Programma 3 | Zeewolde economisch veerkrachtig

(x €1.000)
Uitgaven
€ 1.805
2%
Inkomsten
€ -6.494
6%
Saldo
€ -4.689

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma omvat alle activiteiten gericht op het stimuleren en versterken van de lokale economie en werkgelegenheid.

Hoofddoelstelling

Terug naar navigatie - Hoofddoelstelling

We bieden ondernemers een goed vestigingsklimaat. Maatwerk is daarbij het uitgangspunt. De lokale werkgelegenheid neemt toe waarmee de in- en uitgaande pendel van arbeid beperkt wordt. Er is een goed samenwerkend geheel aan winkeliers en dat stimuleert de lokale bestedingen. Bij aanbesteding en opdrachtverlening door de gemeente vinden we duurzaamheid belangrijk.

Vastgestelde beleidskaders

Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidskaders

Voor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:

Kader Looptijd Vastgesteld Actualisatie

Gemeentelijke Vestigingsvisie Zeewolde: “Werken aan werk op eigen bodem"

2013 t/m 2017

2013

Naar behoefte

Vestigingsbeleid bedrijventerreinen 2025-2030

2025-2030

2024

2030 of eerder als er aanleiding is

Masterplan Centrum Zeewolde 2011 2012 t/m 2026 2012 Naar behoefte
Uitvoeringsplan Promotie en acquisitie  Onbepaald 2007 Onbepaalde tijd

Actiewijzer ”Wij samen Zeewolde”

Onbepaald

2017

2024

Stand van zaken, evaluatie Actiewijzer centrum Zeewolde 2024 

2025-2026

2024

2026

 

Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

Terug naar navigatie - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026

5.    Visie toekomstbestendig bedrijfsleven.
6.    Vestigingsbeleid bedrijven (Vestingveld, Trekkersveld).
8.    Centrum doorontwikkeling – actiewijzer Centrum/BIZ.
9.    Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen (activiteit afgerond in 2023).

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

5.1 | Beschrijven bedrijfseconomisch profiel

Terug naar navigatie - 5.1 | Beschrijven bedrijfseconomisch profiel

Een beschrijving van het bedrijfseconomisch profiel.

  • Omschrijving

    Opstellen van een visiedocument voor alle sectoren (o.a. industrie, retail, recreatie, agrarische bedrijven) over de toekomstige ontwikkeling van het bedrijfsleven in Zeewolde. Vanuit de overheid noodzakelijke randvoorwaarden inzichtelijk krijgen en faciliteren.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    In de uitwerking is om praktische redenen gekozen hieraan op sectoren/branches invulling te geven. Inmiddels geresulteerd in (inmiddels vastsgestelde) Actualisatie Actiewijzer Zeewolde en Vestigingsbeleid bedrijventerrein.

5.2 | Handhaven energiebesparingsmaatregelen

Terug naar navigatie - 5.2 | Handhaven energiebesparingsmaatregelen

Bedrijven zijn al 10-15 jaar wettelijk verplicht om energiebesparingsmaatregelen door te voeren. Er wordt onvoldoende gehandhaafd.

  • Omschrijving

    Aandacht besteden aan duurzame bedrijfsvoering en inventariseren van energiebesparende maatregelen bij bedrijven. We motiveren bedrijven om hier meer aandacht aan te geven.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Het duurzaamheidsKompas is uitgewerkt in een uitvoeringsplan. In het uitvoeringsplan zijn deze stimuleringsmaatregelen opgenomen. 

5.3 | Uitdragen loketfunctie Zeewolde

Terug naar navigatie - 5.3 | Uitdragen loketfunctie Zeewolde

De loketfunctie van Zeewolde Zakelijk prominenter neer zetten, zodat de dienstverlening van dit loket afgestemd is op de wensen van huidige en toekomstige ondernemers. 

  • Omschrijving

    Een herijking van profilering en werkwijze maken voor Zeewolde Zakelijk. Vanuit de visie krijgen we inzicht waar ondernemers in Zeewolde behoefte aan hebben.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Met het kennen van de behoefte en aansluitend op de visie het (blijven) beschikken over een goed ingericht  "ondernemersloket" ( label Zeewolde zakelijk) om dienstverlening aan ondernemers optimaal te kunnen houden.

     

6.1 | Vestigings- en uitbreidingsmogelijkheden bieden

Terug naar navigatie - 6.1 | Vestigings- en uitbreidingsmogelijkheden bieden

Het bieden van vestigingsmogelijkheden aan nieuwe bedrijven en het bieden van passende uitbreidingsmogelijkheden voor huidige bedrijven. 

  • Omschrijving

    Het bieden van vestigingsmogelijkheden aan nieuwe bedrijven en het bieden van passende uitbreidingsmogelijkheden voor huidige bedrijven. 

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Verkoop diverse bedrijfskavels op bedrijfsterreinen ten behoeve van nieuwe
    vestigingen. Samen met betrokken partijen wordt gewerkt aan alternatieven om de gevolgen van netcongestie zoveel mogelijk te beperken en oplossingen daarvoor te vinden. De planvoorbereidingen voor Trekkersveld IV zijn voortgezet, planologische procedure loopt nog.

  • Omschrijving

    Initiatieven voor bedrijfsvestigingen benaderen vanuit de grondhouding “denken in mogelijkheden”. Ja, mits.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Bij  beoordeling van initiatieven meedenken in acceptabele oplossingen, om te bezien hoe het wel kan.     

6.2 | Zorgen voor een positief vestigingsklimaat

Terug naar navigatie - 6.2 | Zorgen voor een positief vestigingsklimaat

Zorgen voor een aantrekkelijk woon- en voorzieningenmilieu om de komst van bedrijven en werknemers aantrekkelijker te maken.

  • Omschrijving

    Inzetten om de ontwikkeling van Trekkersveld IV als uitbreiding op het bestaande Trekkersveld I, II en III mogelijk te maken.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    De planprocedure ten behoeve van het omgevingsplan Trekkersveld IV na de uitspraak van de Raad van State is hervat voor de 35 ha. aansluitend op Trekkersveld III dat  in gemeentelijk eigendom is.

8.1 | Herijken actiepunten Actiewijzer Centrum

Terug naar navigatie - 8.1 | Herijken actiepunten Actiewijzer Centrum

Herijking van de actiepunten uit de Actiewijzer Centrum, gericht op de korte (2024-2026) en de lange termijn.

  • Omschrijving

    Bijdragen aan een attractief en florerend centrum van Zeewolde. Evaluatie, raadpleging betrokkenen en raad worden meegenomen.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    In 2024 is de stand van zaken en evaluatie van de Actiewijzer samen met (centrum)ondernemers tot stand gekomen en zijn voor de periode tot 2027 concrete acties omschreven. De Raad heeft daar op 19 december 2024 mee ingestemd en de daarvoor noodzakelijke financiële middelen beschikbaar gesteld.   

  • Omschrijving

    Professionele samenwerking tussen de verschillende partijen in dit gebied stimuleren. O.a. door BIZ te blijven faciliteren en financieel bij te dragen in professionaliteit die samenwerking bevordert

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Via uitvoering van de Actiewijzer Centrum is hieraan bijgedragen (verantwoording daarover in de raad van 19 december 2024 aan de orde geweest). Daarnaast is uitvoering gegeven aan de rol en afspraken die vanuit de Bedrijven investeringszone centrum Zeewolde gelden. 

  • Omschrijving

    Goede balans vinden tussen de verschillende functies in het gebied (winkelen, wonen, horeca en diensten).

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Er wordt gewerkt aan een nieuw Omgevingsplan voor het centrumgebied. Bij de ontwikkeling van dit Omgevingsplan zal ook een balans tussen de verschillende functies een rol spelen. 

9.1 | Verkennen ontwikkelmogelijkheden

Terug naar navigatie - 9.1 | Verkennen ontwikkelmogelijkheden

Verkenning van de mogelijkheden van de realisatie van (grootschalige) ruimtelijke ontwikkelingen. 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Er maken geen verbonden partijen onderdeel uit van dit programma.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Functiemenging

Terug naar navigatie - Functiemenging
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 07-05-2025. Weerspiegelt verhouding tussen banen en woningen en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.

Vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar

Terug naar navigatie - Vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar
Bron: waarstaatjegemeente.nl dd. 07-05-2025

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

-/- is voordeel

Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2023
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijzigingen
Realisatie 2024
Resultaat 2024
Lasten
TV31
TV31 Economische ontwikkeling
72
37
154
113
-42
TV32
TV32 Fysieke bedrijfsinfrastruct. (GREX)
1.159
4.786
3.801
767
-3.035
TV33
TV33 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
562
131
153
144
-9
TV34
TV34 Economische promotie
401
510
686
578
-108
Totaal Lasten
2.195
5.463
4.795
1.602
-3.193
Baten
TV32
TV32 Fysieke bedrijfsinfrastruct. (GREX)
-1.719
-4.786
-3.801
-1.753
2.048
TV33
TV33 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
-76
-83
-83
-77
6
TV34
TV34 Economische promotie
-4.354
-4.065
-4.619
-4.587
32
Totaal Baten
-6.149
-8.935
-8.504
-6.417
2.087
Gerealiseerd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves
-3.955
-3.471
-3.709
-4.815
-1.106
Stortingen
TV31
TV31 Economische ontwikkeling
6
0
204
204
0
Totaal Stortingen
6
0
204
204
0
Onttrekkingen
TV31
TV31 Economische ontwikkeling
0
0
-78
-78
0
Totaal Onttrekkingen
0
0
-78
-78
0
Saldo van werkelijke stortingen en onttrekkingen aan reserves
6
0
126
126
0

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Ontwikkeling saldo programma 3
Bedrag
Begroting 2024
-3.583
Realisatie 2024
-4.689
Verschil
-1.106
Taakveld
Begroting 2024
Realisatie 2024
Verschil
3.1 Economische ontwikkeling
154
113
-42
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
0
-986
-986
3.3 Bedrijfsloket en -regelgevingen
70
67
-3
3.4 Economische promotie
-3.933
-4.009
-76
0.10 Mutaties reserves
126
126
0
Totaal
-3.583
-4.689
-1.106

Toelichting op de financiële analyse

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële analyse

Dit programma heeft een voordelig saldo van € 1.106.000,- ten opzichte van de begroting 2024 (na wijzigingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de realisatie 2024 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2024 na wijziging.

TV32 Fysieke bedrijfsinfrastructuur (€ 986.000,- voordelig)
Gemeenten zijn verplicht om jaarlijks tussentijds winst te nemen op haar grondexploitaties. Deze winsten worden berekend o.b.v. de Poc (Percentage of completion) methode. Deze zijn incidenteel van aard en worden niet geraamd.

Voor de grondexploitaties t.b.v. realisatie bedrijventerreinen leidt dit tot een voordelig saldo van € 986.000,-. Tussentijds genomen winsten worden gedoteerd aan de bestemmingsreserve 'BBV-winsten grondexploitaties'. Tegenover dit voordelige saldo staat daarom een evenredig nadeel waardoor dit per saldo een neutraal effect heeft op het jaarrekeningresultaat.

TV34 Economische promotie (€ 76.000,- voordelig)
Op de lasten is onder de post Promotie toerisme een voordelig resultaat van € 134.000,- gepresenteerd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de Leader subsidie niet is ingezet, hiervoor is een budgetoverheveling van € 110.000,- aangeleverd om deze middelen naar 2025 door te zetten.  Op de inkomsten aan toeristenbelasting is ten opzichte van de verwachtingen een klein tekort ontstaan van € 48.000,-. 

Op dit taakveld komen er nog overige verschillen voor van € 10.000,- nadelig.

TV010 Mutaties reserves 

Toevoegingen en onttrekkingen reserves Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Toevoegingen reserves      
BR Actiewijzer Centrum                      204 204 0
Subtotaal toevoegingen reserves                      204                       204 0
Onttrekkingen reserves      
BR Actiewijzer Centrum                       -53                        -53 0
BR Kapitaallasten                       -25                        -25 0
Subtotaal onttrekkingen reserves                       -78                        -78 0
       
Toevoegingen en onttrekkingen reserves                      126                       126 0