
Programma 1 | Veilig Zeewolde
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet programma omvat de zorg voor de openbare orde en veiligheid.
Hoofddoelstelling
Terug naar navigatie - HoofddoelstellingWe zorgen ervoor dat iedereen in Zeewolde zich in de openbare ruimte veilig en op zijn gemak voelt. Uitgangspunt daarbij is dat inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en gemeente daar vanuit de eigen verantwoordelijkheid een bijdrage aan leveren.
Vastgestelde beleidskaders
Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidskadersVoor de uitvoering van het beleid zijn de volgende bestuurlijke kaders van belang:
Kader | Looptijd | Vastgesteld | Actualisatie |
Nota Integrale Veiligheid | 2022 t/m 2026 | 2022 | 2026 |
Integrale handhavingnota en uitvoeringsprogramma handhaving | 2021 t/m 2024 | 2020 | 2025 |
Beleidsregels handhaving Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Zeewolde | Onbepaald | 2013 | Naar behoefte |
Regionaal Beleids- en Crisisplan | 2022 t/m 2025 | 2022 |
2025 |
Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 2026
Terug naar navigatie - Activiteiten vanuit het collegeprogramma 2022 t/m 202653. Uitvoeren Veiligheidsnota 2022-2026.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?53.1 | Inwoners medeverantwoordelijk voor veiligheid
Terug naar navigatie - 53.1 | Inwoners medeverantwoordelijk voor veiligheidInwoners zijn zelf medeverantwoordelijk voor de veiligheid in hun eigen wijk en binnen het dorp.
-
Omschrijving
De nieuwe nota Integraal veiligheidsbeleid uitvoeren. We zorgen voor adequate politie-, brandweer- en ambulancezorg en rampenbestrijding/crisisbeheersing in de gemeente Zeewolde.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Bij de uitvoering van de nota Integraal Veiligheidsbeleid is in 2024 vooral gefocust op het thema ondermijning (zie ook 53.5.2) en het onaantrekkelijk maken voor jongeren om het criminele pas op te gaan. Tevens is geïnvesteerd in een effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg door vooral te focussen op vroegsignalering en preventie.
Het zorgen voor een adequate politie-, brandweer- en ambulancezorg en rampenbestrijding en crisisbeheersing is een continu proces (dit is een uitvloeisel van de uitvoering van de Wet veiligheidsregio's). Dit wordt uitgevoerd in samenwerking met de veiligheidsregio Flevoland. De politiezorg wordt uitgevoerd door de basiseenheid Lelystad/Zeewolde, de brandweerzorg door de brandweer Flevoland en de ambulancezorg door de GGD/RAV.
Er is een handboek gemeentelijke crisisorganisatie opgesteld, met daarin de taken van de procesverantwoordelijken voor de gemeentelijke processen crisisbeheersing. Alle proces-verantwoordelijken hebben ook de basistraining crisisbeheersing gevolgd.
53.2 | Zorgen voor goede informatiedeling en afstemming
Terug naar navigatie - 53.2 | Zorgen voor goede informatiedeling en afstemmingEr is goede informatiedeling en afstemming tussen domeinen en het is veiliger in het dorp.
-
Omschrijving
Het beleid op Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) toepassen en uitvoeren. We gaan zaken als overlast, geweld en criminaliteit terugdringen, door de oorzaak weg te nemen en de negatieve aspecten te bestrijden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Indien er bij de gemeente meldingen binnen komen van overlast, geweld en criminaliteit onderzoeken wij altijd de melding op juistheid. Indien juist dan gaan we tezamen met de politie en overige partners op zoek naar een oplossing voor het probleem. Bijvoorbeeld woonoverlast tezamen met Woonpalet en eventueel overige hulpverlening. Geweld en criminaliteit bespreken wij samen met de politie en proberen een oplossing te vinden om het geweld dan wel de criminaliteit een halt toe te roepen. In eerste instantie preventief en zo nodig repressief. Terugdringen van criminaliteit komt ook heel sterk naar voren in het beleidsplan ondermijning.
53.3 | Criminaliteit niet laten lonen
Terug naar navigatie - 53.3 | Criminaliteit niet laten lonenHet criminele pad voor jongeren loont niet
-
Omschrijving
We versterken de aanpak van risicovolle jongeren, zodat deze jongeren niet verder afglijden. Vroegsignalering en preventie worden versterkt, bijv. door de preventieve aanpak van verslaving (in brede zin) en het stimuleren van samenwerking in de jeugdketen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Aanpak rondom risicovolle jongeren geïntensiveerd, zowel preventieve aanpakken als repressieve )bestuurlijke) maatregelen ingezet.
53.4 | Cyberveiligheid versterken
Terug naar navigatie - 53.4 | Cyberveiligheid versterkenCyberveiligheid is versterkt
-
Omschrijving
Door preventie, bewustwording, kennisdeling en samenwerking wordt cybercrime bestreden en is de cyberveiligheid versterkt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Regionale plan is vastgesteld. Uitvoering in Zeewolde richt zich op jeugd en senioren.
53.5 | Verstoren drugscriminaliteit
Terug naar navigatie - 53.5 | Verstoren drugscriminaliteitDrugscriminaliteit is effectief verstoord.
-
Omschrijving
Het tegengaan van ondermijning, zoals bijvoorbeeld drugscriminaliteit, mensenhandel/uitbuiting of witwassen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?Er is een plan van aanpak ondermijning opgesteld en vastgesteld. Hier wordt de komende jaren uitvoering aangegeven.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenNaam verbonden partij | Gevestigd | Doel | Soort deelname | Raadsbeluit | Inwerkingtredingsdatum |
Veiligheidsregio Flevoland | Lelystad | Verschillende hulpverlenings- diensten (rampen- en crisisbestrijding) |
Lid gemeenschappelijke regeling | 29 november 2007 | 1 januari 2008 |
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenVerwijzingen Halt per 1.000 jongeren
Terug naar navigatie - Verwijzingen Halt per 1.000 jongerenGeweldsmisdrijven per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwonersVernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte
Terug naar navigatie - Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimteDiefstallen uit woning per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Diefstallen uit woning per 1.000 inwonersWinkeldiefstallen
Terug naar navigatie - WinkeldiefstallenWat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?-/- is voordeel
Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijzigingen |
Realisatie 2024 |
Resultaat 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
TV11 |
TV11 Crisisbeheersing en brandweer |
1.917 |
2.089 |
2.089 |
2.264 |
175 |
TV12 |
TV12 Openbare orde en veiligheid |
516 |
564 |
579 |
524 |
-55 |
Totaal Lasten |
2.433 |
2.653 |
2.668 |
2.788 |
120 |
|
Baten |
||||||
TV12 |
TV12 Openbare orde en veiligheid |
-36 |
-30 |
-30 |
-42 |
-12 |
Totaal Baten |
-36 |
-30 |
-30 |
-42 |
-12 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten voor bestemming van reserves |
2.397 |
2.623 |
2.638 |
2.746 |
108 |
|
Programma 1 Veilig Zeewolde - Totaal |
2.397 |
2.623 |
2.638 |
2.746 |
108 |
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseOntwikkeling saldo programma 1 |
Bedrag |
|||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
2.638 |
|||
Realisatie 2024 |
2.746 |
|||
Verschil |
108 |
Taakveld |
Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Verschil |
---|---|---|---|
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer |
2.089 |
2.264 |
175 |
1.2 Openbare orde en Veiligheid |
549 |
482 |
-67 |
0.10 Mutaties reserves |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
2.638 |
2.746 |
108 |
Toelichting op de financiële analyse
Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële analyseDit programma heeft een nadelig saldo van € 108.000,- ten opzichte van de begroting 2024 (na wijzigingen). Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de taakvelden waarvan de realisatie 2024 meer dan € 50.000,- afwijkt van het begrotingssaldo 2024 na wijziging.
TV11 Crisisbeheersing en Brandweer (€ 175.000,- nadelig)
Het nadelig saldo wordt veroorzaakt door de nagekomen extra bijdrage voor de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio heeft een negatief jaarresultaat geboekt en volgens de afspraken worden de deelnemende gemeenten gevraagd hiervoor een aanvullende gemeentelijke bijdrage over te maken. Het aandeel voor Zeewolde bedraagt € 175.000,-.
TV12 Openbare orde en Veiligheid (€ 67.000,- voordelig)
Het voordelige saldo wordt veroorzaakt door enerzijds het vertrek van, en het nog niet invullen van de functie PGA-regisseur (Persoonsgerichte aanpak, voor meerderjarige en minderjarige overlast veroorzakers) voor een bedrag van € 53.000,-. Daarnaast zijn de implementatie en de bijbehorende licentie kosten van de Atlas (voorheen Apollo) applicatie in 2024 niet uitgevoerd en betaald, aangezien er gewacht moest worden op controle en fiat van de afdeling inkoop. In 2024 betekent dit een incidenteel voordeel van € 14.000,-. Deze laatste post wordt aangeboden als voorstel tot budgetoverheveling voor 2025.
Rechtmatigheid
Op de post Crisisbeheersing en Brandweer is een overschrijding op de lasten ontstaan doordat er na de 3e kwartaalrapportage van 2024 nog een aanvullende bijdrage aan de Veiligheidsregio Flevoland is uitbetaald. Deze aanvullende bijdrage is bedoeld als dekking voor het negatieve jaarresultaat dat bij de Veiligheidsregio over 2024 is ontstaan en waarvoor de gemeenten in de regio gezamenlijk de financiële verantwoordelijkheid dragen. Zie ook de toelichting op TV11 hierboven.