
-6.943
Totaal Stortingen
3.072
354
8.882
1.939
-6.943
Onttrekkingen
TV010
TV010 Mutaties reserves
-10.118
-1.500
-15.356
-6.368
8.988
Totaal Onttrekkingen
-10.118
-1.500
-15.356
-6.368
8.988
Saldo van werkelijke stortingen en onttrekkingen aan reserves
-7.046
-1.146
-6.474
-4.429
2.045

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Ontwikkeling saldo programma 0
Bedrag
Begroting 2024
-42.872
Realisatie 2024
-43.569
Verschil
-697
Taakveld
Begroting 2024
Realisatie 2024
Verschil
0.1 Bestuur
1.800
2.404
605
0.2 Burgerzaken
563
505
-57
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
1.249
-333
-1.581
0.4 Overhead
14.043
14.518
476
0.5 Treasury
-1.098
-1.137
-40
0.61 OZB woningen
-5.851
-5.852
-1
0.62 OZB niet-woningen
-5.222
-5.216
6
0.64 Belastingen overig
0
0
0
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
-43.865
-44.875
-1.010
0.8 Overige baten en lasten
1.142
0
-1.142
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
843
845
2
0.10 Mutaties reserves
-6.474
-4.429
2.045
Totaal
-42.872
-43.569
-697

Toelichting op de financiële analyse

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële analyse

Dit programma heeft een voordelig saldo van € 697.000,- ten opzichte van de begroting 2024 (na wijzigingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de realisatie 2024 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2024 na wijziging.

TV01 Bestuur (€ 605.000,- nadelig)
Voorziening Pensioenen (voormalig) wethouders (€ 485.000,- nadelig)
De gemeente bouwt een voorziening Pensioenverplichting wethouders op om de pensioenen van (voormalige) wethouders te kunnen bekostigen. Jaarlijks wordt de hoogte van de voorziening berekend aan de hand van gegevens per 31 december, waarbij rekening wordt gehouden met de voorgeschreven rekenrente en mutaties in het personeelsbestand. Bij de Jaarstukken 2024 is € 485.000,- aan de voorziening toegevoegd, waarmee de voorziening toereikend is voor toekomstige verplichtingen.

Voorziening Wachtgeld burgemeester en wethouders (€ 189.000,- nadelig)
Op basis van de geactualiseerde gegevens per 31 december 2024 is per saldo € 189.000,- toegevoegd aan de voorziening Wachtgeld, rekening houdend met de huidige arbeidsbetrekkingen van de voormalig burgemeester en wethouders. Het saldo is hiermee op het vereiste niveau op basis van de huidige omstandigheden.

Salariskosten Griffie (€ 66.000,- voordelig)
In april 2024 heeft de raad besloten om de formatie van de Griffie zowel tijdelijk als structureel uit te breiden. In 2024 is een nieuwe medewerker bij de Griffie in dienst getreden. Er is nog vrije formatieruimte beschikbaar, waardoor er voor de toekomst flexibiliteit en wendbaarheid is bij personele wisselingen, aansluiting bij de arbeidsmarkt en externe inhuur bij piekwerkzaamheden van tijdelijke aard. Voor 2024 leidt dit tot een voordeel van € 66.000,- op de salarislasten van de Griffie.

Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 3.000,- voordelig.

TV02 Burgerzaken (€ 57.000,- voordelig)
Het voordeel op burgerzaken bestaat uit diverse kleine voordelen:
- Er hebben meer naturalisaties plaatsgevonden dan dat verwacht werd. Hierdoor zijn de legesinkomsten hoger dan verwacht (€ 17.000,-);
- Abonnementen en contributies worden centraal geboekt. Dit oude budget is per abuis niet afgeraamd in 2024 en veroorzaakt een incidenteel voordeel (€ 9.000,-);
- Doordat er weinig ziekte/afwezigheid binnen het team bevolkingsregister/GBA was is er minder ingehuurd dan dat er begroot stond (€ 7.600,-);
- Presentiegelden verkiezingen zijn lager uitgevallen dan van te voren verwacht was (€ 7.500,-);
- Er waren minder overige uitgaven binnen het team bevolkingsregister/GBA dan begroot (€ 7.200,-).

Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 8.700,- voordelig.

TV03 Beheer overige gebouwen en gronden (€ 1.581.000,- voordelig)
Het voordeel op dit taakveld bestaat uit diverse voordelen:
- In de loop van 2024 is het nieuwe MJOP vastgesteld. Hierin is budget vrijgemaakt voor het groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen.  In de loop van 2024 zijn er diverse werkzaamheden in gang gezet, maar de uitvoering hiervan zal grotendeels pas in 2025 plaatsvinden. Dit budget heeft een koppeling via taakveld 0.4 Overhead met de Voorziening gemeentelijke gebouwen. Tegenover dit voordelige saldo staat daarom een evenredig nadeel waardoor dit per saldo een neutraal effect heeft op het jaarrekeningresultaat (€ 1.007.500,-);
- De afwikkeling van grondverkopen resulteren in een incidenteel voordeel (€ 370.700,-);
- Net als bij het groot onderhoud is er bij het klein onderhoud van het gebouwenbeheer een nieuwe berekening gemaakt naar de verwachte uitgaven voor de komende jaren. Naar verwachting betreft dit voor 2024 een eenmalig voordeel (€ 102.200,-);
- Het saldo van diverse grond en groen verkopen betreft een incidenteel voordeel (€ 59.600,-);
- Per saldo vallen de energielasten voor diverse gemeentelijke gebouwen lager uit dan begroot. In 2025 zal onderzocht worden of dit van structurele aard is (€ 11.700,-).

Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 29.300,- voordelig.

TV04 Overhead (€ 476.000,- nadelig)
In de loop van 2024 is het nieuwe MJOP vastgesteld. Hierin is o.a. budget vrijgemaakt voor het groot onderhoud van het gemeentehuis. Onderhoud aan het gemeentehuis wordt zo veel mogelijk beperkt aangezien er plannen in de maak zijn voor een verbouwing. De uitgaven zijn daarom lager dan begroot. Het nadeel (€ 1.007.500,-) op dit taakveld wordt veroorzaakt door een lagere vrijval vanuit de Voorziening gemeentelijke gebouwen. Daarnaast is er een bedrag van  € 81.700,- dat op dit taakveld tot een nadeel leidt. Tegenover dit nadelige saldo staat een evenredig voordeel op voornamelijk taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden en deels op taakveld 2.2 Parkeren waardoor dit per saldo een neutraal effect heeft op het jaarrekeningresultaat.

In 2024 is er incidenteel inhuurbudget van € 48.000,- beschikbaar gekomen om de paspoort aanvraagpiek op te vangen en voor extra werkzaamheden in verband met de opvang van asielzoekers. In 2024 heeft dit nog niet geleid tot extra kosten. Het is de verwachting dat in 2025 wel extra kosten gemaakt moeten worden. De raad wordt voorgesteld om dit budget over te hevelen van 2024 naar 2025.

Bij het team Maatschappelijke Ontwikkeling en Ondersteuning is een incidenteel voordeel van € 422.000,- ontstaan. Dit is deels veroorzaakt doordat middelen op inhuur en opleidingen uit 2023 die bedoeld waren voor teamontwikkeling in 2024 door personeelswisselingen niet zijn ingezet (voordeel € 226.000,-). Dit bedrag van € 226.000,- is aangemerkt voor een budgetoverheveling naar 2025 om het team in staat te stellen de gewenste doorontwikkeling en professionalisering alsnog door te zetten. Naast het voordeel op inhuur zijn er ook inkomsten binnen gekomen voor het detacheren van medewerkers aan derden (voordeel € 196.000,-).

Binnen Zeewolde is een aantal medewerkers langer dan 2 jaar ziek. Bij de Jaarstukken 2022 is een voorziening WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) gevormd. Bij de Jaarstukken 2024 is het benodigde bedrag in de voorziening herrekend en dit leidt tot een nadeel van € 223.000,- doordat een medewerker in de WGA is gekomen.

Bij de Decembercirculaire 2023 is € 78.000,- ter beschikking gesteld voor een Gebiedsgerichte provinciale aanpak. Dit bedrag is gekoppeld aan de Gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk, Putten en Zeewolde. In 2024 zijn regionale overleggen opgestart. Er zijn in 2024 beperkte kosten gemaakt. Aan de raad wordt voorgesteld om het resterende budget over te hevelen naar 2025 (€ 73.000,- voordelig).

In het kader van de Strategische Agenda Flevoland is een voordeel op dit taakveld ontstaan van € 57.000,-. Dit komt door een afrekening van ambtelijke uren eind 2024 die gunstig uitvalt voor Zeewolde.

In het kader van het collegeprogramma zijn bedragen geraamd voor de organisatieontwikkeling. Enkele activiteiten zijn vertraagd in de tijd. Aan de raad wordt voorgesteld om een bedrag van € 40.000,- over te hevelen van 2024 naar 2025, zodat de activiteiten dan kunnen plaatsvinden.

In 2022 heeft het college besloten om € 50.000 beschikbaar te houden voor trainingen en opleidingen in het kader van het Programma Dienstverlening. Het college heeft, in overleg met de Ondernemingsraad, besloten om het resterende bedrag in een jaar beschikbaar te houden. Aan de raad wordt voorgesteld om een bedrag van € 50.000,- over te hevelen van 2024 naar 2025.

De afrekening van de uitvoering van Meerinzicht is geboekt op de taakvelden jeugd. De uitgaven, inzet op toegang jeugd en kostprijsonderzoek jeugd, horen daar ook thuis. Bij de derde kwartaalrapportage 2024 is echter ten gunste van het taakveld Overhead een begrotingsaanpassing gedaan. Hierdoor ontstaat op taakveld Overhead een voordeel van € 60.000,- en op taakveld Jeugd een nadeel van € 60.000,- (neutraal op het jaarrekeningresultaat).

Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 86.200,- voordelig.

TV07 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds (€ 1.010.000,- voordelig)
Een belangrijk deel van het voordeel (€ 892.000,-) is ontstaan door de verwerking van de Decembercirculaire 2024, inclusief de bijstelling van de maatstaven waarmee de Algemene uitkering is berekend. Deze financiële gevolgen konden niet meer in de begroting 2024 worden verwerkt. Daarnaast is er sprake van een voordeel van € 118.000,- door afrekenverschillen over oudere jaren.

TV08 Overige baten en lasten (€ 1.142.000,- voordelig)
Stelposten dienen als dekkingsmiddel voor lasten en baten die wel worden verwacht maar waarvan het nog onduidelijk is binnen welk taakveld die zullen vallen.
Voorgesteld wordt onderstaande stelposten over te hevelen naar 2025. Hierbij geldt de verwachting dat de stelposten alsnog nodig zijn om kosten in 2025 te kunnen dekken. Het gaat om de stelposten:

  • Autonome ontwikkelingen personeel (€ 100.000,-).
  • Collegeprogramma 2022-2026 (€ 670.000,-). Doordat de uitvoering van het collegeprogramma gedekt wordt uit de Algemene reserve en deze dekking ook naar 2025 overgeheveld wordt, heeft dit een budgetneutraal effect op het rekeningsaldo 2024.

Bij de 3e kwartaalrapportage 2024 is voor een bedrag van € 372.000,- op stelposten beschikbaar gehouden voor eventuele nadelen. Hierop is geen aanspraak gemaakt, waardoor dit bedrag vrijvalt in het rekeningsaldo 2024.

TV010 Mutaties reserves (€ 2.045.000,- nadelig)

Toevoegingen en onttrekkingen reserves Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Toevoegingen reserves      
Algemene Reserve                  3.272 0      3.272
BR Gemeentelijke gebouwen                  2.515                   1.858         657
BR Kapitaallasten                  3.068                         81      2.987
BR Het goede voorbeeld                        27 0            27
Subtotaal toevoegingen reserves                  8.882                   1.939      6.943
Onttrekkingen reserves      
Algemene Reserve               -11.544                  -6.146     -5.398
BR Archiefwerkzaamheden MIZ                       -60                        -55             -5
BR Gemeentelijke gebouwen                 -1.886                        -23     -1.863
BR Kapitaallasten                 -1.812                     -130     -1.682
BR Duurzaamheidskompas 2030                       -27                        -15          -12
BR Het goede voorbeeld                       -27 0          -27
Subtotaal onttrekkingen reserves               -15.356                  -6.368     -8.988
       
Toevoegingen en onttrekkingen reserves                 -6.474                  -4.429      2.045